Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 21:47

StillAwake schreef:Er hoeft niks te veranderen in mijn optiek, maar het tegenhouden van veranderingen met als belangrijkste argument "traditie" lijkt me ook niet de bedoeling.


Ik merk dat men in de behouden kerken nogal terughoudend is in bijvoorbeeld het vernieuwen van de Bijbelvertaling, het zingen van andere liederen dan enkel psalmen etc.. Terwijl er juist wel goede redenen zijn om dat wel te doen. Sorry dat ik wat uiterlijkheden noem, maar daar heeft het wel vaak betrekking op. Ook staat men vaak kritisch t.o.v. de wetenschap. Dat lijkt me ook niet terecht, aangezien God ook de wetenschap kan gebruiken om zaken duidelijker te maken.

Of die terughoudendheid allemaal met het argument "traditie" gebeurt weet ik niet, maar ik vermoed dat dit wel vaak het geval is.

In mijn optiek moet er dus wel het een en ander veranderen in de "behouden" kerken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor StillAwake » 26 sep 2014 07:22

Spreeuw schreef:Ik merk dat men in de behouden kerken nogal terughoudend is in bijvoorbeeld het vernieuwen van de Bijbelvertaling, het zingen van andere liederen dan enkel psalmen etc.. Terwijl er juist wel goede redenen zijn om dat wel te doen. Sorry dat ik wat uiterlijkheden noem, maar daar heeft het wel vaak betrekking op. Ook staat men vaak kritisch t.o.v. de wetenschap. Dat lijkt me ook niet terecht, aangezien God ook de wetenschap kan gebruiken om zaken duidelijker te maken.

Of die terughoudendheid allemaal met het argument "traditie" gebeurt weet ik niet, maar ik vermoed dat dit wel vaak het geval is.

In mijn optiek moet er dus wel het een en ander veranderen in de "behouden" kerken.

Het enige wat er "moet" veranderen is wellicht de angst tegen veranderingen.
Als mensen zich echter prettig voelen bij de SV, bij een psalmberijming van 250 jaar oud met dito taalgebruik of bij het exclusieve gebruik van het orgel wil ik dat respecteren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2014 10:28

Ik ook wel maar de vraag is of dat het doel is van het gemeente-zijn. Of niet. Je hebt ook een taak naar buiten toe, naar de wereld toe, een gastvrije taak, een missionaire taak. Ik vraag me af of daar bijvoorbeeld vertalingen en berijmingen in passen die buiten de kerk niemand begrijpt. Terwijl er prima vertalingen en berijmingen zijn in begrijpelijke taal. Iets behouden omdat het traditie zijn kan ook negatieve gevolgen hebben.

Aan de andere kant vind ik het wel mooi dat de CGK zo breed is maar nog steeds niet uit elkaar gevallen is? Niet herkenbaar hoor ik iemand zeggen? Dat lijkt me mooi. Het straalt in ieder geval uit dat de Kerk van Christus geen eenheidsworst is maar een prachtige veelkleurige diversiteit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Spreeuw » 04 okt 2014 11:29

Ik ook wel maar de vraag is of dat het doel is van het gemeente-zijn. Of niet. Je hebt ook een taak naar buiten toe, naar de wereld toe, een gastvrije taak, een missionaire taak. Ik vraag me af of daar bijvoorbeeld vertalingen en berijmingen in passen die buiten de kerk niemand begrijpt. Terwijl er prima vertalingen en berijmingen zijn in begrijpelijke taal. Iets behouden omdat het traditie zijn kan ook negatieve gevolgen hebben.


Inderdaad, dat ben ik met je eens. Toch hebben veranderingen in de kerk vaak ook negatieve gevolgen. Sommige mensen willen nou eenmaal geen veranderingen, vaak ook uit angst voor nog meer ongewenste vernieuwingen.

Aan de andere kant vind ik het wel mooi dat de CGK zo breed is maar nog steeds niet uit elkaar gevallen is? Niet herkenbaar hoor ik iemand zeggen? Dat lijkt me mooi. Het straalt in ieder geval uit dat de Kerk van Christus geen eenheidsworst is maar een prachtige veelkleurige diversiteit.


Ja, maar is eenheid in de kerk dan niet belangrijk?

Jezus zei (zoals we lezen in Johannes 17:20-23):
20 Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. 22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: 23 ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2014 20:34

Eenheid wil niet inhouden dat je op alle vlakken het met elkaar eens bent. Het houdt in dat je je met elkaar verbonden weet, ook als er onderlinge verschillen zijn. Eenheid in diversiteit. Ik voel me ook niet alleen een met mensen uit mijn eigen kerkverband of mensen die er net zo over denken als ik.

En tja, als er negatieve gevolgen zijn vanwege goede veranderingen moet je je afvragen wat er voorop staat, Christus... of wijzelf, met onze cultuur, hoe wij het graag willen enz. Net als wanneer er negatieve gevolgen zijn als iets niet verandert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor BladeStraight » 16 okt 2014 11:05

Interessant dat de CG verbondsvisie nog niet ter sprake is gekomen. Persoonlijk denk ik dat dit de enige reden is dat de 'rechterflank' van de CGK nog niet is gefuseerd met de GG.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Anoniem_89

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 okt 2014 19:24

Weten ze zelf wel het verschil? :roll:

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor BladeStraight » 17 okt 2014 14:56

De predikanten wel, mag ik hopen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2016 20:05

Marnix schreef:Eenheid wil niet inhouden dat je op alle vlakken het met elkaar eens bent. Het houdt in dat je je met elkaar verbonden weet, ook als er onderlinge verschillen zijn. Eenheid in diversiteit. Ik voel me ook niet alleen een met mensen uit mijn eigen kerkverband of mensen die er net zo over denken als ik.


Dat is wel erg relatief, Marnix. Als christen deel ik het geloof met een moslim dat er slechts 1 God is, maar om nou te zeggen dat ik me verbonden voel met het geloof van een moslim, kan ik bepaald niet zeggen. Dus "eenheid in diversiteit"? Dat moet je wel nader definiëren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2016 20:12

Als je mijn hele reactie had gelezen / geciteerd was deze reactie overbodig geweest. Ik had het de heel tijd over eenheid in Christus. Als Gods zoon en verlosser. Die heb ik niet met een moslim.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2016 20:22

Marnix schreef:Als je mijn hele reactie had gelezen / geciteerd was deze reactie overbodig geweest. Ik had het de heel tijd over eenheid in Christus. Als Gods zoon en verlosser. Die heb ik niet met een moslim.


Maar waarom zijn er dan toch zoveel verschillende kerkverbanden onder degenen die belijden dat Christus de Zoon van God is? Waarom zijn er onder hen zoveel scheuringen, die geleid hebben (en nog steeds leiden) tot definitieve scheidingen in kerkgemeenschappen? Dat is toch geen eenheid in diversiteit?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2016 20:45

Voor een deel niet. Vraag mij niet waarom er zoveel kerkverbanden zijn maar het os niet goed. Aan de andere kant kan er ook op allerlei vlakken eenheid zijn ondanks die verschillende verbanden. Ik heb niet alleen contact met christenen uit mijn gemeente maar met christenen uit allerlei kerkverbanden hier. Er zijn genoeg kerkmuur-overstijgende activiteiten, als ik naar christelijke evenementen, concerten, conferenties enzovoorts ga is er ook eenheid ondanks de verscheidenheid.

Alleen stralen we die vaak niet uit. Daarom hoop ik dat de kerken weer samengaan. We worden steeds kleiner dus we moeten vaak ook wel. We kunnen ons zoveel verdeeldheid niet meer permiteren en het is ook niet bijbels. Dat we de eenheid weer moeten gaan zoeken is wel een geluk bij een ongeluk
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor hans0166 » 09 aug 2016 10:46

Spreeuw schreef:Als christen deel ik het geloof met een moslim dat er slechts 1 God is, maar om nou te zeggen dat ik me verbonden voel met het geloof van een moslim, kan ik bepaald niet zeggen.


en wat is het geloof van een Moslim? ...99 van de 100 die dit roepen hebben nog nooit ook maar iets over de Islam gelezen buiten de berichten in de krant of een of ander verhaaltje van de kansel of ergens anders.
Als je net als met alle christenen naar de kern kijkt, zijn de Moslims echt niet zover van het Christendom verwijderd.
Er zijn zelfs stellingen dat ze oorspronkelijk een Christelijke splintergroep zijn die ge-evolueerd is.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor elbert » 09 aug 2016 11:34

Laten we ontopic blijven. Het gaat over de rechterflank van de CGK, niet over moslims.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Niagara » 11 okt 2016 16:20

Ik ga naar een kerk die samenvoeging van CGK en GKV is. Ik weet niet of die tot een behoudende flank wordt gerekend? Ik moet zeggen dat ik me er een stuk fijner voel dan in de 'pure' GKV's waar ik van kindsbeen heen ging. Door de samenwerking zijn er bepaalde dingen die typisch GKV zijn en in mijn voorgaande gemeentes bijna onaantastbaar zijn, een stuk makkelijker bespreekbaar en ineens geen hoofdzaak maar gewoon de bijzaak die het voor mij altijd al was. Ik weet eigenlijk niet of dit gevoel andersom ook geldt voor de van oorsprong CGKers in mijn gemeente. Ik ervaar de samenwerking als een groot goed. Naar mijn idee gaat het nu veel meer over essentiele dingen en verkettert men elkaar niet maar zoekt men juist de verbinding. Ik vind dit prachtig en denk dat dit een stap in de richting is van hoe Jezus zijn kerk bedoeld heeft. Niet harrewarrend en scheidend, maar uit op het beste voor elkaar en verbinding zoekend.
Afbeelding


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten