Kerstnachtdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Kerstnachtdienst

Berichtdoor Spreeuw » 22 dec 2014 14:27

Veel kerken houden aanstaande woensdagavond (24 december) een Kerstnachtdienst. Er is van reformatorische zijde wel kritiek op een dergelijke dienst. Is deze kritiek terecht? Wat is jouw mening over het organiseren van een Kerstnachtdienst?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor MoesTuin » 22 dec 2014 15:44

Mocht er kritiek zijn vanuit de Reformatorische kerken om een kerstnachtdienst, dan is dit zeker niet terrecht

https://www.youtube.com/watch?v=FVGyLRWR8iQ

Het is gewoon een samenkomst (niet op zondag) maar in de nacht.
kerst nacht.
prima toch..... Hoe meer de Heere God geloofd en geprezen wordt in onderlinge samenkomsten, des te beter.
de Reformatorische kerken houden dank en bid dag op een andere dag dan de zondag, dat is toch ook prima?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2014 15:56

Spreeuw schreef:Veel kerken houden aanstaande woensdagavond (24 december) een Kerstnachtdienst. Er is van reformatorische zijde wel kritiek op een dergelijke dienst. Is deze kritiek terecht? Wat is jouw mening over het organiseren van een Kerstnachtdienst?


Zou je kunnen aangeven waar die kritiek uit bestaat? Wat de onderbouwing is? Ik ben zelf een kerstnachtdienst gewend, wat laagdrempelig, vaak interkerkelijk. Veel mensen gaan zelden of nooit naar de kerk maar maken met kerst een uitzondering en mijn ervaring is dat er veel gasten en mensen die niet bekend zijn met het evangelie naar dit soort diensten komen en dat het daarom een mooie kans is om te getuigen van het Licht in de wereld die redding brengt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor mohamed » 22 dec 2014 16:12

Het lijkt me wel een gezellige dienst, doch komt het er steeds maar niet van er eens een te bezoeken.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor Katlheen » 23 dec 2014 20:38

Wij hebben morgenavond ook een kerstnachtmis. Dat zijn altijd feestelijke diensten waarbij de kerk afgeladen vol zit. Overigens wordt de mis niet laagdrempelig ofzo gemaakt, maar houden we vast aan wat we anders ook vieren in de mis. Ik heb er zin in! En ik hoop dat het mensen tot nadenken mag zetten die anders nooit in de kerk komen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor moderngelovige » 23 dec 2014 22:26

Hier gaan we ook naar de kerstavondmis.
Tsja wat is de kritiek van reformatorische zijde eigenlijk, dat zou ik wel eens willen vernemen.

Waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn......doet het tijdstip er dan nog wel toe?

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor Katlheen » 24 dec 2014 10:38

Precies, wat is het commentaar? Dat er veel mensen de kerk in zouden kunnen komen die er anders nooit zijn? De angst aan wereldgelijkvormigheid? Op de een of andere manier willen veel mensen op kerstavond naar een kerk. Zal wel traditie en cultuur zijn. En daar kan je van alles van vinden, maar ze komen wel naar een kerk. Dan lijkt het me een uitgelezen kans dat je dat gegeven als kerk niet langs je heen laat gaan, maar daar serieus wat mee doet. Al zou er maar een tussen zitten die geraakt wordt!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor xsidd » 24 dec 2014 14:03

@Katlheen

Begin citaat"Al zou er maar een tussen zitten die geraakt wordt!"Einde citaat.

Juist!! Ik ben het in in deze woorden , van harte eens met je.
Laatst gewijzigd door xsidd op 24 dec 2014 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2014 14:14

moderngelovige schreef:Tsja wat is de kritiek van reformatorische zijde eigenlijk, dat zou ik wel eens willen vernemen.

Veel kerken kennen nog doordeweekse kerkdiensten, die in de regel maar matig worden bezocht.
Er zijn kerken die elke zondag 3 x een kerkdienst beleggen, nog maar weinig mensen gaan daadwerkelijk ook 3 keer.
Veel kerken kennen nog maar 1 kerkdienst op de zondag(morgen) daar heeft men genoeg aan.
Dit even ter vergelijking.

Het gevaar bestaat bij een kerstnachtdienst dat er teveel nadruk op de romantiek van het kerstfeest wordt gelegd. Het is knus en warm in de kerk, als er kaarsen zijn, branden die.
Het moet niet te "zwaar" worden, maar toegankelijk.
En de dienst op kerstavond is van oorsprong een R.K. gewoonte, dus dat zou ook een argument kunnen zijn.

Natuurlijk is er op zich weinig op tegen om een kerstnachtdienst te beleggen, maar is het wel met de juiste intentie en waar zijn al die mensen op zondag?
Elke zondag laat de Heere een nodiging uitgaan, wordt daar gehoor aan gegeven?

moderngelovige schreef:Waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn......doet het tijdstip er dan nog wel toe?

Nee, het tijdstip doet er helemaal niet toe. Het hoeft ook niet persé in een kerkgebouw plaats te vinden. In de ziekenkamer, in een gevangenis, in een thuissituatie, overal kan de Heere erbij zijn, als Hij erom gebeden wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor mealybug » 24 dec 2014 14:42

Chaya schreef:Het gevaar bestaat bij een kerstnachtdienst dat er teveel nadruk op de romantiek van het kerstfeest wordt gelegd. Het is knus en warm in de kerk, als er kaarsen zijn, branden die.
Het moet niet te "zwaar" worden, maar toegankelijk.
En de dienst op kerstavond is van oorsprong een R.K. gewoonte, dus dat zou ook een argument kunnen zijn.

Natuurlijk is er op zich weinig op tegen om een kerstnachtdienst te beleggen, maar is het wel met de juiste intentie en waar zijn al die mensen op zondag?
Elke zondag laat de Heere een nodiging uitgaan, wordt daar gehoor aan gegeven?


En de rest van de week?
De Bijbel, Gods Woord kan iedere dag gelezen worden.
Paulus werd als een heiden voor de heidenen, dus dat is hier ook van toepassing, denk ik.
Dus niks mis mee, al zul je er mij niet zien.
Ik gedenk Hem naar de Geest, en niet naar het vlees, zoals Paulus leert.

Bambi

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor Bambi » 24 dec 2014 14:49

Spreeuw schreef:Veel kerken houden aanstaande woensdagavond (24 december) een Kerstnachtdienst. Er is van reformatorische zijde wel kritiek op een dergelijke dienst. Is deze kritiek terecht? Wat is jouw mening over het organiseren van een Kerstnachtdienst?

De Heere Jezus is ook 's nachts geboren, dus waarom zou het fout zijn?
En dat er veel mensen komen die er anders niet zouden zijn?
En dat er nu alleen maar mensen komen voor de gezelligheid?
Ach, ik denk de reden waarom mensen komen voor God niets uitmaakt.
Toen de Heere Jezus op aarde rondwandelde, kwamen de meeste mensen ook niet, omdat ze zo in Hem geloofden.
Zacheüs kwam alleen maar uit nieuwsgierigheid kijken, wie de Heere Jezus was en zie wat er met hem allemaal gebeurde.
En zo kan God ook de nachtmis gebruiken.
Laten we juist maar blij zijn dat de nachtmis nog massaal bezocht wordt en dat de mensen zo nog mee krijgen wat de oorsprong van Kerst is.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2014 15:12

Chaya schreef:Ik denk niet dat Zacheüs alleen maar uit nieuwsgierigheid ging kijken.
De Heere Jezus zei immers tegen hem dat Hij heden in zijn huis moest zijn en daar zou de zaligheid in Christus geschieden. (Luk. 19 :9)
En de omstanders? Zij murmureerden toen ze het zagen en hoorden.
Tjah, misschien zijn er mensen die niet alleen alleen naar de kerstnachtdienst gaan voor de sfeer, maar missen ze diep van binnen de echte vrede. En wie weet komt Jezus dat gemis wel vervullen, terwijl de tegenstanders van de kerstnachtdienst dan staan te murmureren bij het horen van zoiets.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2014 00:20

Aangezien ik niemand bereid kon vinden om met mij naar de kerstnachtmis te gaan, ben ik die maar op de RKK aan het kijken. Ik zag net een kind in het koor wat bijna omviel van de slaap en gaapte i.p.v. zong. Arm kind. De algehele tendens van de dienst vind ik nogal triest en deprimerend. Ik waan me in de middeleeuwen als ik dit zie.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor Boanerges » 25 dec 2014 00:44

*Off topic*

mohamed

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2014 11:13

Ook zag ik dat er geknield werd voor de hostie, het koekje wat van ongezuurd deeg gebakken wordt (zonder gist) en het lichaam van Christus zou worden in de mond. De goede verstaander trekt daar onmiddellijk zijn conclusies uit.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten