BladeStraight schreef:
Het punt zit 'm hierin: het evangelie wordt wel aan iedereen verkondigd, Jezus wordt aan iedereen 'voorgesteld' zoals men dat noemt, maar uiteindelijk alleen 'aangeboden' aan degenen die zich een zondaar weten. Omdat deze kerk de wedergeboorte ziet als de overtuiging van een mens tot zonde, waarin er dus plaats gemaakt wordt voor Christus, een visie die Calvinist ook al uitsprak, wordt het evangelie dus enkel aangeboden aan wedergeborenen, zij die door genade weten een zondaar te zijn. Dus uiteindelijk wordt genade enkel aangeboden aan zij die al genade hebben ontvangen.
Ja, maar dat is toch Bijbels? Allen horen dezelfde woorden, dezelfde prediking, dezelfde nodiging, maar wie geen oren heeft om te horen, hoort dus niet.
En een onbekeerde heeft geen behoefte aan genade, want zij missen zondekennis.
Ds. Kersten zei: maar niemand wil in waarheid buigen voor de Geborene in een stal, tenzij God hem van zijn armoede overtuigt en de ogen opent voor zijn ellendestaat.
En zie, dat is nu Gods werk in Zijn volk. Hij zal Zich doen overblijven een ellendig en arm volk.
Wat klopt hier dan niet volgens jou?
In de GGiN (en andere Bijbelgetrouwe gemeentes ook) gaat men volledig uit van Gods souvereiniteit. En dan wordt het grootste Wonder dat je bekeerd kunt worden.
Hij bereidt Zichzelf een plaats voor Zijn komst.
De ongelovige wil er niet aan dat God hem zou kunnen verwerpen.
Hij kwam niet voor de "kerkmens", die gingen voortdurend met de Heere Jezus in dispuut. Ze werden zelfs aan Hem geërgerd.
Maar voor de armsten, o.m. de herders in het veld, kwam Hij, zij konden niets meebrengen.
Dat is nou de geestelijke les.
Maar deze prediking is dus niet exclusief in de GGiN. Wanneer er een vergrootglas wordt gelegd
op de
menselijke tekortkomingen, die er zeker zijn!, zie je de andere goede zaken over het
hoofd.