Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 27 jul 2016 12:50

Ik zal me er eens in verdiepen en als ik Bijbelteksten gevonden heb zal ik ze plaatsen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2016 12:52

Chaya schreef:Verdiep je nu eerst eens in de kerkorde, alvorens je je eigen mening op tafel gooit. Het gaat er niet om wat jij ervan vindt, wat jij goed vindt, maar wat de kerkorde voorschrijft, daar hebben wij ons allemaal aan te houden.


Pardon? Ik haak eigenlijk bij je eerste zin al af.

Het gaat niet om wat jij er van vindt (...) maar wat de kerkorde voorschrijft.

Je mist mijn punt totaal. Allereerst heb ik niet verteld wat ik er van vind maar wat Jezus leert, wat de Bijbel leert. En aangegeven dat Hij boven de kerkenraad en de kerkorde staat. Stel dat er in de kerkorde dingen staan die niet kloppen met wat er in de Bijbel staat, waar hebben we ons dan aan te houden? Aan de kerkorde of de Bijbel? Precies. En dat was mijn hele punt: Het gaat om wat Jezus leert, wat de Bijbel leert en daar is de kerk en haar bestuur en haar regelementen, aan gebonden. De kerk mag niet zelf maar regels bedenken die in strijd zijn met de Bijbel.

En het enige wat ik verder heb gedaan is aangegeven wat de Bijbel leert.

Wat de artikelen uit de kerkorde betreft, daar staat niets in over het weigeren van mensen die WEL gerechtigd zijn om aan te gaan. Alleen over het weigeren van mensen die NIET gerechtigd zijn omdat ze onder de tucht zijn geplaatst. Ik heb met de tucht geen moeite zoals ik al schreef: "De verantwoordelijkheid ligt bij de kerk voor zover ze kunnen zien dat mensen in strijd met Gods woord leven". Mijn punt ging over het weigeren van mensen die Christus nodigt, bijvoorbeeld christenen uit andere kerken. Als een kerk christenen aan het avondmaal weigert omdat ze lid zijn van een ander kerkverband terwijl Christus alle gelovigen nodigt, is dat onbijbels en een ontheiliging van het avondmaal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2016 12:53

Johan100 schreef:Ik zal me er eens in verdiepen en als ik Bijbelteksten gevonden heb zal ik ze plaatsen.


In 1 Kor 11 staat dit beschreven
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 27 jul 2016 13:03

Marnix schreef:En dat was mijn hele punt: Het gaat om wat Jezus leert, wat de Bijbel leert en daar is de kerk en haar bestuur en haar regelementen, aan gebonden. De kerk mag niet zelf maar regels bedenken die in strijd zijn met de Bijbel.

Dus jij zegt nu dat de kerkorde haaks staat op hetgeen Jezus ons leert?
Marnix schreef:Wat de artikelen uit de kerkorde betreft, daar staat niets in over het weigeren van mensen die WEL gerechtigd zijn om aan te gaan

Dat gebeurt dan ook niet!
Marnix schreef:Mijn punt ging over het weigeren van mensen die Christus nodigt, bijvoorbeeld christenen uit andere kerken. Als een kerk christenen aan het avondmaal weigert omdat ze lid zijn van een ander kerkverband

Dat gebeurt ook niet! Mensen die te gast zijn in een gemeente kunnen vóór de dienst aan de k.r. vragen of ze aan mogen gaan.
Heb jij problemen met orde en regel of zo?

Een antwoord uit de vragenrubriek:

Hartelijk dank voor je vraag over het Censura Morum. Als er in een gemeente het sacrament van het Heilig Avondmaal wordt bediend, is het de (goede) gewoonte dat er in de week van voorbereiding het zogenaamde Censura Morum wordt gehouden.Dat is toezicht, eventueel censuur op de handel en wandel van de Avondmaalsgangers. Belijdende leden van de gemeente worden in de gelegenheid gesteld om bezwaar in te dienen tegen de handelwijze van vooral Avondmaalgangers. Dat is niet zomaar. Iemand die er een onbijbelse levensstijl op na houdt zou door zijn aangaan het ongenoegen van de Heere over de gemeente kunnen veroorzaken. Denk hier aan de geschiedenis van Ai (Jozua 7). Achan had gestolen van de buit van het verwoeste Jericho, welke buit de Heere toe kwam. Dat betekende dat -in het ongenoegen van de Heere- Israël bij Ai een gevoelige nederlaag moest ondergaan(36 Israëlieten werden gedood). De Heere was beledigd! Er was daarom een ban in het leger. Die moest er eerst uit verwijderd worden. Achan werd aangerwezen als de schuldige. Hij moest gestenigd worden. Toen was de ban verdwenen en kreeg Israél daarna wel de overwinning (lees maar Jozua 7 en Jozua 8.)
Censura Morum is een zaak van heel de gemeente, niet alleen van de kerkenraad. Komt een gemeentelid op het Censura Morum (dat openlijk moet worden afgekondigd) met een gegrond (!) bezwaar tegen een Avondmaalsganger, dan moet de kerkenraad dit onderzoeken en zo nodig tot wering bij het Avondmaal overgaan. Dat is wel een van de laatste dingen die de kerkenraad doet. Men zoek eerst naar andere wegen. Wie met geldige redenen van het Avondmaal wordt uitgesloten, wordt ook uit de zaligheid uitgesloten (lees het formulier van de ban of de afsnijding van de gemeente van Christus; je kunt dit vinden achter in je psalmbijbeltje). Daarom is de uitsluiting zo ingrijpend.

GEHELE VRAAG + ANTWOORD
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2016 15:11

Chaya schreef:Dus jij zegt nu dat de kerkorde haaks staat op hetgeen Jezus ons leert?


Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg wel dat Jezus boven de kerkorde staat en als daar dingen in staan die in strijd zijn met wat de Bijbel leert, we Hem hebben te volgen en niet de kerkorde.

Chaya schreef:Dat gebeurt dan ook niet!


Dat hoop ik. Ik heb helaas genoeg meegemaakt dat dat wel gebeurde. Dan kwam je alleen aan tafel als je lid was van het zelfde kerkverband en een attestatie bij je had.

Marnix schreef:Dat gebeurt ook niet! Mensen die te gast zijn in een gemeente kunnen vóór de dienst aan de k.r. vragen of ze aan mogen gaan.
Heb jij problemen met orde en regel of zo?


Nee hoor. Maar zo gaat dat bij jullie allicht maar dat verschilt per plaats. Ik heb meegemaakt dat je niet hoefde te vragen, dat het alleen mocht als je lid was van dat kerkverband, of alleen van dat kerkverband en kerkverbanden waar nauw mee werd samengewerkt. Alleen protestanten of ook evangelischen / baptisten? En denk je dat ik in een GG zou worden toegelaten bijvoorbeeld? Het verschilt dus nogal hoe het ging / gaat. En ik heb geen moeite met orde en regels, mits ze Bijbels zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 27 jul 2016 15:37

Marnix schreef:Nee hoor. Maar zo gaat dat bij jullie allicht maar dat verschilt per plaats. Ik heb meegemaakt dat je niet hoefde te vragen,

Zomaar een paar willekeurige sites bezocht:
GKv Winsum:

In onze gemeente hebben we geen ‘open’ avondmaal. Dat houdt in dat gasten in principe alleen kunnen deelnemen aan het avondmaal als zij hier van tevoren toestemming voor hebben gevraagd aan de kerkenraad.

Hervormd St. Anthoniepolder
Belijdende leden die behoren tot een andere gemeente en in onze kerk als gast aan het Heilig Avondmaal wensen deel te nemen, dienen hiertoe vooraf toestemming te vragen aan de kerkenraad van onze gemeente.

Een antwoord van ds. v.d. Lugt (GKv)
In de gemeente die ik zelf dien, is er ruimte om deel te nemen voor christenen uit andere kerken. Wij willen graag met een gesprek vooraf kennis maken. Tijdens dat gesprek vragen wij naar de geloofsbelijdenis van de ander en of diegene in de eigen gemeente is toegelaten aan de viering van het avondmaal. We vragen respect voor onze gereformeerde identiteit als gemeente, maar we laten graag toe wie Jezus Christus als Heere van zijn of haar leven aanvaard heeft. Het gaat meestal om vrienden of vriendinnen van leden van de eigen gemeente. Als die geregeld in de diensten komen, worden ze na zo’n gesprek voortaan toegelaten. Zo proberen wij elkaar in ieder geval een beetje te leren kennen, zodat aanspraak op elkaar mogelijk is, mocht dat nodig blijken. Op deze wijze hebben leden van de PKN, van Nederlands Gereformeerde Kerken, van de Baptisten, of van de Volle Evangeliegemeenten deelgenomen aan de viering.

PKN ordinantie 7

Zij die tot een andere gemeente van de kerk behoren, worden door de kerkenraad toegelaten
tot het avondmaal overeenkomstig het in lid 2 ten aanzien van de leden van de gemeente bepaalde.
De kerkenraad kan leden van andere kerken die in hun kerkgemeenschap tot de viering van
het avondmaal toegang hebben, toelaten tot het avondmaal.


Hervormd Kamerik

Belijdende leden van andere kerkgenootschappen kunnen na toestemming van de kerkenraad aan het Heilig Avondmaal deelnemen. Op de woensdag voorafgaand aan de avondmaalviering is er middels een gemeenteavond een moment van bezinning.

Marnix schreef:Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg wel dat Jezus boven de kerkorde staat en als daar dingen in staan die in strijd zijn met wat de Bijbel leert, we Hem hebben te volgen en niet de kerkorde.

En wie zaten er aan tafel bij de Heere Jezus?

In sommige gemeentes hoeft het niet omdat daar het zogenaamde open beleid wordt gevoerd. Vaak is er dan ook kinderdeelname. Dit is onbijbels.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Johan100 » 27 jul 2016 15:44

Het gaat hier over avondmaal houden tot opbouw van je geloof! Maar in de Bijbel staat niet: 'Doe dit tot versterking van je geloof', of iets in die richting, maar 'Doe dit tot mijn gedachtenis'. Luk.22.
Maar wat heb je eraan om op al die kerkelijke sites te speuren?
Volgens mij kan je beter gewoon teksten uit de bijbel opzoeken, daar hebben we meer aan denk ik i.p.v. je mening te baseren op de kerkenraden. Onderzoek alles en behoudt het goede.
Waar staat dat kinderen niet aan het avondmaal mogen? Welke tekst? Ik weet het niet.
Er zijn ook kinderen die geloven. 'Laat de kinderen tot mij komen en verhindert ze niet'.
Maar waar trek je een bepaalde lijn. Als een kind kan belijden tot persoonlijk aanvaarden van de Heere Jezus als zijn Heiland te zijn gekomen, in staat is zichzelf te beproeven, als het op een geestelijke wijze kan denken en beseffen dat brood en wijn een symbolische betekenis hebben en geestelijk inzicht heeft en de verantwoordelijkheid kan dragen tot een reine wandel?

Dit is een boek wat ik nog eens graag wil lezen. Het gaat over doop en avondmaal in de vroege kerk.
https://www.bol.com/nl/p/christus-volge ... 023004466/
Er bestaat ook een Stichting Bijbeluitleg Vroege Kerk.http://www.sbvk.nl/
Nog interessanter vind ik persoonlijk de apostolische tijd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2016 21:43

Chaya, bij ons in de gemeente gaat daar anders. Er wordt altijd uitgelegd voor wie het avondmaal bedoeld is en wat de zelfbeproeving inhoudt en vervolgens wordt iedereen genodigd en ook specifiek de gasten, die in Hem geloven en in eigen kerk ook gerechtigd zijn om aan het avondmaal aan te gaan.

Ik vind dat prettiger dan je melden bij de kerkenraad (die zo gestoord worden tijdens de voorbereidingen), voor sommige mensen is het een drempel, komen ze wat aan de late kant en denken ze: daar kan ik nu niet meer mee aankomen. En de kerkenraad kan gasten niet toetsen, hooguit die dezelfde vragen stellen die ik al noemde: mag je in eigen gemeente aangaan en geloof je dat Hij je redder en verlosser is? Dus prima als het zo gebeurt (en er dan geen onderscheid wordt gemaakt van welk kerkverband je afkomstig bent bijvoorbeeld maar ik vind het prettiger als in die dienst gelovigen worden genodigd met die vragen.

En wat je citeert klopt wel, maar dat is niet altijd zo geweest. Vroeger kwam je als niet GKV'er daar niet aan het avondmaal. De GKV is daarin wel extreem maar je kwam als baptist of evangelisch christen ook niet zomaar in de CGK of PKN aan het avondmaal denk ik. En in de GG mag ik denk ik ook niet aangaan hoor.

mohamed

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor mohamed » 27 jul 2016 23:48

Chaya schreef:En wie zaten er aan tafel bij de Heere Jezus?

Stuk voor stuk Joden, zonder enige uitzondering. Geen enkele evangelische, katholiek of protestant was daarbij.
Chaya schreef:In sommige gemeentes hoeft het niet omdat daar het zogenaamde open beleid wordt gevoerd. Vaak is er dan ook kinderdeelname. Dit is onbijbels.

Er is wel meer onbijbels, maar wat mij veelmeer interesseert is of het goed of fout is en zegt Jezus niet dat hij avondmaal houdt met een ieder die opendoet als hij klopt? Kan een kind soms de deur niet opendoen? Ik weet zeker van zeer goed!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2016 07:46

Mensen vergeten even dat bij Calvijn, je rond 12 jaar geloofsbelijdenis kon doen en dan deelnemen aan het avondmaal aankonden. Moet je nu mee aankomen. Maar goed, dat is een andere discussie. Een open beleid zoals beschreven is waarschijnlijk een open beleid voor gasten. Dat lijkt me helemaal niet zo vreemd aangezien de Bijbel ZELFbeproeving leert (tenzij iemand openlijk in zonde leeft). Dat vang je ook niet af door aanmelden bij de kerkenraad voor de dienst. Je kan hooguit vragen of iemand Jezus Christus als zijn redder kent en hij/zij in eigen gemeente gerechtigd is om aan te gaan. Dat kan je ook vanaf de preekstoel doen bij de nodiging. Maar is dat dan een open beleid en als je het zelfde checkt als iemand toegang vraagt bij de kerkenraad niet? Volgens mij komt het behoorlijk op het zelfde neer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Yoshi » 28 jul 2016 07:51

Marnix schreef:Mensen vergeten even dat bij Calvijn, je rond 12 jaar geloofsbelijdenis kon doen en dan deelnemen aan het avondmaal aankonden.

Logisch ook, dat was gewoon voortbouwen op de eerste heilige communie die in die tijd ook zo rond de 12 plaatsvond. Ergens begin 20e eeuw is dat overigens vervroegd tot 7 a 8. Een prima leeftijd volgens mij.

Nina

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Nina » 28 jul 2016 08:53

Chaya schreef:
Dus jij zegt nu dat de kerkorde haaks staat op hetgeen Jezus ons leert?


In veel kerken heeft men regels gemaakt, die je niet terug vindt in de Bijbel.
Dan denk ik aan tafelwachters, aan regels als wanneer je van een ander kerkverband bent, je niet altijd kan deelnemen aan het avondmaal of dat het avondmaal altijd bediend moet worden door een predikant en altijd in kerkverband moet plaatsvinden.
Als dit soort regels in een kerkorde staan, heb ik daar moeite mee.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor elbert » 28 jul 2016 09:28

Nina schreef:In veel kerken heeft men regels gemaakt, die je niet terug vindt in de Bijbel.
Hoe je praktisch de eredienst vormgeeft, staat niet in detail beschreven in de Bijbel. Dat hoeft ook niet. Maar de Bijbel geeft ons wel aan dat de eredienst "op een gepaste wijze en in goede orde (dient te) gebeuren" (1 Kor. 14:40). Dat is dus de Bijbelse basisregel. Als gemeente kun je uitgaande van die basisregel dus regels afspreken, zodat de eredienst, waaronder de viering van het avondmaal, op een gepaste manier en in goede orde verloopt. En dan kom je op de punten die je noemt en die je niet rechtstreeks in de Bijbel terug zegt te vinden. Maar die regels zijn een manier (niet noodzakelijkerwijs de enig mogelijke manier, maar wel een manier) om 1 Kor. 14:40 toe te passen. Over die regels kun je dus discussieren, maar wel geldt dat de gemeente/het kerkverband hierover beslist.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 28 jul 2016 13:15

Nina schreef:In veel kerken heeft men regels gemaakt, die je niet terug vindt in de Bijbel.
Dan denk ik aan tafelwachters, aan regels als wanneer je van een ander kerkverband bent, je niet altijd kan deelnemen aan het avondmaal of dat het avondmaal altijd bediend moet worden door een predikant en altijd in kerkverband moet plaatsvinden.
Als dit soort regels in een kerkorde staan, heb ik daar moeite mee.

Als we beseffen wat de EREdienst betekent, nl. een ontmoeting met God. Hij spreekt daar tot ons, wij luisteren en geven antwoord (we zingen de Psalmen) dan kan dat niet eerbiedig genoeg zijn.
De Bijbel is geen wetboek, waarin staat: dit mag wel en dit mag niet.
De tafelwachters - die allang in de meeste kerken zijn verdwenen - hadden een bepaalde symboliek. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat iemand van de tafel werd weggestuurd.
Tot enkele jaren geleden stonden ook 2 hofdames naast de troon als de koningin de troonrede voorlas.
Je kunt je natuurlijk overal wel aan storen, wat je zo 1 2 3 niet terug kunt lezen in de Bijbel.
Maar sommige zaken zijn gewoon vanzelfsprekend als je daar wat langer over nadenkt.
Ik kom in verschillende kerken en elk kerkgenootschap heeft zo een eigen gewoonte of regels ontwikkeld.
Sommige begrijp ik niet, van andere denk ik: o. wat mooi eigenlijk.
Bijv. het gaan staan tijdens het lezen van de Geloofsbelijdenis. Staan heeft een bepaalde betekenis.
Of eerst het grote gebed voordat de predikant het te behandelen tekstgedeelte gaat lezen. Ook mooi.
Marnix schreef:Mensen vergeten even dat bij Calvijn, je rond 12 jaar geloofsbelijdenis kon doen en dan deelnemen aan het avondmaal aankonden. Moet je nu mee aankomen.

Wat neem je nog meer over van Calvijn, of alleen wat jou uitkomt?
Marnix schreef:Ik vind dat prettiger dan je melden bij de kerkenraad (die zo gestoord worden tijdens de voorbereidingen), voor sommige mensen is het een drempel, komen ze wat aan de late kant en denken ze: daar kan ik nu niet meer mee aankomen.

Het is jarenlang vanzelfsprekend geweest om niet weg te gaan als het H.A. gevierd wordt in je gemeente.
Iedereen weet ruim van tevoren wanneer het avondmaalszondag is.
Kun je er vanwege omstandigheden niet zijn, je verblijft elders, bijvoorbeeld omdat je binnenvaartschip in de haven ligt o.i.d., (wat in onze kerk wel eens gebeurd) kun je aan de k.r. toestemming vragen om aan te gaan.
Dat is geen menselijke bepaling, maar gewoon vanwege de orde en eerbiedigheid die er moet zijn. Het betreft hier geen gezellige brood met soepmaaltijd NA de dienst, maar de gemeenschap der Heiligen.

Sorry Marnix, maar ik vind jouw tegenwerpingen zo van de menselijke kant geredeneerd. Waar je maar een bezwaar kan zoeken, werp je het op. Ik vind dat niet echt stichtend.
mohamed schreef:Er is wel meer onbijbels, maar wat mij veelmeer interesseert is of het goed of fout is en zegt Jezus niet dat hij avondmaal houdt met een ieder die opendoet als hij klopt?

De Heere Jezus nodigde alleen zijn discipelen uit in een besloten zaal. Er was niemand anders bij, geen ouders, geen broers of zussen, geen kinderen, geen vrouwen zelfs!
Het gaat er niet om wat jij of ik goed of fout vinden, het gaat erom dat het Avondmaal niet ontheiligd wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2016 13:19

Elbert, uiteraard, maar je zal het toch met me eens zijn dat de manieren waarop je een samenkomst ordelijk en op gepaste wijze plaats wil laten vinden, voor zover de Bijbel daar wel wat over zegt, ook gebeuren zoals het in de Bijbel beschreven staat. Dat de gemeente / het kerkverband / de kerkenraad niet carte blanche heeft gekregen om alles maar naar eigen inzicht in te vullen maar de schriften moet onderzoeken en navolgen. En dan klopt het dat er een hoop NIET in de Bijbel staat en ik denk dat dat ook goed is want kerken, culturen, tijden verschillen en voor die diversiteit is als het goed is voldoende ruimte.

Maar als we het bijvoorbeeld hebben over het avondmaal en de toelatingsprocedure zegt de Bijbel juist wél een hoop. Dan zou een kerk dus daar ook naar moeten kijken en wat er wordt gezegd uitvoeren. Dus kijken:

- Wat zegt de Bijbel wel. Dat passen we toe.
- Wat zegt de Bijbel niet: Daarin proberen we een zo goed mogelijke invulling aan te geven.

Wat de Bijbel wel zegt:

- Zelfbeproeving (eigen verantwoordelijkheid)
- Tucht toepassen en mensen weigeren die openlijk in zonde leven (verantwoordelijkheid van de kerk)

Ik denk dat we het daar trouwens wel over eens zullen zijn. Maar op basis daarvan kan je kijken of de regels die er zijn goed zijn of niet. Als de Bijbel A zegt en de kerk zegt B, dan klopt het niet. Als de Bijbel niets zegt en de kerk geeft een invulling die in lijn is met de Bijbel, dan is er niets aan de hand. Overigens moet je wel oppassen met "Als de Bijbel niets zegt dan kan de kerk het invullen". Voor een deel is dat waar maar als de Bijbel niets zegt over tafelwachten is het misschien wel goed om af te vragen of het zo handig en nodig is. Ik heb nog nooit een tafelwacht iemand zien afhouden maar als dat nodig zou zijn zou de predikant of een ouderling natuurlijk ook even op kunnen staan en langs kunnen lopen. Als iets niet in de Bijbel staat is daar misschien ook wel een goede reden voor, namelijk dat het niet nodig is. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten