De toe-eigening van het heil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

De toe-eigening van het heil

Berichtdoor benefietdiner » 15 jun 2015 07:21

Om misverstanden te voorkomen gaat het in de toe-eigening van het heil over de wijze waarop de genade van Christus verkregen wordt.
Calvinist schreef:Ik ga in dit topic niet de discussie voeren welke visie het meest overeenkomt met Gods Woord.
Als je daar behoefte aan heb, open je maar een nieuw topic. Ik sta er voor open, om daar in alle eerlijkheid en respect over door te spreken.
Je kan als denominatie wel claimen dat je je visie op de Bijbel baseert, maar in de praktijk hoeft dat dus niet te gelden.
Bij de toe-eigening van het heil gaat het er ook over in welke weg het gaat. Daar is nogal verschil in van zienswijze.
Ben je verondersteld wedergeboren of heb je verondersteld geloof? Of ligt het toch wat anders?
Wordt het heil in Christus toe-geëigend in de weg van ellende-verlossing-dankbaarheid of nemen we het daar niet zo nauw mee.
En springen we dus met een polsstok over de ellende heen, om pas in het stuk der dankbaarheid er achter te komen wat voor een persoon ik was?
Allemaal onderwerpen die nauw samenhagen met de vraag wat de Bijbelse visie is op het stuk van de toe-eigening van het heil.
Maar laten we het topic daarvoor hier niet vervuilen, maar als je daar behoefte toe voelt er elders over door te spreken.
Volgens Calvinist wordt er in uiteenlopende denominatie verschillend gedacht over de toe-eigening van het heil maar welke denominatie komt het meest overeen met de Bijbel.
Je kan als denominatie wel claimen dat je je visie op de Bijbel baseert, maar in de praktijk hoeft dat dus niet te gelden. Welke weg, welke ziens wijze, verondersteld geloof of wedergeboorte. Begint verlossing altijd met ellende of bij de dankbaarheid. Een aantal visies die Calvinist noemt maar welke is de juiste?

Nu Calvinist steek van wal(andere mogen natuurlijk ook).

Bij welke denominatie vinden we de portaparadisi in overeenstemming met de Bijbel.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De toe-eigening van het heil

Berichtdoor MoesTuin » 15 jun 2015 09:45

Als je je zelf ziet als zondig mens dan mag je je volledig afhankelijk weten van de genade en mag je pleiten op Gods verbond en zo mag je geloofsvol alles van God verwachten.

Afbeelding

Geloven is jezelf veroordelen en de toevlucht nemen tot Christus.
Zo eenvoudig is het Evangelie, maar tegelijkertijd onmogelijk voor de mens en daarom is het een wonder als we daarvan iets mogen kennen in ons leven en in Hem mogen komen tot de Hemelse Vader en gezegend ben je als je kan en mag zeggen
ik mag vrijelijke komen tot Mijn Hemelse Vader in Christus alleen, alles in en uit Hem, niets van mezelf.

Vaste Rots van mijn behoudt, je mag het zingen in gebed en dat is heel persoonlijk, heel persoonlijk een relatie met de Heere God, dat is van Levensbelang, nee.....zelfs van Eeuwigheidsbelang. omdat het kan en mag, de Vader wacht op u, Hij klopt bij u aan de deur, elke minuut een paar keer, luister maar eens naar u hart, voel maar eens op uw borst, de Heere klopt, nog steeds, nog is het Genade tijd.

https://www.youtube.com/watch?v=FWU6SycmB54



1. Vaste Rots van mijn behoud,
Als de zonde mij benauwt,
Laat mij steunen op Uw trouw
Laat mij rusten in uw schaûw
Waar het bloed door U gestort,
Mij de bron des levens wordt.

2.
Jezus, niet mijn eigen kracht,
Niet het werk door mij volbracht,
Niet het offer, dat ik breng,
Niet de tranen die ik pleng,
Schoon ik ganse nachten ween,
Kunnen redden, Gij alleen.

4.
Eenmaal als de stonde slaat,
Dat dit lichaam sterven gaat,
Als mijn ziel uit de aardse woon,
Opstijgt tot des Rechters troon,
Rots der eeuwen, in Uw schoot,
Berg mijn ziele voor de dood.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten