Manier van preken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 09 okt 2015 09:48

naamloos schreef:Dat Hij Aramees sprak doet niet ter zake, wij spreken Nederlands. Het gaat om verouderd taalgebruik in je eigen taal.
Als ik de dialogen tussen Jezus en zijn volgelingen en de farizeeërs lees, dan vind ik nergens onderscheid in taalgebruik.
Ook niet als Hij het over Zijn Vader heeft. (oneerbiedig?)
Wanneer de mensen onder de indruk waren dan was dat vanwege de inhoud van Zijn woorden, niet vanwege de woordkeus op zich.
In normale hedendaagse taal kun je evengoed met eerbied over God spreken. Het is totaal onnodig om ouderwetse taal te gebruiken, ook moeilijk uit te leggen aan buitenstaanders waarom ouderwets aan eerbied gekoppeld wordt.
Plus dat je blijft zitten met het feit dat die taal tig jaar geleden gewoon modern was, dan zouden zij het dus in hun tijd verkeerd hebben gedaan.

Waar maak je je nu druk over, jij zit toch niet een kerkelijke gemeente waar zo gepreekt wordt?
Er is vrije keuze in Nederland. Laat die mensen als ze zich hier goed bij voelen.
Marnix schreef:Als je mensen een boodschap wil overbrengen en ze moeten dingen gaan opzoeken omdat ze de betekenis niet snappen doe je iets niet goed.

Hoe deden de mensen dat vroeger toch. Veel mensen mochten alleen de lagere school afmaken en gingen dan aan het werk. Ongestudeerd, laag geletterd soms.
Maar God is niet aan tijd, noch plaats, noch intelligentie gebonden.
Het is voor de wijzen verborgen en voor de eenvoudigen geopenbaard, volgens de Bijbel.
Nou kijk aan, is God dan niet in staat om licht en wijsheid te schenken?
Daar hebben wij helemaal geen eenvoudig sprekende dominee voor nodig.
Hoe zouden mensen anders in dergelijke kerken tot bekering komen denk je?

Ik zit liever in zo'n kerk, dat het misschien wat moeilijk is te volgen soms, dan in een kerk waar in jipenjanneke taal gesproken wordt en waar je bedrogen wordt voor de eeuwigheid.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Manier van preken

Berichtdoor naamloos » 09 okt 2015 10:00

Chaya schreef:Waar maak je je nu druk over, jij zit toch niet een kerkelijke gemeente waar zo gepreekt wordt?
Er is vrije keuze in Nederland. Laat die mensen als ze zich hier goed bij voelen.
Lekker inhoudelijk :mrgreen: . Een wedervraag. waarom maak jij je druk over dingen die in onze gemeentes gebeuren waar jij het niet mee eens bent?
Trouwens, op een forum discussieer je over dingen, en dus geef ik mijn mening.
mona schreef:Maar ik kan me wel ergeren aan het feit dat sommige predikanten veel populaire of Engelse woorden moeten gebruiken omdat ze dan denken dat ze jongeren aanspreken.
Dan moet je maar nooit naar David de Vos gaan, je zou je groen en geel ergeren denk ik.
Maar het dubbel en dwars bewezen dat hij honderdduizenden mensen aanspreekt.
De Engelse en populaire woorden en voorbeelden werken mee, waardoor de inhoud van zijn woorden landt bij veel jeugd. Toppie!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 09 okt 2015 10:26

naamloos schreef:Dan moet je maar nooit naar David de Vos gaan, je zou je groen en geel ergeren denk ik.
Maar het dubbel en dwars bewezen dat hij honderdduizenden mensen aanspreekt.
De Engelse en populaire woorden en voorbeelden werken mee, waardoor de inhoud van zijn woorden landt bij veel jeugd. Toppie!

Ik ken geen David de Vos, en dat hij zoveel mensen aan zou spreken, zegt niets over de inhoud.
=============================================================================================================================
In Amerika heb je ook van die megakerken.
Mensen worden bedrogen, hun zakken leeggeklopt, maar o o o, wat een aansprekende preachers.
Mijn jeugd gruwt ervan trouwens.
Laatst gewijzigd door Chaya op 18 nov 2015 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Manier van preken

Berichtdoor hans0166 » 09 okt 2015 10:26

Ik zit liever in zo'n kerk, dat het misschien wat moeilijk is te volgen soms, dan in een kerk waar in jipenjanneke taal gesproken wordt en waar je bedrogen wordt voor de eeuwigheid.


maar nu voeg je iets toe aan de discussie...
en waar je bedrogen wordt voor de eeuwigheid.


dit heeft op zich helemaal niets met het taalgebruik te maken, ook met de Tale Kanaans kun je rechtstreeks op weg naar de hel zijn.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 09 okt 2015 10:33

hans0166 schreef:dit heeft op zich helemaal niets met het taalgebruik te maken, ook met de Tale Kanaans kun je rechtstreeks op weg naar de hel zijn.

Dat is waar!
Maar in dit topic gaat het over de manier van preken en dat hoeft geen verbinding te hebben met het begrijpen/verstaan van de inhoud.
Maar ik ben het er absoluut mee oneens dat de tale Kanaäns - wat de geschreven taal van de H.C. niet is! - een struikelblok zou zijn.
Die taal wordt trouwens meestal "onderling" gesproken, waar men elkaar geestelijk verstaat. Anders verzandt het gesprek behoorlijk.

Als een dominee het gaat hebben over een nachthutje in de komkommerhof, krijgen de westlandse jongeren waarschijnlijk een kas met komkommerplanten, met daarin een zuipkeet voor ogen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Manier van preken

Berichtdoor rotterdam » 09 okt 2015 10:34

Chaya schreef:Hij sprak Aramees. De mensen waren onder de indruk dat hij zal er zeker geen "straattaal" uitdrukkingen bij gebruikt hebben.


Ach wat is popiejopie taal ?

Christus zegt in Mattheüs 11:17 en Lukas 7:32 ;
Zij zijn gelijk aan de kinderen, die op de markt zitten, en elkander toeroepen, en zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen, en gij hebt niet geweend.

Weet je wat dit waren ? Kinderliedjes gezongen door kinderen bij straatspelletjes.

En de gelijkenissen ? Wat denk je ? Hebben de toehoorders gegniffeld bij "de barmhartige Samaritaan" ?
Wie is mijn naaste ?, vroeg die deftige wetgeleerde "Ga heen, en doe gij desgelijks".

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Manier van preken

Berichtdoor mona » 09 okt 2015 10:38

hans0166 schreef:dit heeft op zich helemaal niets met het taalgebruik te maken, ook met de Tale Kanaans kun je rechtstreeks op weg naar de hel zijn.

Ja dat kan, en je kan ook een kind van God zijn onder de tale Kanaäns!
Ik heb een broer die David Vos geweldig vind, maar mij spreekt hij totaal niet aan.
Maar inhoudelijk hebben we samen zeer fijne gesprekken.
Hij gruwt van een orgel in de kerk, en ik van een drumstel in de kerk, en toch mogen we beiden weten geborgen te zijn in Hem.

Maar we hebben allebei onze eigen standpunten, en toch hebben we nooit onenigheid.
Dat ligt ook aan de manier van spreken. Respect voor God en voor elkaar.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Manier van preken

Berichtdoor naamloos » 09 okt 2015 10:47

Chaya schreef:Ik ken geen David de Vos, en dat hij zoveel mensen aan zou spreken, zegt niets over de inhoud.
In Amerika heb je ook van die megakerken.
Mensen worden bedrogen, hun zakken leeggeklopt, maar o o o, wat een aansprekende preachers.
Mijn jeugd gruwt ervan trouwens.
Dat zeg ik ook helemaal niet, het ging alleen maar over Engelse en populaire termen. Er werd gesuggereerd dat dát mensen niet zou aanspreken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Manier van preken

Berichtdoor naamloos » 09 okt 2015 10:49

mona schreef:Ik heb een broer die David Vos geweldig vind, maar mij spreekt hij totaal niet aan.
Maar inhoudelijk hebben we samen zeer fijne gesprekken.
Hij gruwt van een orgel in de kerk, en ik van een drumstel in de kerk, en toch mogen we beiden weten geborgen te zijn in Hem.

Maar we hebben allebei onze eigen standpunten, en toch hebben we nooit onenigheid.
Dat ligt ook aan de manier van spreken. Respect voor God en voor elkaar.
Zo hoort het, respect voor God en elkaar. Toppie! :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Manier van preken

Berichtdoor mona » 09 okt 2015 11:19

naamloos schreef:Dat zeg ik ook helemaal niet, het ging alleen maar over Engelse en populaire termen. Er werd gesuggereerd dat dát mensen niet zou aanspreken.
Toch is dat zo. Veel mensen in mijn gemeente spreekt dat niet aan. Wij zijn vacant en als er dan een gastpredikant komt met een horizontaal verhaaltje vol populaire woorden en Engelse termen waar de oudere mensen niets van begrijpen, dan spreekt hen dat niet aan.
Ik hoor regelmatig deze klacht.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 09 okt 2015 11:33

naamloos schreef:Dat zeg ik ook helemaal niet, het ging alleen maar over Engelse en populaire termen. Er werd gesuggereerd dat dát mensen niet zou aanspreken.

Nee, veelal niet. Doe maar gewoon, zegt de jeugd.
Het is eerder arrogantie (want dat zou betekenen dat het elders niet lukt) om het evangelie in poputaal te brengen. Hoe zeg je dan: jullie zijn in zonden ontvangen en geboren en moeten bekeerd worden?
Want zo is het toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Manier van preken

Berichtdoor rotterdam » 09 okt 2015 11:47

Chaya schreef:Hoe zeg je dan: jullie zijn in zonden ontvangen en geboren en moeten bekeerd worden?
Want zo is het toch?


Je kunt het woord "ontvangen" gewoon omzetten naar "verwekt".

Overigens moet je niet bekeerd worden maar je moet bekeerd zijn - morgen kan te laat zijn. Toch ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Manier van preken

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2015 11:53

Nee Chaya, het spreekt jou niet aan. En sommige jongeren ook niet. Dus roep jij dat het jongeren helemaal niet aanspreekt want dat past mooi in jouw visie :)

Chaya schreef:Hoe deden de mensen dat vroeger toch. Veel mensen mochten alleen de lagere school afmaken en gingen dan aan het werk. Ongestudeerd, laag geletterd soms.
Maar God is niet aan tijd, noch plaats, noch intelligentie gebonden.
Het is voor de wijzen verborgen en voor de eenvoudigen geopenbaard, volgens de Bijbel.
Nou kijk aan, is God dan niet in staat om licht en wijsheid te schenken?
Daar hebben wij helemaal geen eenvoudig sprekende dominee voor nodig.
Hoe zouden mensen anders in dergelijke kerken tot bekering komen denk je?

Ik zit liever in zo'n kerk, dat het misschien wat moeilijk is te volgen soms, dan in een kerk waar in jipenjanneke taal gesproken wordt en waar je bedrogen wordt voor de eeuwigheid.


Wat een onzinnige opmerking en een onterechte tegenstelling. Ik zit ook liever in een kerk die wat moeilijk te volgen is dan in een kerk met jip-en-janneke-taal waar je wordt bedrogen voor de eeuwigheid. Maar ik zit ook liever in een kerk met jip-en-janneke-taal dan in een kerk waar het moeilijk te volgen zit en je wordt bedrogen voor de eeuwigheid. En jij ook. Dat zegt dus helemaal niks. Waarom haal je er dit soort drogredenen bij dan? Als we het over bedriegen voor de eeuwigheid hebben, hebben we het over INHOUD. Als we het over taalgebruik hebben hebben we het over vormen. Dezelfde boodschap, het zelfde evangelie maar dan gewoon in de taal van deze tijd. Haal er dan geen dingen bij die er niets mee te maken hebben.

En het telkens terugkerende smoesje: "Taalgebruik maakt niet zoveel uit, God moet het ons doen verstaan" is al vaak genoeg weerlegd. God gebruikt mensen om Zijn boodschap door te geven. De reformatoren hadden al door dat onbegrijpelijk of moeilijk te begrijpen taalgebruik wel degelijk een barriere kan zijn. Daarom was een van hun speerpunten dat het evangelie in een taal moest klinken en gelezen kon worden die iedereen kon verstaan. Niet voor niets kreeg zelfs de Statanvertaling in eerste instantie het verwijt te gewoon, alledaags en plat te zijn. Dezelfde SV die sommigen nu heilig hebben verklaard....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Manier van preken

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2015 12:02

Mona schreef:Ik merk echt een verplatting van de taal, niet alleen op de kansel maar ook in de krant, tijdschriften en boeken.
Vandaag stond er een artikel in de Gelderlander over de taal in kinderboeken. De schrijver gaf aan dat de volgende woorden, gewoon woorden zijn die oudere kinderen spreken (bij deze vast sorry van mijn kant): Kuttie, homo, *censuur* shit en *censuur*. (ik zie dat ik gelijk al gecensureerd wordt, dat zegt genoeg!)De vraag waarom in zijn kinderboeken zoveel grove woorden voor kwamen, gaf de schrijver als motivatie: het is een feit dat kinderen nu eenmaal zo praten, en ik wil aansluiten op hun wereld.

Dat belooft wat voor de toekomst en voor de ontwikkeling van de taal.
Natuurlijk zullen deze woorden niet in een preek voorkomen, ik wil er alleen mee aangeven dat de taal niet alleen verandert, maar ook verplat.
Je ziet het aan de Jij/Jou discussie over de aanspreeknaam van God.
Ik wil echt niet rigide doen en star zijn door in de middeleeuwen te blijven hangen. :wink:
Maar ik kan me wel ergeren aan het feit dat sommige predikanten veel populaire of Engelse woorden moeten gebruiken omdat ze dan denken dat ze jongeren aanspreken.
Dat is de andere kant. Ik maak het regelmatig in mijn eigen gemeente mee. De ouderen vinden dit vreselijk. Ook dat is terechte klacht vind ik.


Het gaat om begrijpelijkheid. Dat je nette taal gebruikt lijkt me geen discussie. Verder moet je zorgen voor een goede balans. De kerk bestaat uit oude en jonge mensen. Het moet voor iedereen begrijpelijk zijn en als het kan ook aansprekend. Dus geen engels jargon, ook geen oud-nederlands maar gewoon ABN. Hedendaags Nederlands. Als dat niet gebeurt vind ik de klacht inderdaad terecht.

Mona schreef:Ja dat kan, en je kan ook een kind van God zijn onder de tale Kanaäns!
Ik heb een broer die David Vos geweldig vind, maar mij spreekt hij totaal niet aan.
Maar inhoudelijk hebben we samen zeer fijne gesprekken.
Hij gruwt van een orgel in de kerk, en ik van een drumstel in de kerk, en toch mogen we beiden weten geborgen te zijn in Hem.

Maar we hebben allebei onze eigen standpunten, en toch hebben we nooit onenigheid.
Dat ligt ook aan de manier van spreken. Respect voor God en voor elkaar.


Dat is mooi. Maar je gaat niet samen naar de kerk. Wel een leuke casus: Wat als dat wel zou gebeuren? Zou er dan ook geen onenigheid zijn? De onenigheid is er vaak als mensen met een verschillende visie in het zelfde kerkgebouw zit. De een klaagt over Psalmen met orgel en de ander over het drumstel. Wat dat betreft gaat het er ook om dat we elkaar daarin respecteren. Ik ken een oud stel dat de praise-avonden in onze stad trouw bezocht. Ik zei een keer tegen ze: Jullie zijn hier altijd he, bijzonder dat jullie deze muziek blijkbaar ook zo graag horen. Ach, zei de oudere vrouw: Ik heb er niet zoveel mee, het is totaal niet mijn muziek. Maar ik zie die jongeren zo graag enthousiast God prijzen en aanbidden en dan maakt mijn voorkeur voor muziek / liederen toch helemaal niet uit? Ik vond dat erg mooi. In plaats van zich te ergeren aan de drums, toetsen enz keek ze naar het hart van die jongeren. We moeten niet altijd onze eigen smaak, wensen etc. de boventoon laten voeren maar ook kijken naar de ander. Dan ontstaat er zoveel meer ruimte en onderling begrip.... en eenheid in verscheidenheid. Fijn dat jij en je broer dat ook mogen ervaren. We hoeven gelukkig niet allemaal het zelfde te zijn, het zelfde te vinden en zo. Als we elkaar daar maar de ruimte in geven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Manier van preken

Berichtdoor naamloos » 09 okt 2015 12:54

naamloos schreef:
Dat zeg ik ook helemaal niet, het ging alleen maar over Engelse en populaire termen. Er werd gesuggereerd dat dát mensen niet zou aanspreken.
mona schreef:Toch is dat zo. Veel mensen in mijn gemeente spreekt dat niet aan. Wij zijn vacant en als er dan een gastpredikant komt met een horizontaal verhaaltje vol populaire woorden en Engelse termen waar de oudere mensen niets van begrijpen, dan spreekt hen dat niet aan.
Ik hoor regelmatig deze klacht.
O ik geloof wel dat in jullie kerk mensen dat niet aanspreekt, het gaat me erom dat het geen universele stelling is.
En verder is het natuurlijk ook niet zo dat het noodzakelijk een horizontaal verhaaltje is wanneer er in het Engels en populaire taal wordt gepraat. Horizontale verhaaltjes kun je in verouderde en populaire taal vertellen, evenals verticale voorbeelden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten