De preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johannes82
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2016 20:42

De preek

Berichtdoor Johannes82 » 06 jun 2016 18:42

Beste allemaal,

Wie heeft er weleens te maken gehad met een dominee die een preek van een andere dominee voorlas/preekte alsware het zijn eigen preek zou zijn? Zonder dat het een leesdienst was.

Groet.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De preek

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 18:59

Johannes82 schreef:Beste allemaal,

Wie heeft er weleens te maken gehad met een dominee die een preek van een andere dominee voorlas/preekte alsware het zijn eigen preek zou zijn? Zonder dat het een leesdienst was.

Groet.

Nog nooit mee gemaakt, wel eens dat de voorganger (zo heet dat bij ons) een preek van wat jaren terug uit de kast had gepakt.
Maar daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik denk dat de druk hoog is als er elke zondag iets stichtelijks gepreekt moet worden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johannes82
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2016 20:42

Re: De preek

Berichtdoor Johannes82 » 06 jun 2016 19:05

Wat zou je ervan vinden als de voorganger dat wel zou doen?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De preek

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 19:47

Johannes82 schreef:Wat zou je ervan vinden als de voorganger dat wel zou doen?

Tja .... raar en het lijkt bedrog. :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De preek

Berichtdoor meribel » 06 jun 2016 19:51

als een dominee niet zegt; deze preek is geschreven door Jantje, maar dus doet alsof het zijn eigen preek is,

dat is dan plagiaat. En dat mag niet.

Johannes82
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2016 20:42

Re: De preek

Berichtdoor Johannes82 » 06 jun 2016 19:56

meribel schreef:als een dominee niet zegt; deze preek is geschreven door Jantje, maar dus doet alsof het zijn eigen preek is,

dat is dan plagiaat. En dat mag niet.


Tja dat is duidelijk.

Johannes82
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2016 20:42

Re: De preek

Berichtdoor Johannes82 » 06 jun 2016 19:57

meribel schreef:als een dominee niet zegt; deze preek is geschreven door Jantje, maar dus doet alsof het zijn eigen preek is,

dat is dan plagiaat. En dat mag niet.


Ik ben blij dat dit jullie reactie is.

Johannes82
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2016 20:42

Re: De preek

Berichtdoor Johannes82 » 06 jun 2016 20:01

Denken jullie dat dit wel zou kunnen gebeuren als een voorganger of dominee geen tijd heeft om zijn preek voor te bereiden en zou het dan te rechtvaardigen zijn?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De preek

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 20:09

Johannes82 schreef:Denken jullie dat dit wel zou kunnen gebeuren als een voorganger of dominee geen tijd heeft om zijn preek voor te bereiden en zou het dan te rechtvaardigen zijn?

Dat denk ik zeker, maar is er geen mogelijk om hem dat persoonlijk te vragen?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De preek

Berichtdoor Johan100 » 06 jun 2016 20:11

Johannes82 schreef:Beste allemaal,

Wie heeft er weleens te maken gehad met een dominee die een preek van een andere dominee voorlas/preekte als ware het zijn eigen preek zou zijn? Zonder dat het een leesdienst was.

Groet.


Als het al gebeurt (misschien/mogelijk weleens), dan weet je het waarschijnlijk niet. Of je moet die preek van die andere schrijver/predikant gelezen hebben en het herkennen.
Vaak noemen predikanten/voorgangers als ze citaten aanhalen de oorspronkelijke schrijver ervan geloof ik.
Ik heb er nog nooit zo bij nagedacht dat predikanten dat zouden kunnen doen. Zou niet goed zijn.
Jij blijkbaar wel?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 06 jun 2016 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De preek

Berichtdoor Johan100 » 06 jun 2016 20:14

Johannes82 schreef:Wat zou je ervan vinden als de voorganger dat wel zou doen?

Als bestaat niet en moeten we overal wat van vinden?
Ik zou het ook persoonlijk vragen waarschijnlijk inderdaad..goede tip van schapie
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De preek

Berichtdoor meribel » 06 jun 2016 20:20

Johannes82 schreef:Denken jullie dat dit wel zou kunnen gebeuren als een voorganger of dominee geen tijd heeft om zijn preek voor te bereiden en zou het dan te rechtvaardigen zijn?


nee,
echter ik kan me heel goed voorstellen dat je van een bepaald boek, verhaal, of bijbels inzicht wat je van een andere dominee gehoord of gelezen hebt, dat het in je eigen preek ook terugkomt en dat het voor de toehoorder klinkt alsof het eender is.
misschien hebben ze allebei net dezelfde theologische studie week achter de rug, of het nieuwste nummer van het dominee maandblad bestudeerd.

als je twijfelt aan zoiets kan je het toch gewoon vragen?

Johannes82
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2016 20:42

Re: De preek

Berichtdoor Johannes82 » 06 jun 2016 20:42

Het is natuurlijk logisch om zoiets te vragen aan je voorganger. Dat heb ik dus ook zeker gedaan. Ruim twee jaar geleden al. Ik heb daar verschillende lastige gesprekken over gehad.

Ik denk ook niet dat we overal iets van moeten vinden. Maar ik kom er niet uit. Dus ik dacht ik vraag eens hier wat jullie ervan vinden. Op een gegeven moment ga je aan jezelf twijfelen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De preek

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 20:46

Johannes82 schreef:Het is natuurlijk logisch om zoiets te vragen aan je voorganger. Dat heb ik dus ook zeker gedaan. Ruim twee jaar geleden al. Ik heb daar verschillende lastige gesprekken over gehad.

Ik denk ook niet dat we overal iets van moeten vinden. Maar ik kom er niet uit. Dus ik dacht ik vraag eens hier wat jullie ervan vinden. Op een gegeven moment ga je aan jezelf twijfelen.

Als ik zo vrij mag zijn;
Ruim twee jaar geleden? Dat is dan wel een dingetje voor je geworden Johannes, wordt het niet eens tijd om het los te laten.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johannes82
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2016 20:42

Re: De preek

Berichtdoor Johannes82 » 06 jun 2016 20:48

Ja, schaapje. Dat is het ook. Voor mij en mijn gezin. Ik ben ruim 7 jaar lid van deze gemeente.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten