Refozuil onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 22:09

Teus schreef:Ik heb mijn kinderen op een refo middelbare school gehad, en spijt als haren op het hooft en nog.

Hoofd is met een D dus, dat leren ze vast ook op een refoschool.
Hebben ze inhoudelijk nog iets geleerd daar?
Teus schreef:Ik heb huilende ouders gesproken en een buschauffeur die stopt en het hele boeltje uit laat stappen, ze hadden de schurft gekregen aan refo jongeren naar school brengen.

Tjonge, waar waren die ouders dan?
Heb je wel eens buschauffeurs gesproken die anders dan refokinderen, vervoerden? En in hoeverre verschilden die van andere kinderen dan?
Teus schreef:De jongste naar een alg chr school gedaan, was een verademing. Die kwam thuis met vragen en interesses over God en Zijn Woord, die spraken op het schoolplein erover. De andere hadden dat kinderen nooit gedaan, op een refo school en nooit gedaan!

Dus één voorbeeld is kenmerkend voor een hele groep?

Ik ben niet verbaasd dat jij hiermee komt, want je bent in andere topics ook behoorlijk negatief over de refogezindte.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Boerin » 19 mar 2015 22:27

Chaya schreef:Heb je wel eens buschauffeurs gesproken die anders dan refokinderen, vervoerden? En in hoeverre verschilden die van andere kinderen dan?

Ik krijg de info van m'n zoontje. Die buschauffeur dreigde zijn baan op te zeggen, want hij hield het niet meer uit. Speciale katholieke school, een kind heet Ahmed, ach wacht dat zijn natuurlijk stiekem gewoon refo's. :lol: Andere kinderen doen zoiets niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Teus » 19 mar 2015 22:39

Chaya schreef:Hoofd is met een D dus, dat leren ze vast ook op een refoschool. Belangrijk
Hebben ze inhoudelijk nog iets geleerd daar?
Ja, foute dingen, en verder niet afwijkend van een andere alg chr school.

Teus schreef:Ik heb huilende ouders gesproken en een buschauffeur die stopt en het hele boeltje uit laat stappen, ze hadden de schurft gekregen aan refo jongeren naar school brengen.

Tjonge, waar waren die ouders dan? Begrijp niet waar je vraag mee te maken heeft.
Heb je wel eens buschauffeurs gesproken die anders dan refokinderen, vervoerden? En in hoeverre verschilden die van andere kinderen dan?
Ja, dezelfde chauffeur die ook anderen vervoerde. Uitzonderlijk losbandig gedrag, omdat ze losgelaten zijn, uit het strakke regiem.
Teus schreef:De jongste naar een alg chr school gedaan, was een verademing. Die kwam thuis met vragen en interesses over God en Zijn Woord, die spraken op het schoolplein erover. De andere hadden dat kinderen nooit gedaan, op een refo school en nooit gedaan!

Dus één voorbeeld is kenmerkend voor een hele groep?
Als ouders zijnde zeer ingrijpend en zegt dan voldoende, een negatieve afwijking van 75%
Ik ben niet verbaasd dat jij hiermee komt, want je bent in andere topics ook behoorlijk negatief over de refogezindte.[/quote]
Omdat ik weet hoe levensgevaarlijk het is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 22:55

Boerin schreef:Ik krijg de info van m'n zoontje. Die buschauffeur dreigde zijn baan op te zeggen, want hij hield het niet meer uit. Speciale katholieke school, een kind heet Ahmed, ach wacht dat zijn natuurlijk stiekem gewoon refo's. :lol: Andere kinderen doen zoiets niet.

Dus klieren is niet voorbehouden aan refokinderen, dat is dan hierbij vastgesteld boerin. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Teus » 19 mar 2015 22:56

Bambi schreef:Wat had dan voor mij de meerwaarde geweest van een refoschool?

Chaya schreef:Het gaat toch niet alleen om het uiterlijk?
Een refoschool heeft in die zin meerwaarde, dat er nog dagelijks uit de Bijbel wordt verteld, iets dat op een gewone chr. school allang niet meer gebeurt. Prima, als de Bijbel maar gehanteerd wordt zoals God het bedoeld heeft. En omdat er allerlei kinderen worden toegelaten, worden niet alleen de christelijke feesten gevierd, maar ook de diverse andere.
Gek genoeg wordt dit eerder door Nederlanders die met een buitenlander zijn getrouwd doorgedrukt, dan door de buitenlander zelf.
Op een refoschool wordt ook gepest. En soms ook nog vanwege je kleding.
Ik meen dat de term "zebrakind" - samentreksel van zeeman en wibra - op het refoplein is ontstaan.
En de evolutieleer wordt op de middelbare wel besproken, maar op een andere manier dan op het openbare onderwijs. Op een christelijke school volgens de Bijbel.
Dus als je een puber hebt die niet sterk in de schoenen staat, zou dit wel eens een aanval op zijn geloof kunnen worden.

Ik kan me voorstellen dat er ouders zijn die het wel een veilig en vertrouwd gevoel geeft, er is immers ook geen open internet op die scholen (al weten sommige kinderen dit te omzeilen) en je hoeft als ouders niet bang te zijn dat je kind iets hoort dat haaks op het geloof staat. Je bedoelt haaks op hun leer, dat dan weer haaks op het geloof staat.

En wat die weerbaarheid betreft op de Hogeschool of Universiteit, dit wordt allemaal besproken in het laatste leerjaar. Dat de veilige omgeving vanaf dan is afgelopen en je jezelf af en toe moet kunnen verdedigen over het waarom van de dingen. Dan moet je juist niet met de refo gedachtegang komen.
Pesten is op dat niveau niet aan de orde, misschien op een enkele uitzondering na.
Ze zijn gefocussed op hun studie, slabakken is er echt niet meer bij.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 22:57

Teus schreef:Als ouders zijnde zeer ingrijpend en zegt dan voldoende, een negatieve afwijking van 75%

Omdat ik weet hoe levensgevaarlijk het is.

Maar goed dat de wetenschap zo niet werkt, een negatieve afwijking van 75%, je bent een rekenwonder Teus.
Jij moet jaren met maagzuur gelopen hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Bambi » 19 mar 2015 23:33

Chaya schreef:Het gaat toch niet alleen om het uiterlijk?

Dat is een goeie, vertel dat op de refoschool, waar uitdrukkelijke kledingsvoorschriften gehandhaafd worden..
Chaya schreef:Een refoschool heeft in die zin meerwaarde, dat er nog dagelijks uit de Bijbel wordt verteld, iets dat op een gewone chr. school allang niet meer gebeurt.
En de evolutieleer wordt op de middelbare wel besproken, maar op een andere manier dan op het openbare onderwijs.
Dus als je een puber hebt die niet sterk in de schoenen staat, zou dit wel eens een aanval op zijn geloof kunnen worden.

Ik kan me voorstellen dat er ouders zijn die het wel een veilig en vertrouwd gevoel geeft, er is immers ook geen open internet op die scholen (al weten sommige kinderen dit te omzeilen) en je hoeft als ouders niet bang te zijn dat je kind iets hoort dat haaks op het geloof staat.

Hierin lees ik dat de school dus de taak zou moeten hebben, die de ouders bij de doop beloofd hebben, oftewel: Dat zijn allemaal dingen die de ouders aan God hebben beloofd om te doen. De taak van de school is om kinderen dingen te leren die weer andere wijsheid geeft.
Chaya schreef:En wat die weerbaarheid betreft op de Hogeschool of Universiteit, dit wordt allemaal besproken in het laatste leerjaar. Dat de veilige omgeving vanaf dan is afgelopen en je jezelf af en toe moet kunnen verdedigen over het waarom van de dingen.
Pesten is op dat niveau niet aan de orde, misschien op een enkele uitzondering na.
Ze zijn gefocussed op hun studie, slabakken is er echt niet meer bij.

Als ze voor de universiteit altijd veilig op refoscholen hebben gezeten, zullen ze op de universiteit losslaan en juist met de wereld mee gaan doen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Boerin » 20 mar 2015 00:01

Bambi schreef:Als ze voor de universiteit altijd veilig op refoscholen hebben gezeten, zullen ze op de universiteit losslaan en juist met de wereld mee gaan doen.

Dat hoeft niet hoor. Ik zat in een overwegend refo studentenhuis, op zondag een boswandelingetje, zaten op christelijke studentenverenigingen. Eentje sloeg er door en ging er met de ongelovige buurjongen vantussen, maar ik kwam haar laatst tegen en ze is nog steeds keurig met 'm getrouwd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor rotterdam » 20 mar 2015 07:40

Teus schreef:Onze gemeenschap breidt snel uit met veel ex-refo's, vol vreugde geniet ik hoe God Zijn Gemeente aan het vormen is, het lijkt wel in een versneld tempo want binnenekort stuurt Hij Zijn Zoon om ons te komen halen.


O daar halen jullie de klanten vandaan - vissen in andermans vijver.

Geloof je nu echt dat als "Hij Zijn Zoon stuurt om ons op te halen" dat de Zoon dan de refo kerken voorbij zal lopen ?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Boerin » 20 mar 2015 09:56

nm
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 20 mar 2015 10:09

Bambi schreef:Als ze voor de universiteit altijd veilig op refoscholen hebben gezeten, zullen ze op de universiteit losslaan en juist met de wereld mee gaan doen.

Hoeveel leerlingen ken je, die dit gedaan hebben?
Zoals ik zei, ten eerste worden de leerlingen hierop voorbereid, dat de beschermde omgeving verlaten wordt. Maar verreweg de meeste leerlingen leven ook niet in een ei of onder een steen, zeker in 2015 niet.
Ze weten heel goed wat er te koop is in de wereld, al kerken ze met hun ouders in een buitenverband-gemeente.
Ook leerlingen die op een openbare middelbare school hebben gezeten, kunnen totaal los slaan.
Dat ligt mede aan de vriendengroep waarin ze verkeren.

Al zie ik persoonlijk geen meerwaarde in een refo-vakantiepark of refo-huishoudbeurs, ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die het prettig vinden "onder ons" te verkeren, om niet getrakteerd te hoeven worden op keiharde muziek.
Het is eigenlijk heel erg dat er een refozuil was. We zouden gewoon een christelijke zuil moeten hebben.
Bambi schreef:Hierin lees ik dat de school dus de taak zou moeten hebben, die de ouders bij de doop beloofd hebben, oftewel: Dat zijn allemaal dingen die de ouders aan God hebben beloofd om te doen. De taak van de school is om kinderen dingen te leren die weer andere wijsheid geeft.

Ja, maar als je thuis over God's schepping hebt verteld en op school vertellen ze het kind dat de aarde al miljoenen jaren bestaat en ontstond uit een oerknal, heb je wel wat recht te trekken, voorzover dat nog lukt.
Bovendien beloof je bij de doop:
Ten derde, of gij niet belooft en u voorneemt, deze kinderen, als zij tot hun verstand zullen gekomen zijn, waarvan gij vader (moeder) of getuige zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, of te doen (en te helpen) onderwijzen?

Teus schreef: Onze gemeenschap breidt snel uit met veel ex-refo's,
Wat is de definitie van een ex-refo?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Rozijn » 20 mar 2015 13:11

Ik zat op een reformatorische middelbare school. Heel beschermd, dus... Mwah, dat viel in de praktijk wel mee, want jongeren daar kijken net zo goed rond in de wereld als jongeren op andere scholen. Maar goed, het was beschermd.
Ik kreeg daar les in diverse vakken. Daar waren de docenten natuurlijk ook docenten voor, om vaklessen te verzorgen. Sommige kan ik mij nog herinneren, de docent wist de stof tot leven te brengen.
Toch herinner ik mij niet het meeste van de vaklessen. Meer herinner ik mij hoe de docenten waren. Ik hoor nog mijn leraar wiskunde bij een maaltijd uit Daniël 9 lezen. Dat was geen verplichting, dat was iets waar zijn hart lag. Of een van mijn economiedocenten, die zoveel liefde uitstraalde. Recht uit het hart. Een levend voorbeeld van Galaten 5:22.
En dat bleef mij bij, ook toen ik op de grote universiteit terecht kwam. Dan zie je de kloof tussen het leven zonder God, wat je daar hoofdzakelijk tegenkwam, en het leven met God, wat ik bij mijn docenten van de middelbare school zag.

Op de middelbare school waren ook docenten bij wie je dit leven niet bemerkte. Was het er niet, of lag het bedekt? Dat weet ik niet. Bij sommigen vrees ik het eerste, bij anderen hoop ik het laatste. Maar de dood, of de dodigheid, doet het Leven niet teniet!

Waarmee ik maar zeggen wil dat ik dankbaar ben dat ik op een reformatorische middelbare school heb gezeten.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Boerin » 20 mar 2015 14:22

Rozijn schreef:Ik zat op een reformatorische middelbare school. Heel beschermd, dus... Mwah, dat viel in de praktijk wel mee, want jongeren daar kijken net zo goed rond in de wereld als jongeren op andere scholen. Maar goed, het was beschermd.
Ik kreeg daar les in diverse vakken. Daar waren de docenten natuurlijk ook docenten voor, om vaklessen te verzorgen. Sommige kan ik mij nog herinneren, de docent wist de stof tot leven te brengen.
Toch herinner ik mij niet het meeste van de vaklessen. Meer herinner ik mij hoe de docenten waren. Ik hoor nog mijn leraar wiskunde bij een maaltijd uit Daniël 9 lezen. Dat was geen verplichting, dat was iets waar zijn hart lag. Of een van mijn economiedocenten, die zoveel liefde uitstraalde. Recht uit het hart. Een levend voorbeeld van Galaten 5:22.
En dat bleef mij bij, ook toen ik op de grote universiteit terecht kwam. Dan zie je de kloof tussen het leven zonder God, wat je daar hoofdzakelijk tegenkwam, en het leven met God, wat ik bij mijn docenten van de middelbare school zag.

Op de middelbare school waren ook docenten bij wie je dit leven niet bemerkte. Was het er niet, of lag het bedekt? Dat weet ik niet. Bij sommigen vrees ik het eerste, bij anderen hoop ik het laatste. Maar de dood, of de dodigheid, doet het Leven niet teniet!

Waarmee ik maar zeggen wil dat ik dankbaar ben dat ik op een reformatorische middelbare school heb gezeten.

Ik zat op een 'christelijke' middelbare school. Ik was zelf niet gelovig toen ik er kwam. Er was 1 leraar echt christelijk, hij zat in een gereformeerde kerk maar snoepte af en toe bij met een Elly en Rikkert concert in de evangelische kerk, lol. Hij zette ook een gebedsgroepje op daar en nam een stel leerlingen mee naar Taize in het kader van Godsdienstlessen die ie naast Aardrijkskunde ook ging geven. Ik vond het een mega irritante vent. Hij was altijd kwaad en kreeg altijd een rooie kop. Lol maar we hadden dan ook een verschrikkelijke klas. Ik weet nog dat ik m'n hart toen aan de Heer had gegeven en toen ineens was die man geweldig aardig. Lag toch aan mezelf, lol. Een leraar geloofde voor geen meter en die ging bijna dood, wij bidden met dat gebedsgroepje, hij was mooi weer genezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor mona » 20 mar 2015 14:28

Ik heb op een reformatorische lagere school gezeten, en daar kijk ik met veel plezier op terug.
Ook het gedegen bijbelonderwijs en psalmverzen leren blijft je je hele leven bij.
Ik werd echter wel geplaagd omdat ik een rok moest dragen,
het fietsen van en naar school is een tijd erg onplezierig geweest daardoor, ik heb regelmatig in het plantsoen
iets op mijn kop gekregen (eieren bijvoorbeeld.... goed voor je haar :wink: dat wel, maar niet leuk).
Of ik werd uitgescholden en achterna gezeten.
Ik heb er later geen negatieve gevolgen van gehad, en ook geen rokjes-haat ontwikkeld.

Mijn grote broer had van dat geplaag geen last, aan hem was aan de buitenkant niet te zien dat hij op een refoschool zat.
Toch kijkt hij juist er onplezierig terug op zijn lagere schooltijd. Dat te maken met de manier van lesgeven, straf en streng.
Ik had dat nodig en kon er tegen, maar hij was erg kwetsbaar en onzeker, en voor hem was het daardoor een lastige tijd.

Na de lagere school ben ik eerst op een algemeen christelijke, en daarna op een openbare school geweest.
Daar was echter maar weinig verschil in te zien. De christelijke school deed voor feestjes niet onder voor de openbare.
Naast het feit dat we godsdienstonderwijs kregen, was het niet van elkaar te onderscheiden...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Bambi » 20 mar 2015 14:54

Wij moesten op de gewone Chr. basisschool ook iedere week een psalmversje leren.
En op de gewone Chr. middelbare school kregen we godsdienst en maatschappijleer van een behoudende man die van de Chr.Ger. kerk was.
Dus ik zie het verschil niet zo.

Ik heb, doordat ik in aanraking kwam met kinderen die van een andere kerk kwamen, als ook kinderen die helemaal niet gelovig waren, juist geleerd om voor mijn geloof uit te komen.
En daar heb ik nu profijt van.
En ik kan je wel vertellen, dat ik door ongelovigen meer serieus genomen wordt als ik vertel over mijn relatie met God, dan door refo's.
De refo's spotten er mee, omdat ze het zelf niet kennen, terwijl de ongelovigen er juist respect voor hebben, ook al kennen ze het zelf niet.
Dus als ik nu op een refoschool zou zitten, zou ik harder moeten knokken om geaccepteerd te worden om mijn geloof, dan op een openbare school.
En ik zou (als ik kinderen had), mijn kinderen nu juist DAT niet aan willen doen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten