Bevindelijke kerken en hun fascinatie van de horror

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JohnLapre

Bevindelijke kerken en hun fascinatie van de horror

Berichtdoor JohnLapre » 25 nov 2014 13:55

Gisteravond sprak dr. Sam Janse in Vriezenveen n.a.v. Jan Siebelink's boek 'Knielen op een bed violen'. Wat vinden jullie van de statements die hij maakt?

http://johnlapretravels.wordpress.com/2 ... de-horror/

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Bevindelijke kerken en hun fascinatie van de horror

Berichtdoor johannes1 » 25 nov 2014 15:16

Wat vind je zelf van fascinatie van de horror, want zoals ik je log lees is dat maar een klein stukje van zijn betoog.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke kerken en hun fascinatie van de horror

Berichtdoor benefietdiner » 25 nov 2014 15:42

JohnLapre schreef:Gisteravond sprak dr. Sam Janse in Vriezenveen n.a.v. Jan Siebelink's boek 'Knielen op een bed violen'. Wat vinden jullie van de statements die hij maakt?

dr. Sam Janse:Hoe komt het dat een verhaal, waarin de hoofdpersoon verzeild raakt in een beklemmend ultraorthodox, bevindelijk en sektarisch milieu, welke door dr. Janse wordt beschreven als een ‘zwarte religie’ en een ‘sombere godsdienst’, haar duizenden verslaat?


Als je dat wil weten moet je eerst weten wie Ds. J.P. Paauwe was.
http://www.ds-paauwe.nl/ds-paauwe.html

JohnLapre

Re: Bevindelijke kerken en hun fascinatie van de horror

Berichtdoor JohnLapre » 25 nov 2014 16:18

johannes1 schreef:Wat vind je zelf van fascinatie van de horror, want zoals ik je log lees is dat maar een klein stukje van zijn betoog.


Dag Johannes1, naar mijn idee is het te sterk uitgedrukt. Ik denk eerder dat het een fascinatie voor de waarheid is, die soms destructieve gevolgen kan hebben. Want dat er van bepaalde ongezonde elementen sprake is, door de manier waarop zaken 'doorleefd' dienen te worden, is voor mij wel duidelijk. Ik denk dat veel mensen binnen de bevindelijke orthodoxie echt geloven het goede te doen en daarbij de 'zweepslagen' (bijv. te horen een verdoemelijk schepsel te zijn) voor lief nemen of zelfs (misschien nog beter) als noodzakelijk element in een evenwichtige en Bijbelgetrouwe prediking beschouwen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bevindelijke kerken en hun fascinatie van de horror

Berichtdoor mealybug » 26 nov 2014 07:52

Wikipedia:
"Het geloof in predestinatie vloeit voort uit de leer van de soevereiniteit van God (aldus Calvijn). De positieve opvatting van de predestinatie kan ten diepste alleen plaatsvinden bij degenen, die van Godswege verzekerd zijn van hun verkiezing. Negatieve opvattingen over de predestinatie kunnen resulteren in fatalisme of lijdelijkheid, ook wel hypercalvinisme genoemd. Men kan immers niets meer doen dat enige relevantie voor het eigen heil heeft als alles al is vastgelegd in de verkiezing of verwerping. Ook vandaag de dag is deze lijdelijke houding in de bevindelijk gereformeerde gezindte bij veel mensen verankerd in hun manier van denken. Calvijn verwierp deze opvatting en spoorde de mensen aan hard te werken."

Of te wel; een stroming die hun naam ontleent aan de naam van een man (Calvijn) die hun denkwijze beslist zou verwerpen.
Op basis van een naam en wat uiterlijkheden laat de Synode het ook nog eens allemaal toe.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bevindelijke kerken en hun fascinatie van de horror

Berichtdoor mealybug » 26 nov 2014 14:12

Als je trouwens te mystiek/bevindelijk bent krijg je dit soort gevallen:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/221 ... een-teken/

Niks satan kan je leven/relatie in de war schoppen, maar "Wijkt van het kwade en het goede zal tot u komen" !!
Of kun je met de Bijbel alle kanten uit?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Bevindelijke kerken en hun fascinatie van de horror

Berichtdoor ben db bd » 26 nov 2014 18:45

eigenlijk vind ik mijzelf ook wel bevindelijk te zijn en ik vertel de mijne ook wel graag.
De vrome vrouwtjes waar ik het geloof van leerde, waren dat m.i. ook:
"Kom luister toe gij Godgezinden, gij die de Heer van harte vreest.
Hoor wat mij God deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn geest"

Dat, wat wij bevindelijke kerken noemen, er vaak benauwende cultuurtjes op na houden, met strakke bekeringsvoorschriften en zo, staat voor mij helemaal los van geestelijke bevindingen.
Zijn bevindingen trouwens geen gewone geloofservaringen met de Allerhoogste?
Ik vind ze zo verschrikkelijk zegenrijk, zo genadig en zo heerlijk troostvol: wij hebben immers een levende God Die nabij is!

Lui die zeggen dat God niet bestaat of dat ik Hem niet kan tonen, stuur ik ook altijd het pad van de bevinding op. Maar dat durven ze niet, dat vinden ze eng. Contact maken met de Eeuwige is ook wel eng als je geweten niet zuiver is, denk ik. Bang zijn voor Iemand waarvan jij (tegen je diepere weten in) beweert dat Hij niet bestaat, daar klopt natuurlijk ook iets niet aan, toch?
En de duivel wil jou graag wijsmaken dat de niet bestaande grote Schepper uiterst gevaarlijk is hoor.
(en als hij nog meer tegenstrijdige leugens in één zin zou weten te frommelen, zal hij 't niet laten.)

Het boek van Jan Siebelink zal ik niet gauw lezen. Ik verdenk hem van verraad, anders rolt er m.i. echt geen bestseller uit je pen in een kuisverrotte wereld. Het zijn de viezeriken welke grenzen van betamelijkheid grof durfden te verschuiven, welke beroemd geworden zijn: Kremer, Reve, Wolkers en die bekende Belg wiens naam me even niet te binnen wil schieten. (p.s. Hugo Claus)
Niet dat ik Siebelink van viezerik verdenk, maar wel van verraad.

Evangelischen zijn ook op zoek naar bevindingen, op een moderne manier, vind ik. Manifestaties van Gods Geest voldoen daar ook aan. Zelf heb ik daar ook vaak heerlijk van genoten hoor!
Maar fascinatie van horror heb ik nooit opgemerkt in de kerken. Wel bij de satanskerken natuurlijk. En reken er op dat het daar vaak werkt als een tierelier hoor!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Bevindelijke kerken en hun fascinatie van de horror

Berichtdoor Boerin » 26 nov 2014 19:04

mealybug schreef:Als je trouwens te mystiek/bevindelijk bent krijg je dit soort gevallen:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/221 ... een-teken/

Niks satan kan je leven/relatie in de war schoppen, maar "Wijkt van het kwade en het goede zal tot u komen" !!
Of kun je met de Bijbel alle kanten uit?

Nou als iemand gebonden is door de duivel kan dat prima hoor. Las net nog van een man wiens leven wordt verziekt omdat z'n vrouw OCD heeft en continu tegen 'm tiert, maar ja ze worden boos als je ze aanraadt voor bevrijding te gaan. Dat bestaat niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 41 gasten