Manier van preken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Manier van preken

Berichtdoor rotterdam » 11 okt 2015 06:27

Chaya schreef:
En wijs dan eens aan waar het zo onbegrijpelijk en fout opgeschreven is, dat het voor geen normaal mens te begrijpen is.
Ik heb ze i.i.g. gekopieerd en niets gecorrigeerd, dus de taal- en stijlfouten heb ik zo gelaten.

Heel helder allemaal

Als het een oudere predikant betreft, waarom zou hij zijn taalgebruik na 60/70 jaar moeten oppimpen ten faveure van een enkeling?

De kritiek is niet gericht op oudere mensen met een enigszins gedateerd taalgebruik. De kritiek is op het gebruiken van een preekstem.
Je zult toch met me eens zijn dat betreffende dominee als hij boodschappen gaat doen niet zo praat ?


Want zijn vaste luisteraars zijn er aan gewend, verwachten eigenlijk niet anders en zijn er content mee.
Maar hier op RW maken buitenstaanders zich er heel erg druk over. En met welke reden eigenlijk?

Ik heb hier dan ook geen enkel probleem mee, het is niet mijn kerk dus niet mijn zaak.

Er worden nog steeds mensen uit de wereld gegrepen, die zich aanmelden bij een OGG. Wonderlijk he?

Nee dat is niet wonderlijk, echter het zegt niet zoveel, ook de Jehova's en de mormonen krijgen nieuwe aanmeldingen.


mohamed

Re: Manier van preken

Berichtdoor mohamed » 11 okt 2015 15:33

Het is net alsof de betreffende predikant zonder hoop is, zo klinkt het als een grote jammerklacht. Ben blij dat ik buitenstaander ben.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Manier van preken

Berichtdoor naamloos » 13 okt 2015 10:33

** verwijderd door moderator: we gaan elkaar hier niet persoonlijk de maat nemen **
Haal dan ook die gemene suggestieve insinuaties aan het adres van David de Vos weg, dat lijkt me wel zo eerlijk. :-&
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Manier van preken

Berichtdoor MoesTuin » 15 okt 2015 17:15

Chaya schreef:Ik vind het prachtig MoesTuin, maar de de meeste reageerders in dit topic ergeren zich aan dit archaïsch taalgebruik.
.



Nou, dat taalgebruik is echt niet meer van deze tijd inderdaad, wat te beluisteren is van de eerder genoemde kerkdienst.
Als de predikant onderstaande woorden predikt in 5 minuten, heeft hij de kern van het Evangelie te pakken en kan hiervan gezongen worden in verwondering en dankbaarheid.


https://www.youtube.com/watch?v=Mnylk60 ... M&index=10

1
De Geest strijdt, O zondaar!
En zoekt uw behoud;
Hij klopt aan uw harte,
zo hard en zo koud.
Weersta dan die Geest niet,
die heden nog staat;
wellicht is het morgen,
voor eeuwig te laat.
2
O, kind van Gods liefde!
Verzwaar niet uw schuld,
maar wordt met de vrede
des Geestes vervuld.
Bedroef dan die Geest niet;
O, doe Hem geen pijn!
Dat in u uw Heiland
verheerlijkt moog zijn.
3
De tempel des harten,
van schoonheid beroofd,
en 't vuur van Gods liefde
schier in u verdoofd;
zie toe, dat die liefde
weer brandende zij;
en blus niet de Geest uit,
want God is nabij!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Manier van preken

Berichtdoor Teus » 15 okt 2015 18:44

BladeStraight schreef:De inhoud van het gebed is eigenlijk "magge we nog eens gered worden anders zullen we toch voor eeuwig branden". Zo hoort een gebed toch niet te zijn?

Chaya schreef:Nogmaals, als je dit wilt begrijpen, moet je eerst meer weten van de achtergrond van het kerkverband en de persoon in kwestie.
Het is in bepaalde kringen een: och mocht het nog zo zijn.
Maar in feite is het niet onbijbels!
We zijn rechtelozen geworden, we hebben geen rechten, hebben die verbeurd en verzondigd en dienaangaande liggen we allen onder het Oordeel.
In de algemene geloofsleer anno 2015 is het allemaal wat ruimer geworden.
Een mystieke ervaring is al genoeg om zich bekeerd te noemen.
In die kerken niet. Daar is men bang om zichzelf te bedriegen, of de ander.
Ik kan het persoonlijk wel onder zo'n prediking uithouden, alleen niet als het op een jank- of zeurtoon wordt gedaan.
Het beste is om goed inhoudelijk te luisteren, wat er nu gezegd wordt en door al die franje en tale Kanaäns, is dat lastig.


Inderdaad zo hoort een gebed niet te zijn, het is zelfs veel erger en ook hoeven we niets te weten van de achtergrond hoor Chaya.
God zegt `Kom zoals je bent`Hij bedoeld om je te bekeren maar ook in relatie tot Hem. De manier van spreken is niet de manier zoals hij tegen zijn vrouw spreekt, hij doet zich anders voor, zelfs tegenover God. Het is ongeloof als we God vragen of we bekeerd mogen worden.

Dit zegt God in Zijn Woord
Titus 2:11 Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen.

Ezech.18:23 Zou Ik werkelijk behagen scheppen in de dood van de goddeloze? spreekt de Heere HEERE. Is het niet, wanneer hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij zal leven?

2 Petr. 3:9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.

Wil je zeggen dat het van God afhangt of we verloren gaan?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2015 14:04

Teus schreef:Wil je zeggen dat het van God afhangt of we verloren gaan?

Waar heb ik dat gezegd dan?
Teus schreef:De manier van spreken is niet de manier zoals hij tegen zijn vrouw spreekt, hij doet zich anders voor, zelfs tegenover God.

Wij weten toch niet op welke wijze hij met zijn vrouw spreekt? :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Manier van preken

Berichtdoor Teus » 16 okt 2015 18:15

Teus schreef:Wil je zeggen dat het van God afhangt of we verloren gaan?

Chaya schreef:Waar heb ik dat gezegd dan?

Je zegt dat het Bijbels is, vragen of we bekeerd mogen worden.
Teus schreef:De manier van spreken is niet de manier zoals hij tegen zijn vrouw spreekt, hij doet zich anders voor, zelfs tegenover God.

Chaya schreef:Wij weten toch niet op welke wijze hij met zijn vrouw spreekt? :mrgreen:

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, ik ken deze houding heel goed. maar in dat geval is er niets op aan te merken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 17 okt 2015 11:34

[quote="Teus"]
Je zegt dat het Bijbels is, vragen of we bekeerd mogen worden.
======================================================

De oproep tot gebed om bekering staat in de Bijbel.

Jeremia 31
Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de Heere, mijn God!
Handelingen 11
En als zij dit hoorden, waren zij tevreden, en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook den heidenen de bekering gegeven ten leven!
Klaagliederen 5
Heere, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als van ouds.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Manier van preken

Berichtdoor Teus » 17 okt 2015 19:40

Teus schreef:Je zegt dat het Bijbels is, vragen of we bekeerd mogen worden.

======================================================

Chaya schreef:De oproep tot gebed om bekering staat in de Bijbel.

Jeremia 31
Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de Heere, mijn God!
Handelingen 11
En als zij dit hoorden, waren zij tevreden, en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook den heidenen de bekering gegeven ten leven!
Klaagliederen 5
Heere, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als van ouds.

Dit is juist geheel anders dan "magge we nog eens gered worden anders zullen we toch voor eeuwig branden".
Overigens de vraag is uit eigen belang, niet tot Gods eer, het gaat nooit om ons.
Het is ongeloof, God heeft beloofd iedereen te zullen bekeren als je komt zoals je bent.
Hij legt het bij God om bekeerd te worden terwijl het werk tot behoudenis door Jezus aan het kruis volbracht is, de weg is open, hij gaat zijn eigen verantwoording voorbij en legt het bij God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Manier van preken

Berichtdoor elephant60 » 18 okt 2015 02:26

https://www.youtube.com/watch?v=alURD6sUCFk

Wat een gejammer. Vreselijk om dit te moeten aanhoren ! Hel en verdoemenis klinkt uit deze verkondiging. Maar: Waar blijft het Evangelie?

Zo is er dan nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Romeinen 8:1 , Statenvertaling.

Waar blijft de geloofsblijdschap? De genade dat wij gered zijn door het bloed van Jezus? Dat onze (beleden) zonden zijn vergeven om Jezus' wil. (1 Joh. 1 : 9)? Alleen Jezus kan je redden uit het verderf. Waar blijft die prediking?

Dit gejammer is niet normaal. Hoe zouden de discipelen van Jezus het Evangelie verkondigd hebben in de Nieuw Testamentische tijd? Hoe zouden zij gevolg hebben gegeven aan de zendingsopdracht van Jezus in Matth. 28 : 19 ?

Mensen denk toch na! Beseffen jullie niet dat de satan, de tegenstander van God, er alles aan zal proberen te doen om te voorkomen dat jullie het Koninkrijk van God zullen beerven? De satan is zelf al voor eeuwig verloren, en kan niet meer behouden worden. Daarom wil de satan ook niet dat wij mensen behouden worden. Maar door Jezus kunnen wij wel behouden worden.

Jezus heeft de dood overwonnen, en met Hem kunnen wij in deze overwinning staan. Geen satan die dat blijvend kan tegenwerken. Er staat geschreven: Biedt weerstand aan de satan, en hij zal van u vlieden. Die weerstand bied je in Jezus Naam.

Dan is er ook geen reden meer om te jammeren, maar wel om te juichen. Dan kunnen wij de Here Jezus voor eeuwig lofprijzen, omdat Hij ons heeft verlost. Waar blijft die lofprijzing in de Oud Gereformeerde Gemeente? De Heere troont op de lofprijzingen van Zijn volk. Dit staat geschreven in Psalm 22 : 4.

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Manier van preken

Berichtdoor elephant60 » 18 okt 2015 03:00

*Verwijder door moderator. Het gaat in dit topic over de manier van preken.*

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 19 okt 2015 15:32

elephant60 schreef:Wat een gejammer. Vreselijk om dit te moeten aanhoren ! Hel en verdoemenis klinkt uit deze verkondiging. Maar: Waar blijft het Evangelie?

Wat zei hij dan niet, waardoor jij vindt dat het evangelie niet is verkondigd daar?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Re: Manier van preken

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 okt 2015 23:02

Ik kon het in ieder geval niet meer aanhoren zo'n ''preek''..
Voor zover het een preek te noemen is.

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Manier van preken

Berichtdoor elephant60 » 20 okt 2015 06:30

Ik heb de moeite genomen de hele preek te beluisteren. Aan het einde spreekt de dominee inderdaad iets normaler. Maar dan zijn de meeste luisteraars vanwege het zeer vermoeiende begin al afgehaakt. Precies wat de satan wil: Dat de mensen maar niet bij Jezus zullen komen! Waarom is het nodig dat de kerkdienst bijna 2 uren lang duurt? Waarvan maar een fractie wordt besteed aan Psalmgezang, in een zeer traag tempo? Is dit de prediking die vruchten draagt?

Hoe anders kan dit worden, als je kort en krachtig, vanuit de volle overtuiging dat Jezus je Redder en Verlosser is, het Evangelie predikt. Dan verandert een doodse prediking in een levendige verkondiging. Dan wordt bewaarheid het woord van Jezus: "Ik zal U vissers van mensen maken.".

Ik adviseer de OGG te bidden voor een doorbraak van de Heilige Geest, opdat zoveel mogelijk verloren zielen gered zullen worden, tot een getuigenis voor alle hierbij betrokken gelovigen.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Manier van preken

Berichtdoor GDK » 20 okt 2015 08:46

elephant60 schreef:kort en krachtig


Hoe extreme de kerk, hoe langer de diensten duren. Dat geldt trouwens ook voor kerken van evangelische snit.
De aangelinkte kerkdienst duurt maar liefst 3.5 uur. En de preek is voor mij nauwelijks te verstaan, vooral door de hinderlijke tolk. De uitersten raken elkaar.
https://www.youtube.com/watch?v=QABhdOznf6s
Vooruit met de geit!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten