Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 08 jul 2016 13:51

Johan100 schreef:
Zou dat in de eerste gemeenten ook zo geweest zijn?


krid schreef:
Wat denk je zelf, Johan?


Goed, ik kwam een interessant stukje tegen, wat ik hier even plaats voor de belangstellenden onder ons.

Jezus vierde met Zijn discipelen één dag voor Zijn sterven het Avondmaal. Dit staat beschreven in Math.26:17-30, Marc.14:12-26 en Luc.22:7-38. In Johannes wordt niet gesproken over de instelling van het Avondmaal, wel over het houden van een maaltijd (Joh.13:2). Bij de spijziging van de 5000 in Joh.6 vertelt Jezus in vers 55 dat Zijn lichaam het ware voedsel en zijn bloed de ware drank is, en dat wie daarvan eet en drinkt, verbonden blijft met Jezus. Hier wijst Hij in feite vooruit naar Zijn verzoenende dood en de instelling van het Avondmaal. Jezus vierde op donderdagavond vóór Zijn sterven op vrijdag het Laatste Avondmaal. De maaltijd komt niet zomaar uit de lucht vallen, maar was een bestaande maaltijd en instelling, die Jezus echter nieuwe inhoud geeft. De maaltijd die Jezus vierde met Zijn discipelen was het Pascha of Pesach. Tijdens deze maaltijd werd de uittocht uit Egypte herdacht en gevierd (Ex.12:1-28). God heeft aan Israël de opdracht gegeven om elk jaar het Pascha te vieren als teken dat Hij Zijn volk bevrijd heeft uit de slavernij van Egypte. Door het bloed van het lam, dat op de deurpost werd gestreken, werd de eerstgeborene in leven gelaten door de engel des doods. Pascha betekent ‘voorbijgaan’ en doelt op het voorbijgaan van de engel om niet te doden. Het Pascha wordt ook wel het feest der ongezuurde broden genoemd. Er mocht geen zuurdeeg in het brood verwerkt worden, dat gewoonlijk voor langere houdbaarheid en voor meer smaak aan het brood werd toegevoegd. Zuurdeeg was namelijk een symbool van onreinheid, en dat mocht geen plaats hebben in het Pascha vanwege de reinheid en heiligheid van God. Het brood bleef dus ongezuurd. Bovendien had het volk Israël geen tijd om het deeg te laten zuren vanwege het overhaaste vertrek uit Egypte (Ex.12: 11, 34, 39). Dat gezuurde deeg werd dan één of een paar dagen later toegevoegd aan vers deeg om het te laten zuren. Op de eerste dag van het zeven dagen durende feest werd de maaltijd ’s avonds gehouden. Deze avond wordt ook wel Seideravond genoemd. Seider betekent ‘orde’ en duidt op de vastomlijnde liturgie van deze avond. Het was op deze avond dat Jezus met Zijn discipelen het laatste avondmaal vierde. Deze avond werd door gezinnen thuis in de huiskamer gevierd. Vandaar dat Jezus met Zijn discipelen, als een soort gezin, in de bovenzaal de maaltijd vierde. Deze avond had een vast ritueel van opeenvolgende handelingen. Op deze avond werd het paaslam, dat eerder op de dag was geslacht en klaargemaakt, gegeten als een herinnering aan het lam dat in Egypte was geslacht voor het bloed op de deurposten. Daarnaast waren er bittere kruiden vanwege de bitterheid van de slavernij. Ook werd brood gegeten. Omdat er geen zuurdeeg, dat het brood doet rijzen, in het brood zat, waren de broden plat. Deze broden worden door de Joden ook matzes genoemd. Dat brood brak Jezus en gaf het aan Zijn discipelen. Ook werd wijn gedronken. Viermaal tijdens de maaltijd werd wijn gedronken. Daarom lezen we in Luc.22:14-20 tweemaal over het rondgaan van de beker met wijn. Wijn is zowel symbool voor oordeel en straf (Opb.19:15) als voor leven en overvloed (zoals op de bruiloft in Kana). Tussen het eten en drinken werd het Bijbelverhaal van de uittocht uit Egypte gelezen en werden de Psalmen 113 tot en met 118 gezongen. Deze psalmen vormen de Hallel of Lofzang. Ook Jezus heeft met Zijn discipelen de geschiedenis van de Uittocht gelezen en het Hallel gezongen (Mt.26:30). Over brood en wijn werden de zegen en de dankzegging uitgesproken.

Tijdens deze Maaltijd nam Jezus brood en wijn om dat uit te delen, maar nu gaf Jezus er een geheel nieuwe betekenis aan. Hij betrok het brood en de wijn op Zijn lijden en sterven voor onze zonden (Mt.26:26-28). Hier worden de lijnen vanuit Ex.12 doorgetrokken naar Christus en ze zijn in Hem in vervulling gegaan. Het Pascha was in feite een vooruitwijzing naar het sterven aan het kruis. Zoals het bloed van het lam aan de deurposten bevrijding van dood en slavernij in Egypte betekende, zo is het bloed van Jezus bevrijding van de eeuwige dood en de slavernij van de zonde. Zoals het paaslam werd geslacht, werd Jezus als het Lam van God geslacht (I Kor.5:7; Joh.1:29).
Jezus gaf dus een geheel nieuwe betekenis aan het Pascha. Hij gaf aan Zijn discipelen, en aan Zijn gemeente, de opdracht om regelmatig het avondmaal te vieren: ‘Doet dit tot Mijn gedachtenis’. Het avondmaal is dus niet alleen een uitnodiging van Jezus, maar ook een opdracht. Als gelovigen dus bewust niet deelnemen aan het Avondmaal is dat een zonde.

De eerste christenen gaven gehoor aan deze opdracht van Jezus. Regelmatig kwamen de gelovigen bij elkaar om het Avondmaal te vieren (Hand.2:42; 20:7, 11). Hoe vaak men samenkwam kon per gemeente verschillen. Sommigen wekelijks (Hand.20:7), anderen bijna dagelijks (Hand.2:46). Men vierde het Avondmaal tijdens een complete maaltijd, zoals Jezus dat deed met Zijn discipelen op Seideravond. De Bijbel noemt dergelijke maaltijden ook wel liefdesmaaltijden (Jud.12). Het element van een complete maaltijd rondom het avondmaal is in de loop van de kerkgeschiedenis verloren gegaan.

Tijdens de Reformatie is de viering van het Heilig Avondmaal helemaal veranderd, dat heeft Luther ingezien. In de Kleine Katechismus uit 1529 beschrijft Luther waar het in het Avondmaal om moet gaat: "Het sacrament van het altaar is het waarachtige lichaam en bloed van onze Here Jezus Christus, dat Hij ons met brood en wijn te eten en te drinken geeft." Wat heeft zulk eten en drinken dan voor zin vroeg Luther zich af? "Dat laten ons de woorden zien: voor u gegeven en vergoten tot vergeving van zonden; namelijk dat ons in het sacrament vergeving van zonden, leven en zaligheid door zulke woorden gegeven wordt; want waar vergeving van de zonden is, daar is ook leven en zaligheid."


voor meer, deze site : http://www.hervormdlopik.nl/geschiedenis-ha-meer.php
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 14:05

Johan100 schreef:Dat is een heldere nuchtere opmerking! Nee, ik vraag me niet zozeer af hoe het bedoeld is. Als je de berichten terug leest zie je dat het meer mijn vraag is hoe het toegepast dient te worden in de praktijk. Hoe het oorspronkelijk ingesteld is. Het heeft wel raakvlakken overigens.


Hoe denk je over de tekst in bijvoorbeeld 1 Korinthiërs 11, waarin een verband wordt gelegd tussen "ziekte" en het niet of onwaardig avondmaal vieren? Is er een verband tussen het avondmaal en Bijbelse genezing? Ik denk dan aan het brood en de vraag waarom Jezus moest lijden en niet "gewoon" kon sterven?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 08 jul 2016 14:19

Johan100 schreef:
Tijdens de Reformatie is de viering van het Heilig Avondmaal helemaal veranderd, dat heeft Luther ingezien. In de Kleine Katechismus uit 1529 beschrijft Luther waar het in het Avondmaal om moet gaat: "Het sacrament van het altaar is het waarachtige lichaam en bloed van onze Here Jezus Christus, dat Hij ons met brood en wijn te eten en te drinken geeft." Wat heeft zulk eten en drinken dan voor zin vroeg Luther zich af? "Dat laten ons de woorden zien: voor u gegeven en vergoten tot vergeving van zonden; namelijk dat ons in het sacrament vergeving van zonden, leven en zaligheid door zulke woorden gegeven wordt; want waar vergeving van de zonden is, daar is ook leven en zaligheid."[/i]

voor meer, deze site : http://www.hervormdlopik.nl/geschiedenis-ha-meer.php


Ik quote even de laatste alinea van het stukje wat ik zojuist plaatste, want ik heb hier een vraag bij.
Wat wordt bedoeld met ... ''Het sacrament van het altaar is het ''waarachtige'' lichaam en bloed....'' ?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 14:26

Johan100 schreef:Wat wordt bedoeld met ... ''Het sacrament van het altaar is het ''waarachtige'' lichaam en bloed....'' ?


Is deze vraag retorisch? Hoe denk je nu over de tekst in bijvoorbeeld 1 Korinthiërs 11, waarin een verband wordt gelegd tussen "ziekte" en het niet of onwaardig avondmaal vieren?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 08 jul 2016 14:29

krid schreef:

Hoe denk je over de tekst in bijvoorbeeld 1 Korinthiërs 11, waarin een verband wordt gelegd tussen "ziekte" en het niet of onwaardig avondmaal vieren? Is er een verband tussen het avondmaal en Bijbelse genezing? Ik denk dan aan het brood en de vraag waarom Jezus moest lijden en niet "gewoon" kon sterven?

Goede vraag. Staat daar niet dat er velen zwakken en zieken zijn, doordat er scheuringen zijn en men onwaardig aanging? Het ging dus niet met geloof samen. Ik denk dat er dan wel een verband bestaat.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 14:32

Johan100 schreef:Goede vraag. Staat daar niet dat er velen zwakken en zieken zijn, doordat er scheuringen zijn en men onwaardig aanging? Het ging dus niet met geloof samen. Ik denk dat er dan wel een verband bestaat.


Ik denk ook dat er een verband bestaat. Wanneer we Bijbelse genezing beschouwen, zijn er misschien een aantal punten die een onderzoek of gedachtenwisseling waard zijn: (1) zalving door de oudsten, (2) gebed door handoplegging (in Naam van Jezus uiteraard!) en (3) het avondmaal.

Wat zijn jouw gedachten, of evt. ervaringen, daarmee en daarover?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 08 jul 2016 14:33

krid schreef:
Is deze vraag retorisch? (...)

Nee niet helemaal! Ik vraag me af wat er met ''waarachtig'' bedoeld wordt. Dat doet me namelijk denken aan de transsubstantiatieleer!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 14:39

Johan100 schreef:Dat doet me namelijk denken aan de transsubstantiatieleer!


Zou kunnen, maar leg het me alsjeblieft niet uit. Ik denk dat de kerk al teveel verpest is door leer (bedelingenleer en aanverwante leer). Wat mij betreft hou ik het bij de Bron = Jezus Christus en heb ik slechts 1 Gids, de Heilige Geest. Het is ook de Heilige Geest die bepaalt of ik wel of niet aan het avondmaal mag. En, juist omdat Hij overtuigt van zonde en ongerechtigheid, mag ik vrijmoedig aan het avondmaal, in een kerk, maar ook in een huiskring, samen met andere Christenen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 08 jul 2016 14:54

krid schreef:
Ik denk ook dat er een verband bestaat. Wanneer we Bijbelse genezing beschouwen, zijn er misschien een aantal punten die een onderzoek of gedachtenwisseling waard zijn: (1) zalving door de oudsten, (2) gebed door handoplegging (in Naam van Jezus uiteraard!) en (3) het avondmaal.

Wat zijn jouw gedachten, of evt. ervaringen, daarmee en daarover?


Ervaringen niet echt. Het verband tussen zalving door oudsten/ gebed door handoplegging en avondmaal ontgaat me even.

krid schreef:
Zou kunnen, maar leg het me alsjeblieft niet uit. Ik denk dat de kerk al teveel verpest is door leer (bedelingenleer en aanverwante leer). Wat mij betreft hou ik het bij de Bron = Jezus Christus en heb ik slechts 1 Gids, de Heilige Geest. Het is ook de Heilige Geest die bepaalt of ik wel of niet aan het avondmaal mag. En, juist omdat Hij overtuigt van zonde en ongerechtigheid, mag ik vrijmoedig aan het avondmaal, in een kerk, maar ook in een huiskring, samen met andere Christenen.

Het kan kort, maar dan doe ik dat niet.
Overtuigd van zonde en gerechtigheid staat er!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 15:06

Johan100 schreef:Het kan kort, maar dan doe ik dat niet. Overtuigd van zonde en gerechtigheid staat er!


Mag wel, als het iets toevoegt, maar, ben huiverig voor leer... En, je hebt gelijk hoor. Dank je!

En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel

Overigens denk ik dat ik me vergist heb. De Heilige Geest overtuigt niet-gelovigen van de zonde, en gelovigen van gerechtigheid. Zo is het, toch?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2016 21:14

krid schreef:
Mag wel, als het iets toevoegt, maar, ben huiverig voor leer... En, je hebt gelijk hoor. Dank je!

En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel

Overigens denk ik dat ik me vergist heb. De Heilige Geest overtuigt niet-gelovigen van de zonde, en gelovigen van gerechtigheid. Zo is het, toch?


Ik begrijp het. Heb er soms ook aversie tegen. Ik weet niet of het iets toevoegt. In het kort gezegd wil transsubstantiatie zeggen dat er bij het avondmaal een verandering plaatsvindt van het brood en de wijn in het lichaam en bloed van Christus.
Consubstantiatie wil zeggen dat er deels verandering plaatsvindt, dus deels veranderd het in het lichaam en bloed en deels blijft het gewoon brood en wijn.

Het blijft daarentegen gewoon helemaal brood en gewoon helemaal wijn denk ik.

Zou je mij nog uit willen leggen welk verband jij ziet tussen handoplegging/zalving door oudsten en avondmaal?
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Om op jouw laatste vraag te komen, dan moet je eigenlijk even Johannes 16 erbij pakken. Ik weet wel dat het verschillend uitgelegd wordt, maar ik volg in deze denk ik toch de statenvertaling (met kanttekeningen)
Ik lees dan inderdaad: Niet-gelovigen overtuigd Hij eerst van zonde en dan van de gerechtigheid van Christus en geeft dan geloof.

5 En nu ga Ik heen tot Dengene Die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat Gij heen?
6 Maar omdat Ik deze dingen tot u gesproken heb, zo heeft de droefheid uw hart vervuld.
7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden. Luk. 24:49. Joh. 14:26; 15:26.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
http://statenvertaling.nl/tekst.php?bb= ... d=1#starth
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2016 12:28

Johan100 schreef:
Ik bedoel meer hoe het er uit ziet. Tegenwoordig staan er in de kerken 'wachters' (ouderlingen) gereed bij de tafels met soms strakke gezichten om eventueel iemand te weren van de tafel.
Zou dat in de eerste gemeenten ook zo geweest zijn?


Misschien is het beeld wat je schetst niet helemaal correct. Er zijn allicht kerken waar dat gebeurt maar ook genoeg kerken waar dat niet gebeurt gelukkig.

Chaya schreef:Dat is een oneigenlijk argument, dat vaak gebruikt wordt overigens.
De Nederlanders zijn niet hetzelfde als de Chinezen en de mensen in het jaar 200 waren anders dan de mensen in het jaar 2016.
Een kerkenraad dient erop toe te zien dat het Avondmaal goed verloopt, d.w.z. dat het niet ontheiligd wordt.
Als je lid wordt van een kerkelijke gemeente, onderwerp je je daaraan. Zo simpel is het eigenlijk.


Zo simpel is het niet.Dat kan zo zijn voor vormen, cultuurgebonden zaken, maar niet voor de leer en het leven van de gemeente. De kerk wordt niet autocratisch geregeerd door mensen maar door God. Dus in dit geval gaat "een kerkenraad bepaalt het beleid en jij als lid hebt je daar aan te onderwerpen" niet op. Als Jezus iemand zou uitnodigen aan tafel heeft de kerkenraad geen recht om zo iemand te weigeren want zoals de gemeente onderworpen is aan de kerkenraad, is de kerkenraad onderworpen aan het Woord en dus aan Jezus Christus, het vleesgeworden Woord. Als de kerkenraad zelf hun regels en wetten gaat maken die niet in overeenstemming zijn met wat Jezus leert heb je als lid je niet maar te onderwerpen, integendeel, je mag dan niet eens zwijgen. En over "ontheiliging" is de Bijbel duidelijk genoeg. De verantwoordelijkheid ligt bij de kerk voor zover ze kunnen zien dat mensen in strijd met Gods woord leven en verder liggen de verantwoordelijkheid en de consequenties bij jezelf. (Zelfbeproeving). Wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt. Preventief weigeren (zo van, waar wij geen zicht op hebben laten we niet aangaan, dan kan het ook niet misgaan) is niet de Bijbelse lijn. Sterker nog, je kan het avondmaal niet ontheiligen door mensen aan te laten gaan die niet aan zouden mogen gaan als je dat niet weet, maar wel door mensen te weigeren die door Jezus Christus worden genodigd. Hij is gastheer aan tafel en als Hij zegt: "Kom" en de kerkenraad zegt: "Je bent niet welkom" dan gaat er iets fundamenteel mis en dat kan je niet afdoen met "als je lid wordt van een gemeente onderwerp je je aan het beleid, punt".

Ik ben blij dat er bij ons geen mensen uit andere kerkverbanden worden geweigerd aan de maaltijd van de Heer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 27 jul 2016 12:35

Marnix schreef:Zo simpel is het niet.Dat kan zo zijn voor vormen, cultuurgebonden zaken, maar niet voor de leer en het leven van de gemeente. De kerk wordt niet autocratisch geregeerd door mensen maar door God. Dus in dit geval gaat "een kerkenraad bepaalt het beleid en jij als lid hebt je daar aan te onderwerpen" niet op. Als Jezus iemand zou uitnodigen aan tafel heeft de kerkenraad geen recht om zo iemand te weigeren want zoals de gemeente onderworpen is aan de kerkenraad, is de kerkenraad onderworpen aan het Woord en dus aan Jezus Christus, het vleesgeworden Woord. Als de kerkenraad zelf hun regels en wetten gaat maken die niet in overeenstemming zijn met wat Jezus leert heb je als lid je niet maar te onderwerpen, integendeel, je mag dan niet eens zwijgen. En over "ontheiliging" is de Bijbel duidelijk genoeg. De verantwoordelijkheid ligt bij de kerk voor zover ze kunnen zien dat mensen in strijd met Gods woord leven en verder liggen de verantwoordelijkheid en de consequenties bij jezelf. (Zelfbeproeving). Wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt. Preventief weigeren (zo van, waar wij geen zicht op hebben laten we niet aangaan, dan kan het ook niet misgaan) is niet de Bijbelse lijn. Sterker nog, je kan het avondmaal niet ontheiligen door mensen aan te laten gaan die niet aan zouden mogen gaan als je dat niet weet, maar wel door mensen te weigeren die door Jezus Christus worden genodigd. Hij is gastheer aan tafel en als Hij zegt: "Kom" en de kerkenraad zegt: "Je bent niet welkom" dan gaat er iets fundamenteel mis en dat kan je niet afdoen met "als je lid wordt van een gemeente onderwerp je je aan het beleid, punt".

Ik ben blij dat er bij ons geen mensen uit andere kerkverbanden worden geweigerd aan de maaltijd van de Heer.

Verdiep je nu eerst eens in de kerkorde, alvorens je je eigen mening op tafel gooit. Het gaat er niet om wat jij ervan vindt, wat jij goed vindt, maar wat de kerkorde voorschrijft, daar hebben wij ons allemaal aan te houden.

Dus:
Art. 16. Tot de taak van de dienaren des Woords behoort dat zij
in de gebeden en in de bediening des Woords en der sacramenten
volharden, dat zij als goede herders zorg en
verantwoordelijkheid dragen voor hun mede-ambtsdragers,
ouderlingen en diakenen, en voor de hele gemeente,
tucht oefenen met de ouderlingen en zich ervoor inspannen
dat alles betamelijk en in goede orde geschiedt.


Art. 17. Ten aanzien van de dienaren des Woords zal zoveel
mogelijk gestreefd worden naar gelijkheid, zowel wat
betreft de plichten als de rechten, die hun ambtsbediening
met zich brengt, een en ander ter beoordeling van
de kerkenraad en, indien nodig, van de classis.
Hetzelfde
beginsel dient ook te worden in acht genomen met
betrekking tot ouderlingen en diakenen.

Art. 43. Aan het einde van de classicale en andere meerdere
vergaderingen wordt, opdat de christelijke saamhorigheid
van haar leden bewaard blijft, censuur geoefend
over hen die zich in de vergadering misdragen hebben
of de vermaning van enige kerkelijke vergadering gering
geschat hebben.


Een kerkelijke gemeente bestaat niet uit allerlei losse individuen met een eigen mening, maar uit een samenbindende groep christenen, de heiligen.
Dientengevolge dienen wij zorg te dragen voor een eerbiedig verloop van de erediensten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 27 jul 2016 12:42

Marnix schreef:

Misschien is het beeld wat je schetst niet helemaal correct. Er zijn allicht kerken waar dat gebeurt maar ook genoeg kerken waar dat niet gebeurt gelukkig.

Nee, waarschijnlijk niet als jij dat zegt. Maar bij veel kerken wel. De vraag was eigenlijk hoe dat bij de eerste gemeenten ging, hoe er avondmaal gehouden werd? Tegenwoordig gebeurt het 's morgens meestal, 'ochtendmaal' dan. Menselijke regels hebben we niet zoveel aan, maar je kan ook niet zomaar wat doen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2016 12:43

Tja, de Bijbel zegt daar genoeg over. Mensen die openbaar in zonde leefden werden geweigerd, verder was er zelfbeproeving en werden mensen niet preventief geweigerd als ze hen niet kenden of ze geen attestatie hadden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten