De preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Majoor
Majoor

Re: De preek

Berichtdoor Johan100 » 02 nov 2016 23:15

Mee eens. Zo heb ik het ook nooit opgevat eigenlijk. Het zegt denk ik wel iets over hoe belangrijk geloof is.
In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Joh.1:1.

benefietdiner
Majoor
Majoor

Berichtdoor benefietdiner » 03 nov 2016 08:31

ereunao schreef:Zondag j.l een preek gehoord over Matt.14:22-31, Jezus wandelt op de zee. Het ‘grote geloof’ van Petrus werd hemelhoog geprezen en de Gemeente tot voorbeeld gesteld. Maar het was helemaal geen groot geloof maar roekeloze overmoed van Petrus. Want Jezus deed dit om Zich als de Zoon van God te openbaren die boven de natuurwetten staat. Het paste Petrus dus helemaal niet om dit na te willen doen. Want God heeft zulke wonderen nooit in de hand van een mens gesteld. Hij heeft Israël ook niet over de Rode Zee en de Jordaan naar de andere oever laten lopen, maar de wateren vaneengescheiden en zo een pad gebaand waardoor zij droogvoets naar de andere oever konden gaan. En Jona heeft Hij ook niet gered door hem over het water naar de kust te laten lopen maar d.m.v. een vis. En ook Paulus is na de schipbreuk niet op een dergelijke manier gered .Maar Petrus wilde zich in zijn overmoed weer eens van zijn medediscipelen onderscheiden in de geest van. ‘al werden zij ook allen geërgerd, ik niet’. Maar het is hem slecht bekomen; hij was bijna verzopen!
Er zat verder veel goeds in die preek waar ik het hartelijk mee eens ben en iedere predikant laat wel eens een steek vallen, maar hier werd de gemeente wel op het verkeerde been gezet!. ereunao
Ik zat ook onder die preek.
Ik denk zal hem nog eens terug luisteren want in kon mij niet in jou omschrijving vinden.
Na het terug luisteren moet ik zeggen dat je ook maar wil horen wat je zelf horen wil en er inleggen wat in je gedachten zit.
Met een vooroordeel onder een preek zitten is nooit goed net als Chaya. Als zij ook maar hoort dat er iets in de mens gelegd wordt foei foei. Je zal toch zelf eens aan het werk gezet worden, allemaal fout. Lekker afwachten onder bekende dode klanken en weer gewoon doorgaan met de mededeling dat de dominee het weer goed gezegd heb en de koffie smaakt goed.
Ik raad je toch aan ereunao eens onbevooroordeeld, onafhankelijk te gaan luisteren dan hoor je toch echt wat anders! Want wat je schrijft is niet waar! dat maak je er zelf van.

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 03 nov 2016 10:27

HonestY:
Ik denk dat je een onderscheid moet maken in tijdperken, de Petrus voor en de Petrus na de uitstorting van de Heilige Geest.
Voor deze grote gebeurtenis verloochende hij zelfs zijn Meester tot 3 keer toe, hij ontkende Hem ooit gezien of gekend te hebben.
Jezus zei dan ook tot hem, eens , als je bekeerd zult zijn etc.... dat moest toen allemaal nog gebeuren.
De preek lijkt dus een ode te zijn aan het verstandsgeloof, niets meer, het laat de werking van de Geest volledig buiten beschouwing.

Dat verschil is zeker aanwijsbaar. Maar het gaat mij te ver om te stellen dat de discipelen voor de pinksterdag niet meer dan een verstandsgeloof gehad hebben. zie Matt.16:17.

benefiet:
Ik zat ook onder die preek.
Ik denk zal hem nog eens terug luisteren want in kon mij niet in jou omschrijving vinden.
Na het terug luisteren moet ik zeggen dat je ook maar wil horen wat je zelf horen wil en er inleggen wat in je gedachten zit.
Met een vooroordeel onder een preek zitten is nooit goed net als Chaya. Als zij ook maar hoort dat er iets in de mens gelegd wordt foei foei. Je zal toch zelf eens aan het werk gezet worden, allemaal fout. Lekker afwachten onder bekende dode klanken en weer gewoon doorgaan met de mededeling dat de dominee het weer goed gezegd heb en de koffie smaakt goed.
Ik raad je toch aan ereunao eens onbevooroordeeld, onafhankelijk te gaan luisteren dan hoor je toch echt wat anders! Want wat je schrijft is niet waar! dat maak je er zelf van.

Ja dat dacht ik wel dat jij ook onder die preek zat, hier kon ik gewoon op wachten! Maar je reactie staat opnieuw vol met beweringen die je niet bewijzen kunt! Dat de discipelen het wandelen van Jezus op de zee als een bewijs zagen dat Hij de Zoon van God was vs 33, bewijst dat het Petrus niet paste om Hem dat na te willen doen. En ik daag jou uit om een voorbeeld te noemen waarin God de natuurwetten in de hand van de mens gesteld heeft. Je hatelijke schimpscheuten leg ik naast mij neer; daar sta ik boven. Maar ik herinner mij nog heel goed dat onze vorige predikant daar ook eens over gepreekt heeft. En die zei ook: ‘Het was overmoed en ook nergens voor nodig’.

nb: Het zou mij niets verbazen als je de betreffende predikant ook al ingelicht hebt. Nou, die mag gerust weten dat ik dit gezegd heb; ik heb het trouwens zelf ook tegen de ouderling aan deur gezegd.

benefietdiner
Majoor
Majoor

Berichtdoor benefietdiner » 03 nov 2016 11:40

ereunao schreef: Dat de discipelen het wandelen van Jezus op de zee als een bewijs zagen dat Hij de Zoon van God was vs 33, bewijst dat het Petrus niet paste om Hem dat na te willen doen. En ik daag jou uit om een voorbeeld te noemen waarin God de natuurwetten in de hand van de mens gesteld heeft.
Dat hoef ik niet te bewijzen want de predikant zegt het ook niet dat maak jij ervan.
Als jij niet weet van zo’n groot geloof om overboord te stappen dan heb je nog een ander reddingsvest nodig als Jezus alleen, aldus de predikant.
De dichter Gerrit Achterberg: ‘hij zakte als lood omlaag maar jezus vatten hem bij de kraag’. Het is wandelen en weer wankelen.
Mijn geloof is net als een ventiel van mijn fietswiel, zo boven en ook weer beneden.
Petrus begon direct te roepen toen hij merkte dat hij begon te zinken, hij wachtte niet tot hij weggezakt was tot zijn enkels, knieën of zijn lendenen nee hij begon direct te roepen Here behoud mij.
Een zeer praktische preek broeder waar ik mij helemaal in kan vinden geweldig halleluja.
ereunao schreef:nb: Het zou mij niets verbazen als je de betreffende predikant ook al ingelicht hebt. Nou, die mag gerust weten dat ik dit gezegd heb; ik heb het trouwens zelf ook tegen de ouderling aan deur gezegd.
Ach broeder wat heb je toch een klein geloof.

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 03 nov 2016 11:58

benefietdiner schreef: Dat hoef ik niet te bewijzen want de predikant zegt het ook niet dat maak jij ervan.
Als jij niet weet van zo’n groot geloof om overboord te stappen dan heb je nog een ander reddingsvest nodig als Jezus alleen, aldus de predikant.
De dichter Gerrit Achterberg: ‘hij zakte als lood omlaag maar jezus vatten hem bij de kraag’. Het is wandelen en weer wankelen.
Mijn geloof is net als een ventiel van mijn fietswiel, zo boven en ook weer beneden.
Petrus begon direct te roepen toen hij merkte dat hij begon te zinken, hij wachtte niet tot hij weggezakt was tot zijn enkels, knieën of zijn lendenen nee hij begon direct te roepen Here behoud mij.
Een zeer praktische preek broeder waar ik mij helemaal in kan vinden geweldig halleluja.

Dat is een vergeestelijkte uitleg die ik vaker heb gehoord. Het kan zijn hoor, maar hoe zit het dan met die andere discipelen die bleven zitten en niet overboord stapten?
In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Joh.1:1.

benefietdiner
Majoor
Majoor

Berichtdoor benefietdiner » 03 nov 2016 12:11

Johan100 schreef:Dat is een vergeestelijkte uitleg die ik vaker heb gehoord. Het kan zijn hoor,
Ja dat klopt.
Johan100 schreef: maar hoe zit het dan met die andere discipelen die bleven zitten en niet overboord stapten?

Dat ware toeschouwers in vers 33 staat: Die nu in het schip waren, kwamen en aanbaden Hem, zeggende: Waarlijk, Gij zijt Gods Zoon!

Als eurano het goed vind wil ik de preek hier wel plaatsen want dan weet je waar het over gaat.

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 03 nov 2016 12:18

Honesty schreef:
Ik denk dat je een onderscheid moet maken in tijdperken, de Petrus voor en de Petrus na de uitstorting van de Heilige Geest.
Voor deze grote gebeurtenis verloochende hij zelfs zijn Meester tot 3 keer toe, hij ontkende Hem ooit gezien of gekend te hebben.
Jezus zei dan ook tot hem, eens , als je bekeerd zult zijn etc.... dat moest toen allemaal nog gebeuren.
De preek lijkt dus een ode te zijn aan het verstandsgeloof, niets meer, het laat de werking van de Geest volledig buiten beschouwing.

Ik begrijp wat je bedoelt. Omdat de Geest nog niet was uitgestort.
Maar dat was in de tijd van Abraham, Jakob en alle andere gelovigen in het oude testament ook nog niet gebeurt.

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 03 nov 2016 12:34

Johan100 schreef: maar hoe zit het dan met die andere discipelen die bleven zitten en niet overboord stapten?

benefietdiner schreef:Dat ware toeschouwers in vers 33 staat: Die nu in het schip waren, kwamen en aanbaden Hem, zeggende: Waarlijk, Gij zijt Gods Zoon!

Als eurano het goed vind wil ik de preek hier wel plaatsen want dan weet je waar het over gaat.

Prima, maar dat waren de discipelen hoor die in het schip zaten. vers 22.

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 03 nov 2016 12:40

benefiet:
Dat hoef ik niet te bewijzen want de predikant zegt het ook niet dat maak jij ervan.
Ach broeder wat heb je toch een klein geloof.

Dat heb ik het er niet van gemaakt, dat leg jij mij in de mond. Ik heb het slechts gebruikt als bewijs dat het de mens niet toekomt om de natuurwetten te willen beheersen. Maar dat heb je nu juist niet weerlegd! Overigens ken ik daar wel een voorbeeld van, (Joz.10:12) maar heb dat bewust weggelaten om je Schriftkennis te testen, want dan zou je dat wel triomfantelijk genoemd hebben! Maar daar staat wel nadrukkelijk bij dat het voor-noch na die dag ooit weer gebeurd is (vs 14)En dat is dus een bewijs te meer dat het Petrus niet paste om dat na te willen doen. Ik zou dat halleluja dus maar achterwege laten! Met je Schriftkennis is het dus blijkbaar droevig gesteld! En dat heeft ook niets met het volume van mijn geloof, maar alles met je tastbare afkeer van mij en Chaya te maken.Laat dus dat ‘broeder' maar weg; ik zou zelfs nog geen achterneef van je willen zijn!
Laatst gewijzigd door ereunao op 03 nov 2016 13:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 03 nov 2016 12:49

Ik heb de preek al gevonden. Twijfel= Te Weinig Geloof Mattheus 14:31.

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 03 nov 2016 13:17

Johan 100:
Dat is een vergeestelijkte uitleg die ik vaker heb gehoord. Het kan zijn hoor, maar hoe zit het dan met die andere discipelen die bleven zitten en niet overboord stapten?

Nu vraag je naar de bekende weg; die hadden volgens benefiet natuurlijk niet zo’n ‘groot geloof'' als Petrus, halleluja! En dat wilde hij ook bewijzen met zijn actie. Maar hij ging er wel mee af als een gieter toen hij bijna verzoop! ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 03 nov 2016 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 03 nov 2016 13:26

Nee hoor, ik vraag me af hoe benefiet dat ziet.

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 03 nov 2016 13:50

benefiet:

Daar heb je mijn toestemming niet voor nodig; ga gerust je gang mits je de privacy van de predikant niet schendt

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 03 nov 2016 14:20

Ik zou niet weten waarom en op welke manier je de privacy van een predikant schendt als de preken toch gewoon op internet staan?
In welke kerk jij zit heb je hier zelf kenbaar gemaakt, dus dat is het probleem ook niet. Vandaar dat ik het zo gevonden had.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2016 14:30

ereunao schreef:I.dd:maar erger is dat wat niets anders dan hoogmoedige bravoure was als de hoogste deugd werd aangeprezen. Want het was nergens voor nodig! Maar ik til er niet zo zwaar aan hoor; ik vermeld dit slechts tot 'leeringhe ende vermaeck'.

Ik ben bang dat dit hier zo niet werkt. Als je iets dergelijks over een preek zegt, komt er altijd wel een discussie op gang, hetzij positief, hetzij negatief.
Als het waar is wat je zegt, vind ik dat nogal wat en zou daar toch maar iets zwaarder aan tillen.
Uit die tekst is een hele mooie preek te houden, waarin de diepere betekenis van het geloof van Petrus wordt uitgelegd.
Als het bij bravoure en deugd is gebleven, is het maar magertjes.
Ik heb de hele preek niet gehoord, dus kan over de gehele inhoud niets zeggen.
Het geloof geeft kracht en moed in het leven, maar de liefde geeft warmte.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”