Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Spreeuw » 15 apr 2016 19:38

Johanleune schreef:Utrecht en Woerden zouden best bij elkaar passen. Maar de kerk van Woerden zit 's zondags zo goed als vol. Een verbouwing zou misschien wel net zo veel kosten als nieuwbouw in Leidsche Rijn. Blijkbaar zien ze het in Utrecht ook financieel zitten incl. een eigen predikant. Mooi toch! Woerden is met ruim 1000 leden net nog overzichtelijk. Groei zou natuurlijk fijn zijn. Daar zien we naar uit, maar niet als dat ten koste gaat van andere gemeenten.


Ruim 1000 leden is toch behoorlijk veel. Het kan zeker goed zijn om de gemeente te splitsen, zoals dat bijvoorbeeld in de GG Barneveld gebeurd is (Barneveld-Centrum en Barneveld-Zuid). Soms denk ik wel: het is niet goed dat de ene gemeente zo weinig leden telt, terwijl een andere gemeente erg veel leden telt. Een wat meer gelijkmatige verdeling van kerkleden over de plaatselijke kerkelijke gemeenten zou toch beter zijn, lijkt me.

anoniempje9846518931615
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2016 19:14

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor anoniempje9846518931615 » 25 mei 2016 19:24

Ach ja, er zijn wel meer redenen, wel eens gedacht aan de bereikbaarheid van het gebouw voor de leden? Of het parkeerbeleid van de stad Utrecht? Het ziet er naar uit dat er op termijn betaald moet worden voor parkeren in Utrecht op zondag, nu al in de middag. Brengt ook extra kosten mee. Het pand is ook kostbaar om te onderhouden.

Het is wel jammer om uit het centrum van Utrecht weg te gaan, is een mooie plek om iets te laten zien aan de medemensen.

Samen met Woerden? Haha grappig. Is voor sommige misschien wel te doen, 20 minuten rijden? Maar voor de mensen uit De Bilt dan? Nee het is goed als er in Utrecht een Ger Gem blijft denk ik. Verder zijn er in het Centrum gelukkig nog wel protestantse kerken te vinden, in Leidsche Rijn veel minder of niet.

Het is een fijne active gemeente, met een eigen karakter, en ja die zou misschien best bij Woerden kunnen passen, maar toch maar niet doen denk ;)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor pannenkoek » 25 mei 2016 20:09

Niet alle gemeenten kun je 'zomaar' bij elkaar stoppen. En wat afstand betreft, wij rijden 30 min naar de kerk. 33km. Als het zou moeten is het te doen vanuit de |Bilt naar Woerden, maar als het niet hoeft, dan ook niet doen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

blaarkop
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:23
Locatie: *censuur* hilversum

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor blaarkop » 12 jun 2016 18:35

pannenkoek schreef:Niet alle gemeenten kun je 'zomaar' bij elkaar stoppen. En wat afstand betreft, wij rijden 30 min naar de kerk. 33km. Als het zou moeten is het te doen vanuit de |Bilt naar Woerden, maar als het niet hoeft, dan ook niet doen.


Kun je beter naar Soest of Zeist rijden

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Spreeuw » 27 jun 2016 09:40

pannenkoek schreef:Niet alle gemeenten kun je 'zomaar' bij elkaar stoppen. En wat afstand betreft, wij rijden 30 min naar de kerk. 33km. Als het zou moeten is het te doen vanuit de |Bilt naar Woerden, maar als het niet hoeft, dan ook niet doen.


1 uur rijden voor elke kerkdienst is wel erg veel. Dapper dat je dit ervoor over hebt. Maar je wilt dus per se naar de Ger. Gem.? Is er geen andere reformatorische gemeente bij jou in de buurt?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor pannenkoek » 12 jul 2016 20:50

@Spreeuw, nog een reactie op jou reactie van 27 juni. Nee, hier in prov. Groningen heb je niet zo veel.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2016 12:03

Ik zou dan denk ik toch een gemeente in de buurt zoeken, desnoods met een iets andere ligging. Ik vind het belangrijk van gemeente-zijn dat je dat niet alleen bent op zondag maar ook door de week, dat je elkaar ontmoet, elkaar tot hand en voet bent, bij elkaar terecht kan als er iets is. Wat dat betreft zou ik een kerk ver weg verre van een ideale situatie vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Chaya » 27 jul 2016 13:12

Marnix schreef:Wat dat betreft zou ik een kerk ver weg verre van een ideale situatie vinden.

In Amerika en Canada is het de gewoonste zaak om meer dan een uur rijden van de kerk af te wonen. Simpelweg omdat er geen andere kerk dichterbij is.
pannenkoek schreef:En wat afstand betreft, wij rijden 30 min naar de kerk. 33km

Ik vind dat niet extreem ver. Hier in het westen is op zondag een kris kras van jewelste.
Vooral s'middags.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2016 14:23

Chaya schreef:In Amerika en Canada is het de gewoonste zaak om meer dan een uur rijden van de kerk af te wonen. Simpelweg omdat er geen andere kerk dichterbij is.


Over het algemeen hebben bijna alle dorpen in Amerika en Canada protestantse kerken. Je moet dan pas ver rijden als je echt in the middle of nowhere woont of bijvoorbeeld als ooit geëmigreerde Nederlander naar een Nederlandse gereformeerde of reformatorische kerk wil. En daar ben ik sowieso geen voorstander van. Als ik zou emigreren zou ik me gewoon bij kerk in de buurt aansluiten en niet bij een die ontstaan is vanuit de emigratie van Nederlanders naar daar. En als ik ergens naartoe zou verhuizen waar geen CGK in de buurt zit zou ik me eerder aansluiten bij een PKN, Baptistengemeente, Evangelische Gemeente in de buurt dan ver te gaan rijden om maar in eigen kerkverband te kunnen blijven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Chaya » 28 jul 2016 14:26

Marnix schreef:Over het algemeen hebben bijna alle dorpen in Amerika en Canada protestantse kerken.

Bron?
Ik zie nl. dit
Afbeelding
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor pannenkoek » 01 aug 2016 13:31

@Chaya, dat kris kras rijden is waarschijnlijk 'shoppen bij een andere kerk' of dominees achterna rijden. Als jij in het westen bij een kerk hoort hoef je er echt niet zo ver voor te rijden als hier in Groningen.

Marnix: We weten dat het niet dé ideale situatie is, maar er is hier echt niks van onze richting. Tuurlijk kan het makkelijk zijn en kun elkaar tot een hand en een voet zijn, maar dat kun je ook naar onkerkelijke mensen. Wij wonen hier al 22 jaar, mijn man langer, en we weten niet beter. We komen door de week niemand van onze gemeente tegen, zijn we gewend, we blijven na kerktijd niet voor niks lang napraten, soms onder het genot van een kop koffie. Hier is het ook normaal dat je op een zaterdagavond naar vrienden gaat en er een retourtje 1,5 uur voor gaat rijden, daar moeten ze in het westen niet aan denken.
Wij zeggen vaak, je moet hier niet in kilometers kijken maar in minuten. Als wij een uur in de auto zitten dat zijn we in Emmeloord(100 km) als jullie een uur in de auto zitten kun je 50 km bij huis vandaan zijn.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2016 13:52

pannenkoek schreef:@Chaya, dat kris kras rijden is waarschijnlijk 'shoppen bij een andere kerk' of dominees achterna rijden. Als jij in het westen bij een kerk hoort hoef je er echt niet zo ver voor te rijden als hier in Groningen.

Dat is zo, op bepaalde plaatsen op de aardbol is afstand maar relatief. Hier is het probleem dat het vaak niet opschiet.
Hier in de regio is een levendige ruil, vooral s'middags. De ochtenddiensten worden in veel kerken goed bezocht, maar de PKN ter plaatse, had in de zomer de middagdienst al afgeschaft en sluit nu de wijkgebouwen gedurende de zomer, alleen in het hoofdgebouw is dus nog 1 morgendienst.
Best triest.
Ik woon bij voorkeur op loop- of fietsafstand bij de kerk, maar door omstandigheden heb ik een tijdje buiten de woonplaats gekerkt.
Op zich niet zo erg, maar vanwege de vele file's moest ik heel ruim de tijd nemen en soms kan het stressvol zijn.
Voor een kerkdienst van 5 kwartier ben je dan ruim 3 uur weg.
Op zich ook niet erg, aan zo'n ritme raak je snel gewend.
Het lijkt mij wel ingewikkelder als je een gezin hebt, met zondagsschool, catechisatie, bijbelclub e.d. Je moet ze dan vaak brengen en wat doe je dan in die tussentijd?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor JeeWee » 01 aug 2016 14:04

pannenkoek schreef:Niet alle gemeenten kun je 'zomaar' bij elkaar stoppen. En wat afstand betreft, wij rijden 30 min naar de kerk. 33km. Als het zou moeten is het te doen vanuit de |Bilt naar Woerden, maar als het niet hoeft, dan ook niet doen.

En hoeveel andere delen van het Lichaam van Christus rij je in die 30 minuten voorbij?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor pannenkoek » 01 aug 2016 17:52

@Chaya, zondag school hebben ze hier afgeschaft toen er een Reformatorische basisschool kwam. maar de zondagschool was ná de morgen dienst. Dan moesten de ouders 45 min wachten, en proberen het te combineren met een ander gezin.
Catechisatie is hier op vrijdagavond. Geld hetzelfde. Combineren met andere gezinnen. De ene wk is het CC en de andere wk is er ook JV achteraan. Dus dat is al gecombineerd. Jan brengt weg en Piet haalt ze op. Met alleen CC op een avond wacht ik wel eens. Een bakje koffie is er altijd wel, en klets ik met anderen, of neem mijn haakwerkje mee :lol:

Jeewee, best wel een aantal, RK, Vrijgemaakt, en Gereformeerd. Maar er zijn zat plaatsen waar de kerken dicht zijn. Weet niet waar jij woont, maar op de Veluwe wil ik best naar een PKN oid, maar zoiets stelt hier niet veel meer voor. Er komen juist mensen uit die kerken bij ons naar de kerk. Gewoon omdat de prediking in hun kerk 'arm en leeg'was. Dan zouden wij er juist wél heen moeten??
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Yoshi

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Berichtdoor Yoshi » 01 aug 2016 17:57

Hoe kan je geloofsgemeenschap zijn als je voor de preken elders gaat lurken? Het is erg fijn als je geloofsgemeenschap ook je woonomgeving is.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 24 gasten