Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Spreeuw » 09 nov 2015 08:20

Op Reliplan las ik dat de Westerkerk te Utrecht (Catherijnekade 9 / Bergstraat 54) te koop staat. Zie: http://www.reliplan.nl/aanbod/utrecht-w ... k-te-koop/

Deze kerk is in 1966 gekocht door de plaatselijke Gereformeerde Gemeente en is in 1890 gebouwd als Gereformeerde Kerk. De naam "Westerkerk" is door de Gereformeerde Gemeente gehandhaafd. Het is een monumentaal kerkgebouw, vooral het orgel is opvallend. Het orgel is in 1813 gebouwd door G.H. Quellhorst voor de Plechelmusbasiliek te Oldenzaal en is in 1893 overgeplaatst naar de Westerkerk te Utrecht.

De Gereformeerde Gemeente te Utrecht heeft 439 leden (2015). In 1975 waren dat er nog 1464. Predikant van deze gemeente is sinds 8 juli 2015 ds. L. Terlouw. Waarschijnlijk heeft de verkoop van de Westerkerk te maken met het dalende ledental van deze gemeente. Weet iemand waar deze gemeente naartoe gaat verhuizen?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor johannes1 » 09 nov 2015 16:03

De geruchten gaan dat ze verhuizen naar de evangelisatiepost Leidsche Rijn en dat ze daar gaan aanbouwen/nieuwbouw gaan doen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Spreeuw » 10 nov 2015 15:24

johannes1 schreef:De geruchten gaan dat ze verhuizen naar de evangelisatiepost Leidsche Rijn en dat ze daar gaan aanbouwen/nieuwbouw gaan doen.


Dat is richting Woerden, waar ook een Ger. Gem. is. Kunnen ze niet beter fuseren met Woerden? Overigens hebben veel Gereformeerde Gemeenten in de grote steden het moeilijk. Zo is de Ger. Gem. van Rotterdam-Centrum van 3105 leden in 1950 gedaald naar 104 leden in 2015 en is de Ger. Gem. van Den Haag-Zuid in 2000 opgeheven en de Ger. Gem. van Rotterdam-West in 1998 opgeheven en de Ger. Gem. van Rotterdam-Zuid is in 2004 verhuisd naar Barendrecht. De Ger. Gem. van Amsterdam-Centrum is tegenwoordig een evangelisatiepost. De Ger. Gem. van Breda, die per 1 januari 2014 een afdeling van de Ger. Gem. van Dordrecht was, is eind augustus 2015 opgeheven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Chaya » 11 nov 2015 11:31

Spreeuw schreef:
Dat is richting Woerden, waar ook een Ger. Gem. is. Kunnen ze niet beter fuseren met Woerden? Overigens hebben veel Gereformeerde Gemeenten in de grote steden het moeilijk. Zo is de Ger. Gem. van Rotterdam-Centrum van 3105 leden in 1950 gedaald naar 104 leden in 2015 en is de Ger. Gem. van Den Haag-Zuid in 2000 opgeheven en de Ger. Gem. van Rotterdam-West in 1998 opgeheven en de Ger. Gem. van Rotterdam-Zuid is in 2004 verhuisd naar Barendrecht. De Ger. Gem. van Amsterdam-Centrum is tegenwoordig een evangelisatiepost. De Ger. Gem. van Breda, die per 1 januari 2014 een afdeling van de Ger. Gem. van Dordrecht was, is eind augustus 2015 opgeheven.

Een grotestadsgemeente laten fuseren met een "dorps/kleinestadsgemeente"?
Dat gaat vrijwel nooit goed. Je kunt niet 2 karakters zomaar bij elkaar voegen.
Het is niet verwonderlijk dat de reformatorische/bevindelijke kerken het moeilijk hebben in de grote steden, omdat veel gezinnen naar omringende wijken en steden verhuizen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Spreeuw » 11 nov 2015 16:49

Chaya schreef:Een grotestadsgemeente laten fuseren met een "dorps/kleinestadsgemeente"?
Dat gaat vrijwel nooit goed. Je kunt niet 2 karakters zomaar bij elkaar voegen.
Het is niet verwonderlijk dat de reformatorische/bevindelijke kerken het moeilijk hebben in de grote steden, omdat veel gezinnen naar omringende wijken en steden verhuizen.


Twee karakters? Wordt het Woord van God dan ook op twee verschillende manieren verkondigd, zelfs binnen de Gereformeerde Gemeenten? Het is toch juist het Woord van God, dat samenbindend is (denk aan de naam van het landelijke kerkblad van de Ger. Gem.: "De Saambinder")? Het gaat toch om het ene lichaam van Christus? Elk mens heeft een verschillend karakter. Niemand is precies hetzelfde, ook niet binnen één kerkelijke gemeente.
Inderdaad verhuizen veel reformatorische gezinnen van de grote stad naar omliggende plaatsen. Zou dat komen doordat er teveel andersdenkenden in de grote steden wonen, zoals moslims? Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling. Zo klinkt de gereformeerde prediking steeds minder in de grote steden, terwijl er steeds meer moskeeën bijkomen. Het is dringend noodzakelijk om te evangeliseren in de grote steden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Chaya » 11 nov 2015 16:57

Spreeuw schreef:Twee karakters? Wordt het Woord van God dan ook op twee verschillende manieren verkondigd, zelfs binnen de Gereformeerde Gemeenten? Het is toch juist het Woord van God, dat samenbindend is (denk aan de naam van het landelijke kerkblad van de Ger. Gem.: "De Saambinder")? Het gaat toch om het ene lichaam van Christus? Elk mens heeft een verschillend karakter. Niemand is precies hetzelfde, ook niet binnen één kerkelijke gemeente.
Inderdaad verhuizen veel reformatorische gezinnen van de grote stad naar omliggende plaatsen. Zou dat komen doordat er teveel andersdenkenden in de grote steden wonen, zoals moslims? Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling. Zo klinkt de gereformeerde prediking steeds minder in de grote steden, terwijl er steeds meer moskeeën bijkomen. Het is dringend noodzakelijk om te evangeliseren in de grote steden.

Ja Spreeuw, maar elke gemeente heeft nu eenmaal toch een eigen karakter.
Een gergem gemeente op Tholen heeft een heel ander karakter dan die in Rotterdam IJsselmonde.
Omdat Tholen van oorsprong een gemeente is met vissers, boeren, eilandbewoners.
Dat verschilt geheel met de mensen uit Rotterdam en omgeving.
Als het goed is preekt de dominee precies hetzelfde, maar het gaat om de invulling van alle bijkomende zaken, zoals catechisatie, Bijbelkring e.d.
Verder heb je makkelijke gemeentes, die houden lang een predikant en zijn kort vacant en moeilijke gemeentes, die zijn jarenlang vacant. (Vlaardingen)
Waar het m in zit? Ik weet het niet. Het is en blijft toch mensenwerk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Spreeuw » 11 nov 2015 17:03

Stadsmensen of vissersmensen, ik zou zeggen: zoek elkaar op en respecteer elkaars karakter, omdat we deel uitmaken van het ene lichaam van Christus.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Chaya » 12 nov 2015 16:45

Spreeuw schreef:Stadsmensen of vissersmensen, ik zou zeggen: zoek elkaar op en respecteer elkaars karakter, omdat we deel uitmaken van het ene lichaam van Christus.

Spreeuw, daar gaat het niet om.
Heb je wel eens gehoord van een volksaard?
De Friezen zijn een ander slag mensen dan de Limburgers.
Daar is niks mis mee en die kunnen ook in één kerk zitten.
Het ging om het feit dat er geen verschil is in verkondiging, maar het kan wel in de beleving daarvan zitten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Spreeuw » 12 nov 2015 17:51

Chaya schreef:Spreeuw, daar gaat het niet om.
Heb je wel eens gehoord van een volksaard?
De Friezen zijn een ander slag mensen dan de Limburgers.
Daar is niks mis mee en die kunnen ook in één kerk zitten.
Het ging om het feit dat er geen verschil is in verkondiging, maar het kan wel in de beleving daarvan zitten.


Nee hoor, de beleving is niet anders. Althans, als het gaat om de geloofsbeleving en dus ook om de beleving m.b.t. de verkondiging van het Evangelie van Christus, waar jij naar verwijst. We hebben allen hetzelfde nodig, of we dat willen of niet. Dat is het geloof in Christus. Daarin is de beleving van eigen schuld onmisbaar, wie je ook bent. En de beleving Christus nodig te hebben als je Zaligmaker.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Chaya » 13 nov 2015 12:00

Je snapt het niet of wil het niet snappen.
Laat verder maar Spreeuw.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Spreeuw » 13 nov 2015 15:20

Chaya schreef:Je snapt het niet of wil het niet snappen.
Laat verder maar Spreeuw.


Ik snap jouw punt wel, maar dit heeft niets met de verkondiging te maken. De volksaard kan per streek verschillen. De verkondiging niet, hetzelfde geldt voor de beleving die hierop dient te volgen. Dit moet je wel helder hebben.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Chaya » 13 nov 2015 15:51

Spreeuw schreef:
Ik snap jouw punt wel, maar dit heeft niets met de verkondiging te maken. De volksaard kan per streek verschillen. De verkondiging niet, hetzelfde geldt voor de beleving die hierop dient te volgen. Dit moet je wel helder hebben.

Dat zei ik toch!
Chaya schreef:Het ging om het feit dat er geen verschil is in verkondiging, maar het kan wel in de beleving daarvan zitten.

Geen verschil Spreeuw, een predikant uit het stadse westen kan beroepen worden in een Zeeuwsche of Friesche gemeente.

En de beleving is wel verschillend, dat zit in karakter van de mensen persoonlijk, als wel in de volksaard.
Stug of juist open, gesloten of toegankelijk.
Vraag het eens aan een predikant die bijvoorbeeld eerst een gemeente in een grote stad en daarna in een vissersdorp heeft bediend.

Tot slot een paar citaten, dan begrijp je hopelijk eindelijk wel wat ik bedoel:
Geen bevolkingsgroep kan beter het leerstuk van Gods vrijmachtige genade verstaan dat die der vissers, die ploegen noch zaaien, maar hun netten slechts uitwerpen op het water', zo had dr. Abraham Kuyper dat uitgelegd.


Hij stelt dat de Zeeuwse volksaard, het enigszins zwaarmoedige perfectionisme wat veel Zeeuwen in zich hebben, invloed heeft op hun geloofsbeleving. ‘Ze getuigen niet zo gemakkelijk van hun geloof. Toch denk ik dat er meer echte gelovigen onder hen zijn dan ze zelf durven geloven.’
Uit: http://www.pastoralehulpverleningjonger ... fsbeleving

De geloofsbeleving in steden spreekt me erg aan. In Rotterdam zie je dat het niet vanzelfsprekend is om naar de kerk te gaan, mensen kiezen er bewust voor. Dat geeft een bijzondere kracht aan de gemeente," zegt dominee B. Van Zuijlekom. Hij is predikant in Rotterdam-Zuid en ziet daar een traditionele kerk (Nebo, een samenwerking tussen GKV en CGK) die weer sterk opbloeit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor MoesTuin » 13 nov 2015 16:53

Ik heb toch wat moeite met de uitspraak "het is en het blijft mensenwerk"

Het is God die door mensen heen werkt, zo mag ik het rijkelijk (hebben) ervaren in mijn leven tot op de dag van vandaag nog toe waar ik God zeer dankbaar voor ben dat ik dat mag zien in mijn leven de werken van Zijn Handen (ook bestuurd via andere mensen)
God zet in wie Hij gebruiken kan (dit kan zo vaak via heel andere wegen gaan dan wij ook maar ooit hadden kunnen bedenken, nee zelfs kunnen wij daar helemaal niet bij met ons verstand)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor benefietdiner » 14 nov 2015 17:55

Chaya schreef:Ja Spreeuw, maar elke gemeente heeft nu eenmaal toch een eigen karakter.


http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/232 ... -ger-gem-/

Vreemde karaktertrekjes vind je niet :mrgreen:

Johanleune
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2015 14:12

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Johanleune » 10 dec 2015 12:26

Utrecht en Woerden zouden best bij elkaar passen. Maar de kerk van Woerden zit 's zondags zo goed als vol. Een verbouwing zou misschien wel net zo veel kosten als nieuwbouw in Leidsche Rijn. Blijkbaar zien ze het in Utrecht ook financieel zitten incl. een eigen predikant. Mooi toch! Woerden is met ruim 1000 leden net nog overzichtelijk. Groei zou natuurlijk fijn zijn. Daar zien we naar uit, maar niet als dat ten koste gaat van andere gemeenten.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten