Waar ging de preek bij jullie over?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor Calvinist » 09 jun 2015 21:13

Waar ging de preek bij jullie over?

Het leuk mij mooi om met elkaar te kunnen delen waar afgelopen zondag de preek/preken over ging(en).
Of op een doordeweekse dag, dat kan natuurlijk ook.
Ik wil het van vandaag graag delen en ik hoop dat anderen zullen volgen.

Vandaag zat ik tweemaal een lange tijd in de auto, waardoor ik in de gelegenheid was tweemaal een preek te beluisteren:

Ochtend: Ds. G. van Manen (GG Elspeet) over Hooglied 5 vers 8-10. Deze preek kwam zeer dichtbij en ben er diep van onder de indruk dat de HEERE van al je bezigheden, zorgen en gedachten af weet. Zo toepasselijk en zo rijk! Verwonderd!

Ik bezweer u, gij dochters van Jeruzalem! indien gij mijn Liefste vindt, wat zult gij Hem aanzeggen? Dat ik krank ben van liefde.
Wat is uw Liefste meer dan een ander liefste, o gij schoonste onder de vrouwen! wat is uw Liefste meer dan een ander liefste, dat gij ons zo bezworen hebt!
Mijn Liefste is blank en rood, Hij draagt de banier boven tien duizend.


Middag: Ds. A. Schot (GG Nunspeet) over 1 Korinthe 15 vers 12-20. Het was een dogmatische preek, maar wel een zeer wezenlijke preek voor het geloofsleven. Wat is het doel van de Opstanding? Waarom is dit een ontzettend belangrijk heilsfeit? Het was van andere toonzetting dan de preek over Hooglied, maar te mogen beseffen dat zonder de opstanding van Christus ons geloof en ons bezig zijn omtrent het geloof totaal zinloos was geweest, maar dat er getuigen zijn van het feit van Zijn opstanding. Hij is opgestaan! Hij leeft! Paulus heeft het door het geloof gezien, maar nu gaat het erom of wij Hem door het geloof als de Opgestane hebben gezien.

12 Indien nu Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden opgewekt is, hoe zeggen sommigen onder u, dat er geen opstanding der doden is?
13 En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt.
14 En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.
15 En zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods; want wij hebben van God getuigd, dat Hij Christus opgewekt heeft, Dien Hij niet heeft opgewekt, zo namelijk de doden niet opgewekt worden.
16 Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt.
17 En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.
18 Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.
19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.
20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.
21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.


Al met al twee zeer leerzame preken. Allebei op een ander vlak. De één "dogmatisch" en de ander "de verklaring van het hart". Twee preken om over na te denken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2015 11:11

Mooie preken Calvinist.
Even een vraag, je schreef dat je in de auto geluisterd hebt. Is dat dan een hele kerkdienst, dus met zingen en bidden?
Persoonlijk ben ik van mening dat rijdend in de auto niet de meest gunstige plek is om naar een kerkdienst te luisteren.
Ik stel me zo voor dat je nogal stresserig in de file staat en terwijl bidt dominee tot God of Hij de satan wil weren en we niet gehinderd
worden in het luisteren.
Dat geldt dan toch ook voor het terugluisteren?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2015 14:33

Chaya schreef:Mooie preken Calvinist.
Even een vraag, je schreef dat je in de auto geluisterd hebt. Is dat dan een hele kerkdienst, dus met zingen en bidden?
Persoonlijk ben ik van mening dat rijdend in de auto niet de meest gunstige plek is om naar een kerkdienst te luisteren.
Ik stel me zo voor dat je nogal stresserig in de file staat en terwijl bidt dominee tot God of Hij de satan wil weren en we niet gehinderd
worden in het luisteren.
Dat geldt dan toch ook voor het terugluisteren?


Calvinist schreef over lange autoritten.
Ik zie geen bezwaar hierin en vind het juist een goede suggestie om als je bijvoorbeeld een lange autorit hebt, een preek te beluisteren.
Op Zondagmiddag om 17 uur is er ook een radio kerkdienst.
Wellicht dat ook mensen die onderweg zijn deze beluisteren.
De Heere God is overal, ook in de auto en het is toch rijk dan tegelijk de ziel gesterkt te laten worden door Zijn Woord.
Veel mensen gaan zondag naar de kerk en dan is ma t/m za dit niet meer van toepassing.
Maar Gods Woord is er juist niet alleen voor de zondag maar voor iedere dag van je leven.
Mooi Calvinis
Mooi topic.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2015 15:08

MoesTuin schreef:
Calvinist schreef over lange autoritten.
Ik zie geen bezwaar hierin en vind het juist een goede suggestie om als je bijvoorbeeld een lange autorit hebt, een preek te beluisteren.

Kun je ook inhoudelijk op mijn argument ingaan?
MoesTuin schreef:Op Zondagmiddag om 17 uur is er ook een radio kerkdienst.

Kennelijk ben jij geen vaste luisteraar, want het is al lang niet meer op dit tijdstip, maar om half 8.
MoesTuin schreef:Wellicht dat ook mensen die onderweg zijn deze beluisteren.

Een radiokerkdienst is van een andere orde. Die wordt uitgezonden door derden op een vast tijdstip.
Met een MP3 bestandje kies je zelf voor tijd en plaats.
MoesTuin schreef:Maar Gods Woord is er juist niet alleen voor de zondag maar voor iedere dag van je leven.

Dat is zeker waar!

Het gaat even over de vraag: kun je op elk tijdstip, bij elke gelegenheid, een kerkdienst beluisteren?
Zo ja, is er geen enkel nadeel?
Zo nee, wat zou een reden kunnen zijn om het niet te doen?

Ik bedoelde in mijn vraag: als God tot je spreekt, in dit geval middels een predikant, moet je dan niet gewoon stil zijn? Dus niet met iets anders bezig zijn dat onze aandacht ook vraagt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor Calvinist » 10 jun 2015 16:51

Chaya schreef:Mooie preken Calvinist.
Even een vraag, je schreef dat je in de auto geluisterd hebt. Is dat dan een hele kerkdienst, dus met zingen en bidden?
Persoonlijk ben ik van mening dat rijdend in de auto niet de meest gunstige plek is om naar een kerkdienst te luisteren.
Ik stel me zo voor dat je nogal stresserig in de file staat en terwijl bidt dominee tot God of Hij de satan wil weren en we niet gehinderd
worden in het luisteren.
Dat geldt dan toch ook voor het terugluisteren?

Ja dit was een hele kerkdienst, anders moet ik al de diensten gaan lopen verbouwen.
En aangezien ik niet erg computergenen heb, gaat dat dan een tijdje duren :wink:

Echt waar het is heerlijk rijden, terwijl je naar een preek luistert. Rustig en je wordt echt niet afgeleid van de weg.
Met radio aan word ik persoonlijk onrustiger, wat dan ook in mijn weggedrag is te merken :-oo
Maar ja als je stresserig ben van een file, moet je het niet doen .. al word ik niet erg stresserig van een file. Als je achteraan aansluit kom je vanzelf vooraan uit . Harder dan je voorganger kan je toch niet :-({|=. Gewoon op tijd weggaan Chaya, niks aan het handje :)

Wat betreft het afleiden door satan. Ja maar dat is altijd een gevaar! Ook in de kerk. Hoe vaak moet ik niet beschaamd opmerken dat ik er met mijn gedachten niet bij was? Allemaal toch of niet?
Het gaat er om of je eerbiedig er onder bent, nu kan je in de kerk ook oneerbiedig zitten wat betreft de legering van het hart of niet?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2015 18:48

Chaya schreef:Kennelijk ben jij geen vaste luisteraar, want het is al lang niet meer op dit tijdstip, maar om half 8.

Het gaat even over de vraag: kun je op elk tijdstip, bij elke gelegenheid, een kerkdienst beluisteren?
Zo ja, is er geen enkel nadeel?
Zo nee, wat zou een reden kunnen zijn om het niet te doen?

Ik bedoelde in mijn vraag: als God tot je spreekt, in dit geval middels een predikant, moet je dan niet gewoon stil zijn? Dus niet met iets anders bezig zijn dat onze aandacht ook vraagt?


Vroeger was het 17 uur, wist niet dat het veranderd was, af en toe luister ik on-line http://www.zvk.nl :wink:


Er is nooit en te nimmer 1 nadeel te bedenken als een mens zijn hart open zet om het Woord van God tot zich te nemen, waar dan ook.
In het topic waarin het gaat over auto rijden, je bent alleen, wat is er dan fijner om samen met de Heere God te zijn en Zijn Stem te verstaan, te horen, middels het Woord.
Gezegend ben je dan op je reis
uiteindelijk zijn we allen op reis naar de Stad, waar Christus het Licht zal zijn


https://www.youtube.com/watch?v=rPZaTUf5y3M

‘k Ben reizend naar die stad,
waar Christus ‘t licht zal zijn,
om eeuwig daar te zijn bij Hem,
bevrijd van zorg en pijn.



Geen smart meer daar omhoog,
geen smart meer daar omhoog;
God Zelf wist daar de tranen droog,
geen smart meer daar omhoog.

Al ‘t schoon op aarde kleeft
de vloek der zonde aan,
maar in die reine stad kan nooit
de zonde binnengaan.

Daar is geen dood, geen rouw,
geen leed, geen zielsangst meer;
maar eeuw’ge blijdschap wacht de ziel
daar boven bij de Heer.

Daar is de strijd voorbij,
daar wacht de gloriekroon;
daar vindt de ware strijder rust,
en God Zelf is zijn loon.


want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor mona » 10 jun 2015 19:18

Ik luister vaak een preek in de auto.
Ik rij regelmatig een lange afstand, en vind het fijn om zo te luisteren.
Maar ook tijdens het huishouden luister ik wel een preek.

Calvinist schreef: Deze preek kwam zeer dichtbij en ben er diep van onder de indruk dat de HEERE van al je bezigheden, zorgen en gedachten af weet. Zo toepasselijk en zo rijk! Verwonderd!
Ja, dat is zo bijzonder. Als onder de preek de vragen van je hart beantwoord worden, dan blijft er alleen maar dankbaarheid over.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2015 11:49

mona schreef:Ik rij regelmatig een lange afstand, en vind het fijn om zo te luisteren.
Maar ook tijdens het huishouden luister ik wel een preek.

Persoonlijk heb ik hier moeite mee.
Als we beseffen dat in een preek God tegen ons spreekt, moeten wij dan niet onze gehele aandacht erbij houden?

Gisteren sprak ik met een oudere dame, zij vertelde me dat zij nog steeds stil gaat zitten tijdens onweer. Dit was haar geleerd en ze deed het nog steeds. Omdat zij de stem van God in de donder hoort.
De mens anno 2015 gelooft dat niet meer.

Ik rijd dagelijks in de auto en ben soms zo afgeleid door alles wat er om me heen gebeurt, dat ik na de nieuwsberichten bedenk: wat zei hij nou over het weer en de situatie elders?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor Speedy » 13 jun 2015 11:55

mona schreef:Ik luister vaak een preek in de auto.
Ik rij regelmatig een lange afstand, en vind het fijn om zo te luisteren.
Maar ook tijdens het huishouden luister ik wel een preek.


Voor mijn werk moet ik nog al eens lange afstanden rijden en wat is het dan heerlijk dan tijdens een rustige rit naar het Woord te luisteren. Vele malen is het voorgekomen dat je dan een preek hoort en denkt hoe kan ik dat terwijl ik er zat niet gehoord hebben. Dat het Woord nog eens opengaat en spreekt tot het hart. En het is tegenwoordig heerlijk om mp3'tjes in de auto te hebben en geen CD's meer. :mrgreen:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor mona » 13 jun 2015 12:10

Chaya schreef:Persoonlijk heb ik hier moeite mee.
Als we beseffen dat in een preek God tegen ons spreekt, moeten wij dan niet onze gehele aandacht erbij houden?
Ik rijd vooral 's nachts. Na mijn late dienst, of terug van familie naar huis.
Ik kan er naar uitzien om zo heerlijk en ongestoord door de avond of nacht terug naar huis te rijden.
Zelf luister ik liever een preek dan radio 1.
Al vaak mocht ik door de Heere onderwezen worden, in de auto, maar ook achter de strijkplank.

Er zijn er meer die er geen probleem mee hebben:
http://dspieters.refoweb.nl/1810347.htm

Maar het blijft een persoonlijke zaak.
Als jij er vragen bij hebt, moet je het niet doen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2015 12:11

Speedy schreef:
Voor mijn werk moet ik nog al eens lange afstanden rijden en wat is het dan heerlijk dan tijdens een rustige rit naar het Woord te luisteren. Vele malen is het voorgekomen dat je dan een preek hoort en denkt hoe kan ik dat terwijl ik er zat niet gehoord hebben. Dat het Woord nog eens opengaat en spreekt tot het hart. En het is tegenwoordig heerlijk om mp3'tjes in de auto te hebben en geen CD's meer. :mrgreen:

Armoedige auto Speedy, wij hebben een harde schijf. :wink:
Gekheid hoor! In mijn auto zit een CD speler en ik ben er erg blij mee.
Ik krijg voor moederdag of verjaardag vaak een CD met verzoeknummers - ik ben dol op mannenkoren - en een aantal klassieke stukken.
Dat rijdt erg ontspannen moet ik zeggen.

Er zijn inderdaad preken die je meerdere keren kunt beluisteren en dat er telkens iets anders voor je opengaat.

Ik vond nog een stukje uit een blad van het Leger des Heils:

Wat doet het uitgesproken Woord van God met je? Preken op zondag is eigenlijk een onmogelijke zaak; De groep luisteraars bestaat uit mannen én vrouwen in verschillende leeftijden en met uiteenlopende achtergronden en opleidingen. Er zijn kinderen en jongeren.

Een zinvolle preek bestaat uit twee belangrijke gebeurtenissen; uitspreken en luisteren. Natuurlijk moet een preek levendig zijn, jong en oud aanspreken en toepasbaar zijn in het dagelijks leven. Maar de hoorder, het publiek moet ook luisteren. In het Oude Testament wordt verschillende malen gesproken over ‘aandachtig luisteren’. Dat is luisteren met aandacht. Hoe kun je bijvoorbeeld huiswerk maken met de TV aan? Hoe kun je naar de preek luisteren, terwijl aan het huishouden of aan je hobby zit te denken? Goed om jezelf af te vragen; waar is mijn aandacht terwijl ik luister naar Gods Woord. Of waar is mijn aandacht als ik thuis in de Bijbel lees? In de NBV Bijbelvertaling staat ‘aandachtig luisteren’ vertaald met; ‘ter harte nemen’. We moeten dan denken aan Maria, Jezus’ moeder. Van haar lezen we; Maria bewaarde al deze woorden in haar hart en bleef erover nadenken.

In Rom. 10:17 staat iets heel belangrijks; Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.(NBG). In de nieuwe vertaling staat; Dus door te luisteren komt men tot geloof, en wat men hoort is de verkondiging van Christus. Hoe kun je geloven als je het niet eerst hoort? Dat lijkt een ‘nogal logische’ vraag. Maar hoe vaak hebben mensen wél gehoord, maar niet geloofd? Hoelang kom je al in een kerk of gemeente en stel je bij jezelf vast; het doet mij niets! De vraag is dan; heb je met ‘aandacht geluisterd?’ Heb je de gesproken woorden ‘ter harte genomen?’ Dan moét het iets doen in je leven, want het Woord van God keert nooit leeg terug naar de Bron.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor mona » 13 jun 2015 12:34

Chaya schreef:Hoe kun je naar de preek luisteren, terwijl aan het huishouden of aan je hobby zit te denken?

Ik zit niet aan mijn huishouden te denken.
Als ik strijk dan heb ik alle ruimte in mijn hoofd om te luisteren.

Chaya schreef:In Rom. 10:17 staat iets heel belangrijks; Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.(NBG). In de nieuwe vertaling staat; Dus door te luisteren komt men tot geloof, en wat men hoort is de verkondiging van Christus. Hoe kun je geloven als je het niet eerst hoort? Dat lijkt een ‘nogal logische’ vraag. Maar hoe vaak hebben mensen wél gehoord, maar niet geloofd? Hoelang kom je al in een kerk of gemeente en stel je bij jezelf vast; het doet mij niets! De vraag is dan; heb je met ‘aandacht geluisterd?’ Heb je de gesproken woorden ‘ter harte genomen?’ Dan moét het iets doen in je leven, want het Woord van God keert nooit leeg terug naar de Bron.

Precies, en dan maakt het niet uit of je een preek hoort in de auto, of achter de strijkplank. Het gaat om het horen met het hárt.
Maar het neemt nooit de plaats in van een kerkdienst zelf, want dan kom je samen met de gemeente.
In die zin is het geen vervanging daarvan.
Maar ook een achteraf geluisterde preek keert nooit ledig terug.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor lekkerbek » 16 jun 2015 22:42

Gisteren preekte onze nieuwe predikant over Zondag 1. Wat ligt hier veel in, op eenvoudige wijze wist hij zo diep te gaan, en hij was zo gunnend! Ik kijk alweer uit naar de volgende zondag!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor Chaya » 17 jun 2015 08:29

lekkerbek schreef:Gisteren preekte onze nieuwe predikant over Zondag 1. Wat ligt hier veel in, op eenvoudige wijze wist hij zo diep te gaan, en hij was zo gunnend! Ik kijk alweer uit naar de volgende zondag!

Bijzonder is dat he Lekkerbek?
Soms heb je al meerdere preken gehoord over een bepaalde tekst en opeens komt het als het ware binnen, je krijgt er licht over.
En dan beklijft het!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waar ging de preek bij jullie over?

Berichtdoor StillAwake » 18 jun 2015 07:29

lekkerbek schreef:Gisteren preekte onze nieuwe predikant over Zondag 1. Wat ligt hier veel in, op eenvoudige wijze wist hij zo diep te gaan, en hij was zo gunnend! Ik kijk alweer uit naar de volgende zondag!

Over zondag 1 kun je toch ook niet anders dan gunnend preken? #-o
Mar fijn dat je je prettig voelt bij je nieuwe predikant! :)
Best belangrijk!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten

cron