De preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: De preek

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 21:42

Johannes82 schreef:Ja, schaapje. Dat is het ook. Voor mij en mijn gezin. Ik ben ruim 7 jaar lid van deze gemeente.

Het komt vast allemaal goed Johannes.
En misschien na een akelige tijd komt er ook weer rust voor jou en je gezin.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 06 jun 2016 23:15

Johannes82 schreef:Beste allemaal,

Wie heeft er weleens te maken gehad met een dominee die een preek van een andere dominee voorlas/preekte alsware het zijn eigen preek zou zijn? Zonder dat het een leesdienst was.

Groet.

Kijk, wanneer de voorganger doet alsof het zijn eigen preek is dan is dat volgens mij onjuist. Maar, wat zou er eigenlijk op tegen zijn wanneer goede prekenschrijvers hun preken laten voorlezen door anderen? Het rendement is nu behoorlijk laag. De voorganger zal in de gereformeerde traditie zijn preek nog wel eens houden in een andere kerk waar hij een preekbeurt vervult. Omdat hij voor de volgende zondag weer een nieuwe maakt (misschien wel twee) verdwijnt de goede preek weer in de kast en vangt daar stof...... Preken hergebruiken.....niks mis mee!

Trouwens, ik heb weleens gehoord dat een predikant zelf ook maar een stuk of 20 preken heeft en ze telkens weer net even wat anders neerzet. Zo recycled hij zijn eigen woorden ook.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 jun 2016 13:21

Boanerges schreef:Trouwens, ik heb weleens gehoord dat een predikant zelf ook maar een stuk of 20 preken heeft en ze telkens weer net even wat anders neerzet. Zo recycled hij zijn eigen woorden ook.

Arme gemeenteleden dan. En zo iemand noemt zich dan een geroepen knecht?

Ik zat laatst onder het gehoor van een oude emeritus predikant. Hij was bezig om zijn geschreven preken in Word te zetten, op verzoek van zijn zoon.
Jarenlang had hij ze met pen, later met schrijfmachine geschreven.
Hij was nu bezig, en zat al aan de 3800 preken.
En hij was nog lang niet klaar!
Het geloof geeft kracht en moed in het leven, maar de liefde geeft warmte.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2016 13:46

Als het sporadisch een keer gebeurt, prima. Beter "goed gejat" dan slecht verzonnen :) Maar als het structureel is zou ik dat wel heel raar vinden.
If your god never disagrees with you, you might just be worshipping an idealized version of yourself
Tim Keller

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 07 jun 2016 18:32

Chaya schreef:Arme gemeenteleden dan. En zo iemand noemt zich dan een geroepen knecht?

Geen idee wat dat ermee te maken heeft. niet zo laatdunkend doen over een geroepene hoor! Een geroepen knecht kan ook gewoon praktisch nadenken toch? Juist heel verfrissend voor de gemeenteleden dat ze regelmatig een maaltijd krijgen met andere ingrediënten.

Chaya schreef:Ik zat laatst onder het gehoor van een oude emeritus predikant. Hij was bezig om zijn geschreven preken in Word te zetten, op verzoek van zijn zoon.
Jarenlang had hij ze met pen, later met schrijfmachine geschreven.
Hij was nu bezig, en zat al aan de 3800 preken.
En hij was nog lang niet klaar!

Jammer dat al die 3800 preken maar zo'n klein gehoor hebben gekend. Was de boodschap dan niet voor andere oren geschikt?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 jun 2016 19:48

Boanerges schreef:Geen idee wat dat ermee te maken heeft. niet zo laatdunkend doen over een geroepene hoor! Een geroepen knecht kan ook gewoon praktisch nadenken toch? Juist heel verfrissend voor de gemeenteleden dat ze regelmatig een maaltijd krijgen met andere ingrediënten.

Het slaat nergens op en het is gewoon niet waar wat jij beweerde.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 07 jun 2016 20:58

*off topic*

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2016 15:33

Marnix schreef:Als het sporadisch een keer gebeurt, prima. Beter "goed gejat" dan slecht verzonnen :) Maar als het structureel is zou ik dat wel heel raar vinden.

Jij zegt: goed gejat, maar dan denk ik: zit er geen copyright op een preek?
Ik heb eens op de site kerken.com gekeken en las dit:
Onderaan de preken kunt u zien wat voor soort copyright de bewuste preek heeft!

Daarna heb ik een paar leespreken aangeklikt en zag daar dit onder staan:

Niets uit deze uitgave mag gepubliceerd of vermenigvuldigd of openbaar gemaakt worden in welke vorm dan ook, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de webmaster van Kerken.com en de bijdragende predikant. Voor vermenigvuldiging ter voorbereiding van, en openbaarmaking tijdens de zondagse eredienst is het wenselijk dit even aan ons door te geven. Dit kan met behulp van het hiervoor bestemde formulier 'preek gebruiken'. Ter voorbereiding van bijbelstudie(bijeenkomsten) is geen toestemming nodig.

Kijk Marnix, dan zou ik zeggen dat jatten toch een overtreding van het 8e gebod is door dominee. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2016 16:11

Tenzij je toestemming hebt van de betreffende predikant of er geen copyright op zit. Zoals je weet zijn er wel eens leesdiensten waarbij preken van andere predikanten worden voorgelezen, recente predikanten of lang overleden predikanten.... Ik neem niet aan dat daarbij het copyright wordt geschonden. Dus dan moet het voor een predikant ook mogelijk zijn als de situatie dat een keer toelaat. Maar meestal zullen ze dan een oude preek uit hun eigen archieven halen. ;)
If your god never disagrees with you, you might just be worshipping an idealized version of yourself
Tim Keller

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2016 19:12

Marnix schreef:Tenzij je toestemming hebt van de betreffende predikant of er geen copyright op zit. Zoals je weet zijn er wel eens leesdiensten waarbij preken van andere predikanten worden voorgelezen, recente predikanten of lang overleden predikanten....

Dat weet ik, wij hebben regelmatig preeklezen maar dan wordt er altijd na de dienst gezegd dat de gelezen preek is geschreven door ds. zus en zo.
Ernstig vind ik de suggestie dat er predikanten zijn die - onvermeld dus - jatten van hun collegae.
En jij zegt dan heel luchtig: beter goed gejat dan slecht verzonnen, maar dat geldt niet voor preken.
Marnix schreef:Dus dan moet het voor een predikant ook mogelijk zijn als de situatie dat een keer toelaat. Maar meestal zullen ze dan een oude preek uit hun eigen archieven halen.

In dit internettijdperk is dat altijd te achterhalen.
Vroeger werden preken ongemerkt in diverse gemeentes gebruikt, nu zegt de predikant het er bij.
"Ik houd in mijn eigen gemeente een serie over......"
"Ik heb vorige week in mijn eigen gemeente over deze tekst gepreekt...

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 02 nov 2016 10:24

Zondag j.l een preek gehoord over Matt.14:22-31, Jezus wandelt op de zee. Het ‘grote geloof’ van Petrus werd hemelhoog geprezen en de Gemeente tot voorbeeld gesteld. Maar het was helemaal geen groot geloof maar roekeloze overmoed van Petrus. Want Jezus deed dit om Zich als de Zoon van God te openbaren die boven de natuurwetten staat. Het paste Petrus dus helemaal niet om dit na te willen doen. Want God heeft zulke wonderen nooit in de hand van een mens gesteld. Hij heeft Israël ook niet over de Rode Zee en de Jordaan naar de andere oever laten lopen, maar de wateren vaneengescheiden en zo een pad gebaand waardoor zij droogvoets naar de andere oever konden gaan. En Jona heeft Hij ook niet gered door hem over het water naar de kust te laten lopen maar d.m.v. een vis. En ook Paulus is na de schipbreuk niet op een dergelijke manier gered .Maar Petrus wilde zich in zijn overmoed weer eens van zijn medediscipelen onderscheiden in de geest van. ‘al werden zij ook allen geërgerd, ik niet’. Maar het is hem slecht bekomen; hij was bijna verzopen!
Er zat verder veel goeds in die preek waar ik het hartelijk mee eens ben en iedere predikant laat wel eens een steek vallen, maar hier werd de gemeente wel op het verkeerde been gezet!. ereunao

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2016 13:17

ereunao schreef: Er zat verder veel goeds in die preek waar ik het hartelijk mee eens ben en iedere predikant laat wel eens een steek vallen, maar hier werd de gemeente wel op het verkeerde been gezet!. ereunao

Met welk doel vertel je dit nu? Ik kan n.a.v. dit korte stukje niet echt bepalen in hoeverre de gemeente nu op het verkeerde ben werd gezet.
ereunao schreef:Het ‘grote geloof’ van Petrus werd hemelhoog geprezen en de Gemeente tot voorbeeld gesteld. Maar het was helemaal geen groot geloof maar roekeloze overmoed van Petrus.

Er werd teveel in de mens gelegd?

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 02 nov 2016 16:47

Chaya":
[quote]Er werd teveel in de mens gelegd?[/quote

I.dd:maar erger is dat wat niets anders dan hoogmoedige bravoure was als de hoogste deugd werd aangeprezen. Want het was nergens voor nodig! Maar ik til er niet zo zwaar aan hoor; ik vermeld dit slechts tot 'leeringhe ende vermaeck'.

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 02 nov 2016 17:11

Hier het stukje uit Mattheus 14 over Petrus.

24 En het schip was nu midden in de zee, zijnde in nood van de baren; want de wind was hun tegen.
25 Maar te vierde wake des nachts kwam Jezus af tot hen, wandelende op de zee.
26 En de discipelen ziende Hem op de zee wandelen, werden ontroerd, zeggende: Het is een spooksel. En zij schreeuwden van vrees.
27 Maar terstond sprak Jezus hen aan, zeggende: Zijt goedsmoeds, Ik ben het, vreest niet.
28 En Petrus antwoordde Hem en zeide: Heere, indien Gij het zijt, zo gebied mij tot U te komen op het water.
29 En Hij zeide: Kom. En Petrus klom neder van het schip en wandelde op het water, om tot Jezus te komen.
30 Maar ziende den sterken wind, werd hij bevreesd, en als hij begon neder te zinken, riep hij, zeggende: Heere, behoud mij!
31 En Jezus terstond de hand uitstekende, greep hem aan en zeide tot hem: Gij kleingelovige, waarom hebt gij gewankeld?

Mijn indruk bij dit verhaal is ook, wetende dat Petrus haantje de voorste was, dat hij uit een stuk bravoure handelde.
Het blijft wel een stukje interpretatie, maar ik maak het ook uit het verhaal op en Petrus kennende uit andere verhalen.
In vers 31 staat de vraag; Gij kleingelovige waarom hebt gij gewankeld?''

In een andere tekst staat: ''Zo gij een geloof had als een mosterdzaad, gij zoudt tegen deze moerbeiboom zeggen: Wordt ontworteld, en in de zee geplant, en hij zou u gehoorzaam zijn”.

Is dat meer om aan te geven dat er veel/alles mogelijk is door het geloof, maar wil het niet zeggen dat het ook daadwerkelijk in de praktijk gebeurt?
Dat lijkt me wel. Het toont dus de macht van God aan, maar ik denk niet dat een gelovige zulke stunten wil uithalen.
In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Joh.1:1.

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 02 nov 2016 21:47

Johan:
In een andere tekst staat: ''Zo gij een geloof had als een mosterdzaad, gij zoudt tegen deze moerbeiboom zeggen: Wordt ontworteld, en in de zee geplant, en hij zou u gehoorzaam zijn”.

Is dat meer om aan te geven dat er veel/alles mogelijk is door het geloof, maar wil het niet zeggen dat het ook daadwerkelijk in de praktijk gebeurt?
Dat lijkt me wel. Het toont dus de macht van God aan, maar ik denk niet dat een gelovige zulke stunten wil uithalen.

Mee eens! Dat is natuurlijk beeldspraak en niet letterlijk op te vatten. Maar Petrus handelde m.i ook uit bravoure. En dan gaat het toch niet aan om dat als een voorbeeld van groot geloof als voor te stellen ?

Terug naar “[Religie] - Algemeen”