Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 30 jul 2016 12:48

Marnix schreef:Chaya, ik vind je reacties af en toe getuigen van zelfingenomenheid.

Jammer, zo'n houding op een discussieforum waar je blijkbaar alleen maar je mening mag geven als die precies aansluit bij jouw gewoonten en tradities, of die in jouw kerk.
.

Chaya schreef:Dat moet iemand geheel zelf weten hoor, houd me ten goede!

Chaya schreef:Iemand hoeft niet in platgetreden paadjes te lopen, maar het gaat erom, is hetgeen waar je je tegen verzet onbijbels of onheilig handelen of zijn het menselijke overwegingen?

Marnix schreef:Dus dat iets vroeger zo was zegt mij niet zoveel.

Marnix schreef:Maar misschien moet je inzien dat het niet overal gaat zoals bij jou in de kerk

Ik spreek niet alleen vanuit mijn kerk. Ik lees kerkbladen van diverse genootschappen en bij iedereen is dat gewoon ruim van tevoren bekend.
Marnix schreef:vieren van avondmaal geen meldplicht hoeft te zijn

Die is er niet!

Het gaat niet over moeten, maar over willen!
Marnix schreef:Jammer, zo'n houding op een discussieforum waar je blijkbaar alleen maar je mening mag geven als die precies aansluit bij jouw gewoonten en tradities, of die in jouw kerk

Dit is een zielige opmerking. Ik bepaal niet wie wel of niet een mening mag geven, maar op zouteloze meningen reageer ik wel.
Marnix schreef: ik heb nooit wat hoeven onderschrijven toen ik lod werd van deze gemeente en dit kerkverband.

O nee? Is het allemaal vrij en blij dan, een ieder doet maar wat?

Marnix schreef:verder hou ik me gewoon aan de regels en gewoonten van de kerk

Ik lees dat totaal niet terug. Maar goed, dat is jouw idee erover.

Yoshi schreef:Omdat het geen enkele rol speelt binnen het katholieke geloof.

Ow? Ik dacht juist van wel. :-k De katholiek van nu staat er niet bij stil hoe de mis een paar decennia geleden werd ingericht?
Er is geen katholieke kerk vlak in de buurt (vroeger woonde ik er schuin tegenover) dus weet niet hoe vaak hier een mis is, wel weet ik dat er gezamenlijke diensten met de PKN daar vlakbij worden belegd, omdat beide kerken leeglopend zijn.
Laatst gewijzigd door Chaya op 30 jul 2016 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2016 12:56

Precies. Jij trekt verkeerde conclusies, namelijk dat ik een rebel zou zijn, me totaal niet aan de regels van de kerk zou houden enzovoorts. Maar je kan niet eens noemen aan welke regels in de kerk ik me niet zou houden. Noem er eens 1?

Het enige wat ik heb genoemd hier is dat de Bijbel de hoogste autoriteit is en niet de kerkenraad. Vreemd dat je met die uitspraak moeite lijkt te hebben. Het is het grondbeginsel van de reformatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Yoshi » 30 jul 2016 13:03

Chaya schreef:Ow? Ik dacht juist van wel. :-k De katholiek van nu staat er niet bij stil hoe de mis een paar decennia geleden werd ingericht?
Er is geen katholieke kerk vlak in de buurt (vroeger woonde ik er schuin tegenover) dus weet niet hoe vaak hier een mis is, wel weet ik dat er gezamenlijke diensten met de PKN daar vlakbij worden belegd, omdat beide kerken leeglopend zijn.

De katholiek van nu weet over het algemeen wel hoe de Mis er voor Vaticanum II eruit zag. Maar dat heeft alsnog niet smet het protestantisme te maken.
In elke parochie is minimaal elke zondag een Mis. In mijn parochie is er indien je wil wel dagelijks een Mis of gebedsviering mee te maken.
Eens in de zoveel tijd zijn er gezamenlijk diensten/vieringen met de PKN. De ene keer bij ons in de kerk, de andere keer in de PKN kerk. Vanuit katholiek oogpunt is dat meer een hobbyprojectje van een enkeling die daar enthousiast over is. De vaste katholieke kerkgangers gaan over het algemeen die dag gewoon in een andere katholieke Kerk naar de Mis. Bij zulke vieringen, althans hier in de regio, zie je dan veelal ook slechts enkele katholieken. Maar leuk dat ze het proberen hoor.

Wat beter gaat is de samenwerking op andere vlakken zoals het gebied van diaconie.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 30 jul 2016 13:13

Marnix schreef:Het enige wat ik heb genoemd hier is dat de Bijbel de hoogste autoriteit is en niet de kerkenraad.

En de Bijbel zegt: doe jij vooral wat jou goed lijkt.
Marnix schreef:Jij trekt verkeerde conclusies

Nee hoor, maar lees jij eens wat aandachtiger mijn postings, je mist mijn punt kennelijk.

Nogmaals, wat ik eerder ook zei, doe vooral zoals jij het goed vindt. Maar kijk er niet van op als iemand anders daar een kanttekening bij plaatst.
Nog niet zo lang geleden en in sommige kerken is het nog steeds, dat je erop aangesproken wordt door predikant of k.r. lid als je verzuimt of regelmatig elders verblijft tijdens de H.A. diensten.
Maar dan zijn ze bij jou aan het verkeerde adres begrijp ik?
Ik quote Elbert nog even, omdat ik dit onderschrijf:
Wat ik wel een beetje proef in de reacties, is de afkeer van regels in de kerk en dat "het staat niet in de Bijbel" er soms wat al te snel en gemakkelijk bij wordt geroepen. Ik denk dat er 20 eeuwen over sommige dingen is nagedacht en doordacht en zonder nou in traditionalisme te willen vervallen, zou ik toch willen opmerken dat ons voorgeslacht met een open Bijbel erbij toch echt niet altijd heeft zitten suffen.

Yoshi schreef:In elke parochie is minimaal elke zondag een Mis. In mijn parochie is er indien je wil wel dagelijks een Mis of gebedsviering mee te maken.

Kun je dan in elke mis naar voren komen voor een ouweltje? Anders is het nl. off topic. :wink:
Laatst gewijzigd door Chaya op 30 jul 2016 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Yoshi » 30 jul 2016 13:25

Dat kan ik ja, als ik wil en er wat fietswerk voor over heb zelfs meerdere malen op een dag. Aangezien de parochie zo'n 6 kerken heeft er er in het weekend dus vele vieringen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2016 14:21

Nee hoor, maar lees jij eens wat aandachtiger mijn postings, je mist mijn punt kennelijk.

Nogmaals, wat ik eerder ook zei, doe vooral zoals jij het goed vindt. Maar kijk er niet van op als iemand anders daar een kanttekening bij plaatst.
Nog niet zo lang geleden en in sommige kerken is het nog steeds, dat je erop aangesproken wordt door predikant of k.r. lid als je verzuimt of regelmatig elders verblijft tijdens de H.A. diensten.
Maar dan zijn ze bij jou aan het verkeerde adres begrijp ik?
Ik quote Elbert nog even, omdat ik dit onderschrijf:
Wat ik wel een beetje proef in de reacties, is de afkeer van regels in de kerk en dat "het staat niet in de Bijbel" er soms wat al te snel en gemakkelijk bij wordt geroepen. Ik denk dat er 20 eeuwen over sommige dingen is nagedacht en doordacht en zonder nou in traditionalisme te willen vervallen, zou ik toch willen opmerken dat ons voorgeslacht met een open Bijbel erbij toch echt niet altijd heeft zitten suffen.


Ik ben daar nog nooit op aangesproken dus wat moet ik daarmee? En juist omdat mensen vaker weg zijn, op visite, op vakantie en wat dan ook is de frequentie van de avondmaalsvieringen ook omhoog gegaan. Vroeger had je er vier per jaar. Nu acht. Misschien dat ze het daarom minder erg vinden als je een keer een avondmaal mist omdat je dan net je vakantie hebt gepland, of bij je ouders op visite bent bijvoorbeeld. Ik kan dan niet zoveel met "vroeger werd je er op aangesproken maar bij jou zijn ze daar hoeven ze bij jou dus niet mee aan te komen.

Gelijk een mooi voorbeeld wat aanhaakt bij je citaat van Elbert waar ik weer op heb gereageerd. Er waren vast goede redenen om 4x per jaar avondmaal te vieren. Maar je kan wel daar naar kijken en dan bedenken dat op Bijbelse gronden en ook vanwege de veranderende tijd waarin mensen veel vaker weg zijn dan vroeger, het goed is om die frequentie op te voeren en dan niet te kijken of iedereen dan wel bij alle 8 de vieringen per jaar aanwezig is. En zo veranderen dingen door de eeuwen heen en dat is niet erg. Ecclesia reformata semper reformanda...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Yoshi » 30 jul 2016 14:38

Waarom wordt er niet gewoon elke zondag avondmaal gehouden in de protestantse kerken?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 30 jul 2016 15:00

Marnix schreef:Ik ben daar nog nooit op aangesproken dus wat moet ik daarmee? En juist omdat mensen vaker weg zijn, op visite, op vakantie en wat dan ook is de frequentie van de avondmaalsvieringen ook omhoog gegaan. Vroeger had je er vier per jaar. Nu acht. Misschien dat ze het daarom minder erg vinden als je een keer een avondmaal mist omdat je dan net je vakantie hebt gepland, of bij je ouders op visite bent bijvoorbeeld.

Zoals jij denken veel mensen, daarom is de middagdienst vaak zo slecht bezet en moeten veel kerken sluiten wegens teruglopende belangstelling.
Wel opmerkelijk dat het in bepaalde kerkgenootschappen gebeurt en niet in reformatorische kerken.
Marnix schreef:Ik kan dan niet zoveel met "vroeger werd je er op aangesproken maar bij jou zijn ze daar hoeven ze bij jou dus niet mee aan te komen.

Ik had het niet over vroeger, ik had het over tot voor kort geleden en nog steeds!
Verder snap ik het laatste deel van je zin niet zo goed.
Ik ben net zo goed een keer aangesproken tijdens huisbezoek. Er werd aan mij gevraagd waarom ik wel eens diensten verzuimde.
Yoshi schreef:Waarom wordt er niet gewoon elke zondag avondmaal gehouden in de protestantse kerken?

Het Heilig Avondmaal wordt in reformatorische kerken anders beleefd. Het is geen gedachtenismaaltijd, maar ter versterking en bemoediging voor mensen die in zichzelf vastgelopen zijn. Een mishagen aan zichzelf hebben, zoals dat heet.
Ze hebben geen hekel aan zichzelf, maar aan hun zondige aard.

Ik heb vrienden die in een GKv kerken en daar hebben ze het weleens geannuleerd, omdat er een gewichtige kwestie in de gemeente speelde.
Ik denk dat er wel eens te weinig wordt belicht dat je er niet aan kunt gaan als je in onmin met je naast leeft bijvoorbeeld. Dan moet je dat eerst uit de weg ruimen.
Of een bepaalde zonde niet beleden hebt.
Het H.A. is er niet om het in dat uurtje even te doen en dan gewoon weer verder te gaan zoals het was.
Het jezelf een oordeel eten en drinken verdwijnt stilaan naar de achtergrond.
Jij noemt protestantse kerken, daar ligt het toch anders. Veel van die kerken hebben nl. een H.A. op Goede Vrijdagavond en ik vind dat op zich best een goede traditie/gewoonte.
Dus het verwijt dat het moet gaan zoals ik het wil, is volkomen onjuist. :wink:
Zo zijn er meer zaken die elders anders gaan en die ik zelf wel mooi zou vinden, alleen ga ik er niet voor de barricaden op.
De tijd moet rijp zijn voor een verandering.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Yoshi » 30 jul 2016 15:05

En waarom zou versterking en bemoediging voor mensen die vastgelopen zijn niet wekelijks of zelfs dagelijks kunnen plaatsvinden in de vorm van het avondmaal?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor hans0166 » 30 jul 2016 15:27

Chaya schreef:Kun je dan in elke mis naar voren komen voor een ouweltje?


zou je er met iets meer eerbied over kunnen spreken? Dit klinkt nogal denigrerend voor katholieken.

Wat vaak "mis" genoemd wordt is eigenlijk Eucharistieviering, en dat heeft dezelfde oorsprong als het H Avondmaal.
Dus ja, er is brood en wijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2016 16:02

Chaya schreef:Zoals jij denken veel mensen, daarom is de middagdienst vaak zo slecht bezet en moeten veel kerken sluiten wegens teruglopende belangstelling.
Wel opmerkelijk dat het in bepaalde kerkgenootschappen gebeurt en niet in reformatorische kerken.


Nee, dat is niet de reden en dat weet je heel goed. Als veel meer mensen op zondag zouden reizen zouden de kerken nog net zo vol zitten maar dan zouden er dus veel meer gasten in de kerk zitten. Vreemd dat je iets totaal anders erbij gaat halen en me nu ook al de schuld gaat geven van allerlei andere zaken. Ps ook reformatorische kerken hebben last van terugloop in de middagdienst. Weer een mooi voorbeeld van waar de kerken wat mee moeten en niet kunnen zeggen: zo ging het vroeger dus we doen niks. Dat blijkt niet te werken.

Ik ben dus niet aangesproken op mijn wel of niet aanwezig zijn tijdens get avondmaal. Dus wat wil je nou zeggen met deze opmerkingen? Omdat het elders wel gebeurt moet ik daarom dus alsnog maar jaarlijks alle vieringen in mijn agenda zetten zodat ik er geen een meer mis? Omdat het bij jullie wel zo gaat? Aan welke kerkenraad moet ik me eigenlijk onderwerpen? Aan de mijne? Ik krijg het idee dat je dat ook niet voldoende vindt?


En verder, het Avondmaal is WEL een gedachtenismaaltijd, dat zegt Jezus ook. En ons formulier dus ook. Het is ook tot versterking en bemoediging. Dat is geen tegenstelling. Op basis van Bijbelse gronden zou je dan kunnen stellen dat de frequentie wel omhoog kan. Vroeger vierden ze wekelijks het avondmaal.of nog vaker. ik ben blij dat je in steeds meer kerken ziet dat er vaker avondmaal gevierd wordt. Ook zo'n postieve verandering. Ondanks dat onze voorvaderen ooit 4x per jaar instelden.


En dan nog even over de leegloop in de kerken. Als ik mensen spreek die de kerk de rug toe hebben gekeerd en ze vraag waarom dat was hoor ik zelden dat dat is omdat de middagdiensten leger werden of omdat men dingen veranderde tov vroeger. Wat ik wel vaak hoor is dat mensen die ook maar iets anders ergens over dachten voor ketters werden uitgemaakt, je wordt geacht in de pas te lopen en met de rest mee te doen, anders word ke daarop aangekeken en aangesproken. Daarom hebben veel mensen teleurgesteld de kerk verlaten.
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 jul 2016 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2016 18:16

Het nieuwe verbond in Zijn bloed is wat Hij door Zijn dood heeft gedaan. Zonde vergeven, dood overwonnen, een nieuw verbond opgericht, mooier en beter dan het eerste verbond. En Hij komt terug. Daar gaat het over als je "de dood van onze Heer" gedenkt.

Yoshi schreef:Waarom wordt er niet gewoon elke zondag avondmaal gehouden in de protestantse kerken?


Omdat we twee diensten hebben en het dan te lang gaat duren. Voor er twee diensten waren was er iedere zondag avondmaal / eucharistie. En denk dat het een soort tegenreactie is geweest in de tijd van de reformatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Yoshi » 30 jul 2016 18:27

In de PKN kerken hier in de buurt zijn geen twee diensten, en wat ik al lange tijd verneem van de wat orthodoxere calvinistische stromingen is de 2e dienst vrijwel uitgestorven. Mooi moment om een traditie eens te gaan herzien dus.

Het hoeft de dienst ook niet langer te laten duren, gewoon andere keuzes maken wat je met de gegeven tijd doet.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor elburger » 31 jul 2016 16:07

Toen ik naar de hervormde kerk ging zat ik iedere keer aan , aan de avondmaal tafel.
Nu ik van kerk ben veranderd zit ik niet meer aan.
Ik kan het niet over mijn hart krijgen om aan te zitten.
Mijn zonde last is te groot en in mijn leven heb ik zulk een grote zondenlast opgebouwd dat ik tot besef ben gekomen dat ik niet aan den tafel mag zitten als ik mijzelf recht in de ogen wil kijken.
Het is niet zo dat indien men aan het avondmaal zit dat de zonden vergeven zijn.
Daarvoor heb ik nog heel wat arbeid te verrichten.
Uiteraard oordeel ik over niemand die wel aan het avondmaal gaat aanzitten.
Respecteer een ieders doen en laten
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2016 16:53

Beste Elburger, fijn dat je je zo open durft uit te spreken. Het avondmaal is inderdaad niet om vergeving van zonden te krijgen. Het is voor hen die weten dat alleen het offer van Jezus Christus hen volkomen verlost van al hun zonden.

Als je zondenlast te zwaar op je drukt en te groot voor je is (en wie van ons kan zelf de schuld wegdoen?) is er maar één weg om vergeving te ontvangen en dat is: je bekeren, en Hem gaan volgen. En dan is er voor iedereen, tot de grootste zondaren, zelfs voor moordenaars vergeving bij het kruis. En plek aan tafel. Het avondmaal is er niet voor nette mensen maar voor zondaren die hun heil alleen bij Christus zoeken.m

Succes, veel zegen toegewenst, ik zal voor je bidden. God is groot en genadig voor ons, zondaren. In Zijn bloed is er een nieuw leven. Ik hoop dat je Hem zo mag leren kennen. Probeer het niet zelf op te lossen, dat gaat je niet lukken. Zeg niet: eerst moet ik beter gaan leven en dan kan ik misschien weer naar Hem toe. Het gaat je niet lukken. Ga naar Hem toe die je vergeeft, geneest en verandert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten