Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mohamed » 23 dec 2014 11:57

benefietdiner schreef:De dominee die bij leven al heilig was.

mealybug schreef:Oh, dus de doorsnee heilige is al overleden?
Hoe rooms en onbijbels. :roll:

Gereformeerden geloven ook dat de doden alles weten, terwijl Prediker daar toch echt anders over dacht, maar ja.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor GDK » 23 dec 2014 12:05

Calvinist schreef:Christus preken aan een dood mens, heeft geen enkel nut. Zolang hij geen kennis heeft aan zijn ellendige doodsstaat.


Meen je dat werkelijk?
Vooruit met de geit!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4626
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 23 dec 2014 13:15

Spreeuw schreef:De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) vormen een kerkverband, met 49 gemeenten in Nederland en 4 gemeenten in Noord-Afrika.

mealybug schreef:Misschien bedoel je Noord Amerika?
Of Zuid Afrika?
Ik geloof dat er hier 1 zo'n gemeente is, die nog steeds predikt dat de zwarten de vervloekte afstammelingen zijn van Cham.
Totaal verwerpelijke sekte dus.
Nooit begrepen dat ze samen door 1 deur konden en kunnen met de GG, want Calvinisme en hypercalvinisme hebben niets met elkaar gemeen.


Ik bedoel inderdaad Noord-Amerika i.p.v. Noord-Afrika...
Tja, was het maar waar dat de GGiN in Noord-Afrika vertegenwoordigd zijn... Ik vrees dat wanneer ze dit zouden proberen, ze direct het doodvonnis te wachten staat...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2014 13:43

BladeStraight schreef:
Dat hebben Steenblok, Mallan en Roos toch wel iets anders verwoord. De wet dient gepredikt te worden tot allen, het evangelie is enkel voor hen die hun zonde al hebben leren kennen.

„Wij bedoelen met het woord voorwaardelijk niet, dat het Evangelie alleen aan de uitverkorenen moet worden gepredikt. Aan alle hoorders van het Evangelie wordt gepredikt hoe de Heere Zich verheerlijkt in het zaligen van doodgevallen en verdoemelijke zondaren". Aldus ds. F. Mallan, zaterdagmiddag op een ledenvergadering van KLS te Gouda. Ds. Mallan refereerde over het onderwerp „Aanbod en belofteprediking".

Wel wordt alle hoorders-voorgehouden dat er een weg tot de zaligheid geopend is. Geen zondaar heeft te lang of te zwaar gezondigd. In een weg van ware schulderkenning is er aan de voeten van Jezus, hoe schuldig ge ook zijt, nog genade te vinden.
BladeStraight schreef:Een duidelijk onderscheid wordt hier gemaakt.

Ik zie het onderscheid niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 23 dec 2014 14:06

Calvinist schreef:Christus preken aan een dood mens, heeft geen enkel nut. Zolang hij geen kennis heeft aan zijn ellendige doodsstaat

En dus zegt de GGiN , wij hoeven niet te evangeliseren, want wij zijn de uitverkorenen, en aangenomen kinderen mogen niet gedoopt, want hun ouders waren heidenen.
En dan nog zegggen dat je niet aan vervangingsleer doet...My foot.

Bambi

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Bambi » 23 dec 2014 15:04

Calvinist schreef:Christus preken aan een dood mens, heeft geen enkel nut. Zolang hij geen kennis heeft aan zijn ellendige doodsstaat.

Wijs mij eens aan waar de discipelen tijdens hun rondwandeling met de Heere Jezus, kennis hadden van hun doodstaat?

Bambi

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Bambi » 23 dec 2014 15:08

Hier een interview met ds. Mallan over de kerkscheuring.
Hij zegt niet letterlijk dat ze de 'Ware kerk' zijn, maar de manier waarop hij zijn kerkverband verhoogd t.o.v. de 'synodalen' (zoals hij de Ger.Gem. noemt) zegt genoeg.

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -heeft.pdf

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 23 dec 2014 16:04

Chaya schreef: „Wij bedoelen met het woord voorwaardelijk niet, dat het Evangelie alleen aan de uitverkorenen moet worden gepredikt. Aan alle hoorders van het Evangelie wordt gepredikt hoe de Heere Zich verheerlijkt in het zaligen van doodgevallen en verdoemelijke zondaren". Aldus ds. F. Mallan, zaterdagmiddag op een ledenvergadering van KLS te Gouda. Ds. Mallan refereerde over het onderwerp „Aanbod en belofteprediking".

Wel wordt alle hoorders-voorgehouden dat er een weg tot de zaligheid geopend is. Geen zondaar heeft te lang of te zwaar gezondigd. In een weg van ware schulderkenning is er aan de voeten van Jezus, hoe schuldig ge ook zijt, nog genade te vinden..


Het punt zit 'm hierin: het evangelie wordt wel aan iedereen verkondigd, Jezus wordt aan iedereen 'voorgesteld' zoals men dat noemt, maar uiteindelijk alleen 'aangeboden' aan degenen die zich een zondaar weten. Omdat deze kerk de wedergeboorte ziet als de overtuiging van een mens tot zonde, waarin er dus plaats gemaakt wordt voor Christus, een visie die Calvinist ook al uitsprak, wordt het evangelie dus enkel aangeboden aan wedergeborenen, zij die door genade weten een zondaar te zijn. Dus uiteindelijk wordt genade enkel aangeboden aan zij die al genade hebben ontvangen. Voor degenen die nog niet door schuldbesef getroffen en verslagen zijn wordt de wet, de hel en de gerechtigheid van God gepredikt, zodat die mensen ook zich zondaar gaan voelen. Er zijn dus eigenlijk twee trappen in de prediking.

De meeste gereformeerde kerken kennen een onderscheidende prediking, maar daarmee wordt meestal bedoelt dat in een kerk ongelovigen en gelovigen zitten. Zowel de zondaren, waar Mallan in je laatste citaat over spreekt, als de hardnekkigen zitten in de eerste groep. Kinderen van God zijn de tweede. In de GGiN, en de rechterflank van de GG, en ook in de OGG wordt er een extra onderscheid gemaakt tussen ontdekte zondaren en mensen die het nog prima kunnen stellen zonder Christus. Dat is op zich niet zo vreemd, en ook wel Bijbels, maar in de praktijk houdt dit in (en dat is voor mij het punt, niet zozeer de theologie hierachter, hoewel daar ook over te twisten is) dat enkel de bedrukten die zichzelf als zondaar leren kennen geroepen worden Christus met een waar geloof aan te nemen, terwijl die oproep aan iedereen moet gelden. Een ander punt is de belofteprediking, voor de groep waar we het nu over hebben staan er geen beloften in de Bijbel die gelden voor iedereen. Pas als je jezelf 'vermoeid en belast' weet mag je tot Christus gaan. Dat heeft natuurlijk uiterst gevaarlijke consequenties. Lijdelijkheid is er één, waarbij gewacht wordt op de juiste hoeveelheid zondekennis. Maar ook een derde weg, een zondaar kan wedergeboren zijn maar Christus niet kennen, eigenlijk wordt kennis van zonde dan al zaligmakend.

Op zich zit er best wat in de theologische onderbouwing, maar men moet op zulke momenten teruggrijpen op wat Christus en de apostelen zelf gepredikt hebben. Zonder onderscheid, en zonder voorwaarden te stellen riepen zij mensen op om zich te bekeren. Dat is niet iets lijdelijks, maar dat is iets actiefs. Werkt uwszelfs zaligheid met vreze en beven, want het is God die in u werkt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2014 16:38

BladeStraight schreef:
Het punt zit 'm hierin: het evangelie wordt wel aan iedereen verkondigd, Jezus wordt aan iedereen 'voorgesteld' zoals men dat noemt, maar uiteindelijk alleen 'aangeboden' aan degenen die zich een zondaar weten. Omdat deze kerk de wedergeboorte ziet als de overtuiging van een mens tot zonde, waarin er dus plaats gemaakt wordt voor Christus, een visie die Calvinist ook al uitsprak, wordt het evangelie dus enkel aangeboden aan wedergeborenen, zij die door genade weten een zondaar te zijn. Dus uiteindelijk wordt genade enkel aangeboden aan zij die al genade hebben ontvangen.

Ja, maar dat is toch Bijbels? Allen horen dezelfde woorden, dezelfde prediking, dezelfde nodiging, maar wie geen oren heeft om te horen, hoort dus niet.
En een onbekeerde heeft geen behoefte aan genade, want zij missen zondekennis.
Ds. Kersten zei: maar niemand wil in waarheid buigen voor de Geborene in een stal, tenzij God hem van zijn armoede overtuigt en de ogen opent voor zijn ellendestaat. En zie, dat is nu Gods werk in Zijn volk. Hij zal Zich doen overblijven een ellendig en arm volk.
Wat klopt hier dan niet volgens jou?

In de GGiN (en andere Bijbelgetrouwe gemeentes ook) gaat men volledig uit van Gods souvereiniteit. En dan wordt het grootste Wonder dat je bekeerd kunt worden.
Hij bereidt Zichzelf een plaats voor Zijn komst.
De ongelovige wil er niet aan dat God hem zou kunnen verwerpen.
Hij kwam niet voor de "kerkmens", die gingen voortdurend met de Heere Jezus in dispuut. Ze werden zelfs aan Hem geërgerd.
Maar voor de armsten, o.m. de herders in het veld, kwam Hij, zij konden niets meebrengen.
Dat is nou de geestelijke les.

Maar deze prediking is dus niet exclusief in de GGiN. Wanneer er een vergrootglas wordt gelegd
op de menselijke tekortkomingen, die er zeker zijn!, zie je de andere goede zaken over het
hoofd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Samanthi

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Samanthi » 23 dec 2014 16:53

chaya
Ik ben het wel je eens, toch worden goddelozen gerechtvaardigd, dus zou de nodiging om te buigen voor het Kind in de kribbe moet tot allen en een ieder komen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2014 17:05

Samanthi schreef:chaya
Ik ben het wel je eens, toch worden goddelozen gerechtvaardigd, dus zou de nodiging om te buigen voor het Kind in de kribbe moet tot allen en een ieder komen.

Die komt ook, maar zoals ik zei, als je als onbekeerde niet begrijpt wat je met die nodiging moet doen, hoor je deze misschien ook niet.
De dominee in de GGiN staat er niet alleen voor een selektief groepje, al lijkt dat misschien wel zo, vanwege het taalgebruik, dat alleen voor de insiders te snappen is. Dat vind ik persoonlijk jammer, al is dat hier en daar wel aan het minderen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Atro

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Atro » 23 dec 2014 21:08

Chaya schreef:Ja, maar dat is toch Bijbels? Allen horen dezelfde woorden, dezelfde prediking, dezelfde nodiging, maar wie geen oren heeft om te horen, hoort dus niet.
En een onbekeerde heeft geen behoefte aan genade, want zij missen zondekennis.
Ds. Kersten zei: maar niemand wil in waarheid buigen voor de Geborene in een stal, tenzij God hem van zijn armoede overtuigt en de ogen opent voor zijn ellendestaat. En zie, dat is nu Gods werk in Zijn volk. Hij zal Zich doen overblijven een ellendig en arm volk.
Wat klopt hier dan niet volgens jou?

In de GGiN (en andere Bijbelgetrouwe gemeentes ook) gaat men volledig uit van Gods souvereiniteit. En dan wordt het grootste Wonder dat je bekeerd kunt worden.
Hij bereidt Zichzelf een plaats voor Zijn komst.
De ongelovige wil er niet aan dat God hem zou kunnen verwerpen.
Hij kwam niet voor de "kerkmens", die gingen voortdurend met de Heere Jezus in dispuut. Ze werden zelfs aan Hem geërgerd.
Maar voor de armsten, o.m. de herders in het veld, kwam Hij, zij konden niets meebrengen.
Dat is nou de geestelijke les.

Maar deze prediking is dus niet exclusief in de GGiN. Wanneer er een vergrootglas wordt gelegd
op de menselijke tekortkomingen, die er zeker zijn!, zie je de andere goede zaken over het
hoofd.


Goed, mooi en Bijbels uitgelegd Chaya! Kan mij er helemaal in vinden.

Atro

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Atro » 23 dec 2014 21:30

Samanthi schreef:chaya
Ik ben het wel je eens, toch worden goddelozen gerechtvaardigd, dus zou de nodiging om te buigen voor het Kind in de kribbe moet tot allen en een ieder komen.

Die nodiging komt ook tot iedereen. De Heere maakt Zich eeuwig vrij in de aanbieding van Zijn genade. Geen mens kan zich verontschuldigen en/of de Heere de schuld te geven.
Alleen de nodiging krijgt pas werkelijk waarde als een zondaar neergeveld is op het slagveld van vrije genade. De nodiging krijgt alleen waarde als men overtuigd is door de Heilige Geest
Chaya haalde wijlen Ds. Kersten al aan. Hier een groter citaat van hem, waar ook de aangehaalde woorden door Chaya in te vinden zijn.

Men noemt Zijn naam Wonderlijk, (Jesaja 9:5)

Wonderlijk zal men Zijn naam noemen, Die geboren werd in een stal, Die in doeken werd gewonden en neergelegd in de kribbe. Hij, de God der goden, de Heere der heren, de gezalfde Koning over Sion, de berg van Gods heiligheid. Hij werd geboren in de diepste vernedering en armoede. Geen paleis was te bouwen, waardig om Hem te ontvangen; en zie, Hij is gekomen in een beestenstal. Geen plaats was voor Hem in de herberg. Daar was plaats voor ieder, maar niet voor Hem. Zo is het nog in geheel de wereld en zo is het ook in onze harten van nature. Voor de enige en waarachtige Zaligmaker is daar geen plaats. Wij zijn vol van wat de wereld biedt; vol van zonden en zorgen. Maar voor Christus zijn de deuren van ons hart gesloten. Doch Hij bereidt Zichzelf een plaats voor Zijn komt, naar de rijkdom Zijner genade.

Wonderlijk is Zijn Naam. In een beestenstal, in een kribbe ligt de Zone Gods neder in ons vlees. Wonderlijke tegenstelling: de Hemelkoning in een kribbe! Arm, ja armer kon het niet. Hij, Die rijk was, is arm geworden, opdat Hij Zijn volk eeuwig rijk maken zou. Hij is gekomen in de plaats van Zijn arme volk. Zij zijn schuldenaren voor God; beladen met erf- en dadelijke zonden, schuldenaren tot de eeuwige dood en zij hebben geen kwadrantpenning om te betalen. Hun gerechtigheden zijn zelfs verfoeilijk voor God, als een wegwerpelijk kleed. Maar Christus ging in hun plaats in en werd arm. Hij kwam, beladen met hun schuld en belast met hun zonden, dat is Zijn armoede. Uit eeuwige liefde legde Hij Zijn heerlijkheid af, hoewel Hij waarachtig en eeuwig en volheerlijk God was en bleef, maar Hij verborg Zijn heerlijkheid achter het voorhangsel van Zijn menselijke natuur en werd arm om al de schuld der Zijnen eeuwig weg te nemen en hun zonden te werpen in een zee van vergetelheid.

Daarom hebben de engelen gezongen: Ere zij God in de hoogste hemelen, vrede op aarde in de mensen een welbehagen. Met behoud van Gods deugden zullen de uitverkorenen met God worden verzoend, Zijn Naam ter eeuwige eer. Geheel het menselijke geslacht is in Adam verzonken tot de armoede, vervreemd van God en beladen met de schuld, waarop zij gevonnist zijn tot de eeuwige dood. Wij menen echter rijk en verrijkt te zijn en geen dings gebrek te hebben. Daarom is Christus de Jood een ergernis en de Griek een dwaasheid. De gehele wereld moge kerstfeest vieren met een kerstboom en wereldvreugde, maar niemand wil in waarheid buigen voor de Geborene in een stal, tenzij God hem van zijn armoede overtuigt en de ogen opent voor zijn ellendestaat. En zie, dat is nu Gods werk in Zijn volk. Hij zal Zich doen overblijven een ellendig en arm volk.

Ellendig en arm vanwege de zonden tegen God begaan; ellendig en arm omdat niemand hun ziel redden kan van de dood en alles te kort schiet om hun schuld bij God te voldoen. Ellendig en arm wordt dat volk meer en meer, naarmate God de Heilige Geest hen aan zichzelf bekend maakt. Voor hun schuld hebben zij geen kwadrantpenning en tot hun heiligmaking geen krachten. Maar o wonder! Christus kwam arm, in een beestenstal; in doeken gewonden; liggende in de kribbe! Hier is raad voor de armen van geest! Zijn Naam is Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst! O, arme medereiziger naar de eeuwigheid, moge God uw ogen openen voor de staat uwer ellende. Menig kerstfeest hebt gij gevierd, maar gij weigerde om als een arme tot Christus te komen. Hoe lang nog? Is het de laatste maal mischien dat het Kerstwonder u verkondigd is? Zal de arme Zaligmaker u straks verschijnen als de Leeuw uit Juda's stam, Die op u zal aanvallen als een leeuw die van jongen beroofd is en als een jonge leeuw die brult tot zijn buit?

Nog zijn we in het heden der genade; nog in de welaangename tijd, de dag der zaligheid. Moge de verkondiging van Hem, Wiens naam Wonderlijk is, u dienen om u te overreden van uw ellendestaat, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden ter zaligheid.

Samanthi

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Samanthi » 24 dec 2014 16:19

Ik lees hies in dat de preek moet overreden van mijn ellendestaat, maar o alle dorstigen komt tot de wateren, gaat uit naar de gene die helemaal niet overtuigd zijn van hun ellende staat en ook niet om daartoe te dienen, maar een regelrechte oproep, tot allen kom.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3477
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor benefietdiner » 24 dec 2014 17:25

Atro schreef:Die nodiging komt ook tot iedereen. De Heere maakt Zich eeuwig vrij in de aanbieding van Zijn genade. Geen mens kan zich verontschuldigen en/of de Heere de schuld te geven.
Alleen de nodiging krijgt pas werkelijk waarde als een zondaar neergeveld is op het slagveld van vrije genade. De nodiging krijgt alleen waarde als men overtuigd is door de Heilige Geest
Chaya haalde wijlen Ds. Kersten al aan. Hier een groter citaat van hem, waar ook de aangehaalde woorden door Chaya in te vinden zijn.

Men noemt Zijn naam Wonderlijk, (Jesaja 9:5)

Wonderlijk zal men Zijn naam noemen, Die geboren werd in een stal, Die in doeken werd gewonden en neergelegd in de kribbe. Hij, de God der goden, de Heere der heren, de gezalfde Koning over Sion, de berg van Gods heiligheid. Hij werd geboren in de diepste vernedering en armoede. Geen paleis was te bouwen, waardig om Hem te ontvangen; en zie, Hij is gekomen in een beestenstal. Geen plaats was voor Hem in de herberg. Daar was plaats voor ieder, maar niet voor Hem. Zo is het nog in geheel de wereld en zo is het ook in onze harten van nature. Voor de enige en waarachtige Zaligmaker is daar geen plaats. Wij zijn vol van wat de wereld biedt; vol van zonden en zorgen. Maar voor Christus zijn de deuren van ons hart gesloten. Doch Hij bereidt Zichzelf een plaats voor Zijn komt, naar de rijkdom Zijner genade.

Wonderlijk is Zijn Naam. In een beestenstal, in een kribbe ligt de Zone Gods neder in ons vlees. Wonderlijke tegenstelling: de Hemelkoning in een kribbe! Arm, ja armer kon het niet. Hij, Die rijk was, is arm geworden, opdat Hij Zijn volk eeuwig rijk maken zou. Hij is gekomen in de plaats van Zijn arme volk. Zij zijn schuldenaren voor God; beladen met erf- en dadelijke zonden, schuldenaren tot de eeuwige dood en zij hebben geen kwadrantpenning om te betalen. Hun gerechtigheden zijn zelfs verfoeilijk voor God, als een wegwerpelijk kleed. Maar Christus ging in hun plaats in en werd arm. Hij kwam, beladen met hun schuld en belast met hun zonden, dat is Zijn armoede. Uit eeuwige liefde legde Hij Zijn heerlijkheid af, hoewel Hij waarachtig en eeuwig en volheerlijk God was en bleef, maar Hij verborg Zijn heerlijkheid achter het voorhangsel van Zijn menselijke natuur en werd arm om al de schuld der Zijnen eeuwig weg te nemen en hun zonden te werpen in een zee van vergetelheid.

Daarom hebben de engelen gezongen: Ere zij God in de hoogste hemelen, vrede op aarde in de mensen een welbehagen. Met behoud van Gods deugden zullen de uitverkorenen met God worden verzoend, Zijn Naam ter eeuwige eer. Geheel het menselijke geslacht is in Adam verzonken tot de armoede, vervreemd van God en beladen met de schuld, waarop zij gevonnist zijn tot de eeuwige dood. Wij menen echter rijk en verrijkt te zijn en geen dings gebrek te hebben. Daarom is Christus de Jood een ergernis en de Griek een dwaasheid. De gehele wereld moge kerstfeest vieren met een kerstboom en wereldvreugde, maar niemand wil in waarheid buigen voor de Geborene in een stal, tenzij God hem van zijn armoede overtuigt en de ogen opent voor zijn ellendestaat. En zie, dat is nu Gods werk in Zijn volk. Hij zal Zich doen overblijven een ellendig en arm volk.

Ellendig en arm vanwege de zonden tegen God begaan; ellendig en arm omdat niemand hun ziel redden kan van de dood en alles te kort schiet om hun schuld bij God te voldoen. Ellendig en arm wordt dat volk meer en meer, naarmate God de Heilige Geest hen aan zichzelf bekend maakt. Voor hun schuld hebben zij geen kwadrantpenning en tot hun heiligmaking geen krachten. Maar o wonder! Christus kwam arm, in een beestenstal; in doeken gewonden; liggende in de kribbe! Hier is raad voor de armen van geest! Zijn Naam is Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst! O, arme medereiziger naar de eeuwigheid, moge God uw ogen openen voor de staat uwer ellende. Menig kerstfeest hebt gij gevierd, maar gij weigerde om als een arme tot Christus te komen. Hoe lang nog? Is het de laatste maal mischien dat het Kerstwonder u verkondigd is? Zal de arme Zaligmaker u straks verschijnen als de Leeuw uit Juda's stam, Die op u zal aanvallen als een leeuw die van jongen beroofd is en als een jonge leeuw die brult tot zijn buit?

Nog zijn we in het heden der genade; nog in de welaangename tijd, de dag der zaligheid. Moge de verkondiging van Hem, Wiens naam Wonderlijk is, u dienen om u te overreden van uw ellendestaat, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden ter zaligheid.

Het stukje van wijlen Ds. Kersten is doorspekt van de afscheiding (afsplitsing) van 1834.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afscheiding_van_1834

Inmiddels 10 maal over gedaan (10 maal gereformeerd) en het einde is niet in zicht.
Afbeelding

Onder leiding van de predikant Hendrik de Cock scheidden de gereformeerden zich af van de Hervormde kerk te Ulrum.

Zeer grote misvatting in de geschiedenis.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten