Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2016 21:15

Dat is maar de vraag. Er zijn ook genoeg kerkfusies tussen GKV en NGK, CGK en NGK ondanks de verschillende visie op vrouwen in het ambt. Maar landelijk is samengaan misschien lastige vanwege grote verschillen tussen gemeenten binnen een kerkverband (pkn is van vrijzinnig tot redelijk zwaar, cgk heeft flink linkse en rechtse kerken en) maar op plaatselijk niveau zijn fusies nu al goed mogelijk, die zijn er zelfs al.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Johan100 » 03 aug 2016 21:20

Het gaat hier over GG Marnix. En dan heb ik het nog bijvoorbeeld over CGK (bewaar het pand u toevertrouwt) en GGinNed, OGG, OGIN, OGINbuitenverband en binnenverband,HHK, PKN GB.

GKV is ook vrij klein volgens mij.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2016 21:27

Johan100 schreef:Denk niet dat hem dat gaat worden.
De Rooms-Katholieke kerk is trouwens flink aan het krimpen en die loopt steeds leger hier.

In west-Europa aan het krimpen, elders flink aan het groeien zodat het totaal aantal katholieken nog elk jaar sneller groeit dan de wereldbevolking. Er zijn ook nu in Nederland nog zo'n 4 miljoen katholieken. De PKN krimpt overigens procentueel harder. Maar ook in de wat rechtsere calvinistische kerken zal er krimp optreden, het zou goed zijn als ze zich er op voorbereiden.

De Ger. kerken zullen waarschijnlijk nooit samengaan met de PKN (uitgezonderd de gereformeerde bond dan) wegens on-Bijbelse zaken zoals bijvoorbeeld vrouw in het ambt, homohuwelijk in de kerk, aansluiting zoeken met Rome, e.d.

Er valt altijd wel een reden te verzinnen om te scheuren of gescheurd te blijven voor scheurmakers. Ik dacht even te praktisch, sorry.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Johan100 » 03 aug 2016 21:42

Ja ja dat begrijp ik wel. Ik volg het en zie dat het over het praktische ga. Je hoeft geen sorry te zeggen.
Ik denk alleen niet dat het gaat gebeuren.
Wie scheurmakers zijn laat ik maar achterwege, dat is een hele andere discussie.
Ik schat wel in dat van die 4 miljoen, als dat al zo is, 100.000 weleens een kerk van binnen zien.
Ik had een stukje gelezen van iemand die dacht dat het thuis lezen de toekomst heeft. Misschien kan ik het nog vinden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2016 21:45

Johan100 schreef:Ja ja dat begrijp ik wel. Ik volg het en zie dat het over het praktische ga. Je hoeft geen sorry te zeggen.
Ik denk alleen niet dat het gaat gebeuren.
Wie scheurmakers zijn laat ik maar achterwege, dat is een hele andere discussie.
Ik schat wel in dat van die 4 miljoen, als dat al zo is, 100.000 weleens een kerk van binnen zien.
Ik had een stukje gelezen van iemand die dacht dat het thuis lezen de toekomst heeft. Misschien kan ik het nog vinden.

Enkel lezen maakt je geen christen, elke zondag de kerk van binnen zien overigens ook niet. Alhoewel het zeker kan helpen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Johan100 » 03 aug 2016 21:54

De gedachte dat de huidige generatie thuislezers wel zo'n beetje de laatste zal zijn, deelt
de Amsterdamse kerkhistoricus niet. „Integendeel, ik denk dat het thuislezen de
toekomst heeft. In snel tempo wordt de godsdienstvrijheid in ons land ingeperkt. Als de
SGP op termijn gedwongen wordt vrouwen op de kieslijst te plaatsen, is daarna de kerk
aan de beurt. Dat is mijn vaste overtuiging.
Als we worden verplicht vrouwen in de kerkenraad op te nemen, rest ons niet anders dan
het officiële kerkelijke leven op te heffen en verder te gaan als gezelschappen en
thuislezers. Dat maakt de oudvaders ook op dit punt zeer actueel. Die hebben er altijd op
gewezen dat de kerk moet bestaan uit kleine kerkjes, te beginnen met de cel van het
gezin. Daarom moeten we onze energie niet te veel steken in het optuigen van ons
kerkelijk leven, maar ons vooral richten op de bevordering van de Bijbelse vroomheid."

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -koren.pdf
Laatste alinea's.
Vlgns Prof. W.J.op 'tHof in 2012 dan, Amsterdams kerkhistoricus.
Het gaat er hier niet om of we het er mee eens zijn en dat we er over moeten discussiëren, maar ik wilde het gewoon ff laten lezen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor pannenkoek » 04 aug 2016 15:43

Yoshi schreef:Tenzij men eens echt werk gaat maken van eenheid in Christus. Ik snap dat aansluiten bij de PKN voor veel gereformeerde gemeenten nog wat te snel is maar ze zouden al lang en breed een vrij landelijke dekking kunnen hebben als de 3G gemeenten er eens serieus werk van zouden maken om samen te gaan en de kruimelgemeentes daar dan aansluiting zouden zoeken en vinden.

Voor mij als katholiek (en voor iemand van de PKN zal hetzelfde opgaan) is het niet zo heel moeilijk als je verhuist. Ook daar zal je aansluiting vinden en geloofsgemeenschap kunnen zijn. Het is even wennen, want dingetjes zijn en gaan anders, maar na korte tijd zal je ook daar je thuis vinden.



Verhuizen.... ik las het al eerder.... 160 hectare land in een grote verhuiswagen... :lol:
7 schuren in een verhuiswagen.....

Nee, verhuizen is geen optie. En bij vrienden op de koffie?/ Ja hoor, gewoon wat verder rijden. Ik schreef al eerder dat we voor één stel vrienden 45 min enkele reis moeten rijden, maar dat doen we hier gewoon. Verder veel contact via de app. en catechisatie e.d. combineren met rijden, deze keer jij, en volgende wk de ander. Nee hoor, de afstand is een offer brengen, maar dat hebben we er voor over.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor johannes1 » 21 apr 2017 14:17

Spreeuw schreef: De Gereformeerde Gemeente te Utrecht heeft 439 leden (2015). In 1975 waren dat er nog 1464. Predikant van deze gemeente is sinds 8 juli 2015 ds. L. Terlouw. Waarschijnlijk heeft de verkoop van de Westerkerk te maken met het dalende ledental van deze gemeente. Weet iemand waar deze gemeente naartoe gaat verhuizen?

Ds L. Terlouw is vandaag overleden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2017 14:41

johannes1 schreef:Ds L. Terlouw is vandaag overleden.

Is dit bericht wel juist?
Want gisteren circuleerde het gerucht en bleek het niet waar te zijn!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Speedy » 21 apr 2017 14:45

Chaya schreef:Is dit bericht wel juist?
Want gisteren circuleerde het gerucht en bleek het niet waar te zijn!


http://www.rd.nl/kerk-religie/ds-l-terl ... -1.1394888
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten