Manier van preken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 20 okt 2015 09:05

elephant60 schreef:Ik heb de moeite genomen de hele preek te beluisteren. Aan het einde spreekt de dominee inderdaad iets normaler. Maar dan zijn de meeste luisteraars vanwege het zeer vermoeiende begin al afgehaakt.

Hoe anders kan dit worden, als je kort en krachtig, vanuit de volle overtuiging dat Jezus je Redder en Verlosser is, het Evangelie predikt. Dan verandert een doodse prediking in een levendige verkondiging. Dan wordt bewaarheid het woord van Jezus: "Ik zal U vissers van mensen maken.".

Je hebt wel doorzettingsvermogen. :wink:
Persoonlijk denk ik dat het zo niet moet. Maar als niemand de beste man er op durft te wijzen dat een paar lessen logopedie misschien wel goed zouden zijn, verandert er niets.
Als ds. K wat meer uptempo zou spreken, zou de kerk al een kwartier korter kunnen duren.
elephant60 schreef: Waarvan maar een fractie wordt besteed aan Psalmgezang, in een zeer traag tempo?

Omdat in die kerken het Woord meer centraal staat.
elephant60 schreef:Is dit de prediking die vruchten draagt?

Ja, dat geloof ik wel.
elephant60 schreef:Ik adviseer de OGG te bidden voor een doorbraak van de Heilige Geest, opdat zoveel mogelijk verloren zielen gered zullen worden, tot een getuigenis voor alle hierbij betrokken gelovigen.

Die laatste zin is nou jammer, het klinkt badinerend. Wij kunnen niet bepalen of de Heilige Geest daar niet in hun midden is!
Bovendien zijn er meer gemeenten en predikanten en bestaat de OGG niet alleen uit deze kerk+predikant.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Manier van preken

Berichtdoor rotterdam » 21 okt 2015 07:50

Chaya schreef:elephant60 ; Ik adviseer de OGG te bidden voor een doorbraak van de Heilige Geest, opdat zoveel mogelijk verloren zielen gered zullen worden, tot een getuigenis voor alle hierbij betrokken gelovigen.

Die laatste zin is nou jammer, het klinkt badinerend. Wij kunnen niet bepalen of de Heilige Geest daar niet in hun midden is!
Bovendien zijn er meer gemeenten en predikanten en bestaat de OGG niet alleen uit deze kerk+predikant.


Wat is er fout aan deze oproep ?
Ik bid voor alle kerken en gemeenten om Heilige Geest, opdat zoveel mogelijk verloren zielen gered zullen worden, tot een getuigenis voor alle hierbij betrokken gelovigen. Wat is hier badinerend aan?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Manier van preken

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2015 08:22

Chaya schreef:Die laatste zin is nou jammer, het klinkt badinerend. Wij kunnen niet bepalen of de Heilige Geest daar niet in hun midden is!
Bovendien zijn er meer gemeenten en predikanten en bestaat de OGG niet alleen uit deze kerk+predikant.


Misschien kan je het wel zien aan de hand van bepaalde zaken? Een belangrijke graadmeter is het avondmaal. Allen die door de Geest worden geleid zijn kinderen van God. En de Geest overtuigt onze geest dat we kinderen van God zijn. (Rom 8)

We kunnen dus kijken naar hoeveel mensen zich kinderen van God noemen. Want dat doen ze niet uit zichzelf maar omdat de Geest werkt en ze daarvan overtuigt. Bij het avondmaal is daar wel veel van zichtbaar. Stel, er gaat nauwelijks iemand aan het avondmaal aan, dan kunnen we misschien niet stellen dat de Geest er helemaal niet is, maar dan lijkt me gebed voor doorbraak van de Geest wel een passend gebed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Manier van preken

Berichtdoor Speedy » 21 okt 2015 08:36

Marnix schreef:We kunnen dus kijken naar hoeveel mensen zich kinderen van God noemen. Want dat doen ze niet uit zichzelf maar omdat de Geest werkt en ze daarvan overtuigt. Bij het avondmaal is daar wel veel van zichtbaar. Stel, er gaat nauwelijks iemand aan het avondmaal aan, dan kunnen we misschien niet stellen dat de Geest er helemaal niet is, maar dan lijkt me gebed voor doorbraak van de Geest wel een passend gebed.


Laten we dan maar hart gaan bidden voor heel de kerk. Met volle avondmaalstafels gaan er net zo goed verloren, die de naam van Christus op hun lippen nemen en niet eens weten wie Jezus persoonlijk voor hen is. Als het hedendaagse activisme wat in kerken heerst DE graadmeter moet zijn voor een omgeving waar de Geest zou werken, dan kom er bedrogen mee uit. Maar probleem is, bij een dienst van OGG heeft iedereen de mond vol, maar niemand durft de vinger op de zere plek in de eigen gemeente te leggen. Schaamt men zich? De mond vol over een ander, maar hoe is het in eigen gemeente?

De laatste tijd hoor ik van diverse mensen die in andere kringen terecht zijn gekomen, dat ze uiteindelijk net zo erg vinden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Manier van preken

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2015 09:47

Bidden voor heel de kerk lijkt me een goed plan. Dat volle avondmaalstafels niet hoeft te zeggen dat iedereen ook bekeerd is kan kloppen. Aan de andere kant is het avondmaal wel een oproep aan hen die Jezus als hun verlosser kennen en als die tafels leeg blijven ondanks dat iedere zondag het evangelie klinkt is wel wat anders dan wanneer gelovigen gehoor geven aan de oproep om de dood van hun Verlosser te gedenken en daar ook mensen bij zitten die dan maar meegaan omdat iedereen aangaat. De volle avondmaalstafels zijn Bijbelser dan wanneer die tafels leeg blijven, ook al zitten "wolven onder de schapen"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2015 09:57

Marnix schreef: De volle avondmaalstafels zijn Bijbelser dan wanneer die tafels leeg blijven, ook al zitten "wolven onder de schapen"

Jezelf een oordeel eten en drinken is dan maar slechts een klein detail?
Voor wie is het H.A. ingesteld, door Jezus Zelf!
Voor hen die om hun zonden een afkeer van zichzelf hebben en toch vertrouwen dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid door zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te versterken en hun leven te beteren.
1 Korinthe 11:
Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.
Daarom zijn onder u vele zwakken en kranken, en velen slapen.

En dan is het H.A. niet voor degenen die er wettelijk aan zouden mogen, d.w.z. aan de kerkrechtelijke regels hebben voldaan.
Volle of lege tafels zegt niet alles over de persoonlijke geestelijke staat van de kerkgangers, eerder over de prediking.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Manier van preken

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2015 10:25

Dat klopt maar als in een gemeente van duizend man er maar een paar aan het avondmaal aangaan geeft dat dus wel aan dat er met het geestelijk leven ergens iets mis is. Het geloof is exclusief, voorbehouden aan een enkeling en dat is niet omdat de rest dat niet wil. Ze weten niet hoe. Terecht geef je aan dat het avondmaal is voor wie op het offer van Christus vertrouwen. Dan is het toch zorgwekkend als op een grote gemeente maar een enkeling aan durft te gaan? Dan is de opmerking dat daar gebed voor nodig is toch terecht?

Overigens is de oproep van Paulus in 1 Korinthe 11 geen oproep tot minder volle avondmaalstafels maar om met de hele gemeente het avondmaal op de juiste manier te vieren waarbij men gastvrij is en omziet naar elkaar.

Wel ben ik het met je eens dat het niet aan de persoonlijke staat hoeft te liggen maar ook gevolg van de prediking kan zijn. Als die juist zou zijn zouden er allicht veel meer mensen aan het avondmaal aangaan. Maar ook dan is er gebed nodig en verlichting door de Geest dus opnieuw is de oproep daartoe dan terecht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Manier van preken

Berichtdoor Speedy » 21 okt 2015 10:39

Marnix schreef:Dat klopt maar als in een gemeente van duizend man er maar een paar aan het avondmaal aangaan geeft dat dus wel aan dat er met het geestelijk leven ergens iets mis is. Het geloof is exclusief, voorbehouden aan een enkeling en dat is niet omdat de rest dat niet wil. Ze weten niet hoe. Terecht geef je aan dat het avondmaal is voor wie op het offer van Christus vertrouwen. Dan is het toch zorgwekkend als op een grote gemeente maar een enkeling aan durft te gaan? Dan is de opmerking dat daar gebed voor nodig is toch terecht?

Overigens is de oproep van Paulus in 1 Korinthe 11 geen oproep tot minder volle avondmaalstafels maar om met de hele gemeente het avondmaal op de juiste manier te vieren waarbij men gastvrij is en omziet naar elkaar.

Wel ben ik het met je eens dat het niet aan de persoonlijke staat hoeft te liggen maar ook gevolg van de prediking kan zijn. Als die juist zou zijn zouden er allicht veel meer mensen aan het avondmaal aangaan. Maar ook dan is er gebed nodig en verlichting door de Geest dus opnieuw is de oproep daartoe dan terecht.


Dan maar weer de vraag, waarom maak jij je zo druk over een kerk met duizend man waar een paar aan het avondmaal gaan, en waarom maak jij je niet druk over een kerk van duizend man waar iedereen avondmaal viert, maar waar amper op Christus wordt vertrouwt, waar een geestelijk leven van 0,0 is?

Ik vind het frappant hoe velen zich druk maken over die kerken, maar dat er mensen in hun eigen omgeving regelrecht verloren gaan, omdat ze wel Avondmaal vieren, maar een geloof hebben, wat amper geloof is.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Manier van preken

Berichtdoor naamloos » 21 okt 2015 10:45

Speedy schreef:Dan maar weer de vraag, waarom maak jij je zo druk over een kerk met duizend man waar een paar aan het avondmaal gaan, en waarom maak jij je niet druk over een kerk van duizend man waar iedereen avondmaal viert, maar waar amper op Christus wordt vertrouwt, waar een geestelijk leven van 0,0 is?

Ik vind het frappant hoe velen zich druk maken over die kerken, maar dat er mensen in hun eigen omgeving regelrecht verloren gaan, omdat ze wel Avondmaal vieren, maar een geloof hebben, wat amper geloof is.
Hmm, hiermee matig je jezelf een oordeel over je medemens aan. Jij weet heel niet wat in het hart van een ander is.
Mensen die geen h.a. vieren zeggen hiermee iets over zichzelf, evengoed als mensen die wel h.a. vieren.
De normale houding is toch dat we gewoon geloven wat mensen belijden (geldt voor beide groepen), tenzij ze zichzelf tegenspreken in leer en leven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Manier van preken

Berichtdoor Speedy » 21 okt 2015 10:49

naamloos schreef:]Hmm, hiermee matig je jezelf een oordeel over je medemens aan. Jij weet heel niet wat in het hart van een ander is.
Mensen die geen h.a. vieren zeggen hiermee iets over zichzelf, evengoed als mensen die wel h.a. vieren.
De normale houding is toch dat we gewoon geloven wat mensen belijden (geldt voor beide groepen), tenzij ze zichzelf tegenspreken in leer en leven.


Inderdaad, maar waarom wel een oordeel over het een, maar het ander daar zit het wel goed mee. ... omdat wij ons wel kunnen vinden in 'leer en leven' van een ander? Ik vind het vrij hypocriet wat er hier door een aantal gezegd wordt, druk maken over de OGG omdat het niet past in het beeld, maar terwijl de naaste heel dichtbij regelrecht verloren gaat omdat die Christus ook niet kent. En dat wordt wel goed gevonden, want die persoon viert nog avondmaal ..
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Manier van preken

Berichtdoor naamloos » 21 okt 2015 11:02

Speedy schreef:Inderdaad, maar waarom wel een oordeel over het een, maar het ander daar zit het wel goed mee. ... omdat wij ons wel kunnen vinden in 'leer en leven' van een ander? Ik vind het vrij hypocriet wat er hier door een aantal gezegd wordt, druk maken over de OGG omdat het niet past in het beeld, maar terwijl de naaste heel dichtbij regelrecht verloren gaat omdat die Christus ook niet kent. En dat wordt wel goed gevonden, want die persoon viert nog avondmaal ..
Maar mensen belijden toch ook iets door niet aan het h.a. deel te nemen? Oordelen over het hart van een ander komt niemand anders toe dan God, daarom rest ons niets anders dan over te nemen wat mensen van zichzelf laten zien.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Manier van preken

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2015 14:23

Speedy schreef:
Dan maar weer de vraag, waarom maak jij je zo druk over een kerk met duizend man waar een paar aan het avondmaal gaan, en waarom maak jij je niet druk over een kerk van duizend man waar iedereen avondmaal viert, maar waar amper op Christus wordt vertrouwt, waar een geestelijk leven van 0,0 is?

Ik vind het frappant hoe velen zich druk maken over die kerken, maar dat er mensen in hun eigen omgeving regelrecht verloren gaan, omdat ze wel Avondmaal vieren, maar een geloof hebben, wat amper geloof is.


Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Allereerst, hoe kom je erbij dat ik me wel druk maak om kerken waar nauwelijks iemand aan het avondmaal aangaat en niet om kerken waar iedereen zonder na te denken aangaat? Ik vind beide geschetste situaties zorgwekkend en in dit topic komt een van beide situaties ter sprake. Op basis daarvan stellen dat ik het een wel zorgwekkend vind en het ander niet is niet juist.

Uitgangspositie is daarmee wel dat de kerk, de gemeente, avondmaal viert. Dan is het zorgwekkend als mensen het avondmaal niet vieren..... en het is ook zorgwekkend als mensen avondmaal vieren maar helemaal niet in Hem geloven. In beide gevallen is het doel dat ze het avondmaal gaan vieren, maar wel om de goede reden. Omdat ze Hem als hun zaligmaker kennen en Hem willen volgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Manier van preken

Berichtdoor Nina » 21 okt 2015 14:47

Speedy schreef:
Dan maar weer de vraag, waarom maak jij je zo druk over een kerk met duizend man waar een paar aan het avondmaal gaan, en waarom maak jij je niet druk over een kerk van duizend man waar iedereen avondmaal viert, maar waar amper op Christus wordt vertrouwt, waar een geestelijk leven van 0,0 is?


@ Speedy: waar haal je het vandaan, dat in gemeentes waar 'iedereen' avondmaal viert, men amper op Jezus vertrouwt en dat daar een geestelijk leven van 0,0 is?
Heb je nooit gelezen dat je niet moet oordelen? Kan jij in de harten van die mensen kijken?

Je hoort mij niet zeggen dat in gemeentes waar weinig mensen aan het avondmaal gaan, er geen geloof is. Ik denk eerder dat het te maken heeft met de leer: men is zo benauwd dat men zich een oordeel eet, dat men uit veiligheidsoverwegingen er maar helemaal van af ziet. (Gebaseerd op een stuk tekst die wordt ge-over accentueerd)
Men gaat er daar aan voorbij dat de Heer nergens zegt dat wie zonder zonde is wordt uitgenodigd, nee, er staat: 'DOE dit tot Mijn gedachtenis. Het is een opdracht, voor wie in Hem gelooft.

Ik ben eens op vakantie ergens in een dienst geweest waar een handjevol mensen aan de tafel gingen, ik vond het zò triest.
Er werd door iemand die bij ons was gezegd dat dat het groepje was dat behouden was in die gemeente. Dat is toch vreselijk?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2015 15:09

Nina schreef:@ Speedy: waar haal je het vandaan, dat in gemeentes waar 'iedereen' avondmaal viert, men amper op Jezus vertrouwt en dat daar een geestelijk leven van 0,0 is?
Heb je nooit gelezen dat je niet moet oordelen? Kan jij in de harten van die mensen kijken?

Je hoort mij niet zeggen dat in gemeentes waar weinig mensen aan het avondmaal gaan, er geen geloof is. Ik denk eerder dat het te maken heeft met de leer: men is zo benauwd dat men zich een oordeel eet, dat men uit veiligheidsoverwegingen er maar helemaal van af ziet. (Gebaseerd op een stuk tekst die wordt ge-over accentueerd)
Men gaat er daar aan voorbij dat de Heer nergens zegt dat wie zonder zonde is wordt uitgenodigd, nee, er staat: 'DOE dit tot Mijn gedachtenis. Het is een opdracht, voor wie in Hem gelooft.

Ik ben eens op vakantie ergens in een dienst geweest waar een handjevol mensen aan de tafel gingen, ik vond het zò triest.
Er werd door iemand die bij ons was gezegd dat dat het groepje was dat behouden was in die gemeente. Dat is toch vreselijk?

Ik heb zonet een nieuw topic geopend over het Heilig Avondmaal, genaamd Censura Morum.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Re: Manier van preken

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 okt 2015 15:13

GDK schreef:
Hoe extreme de kerk, hoe langer de diensten duren. Dat geldt trouwens ook voor kerken van evangelische snit.
De aangelinkte kerkdienst duurt maar liefst 3.5 uur. En de preek is voor mij nauwelijks te verstaan, vooral door de hinderlijke tolk. De uitersten raken elkaar.
https://www.youtube.com/watch?v=QABhdOznf6s


Erg overdreven zo'n reactie. Alles over één kam scheren..

Als ik de bijbel lees bijvoorbeeld Nehemia 8:2-4;
kwam het gehele volk als één man bijeen op het plein voor de Waterpoort. En men verzocht de schriftgeleerde Ezra het boek der wet van Mozes, die de Here aan Israël gegeven had, te halen. Toen bracht de priester Ezra de wet vóór de gemeente, zowel mannen als vrouwen en ieder die het kon begrijpen, op de eerste dag van de zevende maand. En hij las daaruit voor op het plein vóór de Waterpoort van dat het licht werd tot de namiddag in tegenwoordigheid van de mannen en de vrouwen en van hen die het konden begrijpen. Het gehele volk hoorde aandachtig naar het boek der wet.

Langer dan 3.5 uur en "hen die het konden begrijpen". (Kinderen)?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duschka1 en 34 gasten