Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor gravo » 10 aug 2017 15:28

krid schreef:(...) Ik ken iemand die een zoon had, die dood verklaard was. Hij lag al uren in de koelcel. Deze broeder heeft hem opgewekt uit de dood, in Naam van Jezus. (...)

Hela, dat is interessant. Kun jij mij per PB hier meer details over geven. Krantenartikelen, namen, ik noem maar wat. Liever niet in het openbaar. Ik ben erg benieuwd naar deze gebeurtenis.

Bij voorbaat dank,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor elburger » 12 aug 2017 10:49

Ik ben waarschijnlijk orthodox in vele van jullie ogen.
Avondmaal houden doe je niet als je liegt, bedriegt, soms naar de kerk gaat.
Avondmaal ga je aan als je er achter staat.
Niet dat ik een "heilige" ben, want ik ben ook vol van zonden, dus ga ik niet aan.
Ik wil geen hypocriet zijn.

Ten 2e bemerk ik in "mijn" gemeente dat mensen naast elkaar aan de avondsmaal tafel zitten die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en kwaad spreken over elkaar.
Is dat dan de bedoeling?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 12 aug 2017 11:00

elburger schreef:Ik ben waarschijnlijk orthodox in vele van jullie ogen.

Aha, ik ook, dus dat treft. :wink:
elburger schreef:Avondmaal houden doe je niet als je liegt, bedriegt, soms naar de kerk gaat.
Avondmaal ga je aan als je er achter staat.

Niet helemaal, H.A. mag je vieren als je waarachtig deelachtig bent aan het lijden en sterven van de Heere Jezus.
M.a.w., je moet een wedergeborene zijn. er is sprake van een waarachtig zaligmakend geloof.
elburger schreef:Niet dat ik een "heilige" ben, want ik ben ook vol van zonden, dus ga ik niet aan.

Als je het zo stelt, kan niemand aan, want wie van ons is zonder zonden?
elburger schreef:Ten 2e bemerk ik in "mijn" gemeente dat mensen naast elkaar aan de avondsmaal tafel zitten die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en kwaad spreken over elkaar.
Is dat dan de bedoeling?

Nee!
In het formulier staat o.m. dat degene die er niet aan horen zijn:
die zich aan menselijk leven vergrijpen of haat koesteren tegen hun naasten en zich niet met hen willen laten verzoenen;

die leugenaars of roddelaars zijn;
kortom, allen die zich in woord en wandel als ongelovigen gedragen.


Zolang zij deze zonden vasthouden dus!

Dus we mogen zeker niet lichtvaardig deelnemen aan het H.A. en ons in de week van voorbereiding moeten bezinnen en tot inkeer komen, indien nodig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor elburger » 12 aug 2017 13:54

Chaya schreef:

Dus we mogen zeker niet lichtvaardig deelnemen aan het H.A. en ons in de week van voorbereiding moeten bezinnen en tot inkeer komen, indien nodig.


De drempel voor mij om aan te zitten is dus voor mij te groot.
H.A. mag je vieren als je waarachtig deelachtig bent aan het lijden en sterven van de Heere Jezus, schreef jij ook Chaya en dar ben ik het volkomen mee eens.
Maar er zal in mijn gedachtegoed een ommekeer plaats moeten vinden.
Want...ik mis het aanzitten wel omdat ik de betekenis die Jezus daaraan meegaf wel degelijk begrijp en onderschrijf ( als ik dat goed formuleer? )
Het is een interne strijd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 12 aug 2017 15:38

elburger schreef:De drempel voor mij om aan te zitten is dus voor mij te groot.
H.A. mag je vieren als je waarachtig deelachtig bent aan het lijden en sterven van de Heere Jezus, schreef jij ook Chaya en dar ben ik het volkomen mee eens.

Maar het Formulier zegt ook dat we niet in vertwijfeling moeten blijven. Ik vind het ook heel moeilijk, zeker in de week van voorbereiding. De aanklagers kunnen soms veel zijn.
elburger schreef:Maar er zal in mijn gedachtegoed een ommekeer plaats moeten vinden.

Nou, niet helemaal. Zeker kunnen gedachten en gevoelens misleidend zijn. We graven zo graag in onszelf om de Heere nog iets goeds aan te bieden, maar dat hebben we niet.
Als ik jou zo lees Elburger, zeg je eigenlijk: de brug naar de wereld is opgehaald, maar ik durf het mezelf niet toe te eigenen, als ik zie op mezelf, de vruchten die ik voortbreng.
Lees ik dat goed?
Maar ook na ontvangen genade wordt je telkens met je zonden geconfronteerd.
Een citaat van Luther:
simul justus et peccator: tegelijk zondaar en rechtvaardige.
Geestelijk leven kent hier wat van. Maar ga hier niet zelf mee aan de slag, maar werp het op Hem!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor elburger » 15 aug 2017 12:43

Chaya schreef:

simul justus et peccator: tegelijk zondaar en rechtvaardige.


Zou kunnen kloppen, maar kan dat?
In mijn beleving is men een zondaar of een rechtvaardige.
En dat ik het op Hem moet werpen, voorleggen, dat doe ik en weet ik.
Jezus schonk aan het kruis aan één der mede gekruisigden genade pmdat die geloofde.
Mijn genade is u genoeg zegt Jezus alzo.
Ja, ook voor mij!
En toch heb ik het daar heel moeilijk mee.
Vandaar dat ik dus ook niet aanga, aan de tafel.
Ik ben heel zwart wit.
Grijs bestaat niet.
Dat heb ik overal mee en dat maakt het leven soms heel ingewikkeld.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Cathy » 15 aug 2017 14:12

elburger schreef:In mijn beleving is men een zondaar of een rechtvaardige.
En dat ik het op Hem moet werpen, voorleggen, dat doe ik en weet ik.
Jezus schonk aan het kruis aan één der mede gekruisigden genade pmdat die geloofde.
Mijn genade is u genoeg zegt Jezus alzo.
Ja, ook voor mij!
En toch heb ik het daar heel moeilijk mee.
Vandaar dat ik dus ook niet aanga, aan de tafel.
Ik ben heel zwart wit.
Grijs bestaat niet.
Dat heb ik overal mee en dat maakt het leven soms heel ingewikkeld.

Je bent een zondaar maar wanneer je gelooft houdt God jou voor een rechtvaardige.
Wanneer dat doordringt zal de dankbaarheid die daaruit voortvloeit je naar die tafel drijven.
Dan ligt je vrome ego, met al zijn uitvluchten aan diggelen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Radical » 15 aug 2017 17:22

elburger schreef:Chaya schreef:



Zou kunnen kloppen, maar kan dat?
In mijn beleving is men een zondaar of een rechtvaardige.
En dat ik het op Hem moet werpen, voorleggen, dat doe ik en weet ik.
Jezus schonk aan het kruis aan één der mede gekruisigden genade pmdat die geloofde.
Mijn genade is u genoeg zegt Jezus alzo.
Ja, ook voor mij!
En toch heb ik het daar heel moeilijk mee.
Vandaar dat ik dus ook niet aanga, aan de tafel.
Ik ben heel zwart wit.
Grijs bestaat niet.
Dat heb ik overal mee en dat maakt het leven soms heel ingewikkeld.


zwart/wit Mmm dat is juist mooi om zo te denken, witter dan witte wol en de witste sneeuw, Als je jezus ziet en het volbrachte werk, dan besef je dat hij juist naar een zondige wereld kwam, naar jou om jou te rechtvaardigen , bekleden met zijn rechtvaardigheid, het is zijn rechtvaardigheid, zijn werk dat ik geen zondaar meer ben, maar een rechtvaardige, een heilige, een kind van god, geliefd begunstigd, gezegend, bevrijd, vergeven en gered, alle gedachten die daar afbreuk aan doen zijn, leugens van satan de aanklager van de broeders, Ik geloof en dat is mij tot rechtvaardigheid gerekend, zo simpel is dat !!!

1joh 2 1 Kinderen, ik schrijf u met de bedoeling dat gij niet zoudt zondigen. Maar ook al zou iemand zonde bedrijven: we hebben een voorspreker bij de Vader, Jezus Christus, die geheel zondeloos is, 2 die al onze zonden goedmaakt,
(andere vertaling)
1 Lieve kinderen, ik schrijf jullie dit om jullie te helpen niet ongehoorzaam aan God te zijn. Maar als iemand toch ongehoorzaam aan God is geweest, zal Jezus Christus, die rechtvaardig is, voor ons opkomen bij de Vader. 2 Hij nam de straf op Zich voor al onze ongehoorzaamheid.
ent
Het is zo verdrietig om te horen dat iemand denkt dat hij nog een zondaar is en geen heilige het resultaat zal zijn, denk je dat je een zondaar bent ''zonde" is dan het gevolg, besef je Hee ik ben een heilige dank U Jezus dat u dat voor mij gedaan door liefde, geloof, en genade, zal een heilig leven je deel zijn, geloof dat dit waar is en je zult het ontvangen zo simpel !!
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor benefietdiner » 05 nov 2019 20:57

Jesaja40 schreef:Chaya merkt op



Oeps, dit was de gebruikelijke ceider maaltijd ter herinnering aan de uittocht uit Egypte. Geen gerezen brood werd daar gezien en het karakter van die avond was naast een herinnering ook een onderwijzing voor ons nageslacht.

Ieder gezin had haar eigen bijeenkomst. Hier zien wij een groep, die met Pesach niet even in huiselijke kring vertoeft: de discipelen van Yeshua.

Maak het niet zwaarder dan het is, heel Israël vierde Pesach en de term laatste avondmaal is een eigen leven gaan leiden in de kerken en heeft de allure gekregen van sacrament. Het waarom deze vormgeving van de kerken is mij nog steeds niet duidelijk.

Overigens is het zo dat elke vrijdagavond brood en wijn centraal staan in de Joodse families. Alleen met Pesach had het een bijzonder karakter en gebruikte men ongezuurde broden.

Hoe komt het dat Paulus in 1 Korinthe 11 het avondmaal ander beschrijft dan Johannes en dat de synoptische evangeliën, Matteüs, Marcus en Lucas, het weer anders beschrijven?
De kerk heeft een avondmaal formulier opgesteld wat alleen verwijst naar 1 Kor 11.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2019 22:00

benefietdiner schreef:Hoe komt het dat Paulus in 1 Korinthe 11 het avondmaal ander beschrijft dan Johannes en dat de synoptische evangeliën, Matteüs, Marcus en Lucas, het weer anders beschrijven?
De kerk heeft een avondmaal formulier opgesteld wat alleen verwijst naar 1 Kor 11.


Misschien omdat 1 Kor 11 weer verwijst naar de evangeliën en de instelling van het avondmaal door Jezus.

Jesaja, het Pesachmaal vierde men vaak als gezin maar weet jij of het vaker voorkwam / voorkomt dat het in een andere setting gevierd werd? Jezus en zijn leerlingen waren natuurlijk niet bij hun gezinnen voor zover ze die hadden. Is het normaal dat ze dan Pesach al groep vierden? Hoe zit dat precies? Er waren natuurlijk ook veel pelgrims in Jeruzalem, hoe vierden die dit?

Verder zie ik in de instellingswoorden geen redenen waarom de viering beperkt zou zijn tot een gemeente en een dominee die voorgaat. Logisch dat het bij de samenkomsten als gemeente gevierd werd en dat de meest voorkomende vorm is maar volgens mij worden er op dat vlak niet echt restricties opgelegd.

Ook is opvallend dat kinderen die besneden waren deelnamen aan het Pesachmaal. Waarom geldt dat niet voor het avondmaal terwijl het Avondmaal toch het Pesachmaal als oorsprong heeft. En Jezus dat volgens mij in het nieuwe verbond door Zijn offer een nieuwe betekenis geeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor hans0166 » 06 nov 2019 07:46

Marnix schreef:Misschien omdat 1 Kor 11 weer verwijst naar de evangeliën en de instelling van het avondmaal door Jezus.



Korinthiers is ouder dan de Evangelies die in de Bijbel terecht gekomen zijn. Kor. kan dus niet aan de 4 evangelie verhalen ontleent zijn.

Wat wel mogelijk is dat ze beiden een voor ons verloren gegane bron hebben.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2019 09:12

hans0166 schreef:Korinthiers is ouder dan de Evangelies die in de Bijbel terecht gekomen zijn. Kor. kan dus niet aan de 4 evangelie verhalen ontleent zijn.

Wat wel mogelijk is dat ze beiden een voor ons verloren gegane bron hebben.


Wat ik bedoel is dat 1 Kor 11 is ontleend aan hoe Jezus het avondmaal instelde zoals te lezen is in de evangeliën. Dat de evangelisten het mogelijk later optekende dan Paulus wil niets zeggen. Paulus zegt namelijk duidelijk erbij dat hij het niet ergens heeft gelezen maar het direct aan hem is overgeleverd (want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen wat ik u weer doorgegeven heb: namelijk dat en dan volgen de instellingswoorden, waarbij soms letterlijk wordt verteld wat je ook in de evangeliën vindt! Dus beter gezegd: 1 Kor 11 is ontleend aan de woorden van Jezus die daarna ook door de evangelisten op papier zijn gezet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor benefietdiner » 06 nov 2019 09:59

hans0166 schreef:Korinthiers is ouder dan de Evangelies die in de Bijbel terecht gekomen zijn. Kor. kan dus niet aan de 4 evangelie verhalen ontleent zijn.

Wat wel mogelijk is dat ze beiden een voor ons verloren gegane bron hebben.

Men beweerd ook dat het evangelie van Marcion ouder is en weer andere beweren dat Marcion het evangelie van Lucas heeft bewerkt.
Een ding is wel zeker dat Paulus in 1 Korinthe 11 het avondmaal opnieuw heeft instelt.
Hij maakt dan onderscheid tussen een gewone maaltijd naar een symbolische maaltijd omdat de gewone maaltijd niet meer zo gewoon verliep, zie Judith 12 https://www.statenvertaling.net/bijbel/judi/12.html
Paulus geeft de gemeente in Korinthe een aantal corrigerende instructies met betrekking tot een instelling die hij noemt het ‘Heilig Avondmaal’.
Wat hierin opvalt is dat hij niet sprak over het Pascha, wat een jaarlijks evenement was.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2019 11:34

benefietdiner schreef:Men beweerd ook dat het evangelie van Marcion ouder is en weer andere beweren dat Marcion het evangelie van Lucas heeft bewerkt.
Een ding is wel zeker dat Paulus in 1 Korinthe 11 het avondmaal opnieuw heeft instelt.
Hij maakt dan onderscheid tussen een gewone maaltijd naar een symbolische maaltijd omdat de gewone maaltijd niet meer zo gewoon verliep, zie Judith 12 https://www.statenvertaling.net/bijbel/judi/12.html
Paulus geeft de gemeente in Korinthe een aantal corrigerende instructies met betrekking tot een instelling die hij noemt het ‘Heilig Avondmaal’.
Wat hierin opvalt is dat hij niet sprak over het Pascha, wat een jaarlijks evenement was.


Hoe stelt Paulus het Avondmaal opnieuw in? Hij zegt: Jullie vieren het niet zoals het bedoeld is, je moet het weer zo gaan doen en anders kan je beter thuis gaat eten. Hij stelt dus helemaal niet iets opnieuw in?
Wat heeft Judith 12 ermee te maken? Judith speelt zich af in een totaal andere tijd?
Waar noemt Paulus de maaltijd "het Heilig Avondmaal"?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor benefietdiner » 06 nov 2019 19:02

Marnix schreef:Hoe stelt Paulus het Avondmaal opnieuw in? Hij zegt: Jullie vieren het niet zoals het bedoeld is, je moet het weer zo gaan doen en anders kan je beter thuis gaat eten. Hij stelt dus helemaal niet iets opnieuw in?
Wat heeft Judith 12 ermee te maken? Judith speelt zich af in een totaal andere tijd?
Waar noemt Paulus de maaltijd "het Heilig Avondmaal"?

Ik bedoel met ‘opnieuw ingesteld’ ingesteld zoals het was en behoorde te zijn dus herstellen.
Het was namelijk niet meer zoals het behoorde te zijn.
De kanttekeningen van staten vertaling geven als voorbeeld uit Judith 12 op hoe het dus niet behoorde te zijn.
Omdat het avondmaal een afspiegeling is van de sedermaaltijd die in huiselijke kring werd gehouden heeft Paulus het meer in gemeentelijke kring ingevoerd.
Hier kun je lezen https://www.shalomvoorisrael.nl/Pesach- ... ermaaltijd hoe zo’n sedermaaltijd werd gehouden. Het is nogal wat om het zo in kerkelijke kring te doen eigenlijk onmogelijk.
Hoe het avondmaal nu gehouden wordt in de ingekorte versie is wel erg magertjes en de feestelijkheid is er ook wel door afgenomen vind ik.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten