benefietdiner schreef:Ellende verlossing en dankbaarheid zijn de thema's van de catechismus van Heidelberg. Het is in feite een uitleg van de geloofsleer. In de Gereformeerde Gemeenten wordt gesteld dat een mens eerst de ellende moet kennen om tot de verlossing te kunnen komen. Maar zo heeft de catechismus het niet bedoeld.
De opstellers hebben niet willekeurig gekozen voor deze volgorde. Die volgorde laat zich niet omkeren.
HHellenbroek zegt het zo: Wat is nu uw grootste ellende? Onze ellende niet recht te kennen.
En in de praktijk gaat het ook niet zo. Iemand kan zo overweldigd worden door de liefde van Christus en komen tot de verwondering dat Christus jou heeft opgezocht. Later kun je jezelf geducht tegen komen. Als je bij jezelf ontdekt dat er nog zoveel verkeerd zit in je leven. Dan kom je van de verlossing en de dankbaarheid in de ellende.
Eens, dat het geen vast systeem is. Het is niet zo dat je het ene 'afgewerkt' hebt en het volgende aan de beurt is. Waar de Heilige Geest de verlossing werkt, kan er een verdergaande ontdekking aan gemis zijn, dus voor je waarneming in de ellende leven. We raken hierin nooit uitgeleerd.
Oneens, want wanneer je overweldigd zou worden door de liefde van Christus, zoals je zegt, is daar toch een ellende aan vooraf gegaan. Want nooit zal iemand die liefde zien, wanneer niet gezien wordt dat wij die liefde niet waard zijn. Dankbaarheid gaat nooit voorop, want waar zou je dankbaar voor zijn als je nooit ziet uit welke ellende je verlost bent?
Chaya schreef:Ik zeg niets anders dan dat in de Bijbel staat, nl. dat het de Heilige Geest is die in ons gaat werken.
Want er is niemand die God zoekt! Niet één.
Dat is geen inlegkunde, als dat er niet bijverteld wordt, wordt er een gevaarlijk activisme gepreekt.
Daarmee beroof je de Heere van Zijn eer.
naamloos schreef: Je kunt knippen en plakken wat je wilt, maar het is en blijft inlegkunde.
De geschiedenis van Zacheus (Luk 19) wordt vooraf gegaan door Lukas 18, waarin gesproken wordt over dat het lichter is dat de kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke ingaat in het koninkrijk Gods.
Het is niet voor niets, dat dit gevolgd wordt door Lukas 19, van Zacheus staat dat hij rijk was.
Inlegkunde of niet, Zacheus was op dat moment op de plaats waar Jezus hem wilde hebben. Want er staat in vers 1; 'en Jezus ging door Jericho'. Jezus moest die dag in het huis van Zacheus zijn. Hij kénde Zacheus, Hij zag Hem in die boom en sprak hem aan.
Zacheus ging Jezus zoeken, en daar had hij veel voor over. Hij gaf het niet op toen hij niets zag omdat hij zo klein was, maar liep alvast vooruit en klom daar in een boom. Dat was niets anders dan Gods leiding, want Jezus zag hém; had hém eerst gezocht. En nu was Zijn tijd gekomen om Zacheus daadwerkelijk te roepen.