Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor oekaboeka » 08 feb 2015 01:19

Wat denken jullie was het onvermijdelijk(noodzaak) dat de aartsengel lucifer in opstand kwam tegen God en 1/3 van de engelen met hem.
Het lijkt mij dat het al bekend moest zijn voor de engelen gemaakt waren ,dus dan zal er vast wel een noodzakelijk doel achter hebben gezeten ,want waarom zou je anders de engelen maken waarvan bekend was dat ze in opstand zouden komen.
Zou het zijn omdat er een duidelijke scheiding moest komen tussen goed en kwaad , in de zin van zolang de mogelijkheid er is om kwaad te doen is het nog niet volmaakt , dus moet het gescheiden worden voor een perfecte schepping (dan heb ik het niet over God zelf want God zelf is volmaakt)
Denken jullie er ook zo over of hebben jullie nog andere ideen?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor Pcrtje » 08 feb 2015 11:06

Wat ben je toch aan de lopende band allemaal topics aan het openen met onderwerpen die allang een besproken zijn. Gebruik even de zoekfunctie en stel je vraag in het juiste topic. Dan hoeven we alles wat reeds gezegd is niet zelf op te zoeken...
"Een libelle zweeft over het water..."

mohamed

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2015 11:26

Ja inderdaad Pcrtje en bovendien is er geen Jood die gelooft dat God zich kan vergissen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor oekaboeka » 08 feb 2015 14:57

Pcrtje : Wat ben je toch aan de lopende band allemaal topics aan het openen met onderwerpen die allang een besproken zijn. Gebruik even de zoekfunctie en stel je vraag in het juiste topic. Dan hoeven we alles wat reeds gezegd is niet zelf op te zoeken...

Oke in welk topic staat dit onderwerp dan?

Mohamed : Ja inderdaad Pcrtje en bovendien is er geen Jood die gelooft dat God zich kan vergissen.

Wie zegt van wel en kun je ook nog inhoudelijk reageren?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor Pcrtje » 08 feb 2015 15:02

oekaboeka schreef:Oke in welk topic staat dit onderwerp dan?
Ik denk (en hoop) dat je groot en oud genoeg bent om zelf even wat op te kunnen zoeken. Dat scheelt ons tijd. Bovendien staan in die topics genoeg reacties die jouw vragen (deels) beantwoorden en nu haal je trek je ouwe koeien uit de sloot. Lees eerst de andere, oudere topics en als je dan nog steeds vragen hebt: stel hen.
"Een libelle zweeft over het water..."

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor oekaboeka » 08 feb 2015 15:04

Pcrtje: Ik denk (en hoop) dat je groot en oud genoeg bent om zelf even wat op te kunnen zoeken. Dat scheelt ons tijd. Bovendien staan in die topics genoeg reacties die jouw vragen (deels) beantwoorden en nu haal je trek je ouwe koeien uit de sloot. Lees eerst de andere, oudere topics en als je dan nog steeds vragen hebt: stel hen.


Weet je hoeveel topics er zijn? zo makkelijk vind je nou ik weer niet wat je wil zoeken , soms is het in net iets andere bewoording en dan moet je zeker al die duizenden topics af om te kijken of het niet al keer gezegd is?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor Pcrtje » 08 feb 2015 15:15

oekaboeka schreef:Weet je hoeveel topics er zijn? zo makkelijk vind je nou ik weer niet wat je wil zoeken , soms is het in net iets andere bewoording en dan moet je zeker al die duizenden topics af om te kijken of het niet al keer gezegd is?
Er is een prachtige zoekfunctie rechtsbovenin je scherm. Klik hier.
"Een libelle zweeft over het water..."

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor oekaboeka » 08 feb 2015 15:57

Pcrtje : Er is een prachtige zoekfunctie rechtsbovenin je scherm. Klik hier.

Weet ik :) , maar bedankt voor de tip :wink: dan nog kun je niet alles vinden typ je woord in krijg je ruim weetnie hoeveel berichten , moet je ze dan allemaal doorspitten om te kijken of er misschien al iets geschreven is over een onderwerp waar je een gesprek over wilt voeren?
Lijkt mij niet , ik kijk wel globaal hoor maar ga geen uren zoeken

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor oekaboeka » 08 feb 2015 20:22

Pcrtje : Bovendien staan in die topics genoeg reacties die jouw vragen (deels) beantwoorden en nu haal je trek je ouwe koeien uit de sloot. Lees eerst de andere, oudere topics en als je dan nog steeds vragen hebt: stel hen.

Bedoel je het topic de val van satan?

Daar zie ik geen vergelijkbare antwoorden , dus de vraag blijft nog steeds staan , wat vinden jullie van mijn visie ?

mohamed

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2015 22:12

Nou, hebben we dat ook weer gehad, misschien kan dit topic dan nu dicht.

Afbeelding

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor Boerin » 09 feb 2015 00:00

oekaboeka schreef:Wat denken jullie was het onvermijdelijk(noodzaak) dat de aartsengel lucifer in opstand kwam tegen God en 1/3 van de engelen met hem.
Het lijkt mij dat het al bekend moest zijn voor de engelen gemaakt waren ,dus dan zal er vast wel een noodzakelijk doel achter hebben gezeten ,want waarom zou je anders de engelen maken waarvan bekend was dat ze in opstand zouden komen.
Zou het zijn omdat er een duidelijke scheiding moest komen tussen goed en kwaad , in de zin van zolang de mogelijkheid er is om kwaad te doen is het nog niet volmaakt , dus moet het gescheiden worden voor een perfecte schepping (dan heb ik het niet over God zelf want God zelf is volmaakt)
Denken jullie er ook zo over of hebben jullie nog andere ideen?

Ik denk dat God het niet wist.
http://www.jesus-is-savior.com/Evolutio ... angels.htm
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2015 00:22

God wordt alwetende genoemd in 1 Samuel 2,2, en Jezus Sirach schreef in hoofdstuk 42,18-19:

Hij peilt de afgrond en de harten van de mensen
en doorziet hun heimelijke plannen.
Want de Allerhoogste weet alles
en kent de eeuwige tekenen.
Hij verkondigt wat voorbij is en wat komen zal
en brengt de sporen aan het licht van wat verborgen is.
Geen enkele gedachte ontgaat hem
en niet één woord is voor hem verborgen.


Als God niet wist dat satan opstandig zou worden en uit de hemel zou neerdalen, dan was Jezus Sirach blijkbaar op zijn achterhoofd gevallen, want die dacht dat God tevoren wist wat komen zou.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor Boerin » 09 feb 2015 02:16

Jesaja 46:
I am God, and there is none like me,
declaring the end from the beginning
and from ancient times things not yet done.

Volgens de GAP-theorie betekent het Lam geslacht voor de grondlegging der wereld na de val van Lucifer, voor de herschepping, dat zou dan het begin zijn van de wereld: mensen, dan zou het evt. kunnen dat God het niet wist en kennis (kennis door ervaring) van kwaad kreeg door geconfronteerd te worden met een engel die viel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor elephant60 » 03 okt 2015 12:58

God is alwetend, en toch wil Hij niet alles van tevoren weten. De Bijbel geeft hiervan vele voorbeelden. Wij kennen het verhaal van de zondvloed. God heeft de mens geschapen met een vrije wil. In de dagen van Noach zag God, dat de mens schromelijk misbruik maakte van zijn vrije wil. Alleen Noach kwam in aanmerking om de geschiedenis een vervolg te geven, in de Ark.

Zo wist God ook niet van tevoren dat de engel Lucifer, die ook een vrije wil had, ervoor zou kiezen om opstandig te worden tegen God, en daardoor zou veranderen in de satan.

Nu is het zo dat de satan, die weet dat hij voor eeuwig verdoemd is door zijn eigen keuze, jaloers is op de mens, aan wie God de mogelijkheid heeft gegeven om behouden te worden, door Jezus, de Middelaar, die zonder zonde stierf, en daardoor de dood had overwonnen. Daarom probeert de satan alles te doen wat binnen zijn vermogen ligt, om de schepping van God en ons mensen kapot te maken. Jezus is Overwinnaar, en met Hem kunnen wij in die overwinning staan.

Alleen zij die met Jezus in de overwinning staan, kunnen het Koninkrijk Gods beerven. God wil dat wij nu, en in de eeuwigheid, Hem voor eeuwig zullen lofprijzen. Die keuze maak je in principe zelf, op grond van je vrije wil. Het is niet de bedoeling dat, als wij in de Hemel zijn, nog eens in opstand zouden komen tegen de Almachtige God. Daarom worden wij op deze aardbodem, in dit aardse leven, beproefd, of wij werkelijk God willen dienen, en Hem uit eigen vrije wil willen gehoorzamen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opstandige engelen en zondeval , noodzaak?

Berichtdoor elbert » 05 okt 2015 09:13

elephant60 schreef:God heeft de mens geschapen met een vrije wil.
Wat is er met die schepping gebeurd? Heeft de mens na Genesis 3 nog wel een "vrije wil"? Jezus zegt dat ieder die de zonde doet, een slaaf is van de zonde (Joh. 8:34) en dat Hij ons vrij maakt en dat we dan pas echt vrij zijn (Joh. 8:36). Dus hoe vrij is onze wil zonder God en zonder Jezus?
Ik kan het ook anders vragen: hoe kan de natuurlijke mens de dingen van God begrijpen? Volgens de apostel Paulus kan dat niet (1 Kor. 2:14).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten