Tweede Pinksterdag afschaffen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Cornelius » 25 mei 2015 16:05

Niet alleen seculieren en rooms-katholieken, maar ook sommige protestanten vinden de tweede feestdag niet zo belangrijk. Terecht?
Lees het laatste bericht op http://demeningvanevert.blogspot.nl.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Arco » 26 mei 2015 08:08

Op twitter reageerde ik ook al een vergelijkbaar bericht. Het "inwisselen" van feestdagen, ten gunste van andere religies, dat vind ik belachelijk. Vooral uit de hoek van christenen, omdat die zich veel liever bezig moeten zijn met evangelisatie dan met dit soort zinloze discussies.

Mijn standpunt is: het inwisselen van feestdagen alleen ten gunste van Bijbelse feestdagen, zie Lev. 23.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Anoniem_89

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 mei 2015 13:55

Als mensen zo graag willen werken dan moeten ze niet anderen daarmee lastig vallen. Ik wil gewoon lekker vrij kunnen zijn. :?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2015 13:10

Arco schreef:Op twitter reageerde ik ook al een vergelijkbaar bericht. Het "inwisselen" van feestdagen, ten gunste van andere religies, dat vind ik belachelijk. Vooral uit de hoek van christenen, omdat die zich veel liever bezig moeten zijn met evangelisatie dan met dit soort zinloze discussies.

Mijn standpunt is: het inwisselen van feestdagen alleen ten gunste van Bijbelse feestdagen, zie Lev. 23.

Sowieso is het goed om te beseffen dat wij in Nederland al een onwaarschijnlijk laag aantal feestdagen hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Arco » 02 jun 2015 18:18

StillAwake schreef:Sowieso is het goed om te beseffen dat wij in Nederland al een onwaarschijnlijk laag aantal feestdagen hebben.


Met andere woorden: het zou geen probleem moeten zijn om meer feestdagen als vrije dag te doen gelden.

Maar een ander idee is dat iedere Nederlander, naast de wettelijke vrije dagen, vijf dagen ter eigen indeling voor feestdagen krijgt. Daarbij kan een christen kiezen voor de christelijke feestdagen, een jood voor de joodse feestdagen, een moslim voor de islamitische feestdagen, etc.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Cornelius » 03 jun 2015 19:35

Arco schreef:Maar een ander idee is dat iedere Nederlander, naast de wettelijke vrije dagen, vijf dagen ter eigen indeling voor feestdagen krijgt. Daarbij kan een christen kiezen voor de christelijke feestdagen, een jood voor de joodse feestdagen, een moslim voor de islamitische feestdagen, etc.


Klinkt wel aardig, maar wat is dan het verschil met betaald verlof, waarvan vrijwel iedereen veel meer dan vijf dagen heeft?
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor mona » 03 jun 2015 21:21

Ik weet niet of jullie het interessant vinden om te lezen, maar hier staat beschreven hoe de tweede feestdagen zijn ontstaan.
Handig om te weten als je in een discussie komt...

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... bitem=2241

Ik vind het afschaffen van de tweede feestdag niet als een onoverkomelijk probleem, maar wel als dat ingewisseld wordt
voor een feestdag van een andere religie.
Als ik kijk naar de kerstdagen, dan mag er daar van mij liever één dag af, dan van pasen of pinksteren.
Dat komt ook door de nadruk en de wereldse poeha er omheen.
De andere tweede feestdagen vallen altijd op maandag.
De twee kerstdagen kunnen ook voor de zondag vallen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Chaya » 04 jun 2015 10:09

Die tweede dagen betekenen in de praktijk niet naar de kerk gaan voor veel christenen.
En als ze nog wel gaan, is het na de kerk meteen door naar andere leuke aktiviteiten.
Wij hebben geen kerkdienst meer op de 2e dagen, er kwam nog slechts een enkel oud vrouwtje en trouwe ziel op af.
Dominee was dan soms ook inspiratie kwijt, merkte ik wel eens.
Of er werd een preekje gelezen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 jun 2015 10:19

Waarom zou je dan nog een keer naar de kerk moeten? Waarom is de kerk niet gewoon elke dag open? Kunnen mensen binnenwandelen ook niet leden, een kop koffie krijgen en hun verhaal kwijt. Nu is het zo dat de kerk op zondag open is en voor de rest van de week heb je pech en zoek je het maar uit. Daar komt het wel op neer tenminste. Laat het door vrijwilligers draaien..

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Chaya » 04 jun 2015 11:34

Anoniem_89 schreef:Waarom zou je dan nog een keer naar de kerk moeten? Waarom is de kerk niet gewoon elke dag open? Kunnen mensen binnenwandelen ook niet leden, een kop koffie krijgen en hun verhaal kwijt. Nu is het zo dat de kerk op zondag open is en voor de rest van de week heb je pech en zoek je het maar uit. Daar komt het wel op neer tenminste. Laat het door vrijwilligers draaien..

Op zich geen slecht idee en op sommige plaatsen is dat ook al zo. Daar heeft de kerk een ander karakter gekregen.
Het moet echter niet zo zijn dat het een goedkoop koffietentje gaat worden.

Ik heb wel moeite met jouw stelling: waarom zou je nog een keer naar de kerk moeten?
Hoezo moeten?
Jij was toch degene die overal de lofzang kon zingen?
Dan is het toch fijn om dat met andere christenen in een kerkdienst te doen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 jun 2015 13:03

Bedankt Mona voor de link.



Natuurlijk kun je dat overal doen. Maar omdat men overal een tweede dag van gemaakt heeft is het m.i. geen feestdag.. Op zo'n manier bedoelde ik het.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Arco » 05 jun 2015 07:17

Cornelius schreef:Klinkt wel aardig, maar wat is dan het verschil met betaald verlof, waarvan vrijwel iedereen veel meer dan vijf dagen heeft?


Het verschil is dat het recht op bepaalde vrije dagen, op grond van religie, niet geweigerd mag worden. Tenminste, daar zou een wet bescherming voor moeten bieden. Dus als ik aangeef een christen te zijn die christelijke feestdagen viert, dan mag mij niet geweigerd worden om op die feestdagen vrij te zijn. Maar bijvoorbeeld niet-gelovigen, joden of moslims kunnen dan wel ervoor kiezen om dan te werken.

Chaya schreef:Die tweede dagen betekenen in de praktijk niet naar de kerk gaan voor veel christenen.
En als ze nog wel gaan, is het na de kerk meteen door naar andere leuke aktiviteiten.


Wil je zeggen dat een kerk niet leuk is? :wink:
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 09:09

Chaya schreef:Die tweede dagen betekenen in de praktijk niet naar de kerk gaan voor veel christenen.
En als ze nog wel gaan, is het na de kerk meteen door naar andere leuke aktiviteiten.

En wat is daar mis mee?
Waarom zou je op een vrije dag stil in een hoekje moeten gaan zitten?
Vaak zijn er juist op dit soort dagen leuke activiteiten gepland, wat is daar mis mee?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2015 15:06

StillAwake schreef:En wat is daar mis mee?
Waarom zou je op een vrije dag stil in een hoekje moeten gaan zitten?
Vaak zijn er juist op dit soort dagen leuke activiteiten gepland, wat is daar mis mee?

Er is niks mis mee!
Er is niks mis mee!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Tweede Pinksterdag afschaffen?

Berichtdoor Cornelius » 11 jun 2015 16:55

StillAwake schreef:En wat is daar mis mee?
Waarom zou je op een vrije dag stil in een hoekje moeten gaan zitten?
Vaak zijn er juist op dit soort dagen leuke activiteiten gepland, wat is daar mis mee?

Er is niks mis mee, ze bieden zelfs meerwaarde, zolang ze passen bij het christelijke en feestelijke karakter van de dag.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten