"Paus' video vervult profetie"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor pindas83 » 13 jul 2015 16:12

Nee, maar het is de toon die de muziek maakt. Door de ander te verketteren is de toon gezet en zal je dus helemaal niets bereiken. Behalve dus zelfbevrediging omdat je jezelf superieur kan achten. En als je dan al termen als dwalen wil toepassen, wees je ervan bewust dat men andersom er net zo over kan denken.


Het hoeft toch helemaal niet met ''jezelf superieur achten'' te maken te hebben?
Kan het ook bezorgdheid zijn over de naaste? Wat Ward eerder aangaf met je broeder uit het vuur trekken.



Dat jij het belangrijk vindt dat je de bijbel kent is een stukje traditie. De eerste paar honderd jaar van het christendom bestond er bijvoorbeeld geen bijbel en men was er geen slechter christen door.

Nee klopt, maar er waren wel al geschriften. Jezus refereerde aan die geschriften: ''En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Dwaalt gij niet, daarom, dat gij de Schriften niet weet, noch de kracht Gods?''

Dus traditie of niet, het is wel degelijk van (groot) belang zegt Jezus.



Vroeger bepaalde priesters wat je moest geloven dat klopt. Evengoed bepaalden dominee's wat je moest geloven. Voordeel van die eerste groep was dat ze indien ze al te ver buiten hun boekje gingen nog tot de orde geroepen konden worden. Bij dominee's lag dat veelal anders en ontstonden er afscheidingen na afscheidingen na afscheidingen. Dwars door families, gezinnen en dorpen heen.

Ja het is bekend van priesters dat ze vaak tot de orde werden geroepen als ze buiten hun boekje gingen :?


Dat je de bijbel kent wil niet zeggen dat je interpretatie de juiste is of dat je in staat bent om iets te toetsen. De bijbel is een samenstelling van behoorlijk complexe boeken die zeker niet overal even eenduidig in zijn en waar interpretatieverschillen ontzettend snel de kop opsteken.

Natuurlijk is er verschil in opvatting en interpretatie, hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je kan daar onderling over discussiëren mits je elkaar respecteert.
Toch blijf ik van mening dat je wel zaken kan toetsen aan Gods woord.
De Bijbel is m.i. in veel zaken helder genoeg om te bepalen wat een dwaling genoemd kan worden.

Yoshi

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor Yoshi » 14 jul 2015 17:59

pindas83 schreef:Het hoeft toch helemaal niet met ''jezelf superieur achten'' te maken te hebben?
Kan het ook bezorgdheid zijn over de naaste? Wat Ward eerder aangaf met je broeder uit het vuur trekken.

Die kans is uitermate klein.
Nee klopt, maar er waren wel al geschriften. Jezus refereerde aan die geschriften: ''En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Dwaalt gij niet, daarom, dat gij de Schriften niet weet, noch de kracht Gods?''

Dus traditie of niet, het is wel degelijk van (groot) belang zegt Jezus.

Er waren al wel geschriften dat klopt. Jezus bedoeld hiermee het OT. En ja Jezus acht die belangrijk maar ook dat was belangrijk vanuit traditie waarin Hij stond. En het is ook prima dat je de bijbel belangrijk acht, maar realiseer je wel dat dat vanuit je geloofstraditie is.
Ja het is bekend van priesters dat ze vaak tot de orde werden geroepen als ze buiten hun boekje gingen :?

Dat is idd bekend.
Natuurlijk is er verschil in opvatting en interpretatie, hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je kan daar onderling over discussiëren mits je elkaar respecteert.

En aan dat laatste ontbreekt het vaak helaas. Dat zien we bij enkele gebruikers ook in dit topic.
Toch blijf ik van mening dat je wel zaken kan toetsen aan Gods woord.

Voor mij is Gods Woord Jezus Christus en over hem kunnen we lezen in de bijbel. Helaas kunnen we niet alles toetsen aan Jezus Christus. Er zijn de stukken die we hebben om te toetsen gewoon vele interpretatieverschillen mogelijk.
De Bijbel is m.i. in veel zaken helder genoeg om te bepalen wat een dwaling genoemd kan worden.

Dat blijkt niet uit de vele verschillende kerken die er zijn en die allemaal claimen bijbels te zijn.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor pindas83 » 14 jul 2015 20:07

Natuurlijk is er verschil in opvatting en interpretatie, hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je kan daar onderling over discussiëren mits je elkaar respecteert.

[quote="Yoshi"]
En aan dat laatste ontbreekt het vaak helaas. Dat zien we bij enkele gebruikers ook in dit topic.


Ik loop hier nog niet zo heel lang mee maar over het algemeen vind ik wel dat er respectvol met elkaar wordt omgegaan.
Natuurlijk gaat het er wel eens pittig aan toe maar er wordt zelden op de man gespeeld, heb ik het idee.

[quote="Yoshi"]
Voor mij is Gods Woord Jezus Christus en over hem kunnen we lezen in de bijbel. Helaas kunnen we niet alles toetsen aan Jezus Christus. Er zijn de stukken die we hebben om te toetsen gewoon vele interpretatieverschillen mogelijk.


Verschillende interpretaties, daar kan ik in mee, zolang ze Christus niet minder maken.



De Bijbel is m.i. in veel zaken helder genoeg om te bepalen wat een dwaling genoemd kan worden.


[quote="Yoshi"]
Dat blijkt niet uit de vele verschillende kerken die er zijn en die allemaal claimen bijbels te zijn.


Daar heb je een goed punt. De onfeilbare kerk bestaat dan ook niet en we zullen allemaal wel op de een of andere manier 'dwalen', maar nogmaals ik denk dat het om fundamentele kwesties gaat. Als ene predikant Van der Kaaij zegt dat Jezus nooit bestaan heeft en slechts een mythische figuur was, dan vind ik dat een dwaalleer (en niet zo'n kleintje ook). Wat vind jij daarvan dan?

bron:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... taan.dhtml

Yoshi

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor Yoshi » 14 jul 2015 20:55

pindas83 schreef:Ik loop hier nog niet zo heel lang mee maar over het algemeen vind ik wel dat er respectvol met elkaar wordt omgegaan.
Natuurlijk gaat het er wel eens pittig aan toe maar er wordt zelden op de man gespeeld, heb ik het idee.

Ik loop hier ook nog niet zo lang. :)
Maar respectvol kan op de man en onrespectvol kan ook prima niet op de man.


Daar heb je een goed punt. De onfeilbare kerk bestaat dan ook niet en we zullen allemaal wel op de een of andere manier 'dwalen', maar nogmaals ik denk dat het om fundamentele kwesties gaat. Als ene predikant Van der Kaaij zegt dat Jezus nooit bestaan heeft en slechts een mythische figuur was, dan vind ik dat een dwaalleer (en niet zo'n kleintje ook). Wat vind jij daarvan dan?

Het is niet mijn visie en niet de visie van de kerk waar ik deel van ben. Maar als de beste man er zelf voor kiest om dat te geloven dan staat hij daar helemaal vrij in. Ik heb niet zo de behoefte om het geloof van een ander, ook al wijkt dat erg af van mijn geloof, te veroordelen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor pindas83 » 15 jul 2015 17:09


Het is niet mijn visie en niet de visie van de kerk waar ik deel van ben. Maar als de beste man er zelf voor kiest om dat te geloven dan staat hij daar helemaal vrij in. Ik heb niet zo de behoefte om het geloof van een ander, ook al wijkt dat erg af van mijn geloof, te veroordelen.


Ik heb ook geen behoefte die man op te bellen om hem op de vingers te tikken. Maar ik hoop voor die gemeente dat er binnen die kerk toch mensen zijn die wel aan de bel trekken.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor rotterdam » 15 jul 2015 18:54

pindas83 schreef:Als ene predikant Van der Kaaij zegt dat Jezus nooit bestaan heeft en slechts een mythische figuur was, dan vind ik dat een dwaalleer (en niet zo'n kleintje ook). Wat vind jij daarvan dan?


Van der Kaaij en nog een paar van dit soort dominees - da's toch geneuzel in de marge.
Als de P.K.N. deze dominees uit het ambt zet, ben je dan helemaal gelukkig met de P.K.N. ?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor pindas83 » 15 jul 2015 20:13

rotterdam schreef:Van der Kaaij en nog een paar van dit soort dominees - da's toch geneuzel in de marge.
Als de P.K.N. deze dominees uit het ambt zet, ben je dan helemaal gelukkig met de P.K.N. ?


Nee, de brand er in 010

Yoshi

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor Yoshi » 16 jul 2015 06:03

Vindt je dat niet wat extremistisch?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor rotterdam » 16 jul 2015 07:16

pindas83 schreef:
Nee, de brand er in 010


Dat vermoede ik al maar je er wel mee bemoeien.
Waar (welke kerken) mag nog meer "de brand" in ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor rotterdam » 16 jul 2015 07:18

Yoshi schreef:Vindt je dat niet wat extremistisch?


Wel duidelijk :D .
Heerlijk dit soort extremisten. Altijd de "waarheid" aan hun kant.
Gewoon om lachen is de beste oplossing.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor pindas83 » 16 jul 2015 15:38

Yoshi schreef:Vindt je dat niet wat extremistisch?


Ach, ik heb gewoon weinig zin om serieus op zo 'n kinderachtige vraag in te gaan: (''Ben je dan helemaal gelukkig met de PKN?'')
Dan geef ik hem maar gewoon wat hij graag wil, is ook hij ''weer helemaal gelukkig'' \:D/

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor rotterdam » 17 jul 2015 05:37

pindas83 schreef:
Ach, ik heb gewoon weinig zin om serieus op zo 'n kinderachtige vraag in te gaan: (''Ben je dan helemaal gelukkig met de PKN?'')
Dan geef ik hem maar gewoon wat hij graag wil, is ook hij ''weer helemaal gelukkig'' \:D/


De vraag was serieus - het antwoord is wel kinderachtig.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten