De camera in de kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 09 feb 2016 12:28

Dat mag zo zijn, maar hij was wel kwaad op mij omdat hij dacht dat ik die foto op boven deze discussie geplaatst had ereunao

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Chaya » 09 feb 2016 12:38

Marnix schreef:Een kerkdienst is toch altijd openbaar, of je nu trouwt of rouwt? Als jij had besloten naar die rouwdienst te willen gaan was je toch ook niet weggestuurd omdat je dan die dingen zou zien?

Dat ligt wel genuanceerder Marnix.

In besloten ruimtes zijn de eisen strenger. Niet alleen moet je daar duidelijk waarschuwen, je moet ook een duidelijk belang hebben om te mogen filmen én dat belang moet zwaarder wegen dan de privacy van de gefilmde personen.
Een kerk is openbaar. Echter toch is cameratoezicht of opnemen van geluid niet zomaar toegestaan zo meldt het Cbp: ... kerken en andere gebouwen bestemd voor het belijden van godsdienst en levensovertuiging zijn wellicht naar hun aard aan te merken als openbare plaatsen, maar zijn om redenen van bescherming van de uitoefening van godsdienst of levensovertuiging uitgesloten.
De gedachte hierachter is dat de vrijheid van godsdienst met zich meebrengt dat wie zijn godsdienst wil uitoefenen, dat in privacy moet kunnen doen. Daarom moeten gebedsruimten en kerken en dergelijke worden behandeld als besloten, zelfs als je ze volgens de hoofdregel als openbaar zou kunnen beschouwen.

bron: security.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2016 13:33

Tja, maar het is dan raar dat iedereen wel zomaar binnen kan lopen en een kerkdienst kan bezoeken. Niemand zal worden geweigerd. Kortom, je kan wel doen alsof het besloten is of het digitaal als besloten behandelen maar zolang de kerkdiensten zelf niet besloten zijn (en dat is gelukkig niet zo) is het een wassen neus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Chaya » 09 feb 2016 14:29

Marnix schreef:Tja, maar het is dan raar dat iedereen wel zomaar binnen kan lopen en een kerkdienst kan bezoeken. Niemand zal worden geweigerd. Kortom, je kan wel doen alsof het besloten is of het digitaal als besloten behandelen maar zolang de kerkdiensten zelf niet besloten zijn (en dat is gelukkig niet zo) is het een wassen neus.

Je redeneert heel vreemd. Je kunt de plaatselijke klaverjasvereniging, toneelclub en sekshuis ook binnenlopen, maar je hoeft het niet in je hoofd te halen om er te gaan filmen.
Een begrafenis is op zich ook openbaar, maar die film je toch ook niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2016 14:44

Chaya schreef:Je redeneert heel vreemd. Je kunt de plaatselijke klaverjasvereniging, toneelclub en sekshuis ook binnenlopen, maar je hoeft het niet in je hoofd te halen om er te gaan filmen.
Een begrafenis is op zich ook openbaar, maar die film je toch ook niet?

Zolang je niemand zonder toestemming herkenbaar in beeld brengt mag je ook daar filmen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 09 feb 2016 15:25

Chaya: Dat ligt wel genuanceerder Marnix.
In besloten ruimtes zijn de eisen strenger. Niet alleen moet je daar duidelijk waarschuwen, je moet ook een duidelijk belang hebben om te mogen filmen én dat belang moet zwaarder wegen dan de privacy van de gefilmde personen.
Een kerk is openbaar. Echter toch is cameratoezicht of opnemen van geluid niet zomaar toegestaan zo meldt het Cbp: ... kerken en andere gebouwen bestemd voor het belijden van godsdienst en levensovertuiging zijn wellicht naar hun aard aan te merken als openbare plaatsen, maar zijn om redenen van bescherming van de uitoefening van godsdienst of levensovertuiging uitgesloten.
De gedachte hierachter is dat de vrijheid van godsdienst met zich meebrengt dat wie zijn godsdienst wil uitoefenen, dat in privacy moet kunnen doen. Daarom moeten gebedsruimten en kerken en dergelijke worden behandeld als besloten, zelfs als je ze volgens de hoofdregel als openbaar zou kunnen beschouwen.
bron: security.nl

ereunao:Dat is hier niet van toepassing Chaya; hier geeft de kerkenraad zelf opdracht om die camera te installeren, hier valt dus niets te waarschuwen. Het kwalijke is dat onze kerkenraad dat in het diepste geheim gedaan heeft zonder de gemeente vooraf te informeren en bezwaarde leden de gelegenheid te geven zich hierover uit te spreken. Ook is het in het 1e jr herhaaldelijk gebeurd dat ter goeder naam en faam bekend staande gastpredikanten onwetend op de kansel in beeld gezet zijn. En zo diende hun naam natuurlijk om aarzelende collega’s over de streep te trekken. Want ook die worden voor een voldongen feit geplaatst en hebben nooit de gelegenheid gehad om zich onderling hierop te bezinnen en worden zo tegen elkaar uitgespeeld

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2016 15:50

Chaya schreef:Je redeneert heel vreemd. Je kunt de plaatselijke klaverjasvereniging, toneelclub en sekshuis ook binnenlopen, maar je hoeft het niet in je hoofd te halen om er te gaan filmen.
Een begrafenis is op zich ook openbaar, maar die film je toch ook niet?


Als er op de klaverjasvereniging of toneelclub een livestream zou zijn zou ik daar totaal geen problemen mee hebben. In de kerk ook niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Chaya » 09 feb 2016 16:04

ereunao schreef:ereunao:Dat is hier niet van toepassing Chaya; hier geeft de kerkenraad zelf opdracht om die camera te installeren, hier valt dus niets te waarschuwen. Het kwalijke is dat onze kerkenraad dat in het diepste geheim gedaan heeft zonder de gemeente vooraf te informeren en bezwaarde leden de gelegenheid te geven zich hierover uit te spreken.

Ik vind dit een ernstige zaak Ereunao! Ik denk dat er zo geredeneerd zal worden, dat het "een middelmatige zaak" is. Een kleine vos in de wijngaard (voor sommigen).
Er zijn nog steeds behoorlijk wat mensen die heel veel moeite hebben met de beeldcultuur an sich. Laat staan een kerkdienst!
ereunao schreef: Ook is het in het 1e jr herhaaldelijk gebeurd dat ter goeder naam en faam bekend staande gastpredikanten onwetend op de kansel in beeld gezet zijn. En zo diende hun naam natuurlijk om aarzelende collega’s over de streep te trekken. Want ook die worden voor een voldongen feit geplaatst en hebben nooit de gelegenheid gehad om zich onderling hierop te bezinnen en worden zo tegen elkaar uitgespeeld

Is jou bekend dat een predikant daarom een preekbeurt zal weigeren, als hij gevraagd wordt?
Marnix schreef:ls er op de klaverjasvereniging of toneelclub een livestream zou zijn zou ik daar totaal geen problemen mee hebben. In de kerk ook niet.

Het gaat toch niet alleen om jou en jouw bezwaar?
Iedereen heeft de mond tegenwoordig vol over privacy wetgeving. Daar vind ik dit ook wel onder passen.
Iedere kerkbezoeker dient toestemming te geven, hoeft niet letterlijk, maar wel door het vooraf informeren hierover.
Dan kun je een keuze maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 09 feb 2016 16:04

ereunao schreef:ereunao:Dat is hier niet van toepassing Chaya; hier geeft de kerkenraad zelf opdracht om die camera te installeren, hier valt dus niets te waarschuwen. Het kwalijke is dat onze kerkenraad dat in het diepste geheim gedaan heeft zonder de gemeente vooraf te informeren en bezwaarde leden de gelegenheid te geven zich hierover uit te spreken. Ook is het in het 1e jr herhaaldelijk gebeurd dat ter goeder naam en faam bekend staande gastpredikanten onwetend op de kansel in beeld gezet zijn. En zo diende hun naam natuurlijk om aarzelende collega’s over de streep te trekken. Want ook die worden voor een voldongen feit geplaatst en hebben nooit de gelegenheid gehad om zich onderling hierop te bezinnen en worden zo tegen elkaar uitgespeeld


Je heb het nu over de ‘Hervormde gemeente Rotterdam-Zuid Wijk gemeente Maranathakerk’ als ik het goed begrijp.
Afbeelding
http://www.maranathakerk.nu/

Tja, dat is nu net het probleem van de kerken tegenwoordig.
Als de kerkdeuren openstaan is het een openbare ruimte, worden de deuren gesloten wordt het een gesloten privé ruimte.
Een kerk wil zich graag vergelijken met de oudtestamentische tabernakel of tempel maar een vergelijking is er totaal niet.

De gigantische grote langen zuilengang van de tempel was een half open galerij, van boven voorzien van een dak en aan de voorzijde geheel open. Dit deel van het tempelcomplex was buitengewoon geschikt voor samenkomsten, voor ieder publiekelijk toegankelijk. De eerste gemeentes kwamen dus daar bijeen Han.3: 11 En als de kreupele, die gezond gemaakt was, aan Petrus en Johannes vasthield, liep al het volk gezamenlijk tot hen in het voorhof, hetwelk Salomo's voorhof genaamd wordt, verbaasd zijnde.
Hand.5: 12 En door de handen der apostelen geschiedden vele tekenen en wonderen onder het volk; en zij waren allen eendrachtelijk in het voorhof van Salomo.
Jezus liep daar binnen zoals je dat indertijd deed bijvoorbeeld op het feest van de Vernieuwing van de tempel.

Onze kerken…. Het zijn net gesloten clubjes en als er een camera is foei foei. :(

Ik ben nogal een zwerver over een deel van deze aardbol van wegen mijn werk. Voornamelijk in Duisland, Polen, Zwitserland België en Frankrijk. Ik luister dan altijd mee met de Maranathakerk als ik daar ben. Pas zijn de camera’s nog vervangen voor twee camera’s die echt super duidelijk zijn. Als ik het van de mensen begrepen heb die dat verzorgen zijn er soms duizenden afnames die livestreams bezoeken.
Door die camera's komt de tempel weer in zicht.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 09 feb 2016 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 09 feb 2016 16:10

En ik vind het nog schandelijker als op deze topic tot in details uitgelegd wordt hoe je tewerk moet gaan bij het op straat gooien van het H.A. Ben je dan niet alle schaamte voorbij? Weet je de dan niet dat in Amerika zulke opnames gebruikt worden in de meest godslasterlijke Halloweenfilms?
Bron?
ereunao: Het is mij voor waar verteld en als je het niet gelooft moet je rond 31 oct. maar eens op Your Tube gaan surfen. De kans op dit misbruik bestaat in ieder geval als kerkdiensten op open internet uitgezonden worden. Daarom zou het nog iets anders zijn als het om een privézender ging, hoewel ik persoonlijk ook dan de meerwaarde boven alleen het Woord er niet van inzie.
ereunao schreef:
nb:En ik vind het ook een schending van de privacy als in het kader van deze discussie een duidelijk herkenbare foto van een predikant geplaatst wordt. Ik ben er al op aangesproken, maar ik heb hem uitgelegd dat ik destijds wel die vraag op de vragenrubriek geplaatst heb, maar niet die foto

Benefietdiner:Meen je dat echt? Dus Ds. M.M. van Campen heeft jou aangesproken? Ik geloof er niets van.
ereunao: Dan zal ik het je bewijzen:
Dag meneer Vlot,Ben u dit ook?Inclusief een foto van mijzelf?Dat valt me dan eigenlijk vies tegen van u .
Als dit de manier is om uw gelijk te krijgen en uw gram te halen, dan ben ik daarin erg teleurgesteld in u.
Ds v Campen

Yoshi

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Yoshi » 09 feb 2016 16:13

Kan je alsjeblieft de quote functie gaan gebruiken? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2016 16:15

ereunao schreef:En ik vind het nog schandelijker als op deze topic tot in details uitgelegd wordt hoe je tewerk moet gaan bij het op straat gooien van het H.A. Ben je dan niet alle schaamte voorbij? Weet je de dan niet dat in Amerika zulke opnames gebruikt worden in de meest godslasterlijke Halloweenfilms?
Bron?
ereunao: Het is mij voor waar verteld en als je het niet gelooft moet je rond 31 oct. maar eens op Your Tube gaan surfen. De kans op dit misbruik bestaat in ieder geval als kerkdiensten op open internet uitgezonden worden. Daarom zou het nog iets anders zijn als het om een privézender ging, hoewel ik persoonlijk ook dan de meerwaarde boven alleen het Woord er niet van inzie.
ereunao schreef:
nb:En ik vind het ook een schending van de privacy als in het kader van deze discussie een duidelijk herkenbare foto van een predikant geplaatst wordt. Ik ben er al op aangesproken, maar ik heb hem uitgelegd dat ik destijds wel die vraag op de vragenrubriek geplaatst heb, maar niet die foto

Benefietdiner:Meen je dat echt? Dus Ds. M.M. van Campen heeft jou aangesproken? Ik geloof er niets van.
ereunao: Dan zal ik het je bewijzen:
Dag meneer Vlot,Ben u dit ook?Inclusief een foto van mijzelf?Dat valt me dan eigenlijk vies tegen van u .
Als dit de manier is om uw gelijk te krijgen en uw gram te halen, dan ben ik daarin erg teleurgesteld in u.
Ds v Campen

Als je nou eens leert hoe je kunt antwoorden met citaten maakt dat je verhaal stukken leesbaarder.
Bovendien; een stukje typen is geen bewijs.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2016 16:15

Yoshi schreef:Kan je alsjeblieft de quote functie gaan gebruiken? Alvast bedankt.

twee zielen, een gedachte...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 09 feb 2016 16:49

ereunao schreef: ereunao: Dan zal ik het je bewijzen:
Dag meneer Vlot,Ben u dit ook?Inclusief een foto van mijzelf?Dat valt me dan eigenlijk vies tegen van u .
Als dit de manier is om uw gelijk te krijgen en uw gram te halen, dan ben ik daarin erg teleurgesteld in u.
Ds v Campen

Oké ja nu begrijp ik ook de rede en de achtergrond van de vraag die je in de vragenrubriek van deze website heb gesteld.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/235 ... uitzenden/

Waarschijnlijk (ik denk dat het zo gegaan is) heeft Ds. M.M. van Campen de vraag in de vragenrubriek ook gelezen en zijn foto gezien die Refo-web er bij geplaatst had. Die foto van v. Campen had jij er niet bij geplaatst maar Refo-web. Die foto is in middels dus verwijder bij die vraag zie ik. Maar…. de link die v. Campen lag naar jou toe is dus uitgekomen, want jij had de vraag inderdaad geplaatst.
Van Campen wist dat jij een grote tegenstander was van die camera en dan vind van Campen het hypocriet om die vraag op Refo-web te plaatsen. Nogmaals, ik denk dat het zo gegaan is en ik vind dat v. Campen daar helemaal gelijk in hebt. Het gaat dus niet om de foto maar de inhoud van de vraag, om zo je gelijk te halen. ](*,)

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 09 feb 2016 16:52

: Ik vind dit een ernstige zaak Ereunao! Ik denk dat er zo geredeneerd zal worden, dat het "een middelmatige zaak" is. Een kleine vos in de wijngaard (voor sommigen).
Er zijn nog steeds behoorlijk wat mensen die heel veel moeite hebben met de beeldcultuur an sich. Laat staan een kerkdienst!

ereunao: Ik ook! Maar ik weet dat dit rampzalige getij niet meer te keren is .Er is uit de meerdere vergaderingen als classis en synode nooit tegen gewaarschuwd, laat staan opgetreden. Onze wijkpredikant zei tegen mij: ‘Het kan best zijn dat u gelijk hebt, broeder, dat zal de tijd leren’. En dan zeg ik: ‘Zeker dominee, maar ik vrees dat het dan te laat zal zijn’.
Chaya:Is jou bekend dat een predikant daarom een preekbeurt zal weigeren, als hij gevraagd wordt?

ereunao: Nee, dat durven ze niet uit vrees dat ze dan hier nooit meer gevraagd zullen worden hier voor te gaan. En wat doe je dan als je collega het wel doet? Maar ik heb er verschillenden gesproken die zeiden dat ze zich mijn bezwaren goed voor konden stellen, maar dat het vechten tegen de bierkaai was.
Iedere kerkbezoeker dient toestemming te geven, hoeft niet letterlijk, maar wel door het vooraf informeren hierover.
Dan kun je een keuze maken.

ereunao: Nou dat is hier niet nodig;de bezoekers worden hier niet in beeld gezet, alleen de dominee op de kansel


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten