De preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

benefietdiner
Majoor
Majoor

Re: De preek

Berichtdoor benefietdiner » 03 nov 2016 14:47

Johan100
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Johan100 » 03 nov 2016 14:56

Chaya schreef:
Ik ben bang dat dit hier zo niet werkt. Als je iets dergelijks over een preek zegt, komt er altijd wel een discussie op gang, hetzij positief, hetzij negatief.
Als het waar is wat je zegt, vind ik dat nogal wat en zou daar toch maar iets zwaarder aan tillen.
Uit die tekst is een hele mooie preek te houden, waarin de diepere betekenis van het geloof van Petrus wordt uitgelegd.
Als het bij bravoure en deugd is gebleven, is het maar magertjes.
Ik heb de hele preek niet gehoord, dus kan over de gehele inhoud niets zeggen.

Ik begrijp niet veel van je reactie, maar in je derde regeltje zeg je dus dat je 'gewoon bij een tekst een mooie preek kan houden' naar believen om het 'minder mager' te maken, wat een relatief begrip is, omdat dat voor elke persoon verschilt naar gelang hoe iemand het opvat. Het blijft dus een persoonlijke mening wat je tentoonspreidt. Je laat je zo leiden door het gevoel wat je erbij hebt. Je kunt er beter inhoudelijk op in gaan lijkt me.
In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes 1:1.

ereunao
Majoor
Majoor

Berichtdoor ereunao » 03 nov 2016 15:35

Johan100:
Ik zou niet weten waarom en op welke manier je de privacy van een predikant schendt als de preken toch gewoon op internet staan?
In welke kerk jij zit heb je hier zelf kenbaar gemaakt, dus dat is het probleem ook niet. Vandaar dat ik het zo gevonden had.

Dat heb ik niet kenbaar gemaakt, dat heeft de mod gedaan door op een andere topic de foto van die predikant boven de discussie te plaatsen. Bovendien gaan in onze gemeente iedere zondag 2 predikanten voor zodat je daaruit nog niet op kunt maken van welke predikant die preek was . Maar benefiet heeft dit nu, ondanks mijn dringend verzoek, opnieuw gedaan door die link te plaatsen. En ik krijg hier natuurlijk weer last mee met die dominee! Je wordt nog bedankt hiervoor ,benefiet.

Johan100
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Johan100 » 03 nov 2016 17:27

ereunao schreef:

Dat heb ik niet kenbaar gemaakt, dat heeft de mod gedaan door op een andere topic de foto van die predikant boven de discussie te plaatsen. Bovendien gaan in onze gemeente iedere zondag 2 predikanten voor zodat je daaruit nog niet op kunt maken van welke predikant die preek was . Maar benefiet heeft dit nu, ondanks mijn dringend verzoek, opnieuw gedaan door die link te plaatsen. En ik krijg hier natuurlijk weer last mee met die dominee! Je wordt nog bedankt hiervoor ,benefiet.

Ik dacht dat het lang daarvoor al ter sprake was gekomen., meen ik me te herinneren. Dus ik had het zo gevonden door even te googlen op de kerk.

Je schreef dat benefiet z'n gang kon gaan en nu dit. Het lijkt af en toe wel op een spelletje hier zo.
In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes 1:1.

benefietdiner
Majoor
Majoor

Berichtdoor benefietdiner » 03 nov 2016 18:50

Johan100 schreef:Je schreef dat benefiet z'n gang kon gaan en nu dit. Het lijkt af en toe wel op een spelletje hier zo.

:D Ha ha ja het is wel een warboel hoor met broeder ereunao :mrgreen:

ereunao
Majoor
Majoor

Berichtdoor ereunao » 03 nov 2016 21:09

Johan100:
Je schreef dat benefiet z'n gang kon gaan en nu dit. Het lijkt af en toe wel op een spelletje hier zo

Jawel, maar onder voorwaarde dat de naam van de predikant niet genoemd zou worden. Maar wie die link opent ziet met een oogopslag wie het was.

Johan100
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Johan100 » 04 nov 2016 08:51

Hier lees je enkele citaten van ds. Harinck over het vergeestelijken.

Wij willen de Bijbel naar onze hand zetten en dan moet de tekst zeggen wat wij willen dat hij zal zeggen. Dat is hoogmoed en beter willen weten dan God.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/241 ... kering-2-/
Er wordt helaas wat geknoeid met de Schrift. Teksten worden aangepast om allerlei bevindelijke stellingen te verdedigen.

Maar nu is er ook een vergeestelijken waar de Bijbel zelf geen grond toe geeft. Dit noemen we de allegorese. De preek die u hoorde is allegorese. De allegorese wordt als zeer verderfelijk gezien.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/241 ... -bekering/

hans0166
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hans0166 » 04 nov 2016 10:05

ereunao schreef:wat ik nog steeds een gemene streek van hem of haar vind bedoeld om mij bij ds.v.Campen in discrediet te brengen.

als jij hier dingen plaats die je in discrediet kunnen brengen, moet je jezelf afvragen of je die wel moet posten.

ereunao
Majoor
Majoor

Berichtdoor ereunao » 04 nov 2016 11:36

als jij hier dingen plaats die je in discrediet kunnen brengen, moet je jezelf afvragen of je die wel moet posten.

Pardon, er is m.i. niets op tegen om de uitleg van een pericoop hier ter discussie te stellen, maar het is indiscreet om daar de naam van een predikant bij te vermelden zonder zijn toestemming. ereunao

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2016 13:12

ereunao schreef:Pardon, er is m.i. niets op tegen om de uitleg van een pericoop hier ter discussie te stellen, maar het is indiscreet om daar de naam van een predikant bij te vermelden zonder zijn toestemming. ereunao

Ik denk dat het verstandiger is om het niet meer te doen, ereunao.
Probeer het in algemene terminologie te houden.
In de zin van "ik hoorde eens in een preek dit en dat". Luister je ook wel eens "elders" trouwens?
Ik neem aan dat BD niet alle preken in zn geheel gaat afluisteren. :wink:
Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

ereunao
Majoor
Majoor

Berichtdoor ereunao » 04 nov 2016 13:37

Chaya:
Ik denk dat het verstandiger is om het niet meer te doen, ereunao.
Probeer het in algemene terminologie te houden.
In de zin van "ik hoorde eens in een preek dit en dat". Luister je ook wel eens "elders" trouwens?
Ik neem aan dat BD niet alle preken in zn geheel gaat afluisteren.

Ik begrijp dit niet goed; ik heb het toch in algemene termen gehouden? En wie of wat je met BD bedoelt is mij helemaal duister. En ik luister idd. ook wel eens elders als ik een link binnenkrijg. Maar ik ben niet gewend om te 'kerkshoppen'

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2016 13:45

ereunao schreef:Ik begrijp dit niet goed; ik heb het toch in algemene termen gehouden? En wie of wat je met BD bedoelt is mij helemaal duister. En ik luister idd. ook wel eens elders als ik een link binnenkrijg.'

Dat wel, maar je schreef:
Zondag j.l een preek gehoord over Matt.14:22-31, Jezus wandelt op de zee
Toen ik het las, dacht ik al, o nee, kun je beter niet doen. Je weet wat er laatst gebeurde. Er zijn er nu eenmaal op dit forum die maling hebben aan jouw verzoek om geen namen te noemen.
BD is de afkorting van de naam van de desbetreffende forummer trouwens. :D
Dus het ligt niet aan jou, maar aan mensen die jouw privacy niet respecteren.
ereunao schreef:Maar ik ben niet gewend om te 'kerkshoppen'

Af en toe over kerkmuren luisteren vind ik niet onder kerkshoppen vallen.
Met kerkshoppen wordt bedoeld dat mensen hier en daarheen gaan en geestelijk voedsel van hun gading willen halen en daarbij hun eigen gemeente "in de steek laten".
Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

ereunao
Majoor
Majoor

Berichtdoor ereunao » 04 nov 2016 14:03

Chaya:
Dat wel, maar je schreef:
Zondag j.l een preek gehoord over Matt.14:22-31, Jezus wandelt op de zee
Toen ik het las, dacht ik al, o nee, kun je beter niet doen. Je weet wat er laatst gebeurde. Er zijn er nu eenmaal op dit forum die maling hebben aan jouw verzoek om geen namen te noemen.
BD is de afkorting van de naam van de desbetreffende forummer trouwens.
Dus het ligt niet aan jou, maar aan mensen die jouw privacy niet respecteren.

ereunao schreef:
Maar ik ben niet gewend om te 'kerkshoppen'
Af en toe over kerkmuren luisteren vind ik niet onder kerkshoppen vallen.
Met kerkshoppen wordt bedoeld dat mensen hier en daarheen gaan en geestelijk voedsel van hun gading willen halen en daarbij hun eigen gemeente "in de steek laten".

Okay, nu begrijpen wij elkaar tenminste, over kerkmuren luisteren vind ik ook niet erg. Daarom beluister en lees ik ook weleens iets uit een andere hoek, zonder evenwel daar geregeld naar toe te gaan.

ereunao
Majoor
Majoor

Berichtdoor ereunao » 08 mei 2018 13:17

Zondag j.l.een preek gehoord over Hand.1:6. Het viel mij dadelijk op dat de predikant de vraag van de discipelen helemaal niet zo dom vond, al wordt maar al te vaak zo uitgelegd .Want verbond en profetie spreken wel degelijk van een Messiaans Koninkrijk met de Messias op de troon van David, Jeruzalem als hoofdstad en de ( herbouwde) tempel als centrum van de aanbidding. En ik geloof met die dominee dat de Heere in Zijn antwoord reeds aan ons, d.i. aan de Gemeente gedacht heeft. Maar ik vraag mij af of de apostelen dat toen ook zo verstaan hebben. Want uit het boek Hand. blijkt dat hun prediking nog steeds als een voortgezette prediking van het Koninkrijk op de bekering van Israël gericht was zie Hand.3:18-21. En Paulus ging op zijn zendingsreizen ook altijd eerst naar de synagoge. En Petrus dacht op de pinksterdag in de verste verte nog niet aan heidenen, hij sprak tot Joden en Jodengenoten. Heidenen kwamen niet naar Jeruzalem om het Pinksterfeest te vieren, stel je voor! De heidenen komen voor hem pas in hst.10 in zicht. Maar dan gaat het niet over de heidenvolken die zich nationaal tot de God van Israël bekeren en met Israël Hem zullen dienen in het Messiaanse Koninkrijk waar de profeten van spreken, maar over heidenen die individueel bij de Gemeente gevoegd worden. Want de Kerk kan slechts de eerstelingen binnenhalen; de volle oogst wordt straks door Israël binnengehaald zie o.a. Jes.27:6 en Zach.8:20-23.God werkt gefaseerd, trapsgewijs, eerst het kruid, dan de aar en dan het volle koren in de aar. De verborgenheid der Gemeente van Chr. door de inwonende Geest organisch aan Hem verbonden in Zijn opstandingsleven is pas in zijn latere bediening toen het duidelijk gebleken was dat ook de Joden in de verstrooiing zich niet bekeerden aan Paulus geopenbaard zie Ef.3.

Als Israël zich dus na de pinksterdag alsnog bekeerd had zou hun Messias, naar de mens gesproken, toen ook al teruggekomen zijn. Jezus voorzag natuurlijk wel dat Israël zich niet bekeren zou en dat er in het interval in de profetie tussen zijn komst en wederkomst eerst nog een Gemeente uit de heidenen ingezameld moest worden. Die Gemeente behoort dus tot een geheel anderssoortige heilsbedeling en wordt bij Zijn komst met Hem geopenbaard in een opstandingslichaam (Fill.3:20,21,1Joh.3:2 en Koll.3:4) terwijl Israël en de volken op aarde nog in een natuurlijk, sterfelijk lichaam het vrederijk binnengaan. Want hun relatie met dezelfde Messias is een andere. Maar omdat de belijdenis van de kerk heel de Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond van Adam tot de jongste dag samengevat heeft is er geen ruimte voor anderssoortige heilsbedelingen. Maar God is helemaal niet aan de Kerk gebonden om het heil in de Messias te bemiddelen en uit te delen. Het van Rome overgeërfde kerkelijk absolutisme is m.i. dan ook tot op de huidige dag de het grote struikelblok in de bezinning op de relatie Kerk-Israël. Want ‘buiten de Messias geen zaligheid’ is heel wat anders als ‘buiten de Kerk geen zaligheid’
gr: ereunao

ereunao
Majoor
Majoor

Berichtdoor ereunao » 23 mei 2018 20:40

Pinksterpreek.
Ik heb weer eens een echte pinksterpreek gehoord! De dominee verdeelde de christenheid in 3 hoofdgroepen:
Er zijn Goede Vrijdag-Paas- en Pinksterchristenen. Als wij niet slechts de huidige, maar de Kerk der eeuwen naast
het profiel dat hij van een met de Geest vervulde gemeente schetste leggen dan blijft er niets dan schuld en schande over. Zo tot overlopens toe vervuld van de heerlijkheid en de grote werken Gods dat zij er eenvoudig niet van zwijgen kon!. Moet je de kerkgeschiedenis eens naast leggen! Dan kun je niet anders dan concluderen dan dat de Gemeente v.Chr. onder de bedeling van de genade nog schandelijker gefaald heeft dan Israël onder de wet. Israël danste al om het gouden kalf toen Mozes nog op de berg was om de Tora te ontvangen en vertoonde in heel zijn geschiedenis een schier onuitroeibare geest van afgoderij. Er zijn wel enkele tiiden van een geestelijke opwekking geweest onder de vrome koningen als Hizkia en Josia, maar het getij was niet meer te keren en het oordeel van de ballingschap stond vast. Na de ballingschap was het volk voorgoed genezen van de afgoderij, maar stad en tempel lagen in puin en ook in de 2e tempel is de heerlijkheid des Heeren nooit teruggekeerd. En zo is het ook met de Kerk gegaan, er zijn zo hier en daar wel opwekkingen geweest zoals tijdens de Reformatie, maar van een werkelijk met de Geest vervulde Gemeente naar het model van de apostelen was en is geen sprake meer. Want ook de Reformatie is nooit toegekomen aan het Goddelijk denkbeeld van een Gemeente als een door de inwonende Geest organisch als Hoofd en lichaam aan Chr. verbonden in Zijn opstandingsleven. Reeds kort na de dood van de Apostelen en hun directe opvolgers verliet de Gemeente haar hemelse roeping en positie in de opgestane Christus en kroop in de huid van het Israël onder de wet. Met als gevolg een geest der dienstbaarheid wederom tot vreze. Het is in de praktijk een hoge uitzondering als je nog eens een door God in zijn genadestaat bevestigd christen ontmoet. Maar er zijn er genoeg die zichzelf bevestigd hebben, maar kennelijk de H.Geest missen! ereunao

Terug naar “[Religie] - Algemeen”