Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Yoshi » 01 aug 2016 17:59

Chaya schreef:Bron?
Ik zie nl. dit
Afbeelding

Ik had een staat als Texas nou nooit als katholiek gezien. Maar ze zullen de invloed van immigranten uit Latijns Amerika wel merken denk ik.
Maar ik denk wel dat Marnix gelijk heeft, protestantse kerken en kerkjes zijn haast overal in de VS en het liefst vele verschillende.
Zijn er eigenlijk haast geen calvinisten in de VS? En ik mis de anglicaanse kerk, die is ook best groot in de VS.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor pannenkoek » 01 aug 2016 18:42

[quote="Yoshi"]Hoe kan je geloofsgemeenschap zijn als je voor de preken elders gaat lurken? Het is erg fijn als je geloofsgemeenschap ook je woonomgeving is.[/quot

Moeten we als GG in de RK gaan kerken??
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Yoshi

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Yoshi » 01 aug 2016 18:52

pannenkoek schreef:Moeten we als GG in de RK gaan kerken??

Je bent van harte welkom.
Maar een dichtstbijzijnde protestantse kerk lijkt mij wat meer voor de hand liggend.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor pannenkoek » 02 aug 2016 08:29

@Yoshi,
We rijden dan toch liever door naar onze eigen gemeente. Doordat we wel eens op begrafenissen komen hier in de buurt weten we hoe deze gemeenten zijn, en wat de boodschap is.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Yoshi

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Yoshi » 02 aug 2016 08:45

pannenkoek schreef:@Yoshi,
We rijden dan toch liever door naar onze eigen gemeente. Doordat we wel eens op begrafenissen komen hier in de buurt weten we hoe deze gemeenten zijn, en wat de boodschap is.

Gewoon het evangelie van Jezus Christus zoals in elke christelijke kerk neem ik aan neem ik aan.
Ik zal er zelf niet aan moeten denken, zou er intens verdrietig van worden, om 30+ kilometer te moeten reizen en langs vele kerken komen waar mensen van dezelfde stroming komen maar waar ik niet naar binnen wil omdat ik mij te goed voel om naast ze te zitten, om er een geloofsgemeenschap mee te vormen, omdat ze net even een wat andere interpretatie erop nahouden terwijl het voor 99% hetzelfde is.

Ik ga gewoon naar de dichtstbijzijnde katholieke Kerk. En nee, een groot deel zal niet exact hetzelfde geloven als ik, sommige wat orthodoxer, de meesten wat vrijzinniger. De preek is ook lang niet altijd van hoogstaand niveau, maar goed het is dan ook geen collegezaal in een universiteit. Ik ook ik ben niet perfect en geloof vast en zeker niet perfect, mijn mede christenen kunnen evengoed bezwaar hebben met mij. Toch weerhoud ons dat er niet van om naast elkaar in de kerkbanken te zitten en samen een geloofsgemeenschap te vormen.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 02 aug 2016 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2016 08:50

Chaya schreef:Bron?
Ik zie nl. dit
Afbeelding


Kaartje geeft alleen aan wat de grootste stroming. Niet waar alleen kerken van zijn. Neem bijvoorbeeld Texas. 28% is daar katholiek, 21% baptist. Dus baptistengemeenten zat, ook al is Texas blauw gekleurd.

Yoshi, wel grappig ja. Maar Texas was lang onderdeel van Mexico, waar vooral de Spanjaarden veel invloeden op hebben gehad. Vandaar dat er heel veel katholieken wonen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor pannenkoek » 02 aug 2016 09:01

@Yoshi, voelen ons absoluut niet te goed, en beter dan een ander. We hebben evangelisatie werk, asielzoekers ed. We staan naast hen. zijn hier een heel open gemeente. Dat horen we van nieuwe binnenkomers.
Maar als onze geestelijke honger hier in de buurt niet gestild wordt in andere kerkverbanden zoek je iets anders.

Ik zou je bijna eens uitnodigen, maar ik sluit deze discussie.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2016 10:08

Ik snap het wel, zeker als je al jarenlang naar een bepaalde kerk gaat ga je om de afstand ook niet zomaar overstappen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Spreeuw » 03 aug 2016 14:40

Marnix schreef:Ik snap het wel, zeker als je al jarenlang naar een bepaalde kerk gaat ga je om de afstand ook niet zomaar overstappen.


Waarom? Het kan op den duur juist ook vervelend worden als je elke keer zo'n eind moet rijden om naar de kerk te gaan, zeker als je opgroeiende kinderen hebt (dit bijvoorbeeld met het oog op zondagsschool en catechisatie). Dus het lijkt me zeker wel wenselijk dat de kerk waar je naartoe gaat dichtbij huis is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2016 14:50

Omdat je een band opbouwt in de kerk met je medebroers en zussen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Spreeuw » 03 aug 2016 14:53

Marnix schreef:Omdat je een band opbouwt in de kerk met je medebroers en zussen.


Dat is wel veel lastiger als je zo'n eind van hen vandaan woont. Bij elkaar komen op de koffie bijvoorbeeld doe je dan ook niet zo makkelijk. Dan zoek je toch al snel een "medebroer" of "medezus" op die dichtbij je woont. Een betere optie is dan dichter bij de kerk gaan wonen waar je naartoe gaat.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Spreeuw » 03 aug 2016 15:12

pannenkoek schreef:@Spreeuw, nog een reactie op jou reactie van 27 juni. Nee, hier in prov. Groningen heb je niet zo veel.


Niet veel reformatorische kerken inderdaad, maar volgens mij nog wel in vrijwel alle "hoeken" van Groningen. Ik denk met name aan Groningen (GG), Leek (PKN Herv. Ev. op geref. grondslag), Noordhorn (PKN-GB), Onstwedde (PKN-GB), Oude Pekela (PKN-GB, Julianakapel), Stadskanaal (PKN-GB, Oosterkadekerk) en Ulrum (CGK).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2016 17:57

Spreeuw schreef:
Dat is wel veel lastiger als je zo'n eind van hen vandaan woont. Bij elkaar komen op de koffie bijvoorbeeld doe je dan ook niet zo makkelijk. Dan zoek je toch al snel een "medebroer" of "medezus" op die dichtbij je woont. Een betere optie is dan dichter bij de kerk gaan wonen waar je naartoe gaat.


Tja maar verhuizen doen je ook niet zomaar. Ligt er ook aan waar je werkt en zo. En een band opbouwen kan je ook op zondag tijdens de dienst en het koffiedrinken, dmv catechisatie / vereninging, activiteiten en commisies en zo. En nee, het is niet ideaal maar zomaar overstappen naar een kerkverband en andere gemeente, ik kan me wel voorstellen dat dat voor sommigen een grote stap is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2016 18:05

Tenzij men eens echt werk gaat maken van eenheid in Christus. Ik snap dat aansluiten bij de PKN voor veel gereformeerde gemeenten nog wat te snel is maar ze zouden al lang en breed een vrij landelijke dekking kunnen hebben als de 3G gemeenten er eens serieus werk van zouden maken om samen te gaan en de kruimelgemeentes daar dan aansluiting zouden zoeken en vinden.

Voor mij als katholiek (en voor iemand van de PKN zal hetzelfde opgaan) is het niet zo heel moeilijk als je verhuist. Ook daar zal je aansluiting vinden en geloofsgemeenschap kunnen zijn. Het is even wennen, want dingetjes zijn en gaan anders, maar na korte tijd zal je ook daar je thuis vinden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Johan100 » 03 aug 2016 21:07

Denk niet dat hem dat gaat worden.
De Rooms-Katholieke kerk is trouwens flink aan het krimpen en die loopt steeds leger hier.
De Ger. kerken zullen waarschijnlijk nooit samengaan met de PKN (uitgezonderd de gereformeerde bond dan) wegens on-Bijbelse zaken zoals bijvoorbeeld vrouw in het ambt, homohuwelijk in de kerk, aansluiting zoeken met Rome, e.d.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten