De preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De preek

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 21:42

Johannes82 schreef:Ja, schaapje. Dat is het ook. Voor mij en mijn gezin. Ik ben ruim 7 jaar lid van deze gemeente.

Het komt vast allemaal goed Johannes.
En misschien na een akelige tijd komt er ook weer rust voor jou en je gezin.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: De preek

Berichtdoor Boanerges » 06 jun 2016 23:15

Johannes82 schreef:Beste allemaal,

Wie heeft er weleens te maken gehad met een dominee die een preek van een andere dominee voorlas/preekte alsware het zijn eigen preek zou zijn? Zonder dat het een leesdienst was.

Groet.


Kijk, wanneer de voorganger doet alsof het zijn eigen preek is dan is dat volgens mij onjuist. Maar, wat zou er eigenlijk op tegen zijn wanneer goede prekenschrijvers hun preken laten voorlezen door anderen? Het rendement is nu behoorlijk laag. De voorganger zal in de gereformeerde traditie zijn preek nog wel eens houden in een andere kerk waar hij een preekbeurt vervult. Omdat hij voor de volgende zondag weer een nieuwe maakt (misschien wel twee) verdwijnt de goede preek weer in de kast en vangt daar stof...... Preken hergebruiken.....niks mis mee!

Trouwens, ik heb weleens gehoord dat een predikant zelf ook maar een stuk of 20 preken heeft en ze telkens weer net even wat anders neerzet. Zo recycled hij zijn eigen woorden ook.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De preek

Berichtdoor Chaya » 07 jun 2016 13:21

Boanerges schreef:Trouwens, ik heb weleens gehoord dat een predikant zelf ook maar een stuk of 20 preken heeft en ze telkens weer net even wat anders neerzet. Zo recycled hij zijn eigen woorden ook.

Arme gemeenteleden dan. En zo iemand noemt zich dan een geroepen knecht?

Ik zat laatst onder het gehoor van een oude emeritus predikant. Hij was bezig om zijn geschreven preken in Word te zetten, op verzoek van zijn zoon.
Jarenlang had hij ze met pen, later met schrijfmachine geschreven.
Hij was nu bezig, en zat al aan de 3800 preken.
En hij was nog lang niet klaar!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De preek

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2016 13:46

Als het sporadisch een keer gebeurt, prima. Beter "goed gejat" dan slecht verzonnen :) Maar als het structureel is zou ik dat wel heel raar vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: De preek

Berichtdoor Boanerges » 07 jun 2016 18:32

Chaya schreef:Arme gemeenteleden dan. En zo iemand noemt zich dan een geroepen knecht?

Geen idee wat dat ermee te maken heeft. niet zo laatdunkend doen over een geroepene hoor! Een geroepen knecht kan ook gewoon praktisch nadenken toch? Juist heel verfrissend voor de gemeenteleden dat ze regelmatig een maaltijd krijgen met andere ingrediënten.

Chaya schreef:Ik zat laatst onder het gehoor van een oude emeritus predikant. Hij was bezig om zijn geschreven preken in Word te zetten, op verzoek van zijn zoon.
Jarenlang had hij ze met pen, later met schrijfmachine geschreven.
Hij was nu bezig, en zat al aan de 3800 preken.
En hij was nog lang niet klaar!

Jammer dat al die 3800 preken maar zo'n klein gehoor hebben gekend. Was de boodschap dan niet voor andere oren geschikt?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De preek

Berichtdoor Chaya » 07 jun 2016 19:48

Boanerges schreef:Geen idee wat dat ermee te maken heeft. niet zo laatdunkend doen over een geroepene hoor! Een geroepen knecht kan ook gewoon praktisch nadenken toch? Juist heel verfrissend voor de gemeenteleden dat ze regelmatig een maaltijd krijgen met andere ingrediënten.

Het slaat nergens op en het is gewoon niet waar wat jij beweerde.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De preek

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2016 15:33

Marnix schreef:Als het sporadisch een keer gebeurt, prima. Beter "goed gejat" dan slecht verzonnen :) Maar als het structureel is zou ik dat wel heel raar vinden.

Jij zegt: goed gejat, maar dan denk ik: zit er geen copyright op een preek?
Ik heb eens op de site kerken.com gekeken en las dit:
Onderaan de preken kunt u zien wat voor soort copyright de bewuste preek heeft!

Daarna heb ik een paar leespreken aangeklikt en zag daar dit onder staan:

Niets uit deze uitgave mag gepubliceerd of vermenigvuldigd of openbaar gemaakt worden in welke vorm dan ook, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de webmaster van Kerken.com en de bijdragende predikant. Voor vermenigvuldiging ter voorbereiding van, en openbaarmaking tijdens de zondagse eredienst is het wenselijk dit even aan ons door te geven. Dit kan met behulp van het hiervoor bestemde formulier 'preek gebruiken'. Ter voorbereiding van bijbelstudie(bijeenkomsten) is geen toestemming nodig.

Kijk Marnix, dan zou ik zeggen dat jatten toch een overtreding van het 8e gebod is door dominee. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De preek

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2016 16:11

Tenzij je toestemming hebt van de betreffende predikant of er geen copyright op zit. Zoals je weet zijn er wel eens leesdiensten waarbij preken van andere predikanten worden voorgelezen, recente predikanten of lang overleden predikanten.... Ik neem niet aan dat daarbij het copyright wordt geschonden. Dus dan moet het voor een predikant ook mogelijk zijn als de situatie dat een keer toelaat. Maar meestal zullen ze dan een oude preek uit hun eigen archieven halen. ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De preek

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2016 19:12

Marnix schreef:Tenzij je toestemming hebt van de betreffende predikant of er geen copyright op zit. Zoals je weet zijn er wel eens leesdiensten waarbij preken van andere predikanten worden voorgelezen, recente predikanten of lang overleden predikanten....

Dat weet ik, wij hebben regelmatig preeklezen maar dan wordt er altijd na de dienst gezegd dat de gelezen preek is geschreven door ds. zus en zo.
Ernstig vind ik de suggestie dat er predikanten zijn die - onvermeld dus - jatten van hun collegae.
En jij zegt dan heel luchtig: beter goed gejat dan slecht verzonnen, maar dat geldt niet voor preken.
Marnix schreef:Dus dan moet het voor een predikant ook mogelijk zijn als de situatie dat een keer toelaat. Maar meestal zullen ze dan een oude preek uit hun eigen archieven halen.

In dit internettijdperk is dat altijd te achterhalen.
Vroeger werden preken ongemerkt in diverse gemeentes gebruikt, nu zegt de predikant het er bij.
"Ik houd in mijn eigen gemeente een serie over......"
"Ik heb vorige week in mijn eigen gemeente over deze tekst gepreekt...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten