elburger schreef:(...) Ik kom steeds meer mensen tegen die het gesproken Woord in PKN gemeenten veel te eenzijdig vinden. Als je geloofd, gedoopd bent en aan het HA aanzit worden alle zonden je vergeven en kom je in de hemel! Nou, zo werkt dat dus niet (...)
In je haast om goed in het gehoor liggende verwijten te maken aan medechristenen van de PKN, misken je met bovenstaande een belangrijke en Bijbelse boodschap.
De Bijbel leert ons dat degene die gelooft zalig zal worden. Zo werkt dat dus.
En dat is geen bijkomstigheidje, geen uitzondering op een regel en al helemaal geen eenzijdige of selectieve cherry-picking uit de Bijbel. Nee, dat is in OT en NT de kern van de zaak, die ook door de Reformatie als zodanig in het hart van de theologie is geplaatst: rechtvaardiging door geloof, sola fide. Het is tegelijk de makkelijkste en de moeilijkste waarheid voor ons mensen.
We doen liever ons best, tuigen liever een heel stelsel op van plichten, gewoonten, regels, logische verbanden en voorwaarden. Om daar onze handen lekker aan vol te hebben. Zodat we de aard van onze godsdienst kunnen regelen, discussiëren, bijschaven, fine-tunen, besturen, controleren, systematiseren, uitleggen en conserveren. Dat zijn in de grond van de zaak allemaal vormen van werken, van doen, van inspanningen waar we stiekum voor beloond willen worden. Een zuivere leer zal ons helpen, een goed inzicht, een duidelijke uitleg, een stevig theologisch debat, puntjes op de i. Alles uit angst dat het allemaal te gemakkelijk gaat. Dat gaat zomaar niet! D'r moet hard voor gewerkt worden!
En zo verdwijnt het heil, de zaligheid achter de betaalmuur (terwijl het gratis is en om niet): eerst dit, dan dat en kom dan nog maar eens terug. Eerst voorwaarde 1, dan voorwaarde 2, dan voorwaarde 3. Eerst betalen met een zuivere opvatting, met een juist theologisch inzicht, met het lidmaatschap van de correcte kerk, met een behaald theorie-diploma en dan is er eventueel iets mogelijk op het gebied van zaligheid voor je ziel of een plek in de hemel. Voor wat hoort wat. Eerst naar de pijpen dansen van de kerk, van een dogmatiek, een dominee of een mopperende refo, dan krijg je pas een bevestigend knikje dat het goed zit met jou en je geloof. Geloof wordt onder voorwaarden verkregen en toevallig zijn die voorwaarden sterk gekoppeld aan bepaalde kerken met bepaalde opvattingen. Zo ontstaat zelfs de gedachte dat God Zich ook niet rechtstreeks tot mensen mag richten en dat geloof altijd via een niet PKN kerk moet worden geschonken. Christenen die het unieke ontvangstkanaal van de genade willen zijn en de Heilige Geest zo aan door hen ontworpen banden willen leggen.
De Kerk weer als Middelaar. Precies de fout die de Reformatie de RKK verweet.
De Bijbel breekt met deze obstakels. Het vraagt in essentie een kinderlijk geloof.
That's all folks! In de Bijbel leidde dat ook al tot knarsetandende schriftgeleerden, die dit niet konden verdragen. En die hun energie liever besteedden aan eindeloze twistgesprekken om deze wijze van denken te ontzenuwen. Ook met die houding dat het volgens hen allemaal veel te makkelijk ging.
Maar gelukkig hebben we deze Bijbelse voorbeelden van een verkeerde houding om niet diezelfde fout te maken.
Ik erken dus dankbaar en voluit het geloof dat ik aantref in de PKN. Meer is niet nodig. Misschien is het allemaal veel te weinig voor je. Mopper de mopper. Maar daar helpt de Bijbel me ook enorm mee.
Ik stel me bijvoorbeeld voor dat het gemiddelde geloof van een lichte, vrijzinnige christen (je weet wel: de christenen waar je je zo zorgen om maakt) slechts zo groot is als een mosterdzaad! Echt heel klein dus! Maar wat lees ik dan?
Niks aan de hand....ook dat geloof, zo klein als een mosterdzaad, is al voldoende!
Ik heb nu echt dat heerlijke gevoel dat ik gelijk krijg van de Bijbel! En dat ik mijn medechristenen van de PKN gewoon als echte gelovigen mag beschouwen en dat ik helemaal niet verplicht ben om voortdurend schampere opmerkingen naar medebroeders en zusters te maken vanuit een verondersteld kwaliteitsprobleem van hun geloof.
Ach wat zou het. Waar heb ik het nog over. De Bijbel heeft zich hier al lang heel duidelijk over uitgelaten. En de Bijbel heeft toch gelijk!
gravo