Kerstnachtdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor xsidd » 25 dec 2014 12:24

Ik ben gisteren naar de Schuilplaats in Ede geweest, waar een kerst-nachtdienst werd gehouden. Vooral het zingen,vond ik mooi!! :)

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor moderngelovige » 25 dec 2014 21:39

Tsja, een kerstnachtdienst is dus te rooms en dan "mag" het niet.
en klaar is men weer en daarmee is alles weer verklaard, zo zijn "wij" niet.
Vind ik kort door de bocht, mss bereik je wel een heel ander publiek en is dat ook een taak van de kerk.

Gaan we even door naar mohamed die wel naar de kerstnachtmis wilde, maar niemand bereid vond,
wees dan dapper en ga alleen, dat deed ik ook toen mijn vrouw en kinderen ziek waren paar jaar terug.
De viering die je zag op tv is gewoon in een lokale parochie, dus je ziet....alledaagse dingen.
In dit geval was het in de dorpsparochie van Sint Oedenrode, de zachte g kregen we erbij, beetje vals zingen. Eigenlijk gewone mensen.
Voor een klein kind is het idd een laat tijdstip maar t'is tenslotte maar 1 maal per jaar Kerst.
Ze hoeven de volgende dag niet naar school.
Maar is dat echt zo erg allemaal, ze vinden het vaak een hele belevenis.
Er wordt geknield voor een hostie; dit wordt in rkk idd gezien als het lichaam van Christus, dat meldt je dan hier, maar je had wel de intentie naar een nachtmis te gaan en wie weet ter communie te gaan.
Je bent weer oneliners aan het rondstrooien en ik vraag me af wat het bijdraagt aan de discussie hier.

Ook al gaat iemand maar één maal per jaar naar de kerk, wie weet is dat zijn/haar enigste binding nog. Maar dan is er nog hoop! Kerst is het feest van de hoop.
Dit is samengevat uit de preek van de pastoor van de parochie welke ik kerstavond heb bezocht.
Deze kerk was trouwens helemaal vol!

mohamed

Re: Kerstnachtdienst

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2014 23:27

moderngelovige schreef:Gaan we even door naar mohamed die wel naar de kerstnachtmis wilde, maar niemand bereid vond,
wees dan dapper en ga alleen, dat deed ik ook toen mijn vrouw en kinderen ziek waren paar jaar terug.

Ook ik ben een paar jaar terug geweest in mijn eentje, dus zo bang ben ik nou ook weer niet uitgevallen.
moderngelovige schreef:De viering die je zag op tv is gewoon in een lokale parochie, dus je ziet....alledaagse dingen.
In dit geval was het in de dorpsparochie van Sint Oedenrode, de zachte g kregen we erbij, beetje vals zingen. Eigenlijk gewone mensen.
Voor een klein kind is het idd een laat tijdstip maar t'is tenslotte maar 1 maal per jaar Kerst.
Ze hoeven de volgende dag niet naar school.
Maar is dat echt zo erg allemaal, ze vinden het vaak een hele belevenis.

Tja, erg of niet, een kind wat gapend staat te zingen is geen visitekaartje.
moderngelovige schreef:Er wordt geknield voor een hostie; dit wordt in rkk idd gezien als het lichaam van Christus, dat meldt je dan hier, maar je had wel de intentie naar een nachtmis te gaan en wie weet ter communie te gaan.

Ter communie gaan, ik? De priester, diaken of acoliet zou me vragen: bent u wel katholiek?
moderngelovige schreef:Je bent weer oneliners aan het rondstrooien en ik vraag me af wat het bijdraagt aan de discussie hier.

Blijkbaar wel, want jij reageert er op en nu hebben we een discussie.
moderngelovige schreef:Ook al gaat iemand maar één maal per jaar naar de kerk, wie weet is dat zijn/haar enigste binding nog. Maar dan is er nog hoop! Kerst is het feest van de hoop.
Dit is samengevat uit de preek van de pastoor van de parochie welke ik kerstavond heb bezocht.
Deze kerk was trouwens helemaal vol!

Fijn voor je, maar kinderen die gapend zingen zoals bij de mis op tv roept bij mij een ietwat sektarisch beeld op.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten