Refozuil onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 18 mar 2015 15:12

Volgens dr. C.S.L. Janse ligt onze refozuil onder vuur.
HIER EEN PAAR VRAGEN AAN HEM EN DE ANTWOORDEN

Ook schreef hij er een boek over.

Is de zorg van de heer Janse terecht?
Is het tij nog te keren of hoeft dit wat jullie betreft niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor rotterdam » 18 mar 2015 18:53

Chaya schreef:Volgens dr. C.S.L. Janse ligt onze refozuil onder vuur.
HIER EEN PAAR VRAGEN AAN HEM EN DE ANTWOORDEN

Ook schreef hij er een boek over.

Is de zorg van de heer Janse terecht?
Is het tij nog te keren of hoeft dit wat jullie betreft niet?


Een zuil onder vuur ?

Ik zal het doorgeven aan de christen-vluchtelingen uit Irak.

Ik zal zeggen "jullie denken wel dat jullie het moeilijk hebben maar wat denk je van de refo's in Nederland" ?
"Denken jullie soms dat die het makkelijk hebben" ?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2015 19:34

De uitdagingen waar de kerk voor staat, zijn hier natuurlijk anders dan in Irak. Maar ze zijn er wel. Juist omdat we het hier relatief erg goed hebben, zou het gevaar des te groter kunnen zijn om de wereld binnen te halen.
Sowieso kun je er natuurlijk niet vanuit gaan, dat de duivel in dit werelddeel wel stil zal zitten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bambi

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Bambi » 18 mar 2015 20:42

Ja, als je als jongere alleen maar te horen krijgt, dat je je zonde genoeg moet voelen om de Heere Jezus nodig te hebben en dat je dat nooit uit jezelf kan voelen, maar moet wachten tot God het je laat voelen i.p.v. de wetenschap dat je zondig bent en je daarom naar Hem toe mag.
Dan is het niet verwonderlijk dat jongeren afhaken en de verleiding van de zonden niet weerstaan.

Het zou me niks verbazen als God Zelf de Refozuil afbreekt, omdat ze zoveel mensen bij Hem vandaan houdt.
Want de Heere Jezus zegt nergens dat je pas naar Hem toe mag als je je zo gigantisch je zonden doorvoelt, dat je echt goed beseft dat je Hem nodig hebt..
Maar dat een ieder die in Hem gelooft, behouden wordt.
En dan gaat Hij je vanzelf (d.m.v de Heilige Geest, die IN de gelovige woont) in je relatie met Hem je op je zonden wijzen.
En dan groeit het besef vanzelf, hoe groot de liefde van God en de Heere Jezus is en dat we vanuit onszelf niets goeds doen.
En er staat ook niet, dat je pas gelooft in de Heere Jezus, als je je zonden genoeg doorvoelt om Hem nodig te hebben.

Maar in de refozuil draaien ze het om, daar vinden ze dat je gelijk bovenop de ladder moet beginnen.
Want dat hebben ze zelf blijkbaar in hun ogen ook zo gedaan.
En dat terwijl er gepreekt wordt dat de Heilige Geest nooit persoonlijk tegen je kan praten, maar alleen maar via de Bijbel en de dominee.
Terwijl het hele Nieuwe-Testament vol staat met dat mensen de Heilige Geest ontvingen, wordt in refokringen beweerd dat de Heilige Geest alleen maar sommige woorden op hun hart bindt. En alleen maar via de Bijbel en dominee tegen je praat.
Van buitenaf dus blijkbaar.
Calvijn ging zelfs zover dat hij het hoogmoedige mensen noemde, die zeiden dat de Heilige Geest tegen ze praatte.

Oftewel een leer die keihard tegen de Bijbel in gaat.

Lees Romeinen 8 eens, daar staat genoeg in over de Heilige Geest.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mar 2015 09:01

Ik las net dit:
Auto nog volop statussymbool
In dit artikel lijkt het vooral over reformatorisch Nederland te gaan. Het ruikt voor mij nogal naar materialisme wat de klok slaat. En dat is natuurlijk uiterst bedenkelijk. Als christen ben je toch geroepen om uit te zien naar de eeuwige toekomst? Communiceren we dat naar elkaar, of zijn we daar inmiddels te geseculariseerd voor?

En nog een vraag: tel je in reformatorisch Nederland nog een beetje mee, als je niet zo goed bent in carrière maken? In Christus ben je in dat geval toch niets minder?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 10:30

Jammer dat er voornamelijk met een zekere frustratie over de refozuil gereageerd wordt.
Ik zou graag inhoudelijke argumenten willen lezen, die gebruikt de heer Janse nl ook.

Probeer eens inhoudelijk hierop te reageren:
De waarde van onze identiteit wordt steeds meer in twijfel getrokken. Wat 25 jaar geleden niet ter discussie stond, zie je nu wankelen. ‘Reformatorisch onderwijs is niet voor iedereen in onze achterban vanzelfsprekend meer’,
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2015 11:02

Op zich is dat niet zo vreemd al zuilen kleiner worden. Ik snap dat als de dichtstbijzijnde reformatorische school ver weg is, dat de overheid het niet als taak niet om het vervoer dan te subsidieren. Dat is niet fijn maar op zich wel logisch.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor rotterdam » 19 mar 2015 11:29

Chaya schreef:Jammer dat er voornamelijk met een zekere frustratie over de refozuil gereageerd wordt.
Ik zou graag inhoudelijke argumenten willen lezen, die gebruikt de heer Janse nl ook.

Probeer eens inhoudelijk hierop te reageren:
De waarde van onze identiteit wordt steeds meer in twijfel getrokken. Wat 25 jaar geleden niet ter discussie stond, zie je nu wankelen. ‘Reformatorisch onderwijs is niet voor iedereen in onze achterban vanzelfsprekend meer’,


Dr. Janse beëindigd zijn relaas met ""Van onze eigen activiteiten hoeven we het in ieder geval niet te verwachten. We mogen echter weten dat God boven alle dingen staat."

Ligt het aan mij of wringt hier iets ?

Nog maar kort geleden, volle kerken, bloeiend verenigingsleven enz. stelde dezelfde zuil bovenmate gezegend te zijn.
Dominees preekten voor overvolle kerken over de tekst uit Handelingen " Ik heb veel volks in deze stad".
De kleine luyden werden onder leiding van Abraham Kuyper een machtsfactor.
Dus ? en nu...............? Nu niet meer gezegend ?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor ben db bd » 19 mar 2015 11:52

als ik de reacties op CIP doorlees, dan behoeft daar m.i. weinig meer op aangevuld te worden om een duidelijk beeld te vormen.
Er is daar veel erkenning voor het feit dat dingen ooit afgedaan hebben; hun tijd gehad.
Janse heeft zelf ook zijn tijd gehad (ooit was hij machtig in refoland) en komt er wellicht nu ook met spijt achter dat dit een stukje verarming, verval zelfs, voor hem is.
Wellicht rest hem ook nog wat tijd, van Godswege verleend, om zich op de actuele, niet 'vergeestelijkte' Toekomst des Heeren te richten. (altijd al zwak c.q. verdraaid verwoord binnen onze zuil)

Bambi

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Bambi » 19 mar 2015 12:47

Chaya schreef:Probeer eens inhoudelijk hierop te reageren:
De waarde van onze identiteit wordt steeds meer in twijfel getrokken. Wat 25 jaar geleden niet ter discussie stond, zie je nu wankelen. ‘Reformatorisch onderwijs is niet voor iedereen in onze achterban vanzelfsprekend meer’,

Je kunt je ook afvragen waarom refomatorisch onderwijs nodig is.
Ik ging in 1971 gewoon naar de Chr. bassischool, net als alle andere kinderen uit onze kerk.
En daarna naar de gewone Chr. MAVO, net als andere kinderen uit onze kerk en de kerken uit de omliggende dorpen.
Alleen de leerlingen die de HAVO deden moesten voor de 4e en 5e klas naar de reformatorische school in R'dam, omdat de school niet groot genoeg was om die klassen erbij te hebben.
Maar toen de school uitgebreid werd, ging er niemand meer naar de reformatorsche school.
En de mensen die naar de technische school of landbouwschool gingen, die gingen gewoon naar de openbare scholen die in ons dorp stonden.
Sterker nog, mijn vader deed dat zelfs in de jaren 40, net als zijn leeftijdsgenoten.
Dus ik weet niet waar dhr Janse vandaan komt?
En wat had de meerwaarde geweest van een refoschool?
Wij leerden als kind tenminste met mensen van allerlei geloven om te gaan.
Lijkt me niet handig als je alleen maar je hele leven met mensen uit je eigen clubje omgaat.
Dan krijg je een behoorlijke kokervisie en kun je je later in de gewone maatschappij niet staande houden en verweren en krijg je van dit soort problemen:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... timidatie/

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 12:53

Ik heb zelf ook nooit een op reformatorische school gezeten.
Maar de prot. christelijke scholen zijn behoorlijk verwaterd, ik zou zelf mijn kind eerder nog op een openbare school aanmelden.

Maar om bij de feiten te blijven, als je een reform. school opheft, wat dan?
Een kind uit de O.G.G. of GGiN kan niet meekomen op een "gewone" christelijke school wat betreft sociale regels.
Dan maar één algemene school met uniformverplichting, is dat een optie?
Wat zullen onze islamitische medelanders hiervan vinden, die hebben ook hun zuil hoor.
Die gaan nog verder dan de refo's, want ze kopen massaal bij eigen landgenoten.
Waar de Nederlandse buurtwinkels allemaal verdwenen zijn, bloeien en groeien de Turkse en Marokkaanse supermarken.

Bevuilen we zo onze eigen bron niet, door alles belachelijk en overbodig te maken?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Bambi » 19 mar 2015 13:03

Chaya schreef:Ik heb zelf ook nooit een op reformatorische school gezeten.
Maar de prot. christelijke scholen zijn behoorlijk verwaterd, ik zou zelf mijn kind eerder nog op een openbare school aanmelden.

Maar om bij de feiten te blijven, als je een reform. school opheft, wat dan?
Een kind uit de O.G.G. of GGiN kan niet meekomen op een "gewone" christelijke school wat betreft sociale regels.
Dan maar één algemene school met uniformverplichting, is dat een optie?
Wat zullen onze islamitische medelanders hiervan vinden, die hebben ook hun zuil hoor.
Die gaan nog verder dan de refo's, want ze kopen massaal bij eigen landgenoten.
Waar de Nederlandse buurtwinkels allemaal verdwenen zijn, bloeien en groeien de Turkse en Marokkaanse supermarken.

Bevuilen we zo onze eigen bron niet, door alles belachelijk en overbodig te maken?

Die kinderen uit de OGG en GG in Ned zullen als ze naar de universiteit gaan, of gaan werken, of gewoon simpel in de straat met buren, ook niet mee kunnen komen met de sociale regels.
Dan is het juist goed als ze op school al kunnen leren, hoe ze er mee om moeten gaan, want dan kunnen ze dat later ook.
Wij horen gewoon in de wereld te leven, maar zijn niet van de wereld, maar van God.
En we moeten niet wereldgelijkvormig worden, maar ons denken en doen en laten van God af laten hangen en ook nog eens het visitekaartje zijn van de Heere Jezus..
Maar dat wil niet zeggen dat je voor de gewone dingen ook maar een apart clubje op moet richten.
En waarom zou je alleen maar moeten kopen bij de refo winkels?
Alle andere mensen moeten ook hun brood verdienen.
En ik geloof dat de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan duidelijk laat zien, dat we voor ieders welzijn verantwoordelijk zijn en niet alleen voor mensen uit ons eigen clubje.

En de Marokkaanse en Turkse mensen kopen bij hun eigen landgenoten, omdat ze daar bijv. halal produkten hebben en in de supermarkten niet.
En bij de gewone slager ook niet.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 13:15

Bambi schreef:Die kinderen uit de OGG en GG in Ned zullen als ze naar de universiteit gaan, of gaan werken, of gewoon simpel in de straat met buren, ook niet mee kunnen komen met de sociale regels.
Dan is het juist goed als ze op school al kunnen leren, hoe ze er mee om moeten gaan, want dan kunnen ze dat later ook.
Wij horen gewoon in de wereld te leven, maar zijn niet van de wereld, maar van God.
En we moeten niet wereldgelijkvormig worden, maar ons denken en doen en laten van God af laten hangen en ook nog eens het visitekaartje zijn van de Heere Jezus..

Dat lukt beter als je de weerbare leeftijd van 18 hebt bereikt denk ik. Voor een kind van 7 lijkt het mij verschrikkelijk om continue uitgelachen te worden vanwege je kleding en het feit dat je niks ziet op tv en dus ook nergens over mee kan praten.
Bambi schreef:En waarom zou je alleen maar moeten kopen bij de refo winkels?
Alle andere mensen moeten ook hun brood verdienen.

Van mij moet dat ook niet, die keren dat ik het wel heb gedaan, is dat niet altijd even goed gegaan.
Bambi schreef:En ik geloof dat de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan duidelijk laat zien, dat we voor ieders welzijn verantwoordelijk zijn en niet alleen voor mensen uit ons eigen clubje.

Eens. En waar groeide Mozes op?
En Jozef? Daar had God een bedoeling mee.
Bambi schreef:En de Marokkaanse en Turkse mensen kopen bij hun eigen landgenoten, omdat ze daar bijv. halal produkten hebben en in de supermarkten niet.

Nou dat niet alleen hoor. Wat dacht je van de prijzen.
Ik betaal voor een kilo tomaten bij hen soms maar 1 euro, in de supermarkt heb ik daar maar 4 kleine tomaatjes voor.
Superbos peterselie en selderij, 50 cent, in de gewone winkel 1.39 voor een armetierig bosje.
Je had hier in de buurt een halal slagerij, maar die heeft het gek genoeg niet gered.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2015 13:29

Valt mee hoor. Er zijn genoeg landen zonder reformatorische scholen en de reformatorische kinderen die daar opgroeien lijken er niet echt onder te leiden te hebben. Sterker nog, ik heb wel eens het idee dat ze uiteindelijk weerbaarder zijn en meer zelf een keuze maken dan wanneer ze altijd naar een veilige omgeving gaan en dan opeen in 'de wereld' losgelaten worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor mona » 19 mar 2015 13:40

Als ik het stukje op cip doorlees, denk ik:
Alles voor een christen gaat moeilijker worden. Waarden en normen kalven af, en dat raakt niet alleen de refo, maar alle christenen die naar Gods Woord willen leven.
Het is veilig en rustig om in een zuil te mogen verkeren.
Maar het als een zegen zien.... ik weet niet of dat Bijbels is.
Wie heeft er Bijbelse argumenten voor een christelijke of refo zuil?

Als we naar de opdracht van de Heere Jezus kijken, weten we dat we een zoutend zout moeten zijn,
en dat gaat heel moeilijk als we samenklonteren.
Een klont zout is onsmakelijk en schadelijk voor je ingewanden.
De juiste dosering van zout is belangrijk, want zout is krachtig,
en bij juist gebruik zeer smakelijk en zelfs helend en zuiverend.
Als we als een licht moeten zijn, is het niet de bedoeling dat we één grote lamp op één plek zijn,
en dat er velen in het donker zitten.


Met het oog op het (basis) onderwijs kan ik de zorgen goed begrijpen.
Goed Christelijk onderwijs (niet per se reformatorisch) is echt belangrijk in de vorming en ontwikkeling van het kind.
Maar de basis van de geloofsopvoeding ligt primair bij de ouders.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten