rotterdam schreef:Schriftuitlegging om al die "bijkantoortjes" te verdedigen.
Natuurlijk joh! Ik ben eerst ergens voor, en dan ga ik de bijbel er op aanpassen.
Jij hebt een andere uitleg om je instituut te verdedigen, en dat is natuurlijk dik in orde. Voelt het prettig om de enige ware uitleg te hebben?
Gelukkig ben ik niet verplicht het met je eens te zijn, ik heb net zo veel recht op mijn mening als jij op de jouwe.
Ik doe in ieder geval mijn best om de Bijbel zo objectief mogelijk te lezen, en als je dat niet gelooft dan laat je het maar.
rotterdam schreef:Ze hadden ruzie over de uitleg van de Bijbel, de één koos voor die van Paulus'', de ander voor Apollos'', een volgende voor Kefas'', en weer een ander,heel arrogant beweerde zelfs "ik kies voor Christus''. (die was het waarschijnlijk oneens met de drie eerdergenoemde voorgangers).
Elke groep was het oneens met de andere drie, en ze waren alle vier even arrogant, en ze zaten er alle vier naast.
rotterdam schreef:Dan zegt Paulus "geen scheuringen". Dat betekend dus niet in afzondering van de kring van zusters en broeders, je eigen weg gaan.
1. De Gemeente is gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten.
Er waren nog apostelen in leven, dus in die tijd kon je ze gewoon raadplegen bij leerverschillen.
Je kan wel steeds roepen 'geen scheuringen' maar daar koppelt hij iets aan vast wat jij steeds weglaat: "één van denken en één van gevoelen".
2. De meesten gaan niet in afzondering hun eigen weg, met elkaar vormen ze ook een gemeente, een broeder/zuster-gemeente.
De gemeente zou anders toch te groot worden dus splitsen moet je toch.
rotterdam schreef:Hij zegt in ieder geval niet "Eén in hoofdzaken, vrijheid in bijzaken en liefde in alle zaken".
Ik zeg toch niet dat Paulus dat zei. Ik zei dat
ik dat zei, in navolging van Augustines.
Dikke prima als jij daar anders over denkt. Ga dan al je broeders en zusters maar overtuigen van jouw gelijk in alle bijzaken, en pas dan wil ik praten over 1 instituut.
rotterdam schreef:Wat heb je toch met "een paar mannen aan de top"? Heb je moeite met autoriteiten ?
Absoluut! Het is mij te vaak gruwelijk mis gegaan.
rotterdam schreef:Toen de kerk begon stonden er ook 11 mannen aan de top. Later kwamen er meer bij, sommigen van hen hebben de Bijbel geschreven en/of samengesteld. Diezelfde Bijbel waar jij uit citeert.
De Gemeente is gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten.
Die apostelen en profeten van nu vertrouw ik niet zo erg, in ieder geval zijn zij het fundament niet.
rotterdam schreef:Afscheiden is een aantasting van de Hoofdzaak.
Oneens. De apostolische geloofsbelijdenis is een aardige beknopte omschrijving van de hoofdzaak.
Volgens mij onderschrijven vrijwel alle kerken die (met uitzondering van de later bijgevoegde zin 'neder gedaald ter helle')
rotterdam schreef:Zolang wij gescheiden het sacrament van het Heilig Avondmaal vieren, verbreken wij het Brood daar waar we het moeten breken.
Het verdeelde lichaam van Christus.
Ik heb laatst op Opwekking H.A. gevierd met R.K. en Gereformeerden, en Pinkster, en evangelicalen, en reformatorischen enz.
We zagen elkaar gewoon als broeders en zuster, en ervoeren de eenheid in Christus. Eenheid zit niet in een instituut.
Ik denk dat God heel wat blijder is met innerlijke eenheid als met uiterlijkheden. Voor zover ik de bijbel begrijp heeft Hij daar niet zoveel mee.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)