Namen van protestantse kerkgebouwen in Nederland

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Namen van protestantse kerkgebouwen in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 04 okt 2014 13:35

Verschillende protestantse kerkgebouwen in ons land (maar ook daarbuiten) hebben een naam. Ik bedoel dan uiteraard niet de naam van het kerkgenootschap, maar de naam die door leden aan hun kerkgebouw gegeven wordt. Pas geleden las ik een artikel in het opinieblad voor de Nederlands Gereformeerde Kerken ("Opbouw"). Dit artikel gaat over de naamgeving van protestantse kerkgebouwen in Nederland. Het artikel is op 5 september 1997 gepubliceerd, dat is dus al 17 jaar geleden. Het is hier te lezen: http://www.opbouwonline.nl/artikel.php?id=6180

Hierbij ook een artikeltje in het RD over namen van orthodox-protestantse kerkgebouwen: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_504437


Het kerkgebouw waar ik elke zondag de kerkdiensten bijwoon, heeft "geen" naam. Zelf vind ik de naam "Opstandingskerk" wel mooi. Het verwijst naar een zeer belangrijk heilsfeit, namelijk de opstanding van Christus en naar het leven: Christus heeft de dood overwonnen. Heeft jouw kerkgebouw een naam en welke namen vind je mooi voor een protestants kerkgebouw?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Namen van protestantse kerkgebouwen in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 04 okt 2014 15:46

Vind het wel mooi als een kerk nog een naam heb.
Pas zag ik op een kerk staan
"Elke Zondag Open!"

Kijk....dat is helemaal een mooie boodschap.

Deze is ook schitterend voor de mensen goed aansluitend in de 21e Eeuw....

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Namen van protestantse kerkgebouwen in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 15:17

MoesTuin schreef:Vind het wel mooi als een kerk nog een naam heb.
Pas zag ik op een kerk staan
"Elke Zondag Open!"

Kijk....dat is helemaal een mooie boodschap.

Deze is ook schitterend voor de mensen goed aansluitend in de 21e Eeuw....

Afbeelding


Er zijn bijvoorbeeld ook kerken die "De Open Hof" of "Open Hofkerk" heten. Dat vind ik ook een prachtige en open naam!

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Namen van protestantse kerkgebouwen in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 02 dec 2014 19:54

De Immanuëlkerk vind ik zelf de mooiste naam. God met ons, rijker kan het eigenlijk niet.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Namen van protestantse kerkgebouwen in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 21:05

BladeStraight schreef:De Immanuëlkerk vind ik zelf de mooiste naam. God met ons, rijker kan het eigenlijk niet.


Dat is zeker een mooie naam. Opvallend is wel dat er maar weinig kerkgebouwen van (streng) bevindelijk gereformeerden (Gereformeerde Gemeenten e.d.) deze naam dragen, de naam "Rehoboth(kerk)" bijvoorbeeld komt bij hen veel vaker voor.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Namen van protestantse kerkgebouwen in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 02 dec 2014 23:58

Spreeuw schreef:Dat is zeker een mooie naam. Opvallend is wel dat er maar weinig kerkgebouwen van (streng) bevindelijk gereformeerden (Gereformeerde Gemeenten e.d.) deze naam dragen, de naam "Rehoboth(kerk)" bijvoorbeeld komt bij hen veel vaker voor.


Wat wil je hier mee suggereren? Ik ben zelf lid van de GG en hoewel onze kerk geen Immanuëlkerk heet, is Immanuël toch elke zondag aanwezig in de prediking.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Namen van protestantse kerkgebouwen in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 05 dec 2014 20:35

BladeStraight schreef:Wat wil je hier mee suggereren? Ik ben zelf lid van de GG en hoewel onze kerk geen Immanuëlkerk heet, is Immanuël toch elke zondag aanwezig in de prediking.


Niet alleen GG, maar ook GGiN en OGGiN e.a.
Dat is nu juist de vraag, als Immanuël wel elke zondag aanwezig is in de prediking, waarom krijgen dan maar weinig kerken de naam Immanuëlkerk?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Namen van protestantse kerkgebouwen in Nederland

Berichtdoor Pcrtje » 05 dec 2014 20:45

Spreeuw schreef:Niet alleen GG, maar ook GGiN en OGGiN e.a.
Dat is nu juist de vraag, als Immanuël wel elke zondag aanwezig is in de prediking, waarom krijgen dan maar weinig kerken de naam Immanuëlkerk?
Omdat veel evangelische gemeenten al die naam dragen en twee kerken met dezelfde naam in dezelfde stad verwarrend is..? :P
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Namen van protestantse kerkgebouwen in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 05 dec 2014 23:05

Spreeuw schreef:
Niet alleen GG, maar ook GGiN en OGGiN e.a.
Dat is nu juist de vraag, als Immanuël wel elke zondag aanwezig is in de prediking, waarom krijgen dan maar weinig kerken de naam Immanuëlkerk?


Ongetwijfeld, maar als ik heel eerlijk ben kan de naam van een kerk mij niet zo bijster veel schelen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Namen van protestantse kerkgebouwen in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 24 dec 2014 22:57

BladeStraight schreef:Ongetwijfeld, maar als ik heel eerlijk ben kan de naam van een kerk mij niet zo bijster veel schelen.


Mij kan het wel wat schelen, omdat je met een naam iets uitdraagt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten