Refozuil onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor mona » 24 mar 2015 13:35

StillAwake schreef:lees het stuk van Naamloos eens...
het is me uit het hart gegrepen...
Dat kan, ik snap het wel. Maar zelf zie ik het niet zo.
naamloos schreef:Ik zal even vertalen wat er tussen de regels door staat: "zij (Opwekking + gasten) zijn sowieso fout, terwijl het (eventueel) mogelijk is dat wijzelf ook fouten maken."
Dat blijft altijd subjectief, wat er tussen de regels door staat. Want voor naamloos staat het er wel, en voor mij staat het er niet.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor ajl » 24 mar 2015 13:50

Ik heb het antwoord ook meerdere malen gelezen en ik interpreteer het ook niet zoals naamloos het doet. Zo zie je maar weer hoe geschreven tekst anders kan uitpakken bij verschillende mensen :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2015 14:41

Het is in ieder geval denk ik helder waarom de zuilen binnen christelijk Nederland wat mij betreft mogen komen te vervallen. Goed Bijbels onderwijs, daar zie ik het nut wel van in (hoewel je dat ook kan geven buiten de school om).... Maar dat ik vroeger discussies voerde met een vriendin wat baptist was of mijn vrouw in de straten van een dorp in Zeeland regelmatig van andere kinderen te horen kreeg dat ze geen broek aan mocht van God, dat soort dingen zijn keerzijden van verzuiling onder christenen. We kunnen beter naar eenheid streven en als eenheid in de wereld staan dan verdeeld elkaar veroordelen. Het lijkt me goed als er goed breed christelijk onderwijs komt in plaats van een reformatorische school, een vrijgemaakte school, een evangelische school enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor ajl » 24 mar 2015 14:46

Goed breed chr onderwijs zou ik ook een voorstander van zijn. Dat maakt voor ons de keuze makkelijker qua scholen kiezen ( refo of vrijgemaakt en ik/wij zien beiden niet zitten). Het zou voor de diversiteit en het begrip onderling enorm schelen. Ik denk alleen dat het niet haalbaar is, omdat bij het refo onderwijs de bevinding ( en is het wel voor mij) een grote nadruk heeft, terwijl dat bij het vrijgemaakte helemaal niet speelt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 24 mar 2015 15:35

ajl schreef:Goed breed chr onderwijs zou ik ook een voorstander van zijn. Dat maakt voor ons de keuze makkelijker qua scholen kiezen ( refo of vrijgemaakt en ik/wij zien beiden niet zitten). Het zou voor de diversiteit en het begrip onderling enorm schelen. Ik denk alleen dat het niet haalbaar is, omdat bij het refo onderwijs de bevinding ( en is het wel voor mij) een grote nadruk heeft, terwijl dat bij het vrijgemaakte helemaal niet speelt.

Ik zat vroeger op een gewone gereformeerde school. Toen was er net zo goed een soort verzuiling, want er was ook een hervormde.
Gereformeerde mensen deden hun boodschappen bij de gereformeerde bakker.
De hervormde slager, waar mijn moeder altijd het vlees haalde, had geen lekkere zelfgemaakte leverworst, dus die haalde ze bij de rooms katholieke slager, waar ze wel eens op de vingers voor werd getikt door bepaalde mensen.
Ik bedoel maar, we moeten nu niet net doen of de refo's dit hebben uitgevonden en het nu zou spelen.
Mensen hebben toch een zekere behoefte aan "ons kent ons, ons soort".
En nu kun je hier ontspannen mee omgaan, dus de grenzen wat laten vervagen, of binnen strak gekaderde lijntjes blijven.

Breed christelijk onderwijs is m.i. niet mogelijk, aangezien er teveel verschillende stromingen zijn.
Voorbeeldje:
bepaalde kerken hanteren nog steeds de s.v. en wijzen de herziene af.
veel kerken hebben de herziene omarmd, maar wijzen de modernere vertalingen af
en andere kerken hanteren een moderne vertaling.
Dus welke ga je dan gebruiken op een "brede school"?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor naamloos » 24 mar 2015 15:54

Scholen moeten gewoon doen waarvoor ze bedoelt zijn, en er bestaat geen r.k., evo of refo manier om rekensommetjes en taallesjes enz. te maken.
En als het zover is dat de evolutie ter sprake komt kunnen ze gewoon bij de feiten blijven en de kinders leren dat daar verschillende visies over bestaan.
De school is niet verantwoordelijk voor de Godsdienstige opvoeding, die ligt bij de ouders en ook bij de gemeente waarbij je bent aangesloten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 24 mar 2015 16:00

naamloos schreef:De school is niet verantwoordelijk voor de Godsdienstige opvoeding, die ligt bij de ouders en ook bij de gemeente waarbij je bent aangesloten.

Ware het niet dat ze op school ook veel andere dingen leren dan alleen rekenen en taal.
Bij de doop beloven de ouders ook om hun kinderen te laten onderwijzen.
Godsdienstig ben je toch niet alleen op zondag of bij de maaltijd?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor naamloos » 24 mar 2015 16:06

Chaya schreef:Ware het niet dat ze op school ook veel andere dingen leren dan alleen rekenen en taal.
Bij de doop beloven de ouders ook om hun kinderen te laten onderwijzen.
Godsdienstig ben je toch niet alleen op zondag of bij de maaltijd?
Je kinderen onderwijzen doe je allereerst zelf, en laten onderwijzen doe je op de zondagschool en in de gemeente, daar is de basisschool en het voortgezet onderwijs niet voor bedoelt.
En ik zeg toch heel niet dat Godsdienst iets is voor alleen de zondag of bij de maaltijd, waar haal je die onzin nou weer vandaan?
Geloven is iets constants, maar als je bezig bent met rekenen dan heb je daar je aandacht bij anders komt er niet veel van terecht.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Katlheen » 24 mar 2015 16:54

Ik ben deels opgegroeid in de vrijgemaakte zuil. Mijn vrouw is daar volledig in opgegroeid. Deze zuil is aardig aan het veranderen. Terecht overigens. Ik heb nooit op vrijgemaakt onderwijs gezeten, maar als ik mijn vrouw mag geloven is dat maar goed ook. Mijn vrouw ging naar een vrijgemaakte basisschool, vrijgemaakte middelbare school, en had alleen maar vrijgemaakte vrienden en familie. Totdat ze ging studeren....Oh ja, ze werd er op voorbereid, met 7 argumenten waarom de evolutietheorie niet zou kloppen. Die argumenten waren snel van tafel, en daar stond ze dan...Nu terugkijkend als dertiger moet ze concluderen dat ze toch in een behoorlijke mate wereldvreemd is opgegroeid. En komen de geloofsvragen ook ja. De twijfel slaat toe. Altijd alles binnen het vrijgemaakte wereldje gehad en gedaan, en dan nu halverwege de dertig het gevoel hebben: geloof ik dit nu echt allemaal?
Daarnaast hebben we de afgelopen jaren de nodige issues met het vrijgemaakte wereldje gehad, waarbij we vooral de onmogelijkheden hebben moeten ervaren. Inmiddels heb ik de vrijgemaakte kerk vaarwel gezegd.
Onze kinderen gaan naar een protestants christelijke school, en niet naar een vrijgemaakte. Die zit wel in de stad, maar ik ga er niet de halve stad voor doorfietsen. En gezien de ervaringen van mijn vrouw, hoeft het van ons ook niet. Liever niet eigenlijk.

Wat betreft het laten onderwijzen uit het doopformulier. Het laten onderwijzen op school heeft daar helemaal niets mee te maken. Ik sprak hier een predikant over, en hij gaf aan dat die vraag uit zijn verband wordt gehaald. Het gaat om het onderwijzen in de kerk en geloofsopvoeding. Het is geen eis aan ouders dat zij hun kinderen op een bepaalde christelijke school doen. Het kan verkeren....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 24 mar 2015 17:08

naamloos schreef:Je kinderen onderwijzen doe je allereerst zelf, en laten onderwijzen doe je op de zondagschool en in de gemeente, daar is de basisschool en het voortgezet onderwijs niet voor bedoelt.
En ik zeg toch heel niet dat Godsdienst iets is voor alleen de zondag of bij de maaltijd, waar haal je die onzin nou weer vandaan?
Geloven is iets constants, maar als je bezig bent met rekenen dan heb je daar je aandacht bij anders komt er niet veel van terecht.

Waarom zo agressief?
Ik bedoelde ermee dat je kinderen het grootste gedeelte van de dag op school verblijven, en dat 5 dagen per week. Hun leven speelt zich daar dus grotendeels af. Als die omgeving geheel haaks staat op de geloofsbeleving thuis, krijg je dus verwarring.
Geloven is iets constants volgens jou, er kan dus geen twijfel gezaaid worden?
En het gaat niet om het rekenen, waarom leg je er zo de nadruk op?
Het begint op de kleuterschool al met het liedjes zingen, bidden in de kring, Bijbelverhaal. Een juf is anders dan een moeder, in de eerste tijd heeft juf veel gezag voor een kind. Wat juf zegt is dan waar.
Heel gevaarlijk als juf dan beweert dat God niet bestaat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor naamloos » 24 mar 2015 17:31

Chaya schreef:Waarom zo agressief?
Agressief is een groot woord, maar ik hou er niet van om door middel van suggestieve opmerkingen dingen in mn schoenen geschoven te krijgen.
Chaya schreef:Ik bedoelde ermee dat je kinderen het grootste gedeelte van de dag op school verblijven, en dat 5 dagen per week. Hun leven speelt zich daar dus grotendeels af. Als die omgeving geheel haaks staat op de geloofsbeleving thuis, krijg je dus verwarring.
Rekenen, taal, geschiedenis, topo, bio enz. dat staat helemaal niet haaks op de geloofsbeleving. En dat is precies waarvoor je naar school gaat.
Chaya schreef:Geloven is iets constants volgens jou, er kan dus geen twijfel gezaaid worden?
Ja dat kan. Maar dat kan overal gebeuren, zelfs in de kerk.
Chaya schreef:En het gaat niet om het rekenen, waarom leg je er zo de nadruk op?
Het begint op de kleuterschool al met het liedjes zingen, bidden in de kring, Bijbelverhaal. Een juf is anders dan een moeder, in de eerste tijd heeft juf veel gezag voor een kind. Wat juf zegt is dan waar.
Heel gevaarlijk als juf dan beweert dat God niet bestaat.
Natuurlijk gaat het wel om rekenen en de rest van de leervakken, daar is de school voor.
Je mag verwachten dat christenen thuis hun kinderen de bijbelverhalen leren, en hen leren zingen en bidden. En dan heb je de zondagsschool nog.
En je mag ook verwachten dat juf geen geloofsuitspraken doet. Doet ze dat wel dan kun je haar daar op aanspreken.
Ik heb zoiets nog nooit gehoord, wel dat ze kinderen respect proberen bij te brengen voor elkaars overtuigingen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Teus » 24 mar 2015 17:38

Teus schreef:Onze gemeenschap breidt snel uit met veel ex-refo's, vol vreugde geniet ik hoe God Zijn Gemeente aan het vormen is, het lijkt wel in een versneld tempo want binnenekort stuurt Hij Zijn Zoon om ons te komen halen.


rotterdam schreef:O daar halen jullie de klanten vandaan - vissen in andermans vijver.
Nee hoor, ze komen uit zichzelf nadat hun ogen open gegaan zijn, overigens ook naar meerdere andere samenkomsten.

Geloof je nu echt dat als "Hij Zijn Zoon stuurt om ons op te halen" dat de Zoon dan de refo kerken voorbij zal lopen ?

Heb ik dat ergens genoemd? Beetje vreemde conclusie,niet?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Teus » 24 mar 2015 19:47

naamloos schreef: Geloven is iets constants, maar als je bezig bent met rekenen dan heb je daar je aandacht bij anders komt er niet veel van terecht.
Geloven is constant maar niet als je bezig bent? Benieuwd wat jij onder geloven verstaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor naamloos » 24 mar 2015 20:14

Lezen Teus, gewoon lezen wat er staat. Zeg ik dat ik NIET geloof als ik bezig ben? :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden: dat maak jij ervan.
Als ik met dingen bezig ben die mn volle aandacht opeisen dan ben ik even niet in de gelegenheid me met geestelijke zaken bezig te houden, dat maakt me echt niet tijdelijk ongelovig.
Daar is helemaal niks mis mee, ik kan als gelvige gewoon leven hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Teus » 24 mar 2015 20:25

naamloos schreef:Lezen Teus, gewoon lezen wat er staat. Zeg ik dat ik NIET geloof als ik bezig ben? :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden: dat maak jij ervan.
Als ik met dingen bezig ben die mn volle aandacht opeisen dan ben ik even niet in de gelegenheid me met geestelijke zaken bezig te houden, dat maakt me echt niet tijdelijk ongelovig.
Daar is helemaal niks mis mee, ik kan als gelvige gewoon leven hoor.


Een beetje rustiger kan geen kwaad maar ik heb het heel goed gelezen hoor maar jij bent een zeer rijkelijk gezegend mens als je constant kunt geloven.
Daarom vraag ik wat je onder geloven verstaat en wat het geheim van je constante geloof is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 75 gasten