Wie aanwezig bij doopzitting

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mholmes

Wie aanwezig bij doopzitting

Berichtdoor mholmes » 21 sep 2015 13:49

In mijn gemeente (GG) heeft de voorganger besloten niet meer aanwezig te zijn bij de doopzitting en dit aan de ouderlingen over te laten. Persoonlijk vind ik dat dit niet kan, ik zie doopdiensten net als het sacrament van het HA als belangrijke gebeurtenissen waar een predikant persoonlijk bij betrokken moet zijn.
Ik ben benieuwd of het in meer kerken voorkomt die wél een eigen predikant hebben maar niet bij de doopzitting zijn.

Zegt de kerkorde hier bijvoorbeeld niets over?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie aanwezig bij doopzitting

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2015 15:27

Wat is een doopzitting?!?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wie aanwezig bij doopzitting

Berichtdoor Chaya » 21 sep 2015 15:41

Ouders komen toch hun kind "aanmelden" bij de k.r. omdat ze het willen laten dopen.
In grotere gemeentes hebben ze daar een vaste avond voor, dan komen alle ouders.
In kleine gemeentes heeft dit een persoonlijk karakter.

Hoe het in de GerGem precies gaat weet ik niet. In veel kerkelijke gemeentes heb je een speciale doopcommissie. Dus van wijze mannen en dan is er geen predikant bij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Wie aanwezig bij doopzitting

Berichtdoor pannenkoek » 21 sep 2015 16:04

Tja, en als de gemeente geen eigen predikant heeft toch maar een predikant ergens anders vandaan halen??

Zullen ze denk niet blij mee zijn. Het kan heel goed door minstens één ouderling. Niks mis mee!

Weet trouwens niet hoe het bij ons gaat. Of de Ds. daar is.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Wie aanwezig bij doopzitting

Berichtdoor janneke7337 » 22 sep 2015 07:19

Marnix schreef:Wat is een doopzitting?!?

Een bijeenkomst waar ouders hun kind(eren) aanmelden voor het sacrament van de doop.
De gang van zaken wordt doorgesproken, procedure's en dergelijke.
Tevens wat de doop inhoudt, wat er van de ouders wordt verwacht, het doopformulier wordt doorgenomen.
En praktische zaken aangaande doopnamen en hoe je deze uitspreekt en dergelijke.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie aanwezig bij doopzitting

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2015 08:55

Ah zo. Ik heb er niet zoveel ervaring mee maar het lijkt me niet zo dat een predikant dat alleen kan. Als de agenda van een dominee bomvol zit snap ik dat er keuzes gemaakt moeten worden. Een doopzitting lijkt me dan iets wat de kerkraad prima zonder predikant kan. Ik kan me overigens wel voorstellen dat het prettig is om voor een doopdienst contact met de predikant te hebben zodat het ook een beetje persoonlijk kan worden gemaakt. Ik weet niet of dat de gewoonte is overigens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wie aanwezig bij doopzitting

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2015 09:29

Als het goed is, komen de predikant en zijn echtgenote op kraambezoek en dan wordt er vaak ook al over gesproken, in termen als: zie je er naar uit?
Praktische zaken zijn ook datum, sommige kerken hebben een vaste doopzondag, anders mag je vaak zelf beslissen wanneer je het liefste wilt.
Soms wordt de tekst gevraagd, soms kiest de predikant die zelf, zonder overleg.
Het ligt eigenlijk allemaal aan de grootte van de gemeente.
En of er een vaste predikant is. Een consulent kan dit er waarschijnlijk allemaal niet bij doen.
Eén van mijn kinderen is gedoopt tijdens een vacante periode en hebben eigenlijk op predikant gekozen.
Er is vaak heel veel mogelijk.

@ topicstarter: zijn je vragen hiermee beantwoord of helemaal niet? Er zijn hier niet veel gergemmers nl.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Wie aanwezig bij doopzitting

Berichtdoor Katlheen » 23 sep 2015 10:51

Ik ken de "regels" niet van diverse kerkgenootschappen. Een en ander zal ook wel een stuk lokale invulling zijn. Ik weet dat in de gemeente van mijn vrouw bijvoorbeeld vaste doopzondagen zijn, omdat ze anders iedere zondag wel een doopdienst kunnen houden. Bij mij in de parochie speelt dat bijvoorbeeld weer helemaal niet. Er zal dus een stuk pragmatiek meespelen. Mijn tweede kind werd gedoopt toen we vacant waren, die hele doopdienst was een aanfluiting van hier tot ginder. Degene die was "ingehuurd" voor die dienst kenden we niet. Chaoot van begin tot eind. Lokale gemeenteleden deden er alles aan om de gasten toch vooral duidelijk te maken dat dit niet de gewone gang van zaken was, met betrekking tot doop en zelfs de preek.
Kortom, mocht je vacant zijn, check dan van tevoren heel goed wie dan de doopdienst gaat doen!

In de praktijk zal een en ander toch wel mogelijk zijn qua eigen invulling, maar geeft dat dan op tijd aan. Bij mijn weten is een doopdienst niet in beton gegoten.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Maneah
Sergeant
Sergeant
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 mei 2008 18:37

Re: Wie aanwezig bij doopzitting

Berichtdoor Maneah » 23 sep 2015 12:54

In onze gemeente (GG) is de dominee er ook niet bij. Meestal een ouderling en diaken die dat doen.. Om welke reden de dominee het niet doet weet ik zo niet. Maar vind het niet raar ofzo, ik denk altijd maar: hij heeft het al druk genoeg! De dominee en z'n vrouw komen in de kraamweek langs, en hij heeft het er dan wel over.. Dat gesprek heeft voor mij meer waarde dan de hele doopzitting. Maar ja, het praktische moet ook besproken worden. Dus m.i kan de kerkenraad dat prima doen zonder dominee.
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie aanwezig bij doopzitting

Berichtdoor Marnix » 23 sep 2015 15:12

Volgens mij ook. Wat dat beteft zie ik wel raakvlakken met huisbezoek wat ouderlingen ook doen. Alleen in gemeenten waar je als doopouders de invulling van de doopdienst voor een deel kan bepalen is het ook wel nodig om contact te hebben met de predikant, maar dat kan dan wel los van een doopzitting (wat ik een wat vreemd woord blijf vinden :) )
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten