Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 15:10

Chaya schreef:In het O.T., maar ook wel in het Nieuwe, was de vrouw in de man "besloten".
(jongetjes werden besneden, meisjes niet, maar toch vielen zij in het verbond)
Jezus hield het avondmaal alleen met Zijn discipelen, het waarom staat nergens.
Na de uitstorting van de Heilige Geest waren er wel vrouwen in de opperzaal bij.


Waarom waren de andere mannen niet uitgenodigd? En, wat hebben we tegenwoordig aan deze informatie? Is het avondmaal een kerkelijk gebeuren, of mag het ook thuis gevierd worden, zoals we min of meer in Handelingen lezen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 07 jul 2016 15:17

krid schreef:Waarom waren de andere mannen niet uitgenodigd?

Dat weet ik niet. Waarschijnlijk betrof het een afscheidsmaaltijd van de Heere Jezus?
krid schreef:En, wat hebben we tegenwoordig aan deze informatie?

Ik denk dat het goed is dat we dwaling trachten te voorkomen, zoals kinderdeelname aan het H.A. wat in sommige kerken al wordt toegestaan.
krid schreef:s het avondmaal een kerkelijk gebeuren, of mag het ook thuis gevierd worden, zoals we min of meer in Handelingen lezen.

Die tijd - van de eerste christenen - kun je niet één op één gelijk trekken met onze tijd.
Een thuismaaltijd is sowieso anders dan een maaltijd in het openbaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 15:25

Chaya schreef:Die tijd - van de eerste christenen - kun je niet één op één gelijk trekken met onze tijd.


Waarom niet, Chaya, met dat verschil dat we nu natuurlijk internet en allerlei andere zaken tot onze beschikking hebben? Denk je niet dat we nog heel veel van deze eerste Christenen kunnen leren, en dat ze mogelijk zelfs een voorbeeld kunnen zijn voor ons?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 07 jul 2016 15:46

krid schreef:Waarom niet, Chaya, met dat verschil dat we nu natuurlijk internet en allerlei andere zaken tot onze beschikking hebben? Denk je niet dat we nog heel veel van deze eerste Christenen kunnen leren, en dat ze mogelijk zelfs een voorbeeld kunnen zijn voor ons?

We kunnen er zeker veel van leren, toch was het toen ook niet allemaal koek en ei, kunnen we lezen in de brieven van Paulus.
Ik bedoelde alleen maar dat wij (westerlingen) nu eenmaal anders zijn dan zij (midden oosten cultuur) en het eeuwen geleden was.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2016 16:31

hananja schreef:Daarom vieren we het in gemeenteverband en niet in je eentje thuis.


krid schreef:Denk je dat je het zowel thuis, met een klein groepje gelovigen, als in gemeenteverband kunt of mag vieren? Waar stelde Jezus het avondmaal in?


oke, bedankt voor je antwoord hananja :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 16:39

hananja schreef:Daarom is het ook niet individueel, maar juist iets om samen te doen in de gemeente. Daarom vieren we het in gemeenteverband en niet in je eentje thuis.


Leg je hier de nadruk op "eentje", op "thuis" of op beide? Is de Heilige Geest niet daar waar twee of drie in Zijn Naam samen zijn?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 16:40

Chaya schreef:We kunnen er zeker veel van leren, toch was het toen ook niet allemaal koek en ei, kunnen we lezen in de brieven van Paulus.
Ik bedoelde alleen maar dat wij (westerlingen) nu eenmaal anders zijn dan zij (midden oosten cultuur) en het eeuwen geleden was.


Maakt het voor God uit dat het eeuwen geleden is? Wij zijn inderdaad anders, maar God is nog altijd Dezelfde, toch?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2016 16:43

Je stelt de vraag aan hananja, maar mag ik zo vrij zijn er even kort op in te gaan?

Ik vraag me af hoe ze het avondmaal bijvoorbeeld in Noord-Korea houden? De vervolgde ondergrondse kerk zeg maar.

Hier in Nederland is dat gelukkig niet zo...

Het was 'zomaar' een gedachte die bij me opkwam
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 17:46

Johan100 schreef:Je stelt de vraag aan hananja, maar mag ik zo vrij zijn er even kort op in te gaan? Ik vraag me af hoe ze het avondmaal bijvoorbeeld in Noord-Korea houden? De vervolgde ondergrondse kerk zeg maar.


Natuurlijk, Johan. Goede vraag. Het antwoord lijkt me logisch? Vrijmoedig het avondmaal vieren.

Het brood staat voor het lichaam van Jezus, dat is bekend. Waarom moest HIJ vreselijk lijden? Waarom kon HIJ niet "gewoon" sterven?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2016 22:36

krid schreef:
Natuurlijk, Johan. Goede vraag. Het antwoord lijkt me logisch? Vrijmoedig het avondmaal vieren.

Het brood staat voor het lichaam van Jezus, dat is bekend. Waarom moest HIJ vreselijk lijden? Waarom kon HIJ niet "gewoon" sterven?


Ik bedoel meer hoe het er uit ziet. Tegenwoordig staan er in de kerken 'wachters' (ouderlingen) gereed bij de tafels met soms strakke gezichten om eventueel iemand te weren van de tafel.
Zou dat in de eerste gemeenten ook zo geweest zijn?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 10:15

Johan100 schreef:Zou dat in de eerste gemeenten ook zo geweest zijn?


Wat denk je zelf, Johan? Met wie eet Jezus? Door wie laat Hij Zijn voeten wassen?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 08 jul 2016 11:02

krid schreef:

Wat denk je zelf, Johan?


Ik denk niets. Ik kan wel denken, maar het gaat om feiten én hoe het avondmaal oorspronkelijk bedoeld is, zonder extra menselijke toevoegingen en verzinsels. Ik vraag het jou of wie het weet mag het zeggen!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 12:43

Johan100 schreef:Ik denk niets. Ik kan wel denken, maar het gaat om feiten én hoe het avondmaal oorspronkelijk bedoeld is, zonder extra menselijke toevoegingen en verzinsels. Ik vraag het jou of wie het weet mag het zeggen!


Heel simpel, vraag het aan Jezus. Je vraagt je af hoe het bedoeld is. Wat zijn alle functies van het avondmaal, volgens jou?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 08 jul 2016 13:04

krid schreef:

Heel simpel, vraag het aan Jezus. Je vraagt je af hoe het bedoeld is. Wat zijn alle functies van het avondmaal, volgens jou?


Dat is een heldere nuchtere opmerking! Nee, ik vraag me niet zozeer af hoe het bedoeld is. Als je de berichten terug leest zie je dat het meer mijn vraag is hoe het toegepast dient te worden in de praktijk. Hoe het oorspronkelijk ingesteld is. Het heeft wel raakvlakken overigens.
Je spreekt over alle functies? Ik kan me er een aantal bedenken. Dat is een nagedachtenis aan het lijden en sterven van Jezus, gemeenschap met Jezus, maar het kan daarop volgend ook een versterking van (het) geloof zijn.
En dan is er nog gemeenschap met andere gelovigen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 08 jul 2016 13:28

krid schreef:Maakt het voor God uit dat het eeuwen geleden is? Wij zijn inderdaad anders, maar God is nog altijd Dezelfde, toch?

Dat is een oneigenlijk argument, dat vaak gebruikt wordt overigens.
De Nederlanders zijn niet hetzelfde als de Chinezen en de mensen in het jaar 200 waren anders dan de mensen in het jaar 2016.
Een kerkenraad dient erop toe te zien dat het Avondmaal goed verloopt, d.w.z. dat het niet ontheiligd wordt.
Als je lid wordt van een kerkelijke gemeente, onderwerp je je daaraan. Zo simpel is het eigenlijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten