Liedboek 2013 (Nieuwe Liedboek)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Liedboek 2013 (Nieuwe Liedboek)

Berichtdoor Spreeuw » 04 okt 2014 20:44

Vorig jaar is het Nieuwe Liedboek verschenen: "Liedboek", met als ondertitel "Zingen en bidden in huis en kerk". Website: http://www.liedboek.nl/

Zie ook: http://www.pkn.nl/werkvelden/liturgie/k ... dboek.aspx
Hierbij ook de link naar de rapportage over het Nieuwe Liedboek: http://www.pkn.nl/Lists/PKN-Bibliotheek ... edboek.pdf


Zojuist las ik dat de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland (VGKN) het Nieuwe Liedboek ten zeerste ontraden. http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... bled=false


Wordt er in jouw kerk uit het Nieuwe Liedboek gezongen?

Zo ja, wat zijn jouw ervaringen hiermee? Is het een verbetering t.o.v. het Liedboek uit 1973 of andere liedbundels?
Zo nee, zou je graag over willen gaan op het zingen uit het Nieuwe Liedboek?

Een algemene vraag: Is het vorig jaar verschenen Liedboek een verbetering t.o.v. het Liedboek voor de Kerken uit 1973?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Liedboek 2013 (Nieuwe Liedboek)

Berichtdoor Optimatus » 05 okt 2014 20:10

In twee van de vier kerkgemeenschappen waar ik organist ben, wordt het nieuwe Liedboek gebruikt (waaronder in de "eigen" gemeente). Ik merk dat mensen over het algemeen positief zijn, hoewel wij nieuwe liederen gedoseerd en met behulp van de al ruim 17 jaar bestaande cantorij aan het repertoire van de gemeente toe aan het voegen zijn. Het vorige liedboek heeft 40 jaar dienst gedaan, we hebben dus alle tijd om de gemeente nieuwe liederen aan te leren.

Vooral de Scandinavische liederen vinden gretig aftrek in onze gemeente. Weer eens iets anders.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Liedboek 2013 (Nieuwe Liedboek)

Berichtdoor Spreeuw » 07 okt 2014 18:37

Optimatus schreef:In twee van de vier kerkgemeenschappen waar ik organist ben, wordt het nieuwe Liedboek gebruikt (waaronder in de "eigen" gemeente). Ik merk dat mensen over het algemeen positief zijn, hoewel wij nieuwe liederen gedoseerd en met behulp van de al ruim 17 jaar bestaande cantorij aan het repertoire van de gemeente toe aan het voegen zijn. Het vorige liedboek heeft 40 jaar dienst gedaan, we hebben dus alle tijd om de gemeente nieuwe liederen aan te leren.

Vooral de Scandinavische liederen vinden gretig aftrek in onze gemeente. Weer eens iets anders.


Er zijn ook wel kritische geluiden, namelijk dat het nieuwe Liedboek meer vrijzinnig gekleurd is en hierin veel gezangen uit de gereformeerde traditie verdwenen zijn. Dit ook vooral als we het nieuwe liedboek met het oude liedboek vergelijken.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Liedboek 2013 (Nieuwe Liedboek)

Berichtdoor Optimatus » 07 okt 2014 20:23

Dat ligt bij ons niet zo gevoelig als meer ter rechterzijde in de PKN.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Liedboek 2013 (Nieuwe Liedboek)

Berichtdoor Lalage » 08 okt 2014 09:51

Bij mij in de kerk werden veel liederen al gezongen die in het nieuwe liedboek zijn gekomen, maar die niet in het oude liedboek stonden. Omdat we een beamer gebruiken merk je daar weinig van. Het geeft natuurlijk wel veel nieuwe inspiratie voor degenen die zich bezighouden met het uitzoeken van liederen voor kerkdiensten.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Liedboek 2013 (Nieuwe Liedboek)

Berichtdoor GDK » 08 okt 2014 15:16

Optimatus schreef:In twee van de vier kerkgemeenschappen waar ik organist ben, wordt het nieuwe Liedboek gebruikt (waaronder in de "eigen" gemeente).


Ik ben geen organist, maar het lijkt me dat als je alle bundels voor begeleiding zelf ook thuis wilt hebben, dat je een beste investering moet doen. In sommige kerken zingen ze psalmen, oude gezangen, oude lieboek, nieuwe liedboek, johan de heer, opwekking en de elb.
ga d'r maar aan staan.... Heb jij die ook allemaal nodig?
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Liedboek 2013 (Nieuwe Liedboek)

Berichtdoor Optimatus » 09 okt 2014 14:16

Niet echt, de beide genoemde PKN-gemeenten hanteren het nieuwe Liedboek en de orgelbegeleidingsbundels staan in de kerk (ik heb ze daarom ook niet zelf aangeschaft). De geref. bondsgemeente waar ik speel, zingt psalmen waarvan de melodieën (nagenoeg) gelijk zijn aan die uit het nieuwe Liedboek (m.u.v. enkele verhogingen). Het Oud-Katholiek Gezangboek dat ik in de Oud-Katholieke kerk in Schoonhoven gebruik, is wat gecompliceerder maar na zestien jaar ervaring durf ik te zeggen dat ik dat boek een beetje ken :)

En ik speel inmiddels redelijk makkelijk van blad en ik kan zelf een beetje harmoniseren. Dat scheelt ook al.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Re: Liedboek 2013 (Nieuwe Liedboek)

Berichtdoor Riska » 18 okt 2014 20:59

Veel liederen zijn erg mooi - ik heb het over de liederen die nieuw zijn.
Wij zingen iedere zondag één 'lied van de week' - dat wil zeggen van de nieuwe liederen die erin staan. Soms even voor de dienst geoefend, soms speelt de organist voor met een heldere, enkele toon en soms ook zingt het gewoon goed weg. Er zijn sommige liederen uit het Liedboek verdwenen, maar ook veel zijn opgenomen die eerst "tussentijds" gepubliceerd weren en een bundel met die liederen heeft opgeleverd.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Liedboek 2013 (Nieuwe Liedboek)

Berichtdoor Lalage » 18 okt 2014 21:06

GDK schreef:Ik ben geen organist, maar het lijkt me dat als je alle bundels voor begeleiding zelf ook thuis wilt hebben, dat je een beste investering moet doen. In sommige kerken zingen ze psalmen, oude gezangen, oude lieboek, nieuwe liedboek, johan de heer, opwekking en de elb.
ga d'r maar aan staan.... Heb jij die ook allemaal nodig?

Organisten krijgen meestal een financiële vergoeding toch? Dan kan je dat mooi daarvan kopen ;)

Anoniem_89

Re: Liedboek 2013 (Nieuwe Liedboek)

Berichtdoor Anoniem_89 » 18 okt 2014 22:06

Lalage schreef:Organisten krijgen meestal een financiële vergoeding toch? Dan kan je dat mooi daarvan kopen ;)


Ik dacht dat men dat vrijwillig deed :shock:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten