Chaya schreef:Nee, het is onkunde! En dat valt me eigenlijk tegen van Rotterdam.
Gewoon een zin uit de Heidelberger Catechismus:
Aangezien wij dan naar het rechtvaardig oordeel Gods tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben, is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?
God wil, dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede ; daarom moeten wij aan haar, òf door onszelf, òf door een ander, volkomenlijk betalen.
Het is geen tale Kanaäns en de zogenaamd terugketsende opmerking is dus onterecht!
Gewoon dit dus.
Het zijn ernstige mensen, zich heel erg bewust van hun zondige staat.
Gods kinderen leven niet altijd in de hoogte MoesTuin. Er zijn ook diepten, lees de Psalmen maar.
Er is een tijd om te lachen en er is een tijd om te wenen.
Beste Chaya, de Heidelberger Catechismus begint zo rijk en mooi, dat is het begin.....
Zondag 1 en 2
Vraag 1
Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben , die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Vraag 2
Hoe veel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in deze troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Drie stukken. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden verlost worde. En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.Christus alleen heeft betaald voor al onze schulden, van daaruit kunnen en mogen we verder in vrijheid, keer op keer.
Blijf niet hangen in je schuld of luister niet als een predikant zegt, "het is niet voor jou", God roept ons mensen, trekt ons, verschuil je niet, maar kom te voorschijn in het licht, in Zijn Licht....
Als je zegt dat de genade niet voor jou is, wie denk je wel dat je bent, het lijkt zo nederig, maar ten diepste is het zeer hoogmoedig om nee te zeggen tegen de Grote God en Zijn Verlossende Genadewerk tot Redding.
De bijbel leert ons, lees bovenstaande uit de catechismus maar, Wat is uw enige troost in leven (ja nu al dus in dit leven) en straks in sterven, dat ik gekocht en betaald ben met het bloed van Christus., ja nu reeds al in dit leven.
Daarbij hoort zeker de kennis van je zonden en ellende, maar ook de verlossing hiervan in Christus waarop de dankbaarheid aan God volgt, voor Zijn Genade werk, Duizend Duizend maal o Heer, zei U hiervoor dank en eer! De Dankbaarheid mag volop klinken ook, rijkelijk en overvloedig, omdat je je zeer bewust ben van de Grote werken Gods persoonlijk in jou leven, Hij heeft jou gered en je al het kwade en zonden vergeven, en daar komt Hij ook nooit meer op terug.
https://www.youtube.com/watch?v=RG6khwel8tA1
Jezus, leven van mijn leven,
Jezus, dood van mijne dood,
die voor mij U hebt gegeven,
in de bangste zielennood,
opdat ik niet hoop'loos sterven,
maar uw heerlijkheid zou erven,
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!
2
Gij, o Jezus, hebt gedragen
lasteringen, spot en hoon,
zijt gebonden en geslagen,
Gij, des Vaders eigen Zoon,
om van schuld en eeuwig lijden
mij, verloor'ne, te bevrijden,
duizend, duizend maal, o Heer,
zij u daarvoor dank en eer!
3
Heer, verzoener van mijn zonden,
Heiland, die mij hebt gezocht,
die mijn boeien hebt ontbonden,
en voor God mij vrijgekocht,
ik, onrein in schuld verloren,
ben opnieuw in U geboren:
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!
4
Dank, mijn Heiland, voor uw lijden,
voor uw bitt're bange nood,
voor uw heilig, biddend strijden,
voor uw trouw tot in de dood,
voor de wonden, U geslagen,
voor het kruis, door U gedragen;
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!