Refozuil onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 20 mar 2015 15:05

Okay, tot zover de eigen school-ervaringen.

Het volgende punt:
Mijn kleinkinderen groeien in een totaal andere wereld op. In mijn tijd was het normaal wanneer mensen trouwden voor ze samen gingen wonen. Tegenwoordig is dat volstrekt niet meer vanzelfsprekend. Ze groeien op in een wereld waarin echtscheiding en een vrije seksuele moraal als normaal worden beschouwd. Op sommige plaatsen zijn kerkgangers een uitzondering geworden. Dit beïnvloedt hoe dan ook je referentiekader. ‘Ik schrik er niet meer van’, hoor je mensen zeggen na nieuws over een echtscheiding. Dat is een slechte zaak, want gewenning aan het kwaad is nooit goed."

Het gaat dus niet enkel om school, maar om een totale veranderende kijk op allerlei dingen die voorheen vanzelfsprekend en gewoon waren in allerlei andere kringen ook.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Boerin » 20 mar 2015 16:57

Chaya schreef:Okay, tot zover de eigen school-ervaringen.

Het volgende punt:
Mijn kleinkinderen groeien in een totaal andere wereld op. In mijn tijd was het normaal wanneer mensen trouwden voor ze samen gingen wonen. Tegenwoordig is dat volstrekt niet meer vanzelfsprekend. Ze groeien op in een wereld waarin echtscheiding en een vrije seksuele moraal als normaal worden beschouwd. Op sommige plaatsen zijn kerkgangers een uitzondering geworden. Dit beïnvloedt hoe dan ook je referentiekader. ‘Ik schrik er niet meer van’, hoor je mensen zeggen na nieuws over een echtscheiding. Dat is een slechte zaak, want gewenning aan het kwaad is nooit goed."

Het gaat dus niet enkel om school, maar om een totale veranderende kijk op allerlei dingen die voorheen vanzelfsprekend en gewoon waren in allerlei andere kringen ook.

Dat is de reden dat ik m'n kinderen toen naar een katholieke multiculti school had gedaan. Iemand zei dat dat een enorm gezanik was op een christelijke school en dat ze daarom zeurden als ouders gescheiden waren.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor rotterdam » 20 mar 2015 19:30

Teus schreef:behoorlijk negatief over de refogezindte.
Omdat ik weet hoe levensgevaarlijk het is.


Refo = levensgevaarlijk ?
Ben je niet een beetje aan het doorslaan ?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor meribel » 20 mar 2015 20:46

Chaya schreef:Okay, tot zover de eigen school-ervaringen.

Het volgende punt:
Mijn kleinkinderen groeien in een totaal andere wereld op. In mijn tijd was het normaal wanneer mensen trouwden voor ze samen gingen wonen. Tegenwoordig is dat volstrekt niet meer vanzelfsprekend. Ze groeien op in een wereld waarin echtscheiding en een vrije seksuele moraal als normaal worden beschouwd. Op sommige plaatsen zijn kerkgangers een uitzondering geworden. Dit beïnvloedt hoe dan ook je referentiekader. ‘Ik schrik er niet meer van’, hoor je mensen zeggen na nieuws over een echtscheiding. Dat is een slechte zaak, want gewenning aan het kwaad is nooit goed."

Het gaat dus niet enkel om school, maar om een totale veranderende kijk op allerlei dingen die voorheen vanzelfsprekend en gewoon waren in allerlei andere kringen ook.



dat je kleinkinderen in een totaal andere tijd opgroeien klopt,
maar jij bent natuurlijk ook in een totaal andere tijd opgegroeid dan je grootouders neem ik aan.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Rozijn » 20 mar 2015 21:58

Bepaalde ontwikkelingen gaan nu wel sneller dan toen, mede dankzij de schier onbeperkte mogelijkheden om te communiceren.

En dat heeft ook zijn weerslag op de zuil. Meningen van buiten de zuil en van binnen de zuil komen even makkelijk bij de jongeren en ouderen binnen.
Is dat erg? Ja, als dit tot gevolg heeft dat men Gods Woord niet meer als normatief ziet. Nee, als dit betekent dat meningen niet meer stoelen op 'ons bin dat zo gewend', maar op eigen overtuiging, verkregen door een wegen van de verschillende opvattingen, en dat voor Gods aangezicht.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2015 10:08

meribel schreef:dat je kleinkinderen in een totaal andere tijd opgroeien klopt,
maar jij bent natuurlijk ook in een totaal andere tijd opgegroeid dan je grootouders neem ik aan.

Dit was een citaat van de heer Janse en niet van mij.
Zo beredeneeerd groeit elk kleinkind in een andere tijd op dan zijn grootouders.
Rozijn schreef:Bepaalde ontwikkelingen gaan nu wel sneller dan toen, mede dankzij de schier onbeperkte mogelijkheden om te communiceren.

Dat is het denk ik. Kijk eens 20 jaar terug, wat is er sindsdien niet allemaal ons huis ingekomen?

In het algemeen gesproken vervelen mensen zich ook sneller, moeten hun tijd "doden".
Vroeger was je een hele dag bezig met werken, leven en overleven en nu heeft iedereen (veel) tijd over.
En dan zegt het spreekwoord: ledigheid is des duivels oor kussen.
Rozijn schreef:Ja, als dit tot gevolg heeft dat men Gods Woord niet meer als normatief ziet.

In het algemeen richten mensen hun leven in zoals zij het goeddunken.
En al snel is iets niet meer van deze tijd.
De heer Janse noemde bijvoorbeeld het ongehuwd samenwonen.
Er trouwen inderdaad steeds meer mensen - in de kerk - die al samenwonen en soms al zelfs kinderen hebben.
Nog(!) niet in de midden-rechtse kant.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor mona » 21 mar 2015 11:26

Ik plaats hier een link naar een artikel van Dr. K vd Zwaag

Einde van reformatorische zuil biedt kansen voor hernieuwde Reformatie:
http://www.heartcry.nl/artikelen_tijdgeest_1027

Er zijn overlappingen tussen het artikel van dhr Janse en van dhr vd Zwaag.
Toch ziet de één het als een bedreiging, en de anders ziet het als een nieuwe kans.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor naamloos » 22 mar 2015 13:30

Van mij mag die zuil wel weg hoor. Blijven we misschien verschoont van dit soort ergerlijke vragen en zo mogelijk nog ergerlijker antwoorden: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... opwekking/
Dominee gaat er blindelings vanuit dat iemand buiten ''de zuil'' niet behouden is, want "de zuil" heeft de volle raad van God: Hand 20:27.
Ik heb er maar één woord voor, of nee twee: veroordelend en arrogant.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor StillAwake » 23 mar 2015 08:10

naamloos schreef:Van mij mag die zuil wel weg hoor. Blijven we misschien verschoont van dit soort ergerlijke vragen en zo mogelijk nog ergerlijker antwoorden: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... opwekking/
Dominee gaat er blindelings vanuit dat iemand buiten ''de zuil'' niet behouden is, want "de zuil" heeft de volle raad van God: Hand 20:27.
Ik heb er maar één woord voor, of nee twee: veroordelend en arrogant.

Dit antwoord heb ik inderdaad ook met stijgende verbazing gelezen.
Degene die "deskundig" genoeg is om deze vraag te beantwoorden geeft in zijn eerste zin al aan dat hij geen idee heeft waar het over gaat, om vervolgens wél snoeihard te oordelen. Je bent blijkbaar nogal snel deskundig in refo-land.
Misschien is dat inderdaad de ondergang van de zuil aan het worden: navelstaarderij, waarbij je op een dag wel moet ontdekken dat ook de deskundige die je altijd hoog had geen idee heeft waar hij/zij over praat...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 23 mar 2015 16:36

naamloos schreef:Van mij mag die zuil wel weg hoor. Blijven we misschien verschoont van dit soort ergerlijke vragen en zo mogelijk nog ergerlijker antwoorden: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... opwekking/
Dominee gaat er blindelings vanuit dat iemand buiten ''de zuil'' niet behouden is, want "de zuil" heeft de volle raad van God: Hand 20:27.
Ik heb er maar één woord voor, of nee twee: veroordelend en arrogant.

Volgens mij lees je niet helemaal goed, vraagsteller heeft het alleen over Opwekking. Maar wat? Zangavond? Meditaties? Kerkdienst?
Vandaar dat dominee antwoordt: "omdat ik niet precies weet waar uw schoonzus heengaat".

En arrogant? Terwijl hij zegt: "Overigens moeten we ook kritisch zijn naar onszelf".

En waar zegt dominee dat iemand buiten de zuil niet behouden is? Hij heeft het helemaal niet over een zuil.
Jouw kritiek is dus onterecht en zeker met zulke harde bewoordingen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor MoesTuin » 23 mar 2015 16:59

mona schreef:Ik plaats hier een link naar een artikel van Dr. K vd Zwaag

Einde van reformatorische zuil biedt kansen voor hernieuwde Reformatie:
http://www.heartcry.nl/artikelen_tijdgeest_1027

Er zijn overlappingen tussen het artikel van dhr Janse en van dhr vd Zwaag.
Toch ziet de één het als een bedreiging, en de anders ziet het als een nieuwe kans.


Inderdaad, de mens wil zo graag vasthouden aan aardse "vastigheden" en "zekerheden"
Maar de Heere God laat niets buiten Zijn wil om gebeuren en overziet het geheel.

de refozuil (en wat dan ook) kan je niet meenemen na de dood.....

Gods plan met mensen gaat verder, dan zich te beperken binnen een bepaald gebied waarin eigen wetten en regels de hoofdtoon zijn gaan voeren.
Op den duur rust daar geen zegen meer op.
Maar het werk van de Heere gaat door, op vele andere manieren, die mensen soms niet doorzien, maar de Heere overziet het geheel .....

God is Getrouw Zijn Plannen Falen Niet!

https://www.youtube.com/watch?v=vjorWXh90lo

God is getrouw, Zijn plannen falen niet,
Hij kiest de zijnen uit, Hij roept die allen.
Die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van Zijn woorden geen ter aarde vallen;
en 't werk der eeuwen, dat Zijn Geest omspant,
volvoert Zijn hand.

De Heer regeert! Zijn koninkrijk staat vast,
Zijn heerschappij omvat de loop der tijden;
een sterke hand, die nooit heeft misgetast,
blijft met het heilig zwaard des Geestes strijden;
de adem Zijner lippen overmant
de tegenstand.

De Heil'ge Geest, Die haar de toekomst spelt,
doet aan Gods kerk Zijn heilgeheimen weten;
Hij, die haar leidt en in de waarheid stelt,
heeft Zijn bestek met wijsheid uitgemeten;
Hij trekt met heel Zijn kerk van land tot land
als Gods gezant.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor mona » 23 mar 2015 17:09

StillAwake schreef:om vervolgens wél snoeihard te oordelen.

ik heb het antwoord een paar keer gelezen, maar een oordeel kan ik er niet in zien (wel een mening) en al helemaal niet 'snoeihard'.
Misschien ligt het er aan dat je een liever een ander antwoord had gezien?
Wat verwacht je eigenlijk voor antwoord in een vragenrubriek van de 'reformatorische zuil'?

Wat vinden jullie van het artikel van dhr K. vd Zwaag wat ik plaatste?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor naamloos » 23 mar 2015 17:51

Chaya schreef:Volgens mij lees je niet helemaal goed, vraagsteller heeft het alleen over Opwekking. Maar wat? Zangavond? Meditaties? Kerkdienst?
Vandaar dat dominee antwoordt: "omdat ik niet precies weet waar uw schoonzus heengaat".
Dat lijkt me duidelijk,vraagsteller zegt: Mijn schoonzus gaat altijd naar Opwekking.
Als de dominee dan niet precies weet wat en waar dat is, dan is het wonderlijk dat hij dan wel weet dat het nodige uit Hand 20:27 vaak ontbreekt. Poeh, alsof 'de volle raad' in één toespraak past. Ze houden zich gewoon aan het onderwerp.
Chaya schreef:En arrogant? Terwijl hij zegt: "Overigens moeten we ook kritisch zijn naar onszelf".
Ja nou en of ik dat arrogant vind. Ik zal even vertalen wat er tussen de regels door staat: "zij (Opwekking + gasten) zijn sowieso fout, terwijl het (eventueel) mogelijk is dat wijzelf ook fouten maken."
Chaya schreef:En waar zegt dominee dat iemand buiten de zuil niet behouden is? Hij heeft het helemaal niet over een zuil.
Jouw kritiek is dus onterecht en zeker met zulke harde bewoordingen.
Ik vind mijn kritiek heel terecht. Zonder enkel bewijs maakt hij Opwekking verdacht. Hij zegt: "Lofprijzing is Bijbels, maar ontstaat in de diepte. In dit opzicht is Psalm 116 een mooie leidraad. Alles wat van belang is komt voor. Of dat van de ‘Opwekking’ geldt, vraag ik mij af."

Heeft die beste man ook een reden om daar een vraagteken bij te zetten? Of mag hij gewoon zomaar iemands bevinding en hartsgesteldheid in twijfel trekken? Was hij erbij terwijl de lofliederen geschreven geschreven werden?
(trouwens, zelf denk ik dat boete en klaagliederen eerder in de diepte ontstaan dan lofliederen. En het is heel geen 'must' om alles wat van belang is in één lied te proppen)

En dan wekt ds. op om het goede -haar behoud- voor haar te zoeken, hij zegt: "Probeer zo het goede voor haar te zoeken. Als ze merkt dat het u niet om uw gelijk maar om haar behoud gaat, zal ze misschien aan het denken geraken. Moeten we vaak niet belijden dat het ons meer om ons standpunt gaat dan om het behoud van de ander?"

Waaruit maakt die beste man op dat zij niet behouden is? Omdat ze naar Opwekking gaat???
Nou, dat noem ik veroordelend. Stel dat ik zeg: ''we moeten het goede voor de dominee zoeken, en hem laten merken dat we zijn behoud op het oog hebben" dan zeg ik daarmee impliciet dat ie nog verloren ligt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2015 09:28

mona schreef:ik heb het antwoord een paar keer gelezen, maar een oordeel kan ik er niet in zien (wel een mening) en al helemaal niet 'snoeihard'.

lees het stuk van Naamloos eens...
het is me uit het hart gegrepen...
mona schreef:Misschien ligt het er aan dat je een liever een ander antwoord had gezien?

Klopt, ik had graag een antwoord gezien van een deskundige met kennis van zaken (en dat lijkt hetzelfde, maar bij de refo-web deskundigen moet je dat altijd maar afwachten).
For the record: ik ben bepaald géén opwekking-fan, en had er inhoudelijk best één en ander tegen weten in te brengen, maar dit stuk prietpraat komt niet eens in de buurt van een antwoord...
mona schreef:Wat verwacht je eigenlijk voor antwoord in een vragenrubriek van de 'reformatorische zuil'?

Een antwoord waar in elk geval kennis van zaken uit spreekt, maar dat is wellicht mijn naïviteit.
mona schreef:Wat vinden jullie van het artikel van dhr K. vd Zwaag wat ik plaatste?

Ga ik lezen zodra ik tijd heb.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor MoesTuin » 24 mar 2015 12:03

mona schreef:
Wat vinden jullie van het artikel van dhr K. vd Zwaag wat ik plaatste?


Het artikel van dhr K vd Zwaag is heel mooi samengevat in de aanhef "einde van de reformatorische zuil biedt kansen voor hernieuwde reformatie"

Het probleem met de reformatorische zuil is dat, deze intens is opgericht van lieverlee van ondertussen alweer een dikke generatie terug vanuit diepe overtuiging, maar de generaties gaan door, en meer en meer wordt de overtuiging een gegeven, een overname.... het brokkelt af zoals het bedoeld was..... het is niet meer van weleer, de tijden veranderen.... maar de zuil wordt als "heilig" ervaren, met alle valkuilen van wettisme, eigen regels en bedenksels, oordelen tegen mensen (buiten de reformatorische zuil)

Vele Reformatorische (veelal oudere mensen ook) heb ik gekend en meegemaakt en ervaren, doordrenkt met de vreze des Heren, maar ook Christus, het aanbod van de Genade....met worstelingen en aanvechtingen, maar dat de Heere hen liet zien, ja Mijn kind, het is ook voor jou, zo zondig en onwaardig als je bent, maar gewassen en hieruit getrokken door Mijn Bloed gered..... uit niets verdiend.

Je merkt meer en meer (als je eerlijk bent) dat de Reformatorische hedendaagse mens, verhard, verbijt in de uiterlijkheden en regels, en het innerlijke en hartezaken diep van binnen blijven onbespoken / onbespreekbaar. (uitzonderingen daar gelaten, maar we hebben het nu over de reformatorische zuil in het algemeen.....

de oudere reformatorische mens en de jongere reformatorische mens, ze staan allebei aan een kant van het elastiek en trekken om het hardste....het moment dat het klapt is aanstaande.....

Kansen voor hernieuwde Reformatie zoals dhr vd Zwaag zijn betoog begint....
De Heere God biedt kansen en gaat door met Zijn werken......

Zoals in onderstaande artikel staat is toch mijn bede dat het zal gaan worden en zijn en de Heere ogen opent, harten opent, zodat het ware Geloof dat Hij enkel geeft en werkt in harten van mensen, ook hen kan bereiken en dat de predikers hun schapen niet af houden van de Goede Herder.....

uit het hart gegrepen, onderstaande artikel

"De toeleidende weg is een afhoudende weg, die enorme schade veroorzaakt en doodongelukkige mensen creëert. Deze leer wordt in de rechterflank van de reformatorische kerken steeds vaker gebracht. Het is een bedenksel van mensen en de taal van remonstranten. Mensen worden op deze wijze geprogrammeerd. Je berooft hiermee God van Zijn eer, omdat het mensen bij Christus vandaan houdt.”

http://www.refoweb.nl/nieuws/1268/toele ... g-bedriegt

Ik zag mijn moeder knielen

https://www.youtube.com/watch?v=k7Oayvx3bq4

1
In de avondstond, vol rust en vree,
het oog omhoog gericht.
Zag ik, in een lief'lijk visioen,
mij moeder in hemels licht.

refrein:
Ik zag mijn moeder knielen,
eerbiedig voor God neer.
En 'k hoorde zacht haar fluist'ren:
gedenk mijn kind o Heer.

2
In het verreland hoord' ik die stem,
zacht pleitende voor haar kind.
En ik weet, God hoort het trouw gebed,
van 'n moeder, die zo bemint.

3
Als beproeving in mijn leven komt,
dan weet ik Gods hulp nabij.
Een zoete troost vervult mijn hart,
want 'k weet: moeder bid voor mij.

4
O, waar ouders bidden voor hun kind,
vangt steeds de verlossing aan.
Onze God verhoort 't geloofsgebed,
Hij laat nooit een bidder staan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten