Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2017 10:49

Marnix schreef:Ik denk dat na de recente ontwikkelingen waarbij de CGK heeft besloten om niet mee te doen aan een gezamelijk theologische universiteit met de GKV en NGK, het niet meer zo lang gaat duren of de boel scheurt een keer. Het wordt steeds lastiger om het bij elkaar te houden. het is al een wonder dat het zo lang goed is gegaan maar ik vreea dat het binnenkort klaar is, als ik zie wat er allemaal op social media wordt gezegd en zo.

Vind je het gepast dat een dominee uitgebreid twittert en dan zegt dat hij zich schaamt om CGKer te zijn?
Ik vrees ook wel dat het op een scheuring uitloopt. Maar in die zin, dat het zal scheiden in (hoop ik) meer BhP (verwante) gemeentes en de samenwerkingsgemeentes (CGK/GKv/NGK) Kortweg gezegd: de algemeen christelijke gereformeerde vrijgemaakte kerk.
Daar zal ik dan geen lid van worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2017 12:56

Zoiets hoop ik ook, hoewel ik liever zie dat de CGK-gemeenten worden verdeeld over de CGK's en NGK's en het andere deel over de HHK. Zodat er niet weer een nieuw kerkverband bijkomt. En anders schrijf ik me misschien wel over want ik draag liever af aan een Gereformeerde universiteit die de eenheid zoekt, dan een universiteit die graag de eigenheid en verdeeldheid in stand houdt. En als een predikant zich schaamt voor dit besluit en daar een goede onderbouwing voor heeft (de eenheid zoeken versus je eigenheid willen handhaven) snap ik dat wel.

Het gaat er natuurlijk een keer van komen, de onderlinge verschillen worden alleen maar groter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 01 apr 2019 21:52

Behoorlijk onrustig in de Christelijk Gereformeerde Kerken, een kerkverband wat ook om zijn volle breedte bekend staat.

Maar hoe lang is dit nog houdbaar?

https://cip.nl/72711-herman-selderhuis- ... -pauzeknop

Crisis in de Christelijk Gereformeerde Kerken
Wat te doen?
Bij elkaar blijven koste wat het kost of in liefde uit elkaar en opgaan in voor alle richtingen herkenbare andere reeds bestaande kerkverbanden en zodoende ook samen lid zijn van de uiteindelijke Ene Gemeente van Christus.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor elburger » 02 apr 2019 06:57

Ik ben er een voorstander van dat de CGK , en zoals hier gesteld wordt de rechterkant, zijn eigen identiteit behoudt.
Natuurlijk mag men in bredere zin gaan kijken of samenwerking van nut kan zijn, maar in mijn oude gemeente heb ik gezien waar dat toe kan leiden.
Over het algemeen zal men, als er een convenant komt, water bij de wijn moeten doen.
En daar schuilt m.i. het "gevaar".
In mijn oude gemeente vervaagden de kerkelijke regels, het werd allemaal wat minder strak, meer werelds.
Daar ben ik geen voorstander van.
Maar daarin sta ik hier waarschijnlijk wel als een roepende in de woestijn.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor benefietdiner » 02 apr 2019 08:23

elburger schreef:Maar daarin sta ik hier waarschijnlijk wel als een roepende in de woestijn.

Of één die het niet meer met zijn kerkelijke denominatie eens is en genoodzaakt te vertrekken naar een andere denominatie waar je het wel mee eens bent.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2019 08:45

elburger schreef:Ik ben er een voorstander van dat de CGK , en zoals hier gesteld wordt de rechterkant, zijn eigen identiteit behoudt.
Natuurlijk mag men in bredere zin gaan kijken of samenwerking van nut kan zijn, maar in mijn oude gemeente heb ik gezien waar dat toe kan leiden.
Over het algemeen zal men, als er een convenant komt, water bij de wijn moeten doen.
En daar schuilt m.i. het "gevaar".
In mijn oude gemeente vervaagden de kerkelijke regels, het werd allemaal wat minder strak, meer werelds.
Daar ben ik geen voorstander van.
Maar daarin sta ik hier waarschijnlijk wel als een roepende in de woestijn.

Grappig is dat Johannes de Doper (waar je met "roepende in de woestijn" naar lijkt te verwijzen) juist opriep tot MINDER regels, en meer oprechtheid.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 06 apr 2019 09:52

Toch wel schrikken als je dit artikel leest bij de NOS.

https://nos.nl/artikel/2278856-christel ... dheid.html


Dan schiet het door mij de woorden van de Heer

"Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 06 apr 2019 12:23

MoesTuin schreef:Toch wel schrikken als je dit artikel leest bij de NOS.

https://nos.nl/artikel/2278856-christel ... dheid.html


Dan schiet het door mij de woorden van de Heer

"Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Een zijn. Inderdaad. Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee? Homoseksualiteit accepteren ja of nee? Ik denk hier zelf heel genuanceerd over. Echter hebben we in onze kerken afspraken gemaakt met elkaar. En als je bepaalde afspraken wilt wijzigen of helemaal van tafel wilt hebben, dan dien je de kerkelijke weg te bewandelen, zoals dat dan zo netjes heet. En niet "je zin doordrukken". Dat past niet in de gemeente van Christus! En daarbij krijg je dan vroeg of laat een enorme puinhoop. Ik ben benieuwd wat de komende synode oplevert..
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2019 13:02

Race406 schreef:Een zijn. Inderdaad. Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee? Homoseksualiteit accepteren ja of nee? Ik denk hier zelf heel genuanceerd over. Echter hebben we in onze kerken afspraken gemaakt met elkaar. En als je bepaalde afspraken wilt wijzigen of helemaal van tafel wilt hebben, dan dien je de kerkelijke weg te bewandelen, zoals dat dan zo netjes heet. En niet "je zin doordrukken". Dat past niet in de gemeente van Christus! En daarbij krijg je dan vroeg of laat een enorme puinhoop. Ik ben benieuwd wat de komende synode oplevert..

Geheel met je eens. Kleinigheidje is wel dat de CGK nogal wat samenwerkingsgemeenten kent, die vervolgens onder meerdere synodes (van andere genootschappen) vallen.
Daar wordt de "kerkelijke weg" op zijn zachts gezegd nogal difuus van...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 09 apr 2019 13:20

StillAwake schreef:Geheel met je eens. Kleinigheidje is wel dat de CGK nogal wat samenwerkingsgemeenten kent, die vervolgens onder meerdere synodes (van andere genootschappen) vallen.
Daar wordt de "kerkelijke weg" op zijn zachts gezegd nogal difuus van...
En daarom is er in het verleden besloten dat in voorkomende gevallen de minst ver strekkende kerkorde zal gelden. Dat maakt een en ander wat minder diffuus lijkt me :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2019 13:24

Race406 schreef:En daarom is er in het verleden besloten dat in voorkomende gevallen de minst ver strekkende kerkorde zal gelden. Dat maakt een en ander wat minder diffuus lijkt me :wink:

Dat zou je zeggen.
Toch is het vaak lastig te zeggen welke de minst verstrekkende is.
Is de meest verstrekkende degene die ruimte biedt aan vrouwen in het ambt?
Of is de uitsluiting van de vrouw verstrekkender.

Ik zou het eerste zeggen, maar als dit een principieel punt voor je is is het tweede ook te verdedigen.
Meer of minder verstrekkend is (deels) subjectief...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2019 13:26

StillAwake schreef:Geheel met je eens. Kleinigheidje is wel dat de CGK nogal wat samenwerkingsgemeenten kent, die vervolgens onder meerdere synodes (van andere genootschappen) vallen.
Daar wordt de "kerkelijke weg" op zijn zachts gezegd nogal difuus van...

Ikzelf zie dus weinig heil in een samenwerkingsverband, omdat het dan te waterig wordt. Een beetje van de CGK en een beetje van de GKv.
Dan heb je ook nog het probleem dat de ene GKv of CGK de andere niet is. Soms is het verschil veel te groot.
Race406 schreef:Ik ben benieuwd wat de komende synode oplevert..

Ik ook.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2019 13:32

Chaya schreef:Ikzelf zie dus weinig heil in een samenwerkingsverband, omdat het dan te waterig wordt. Een beetje van de CGK en een beetje van de GKv.
Dan heb je ook nog het probleem dat de ene GKv of CGK de andere niet is. Soms is het verschil veel te groot.

Samenwerkingsverbanden blijven sowieso een beetje een samengeraapt iets.
Het blijven toch 2 clubs ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2019 13:55

StillAwake schreef:Samenwerkingsverbanden blijven sowieso een beetje een samengeraapt iets.
Het blijven toch 2 clubs ;-)

Het is mogelijk, als het 2 gemeentes zijn met een zelfde ligging.
Maar een BhP gemeente samengaan met een GKv die een vrouwelijke diaken heeft, dat matcht niet.
Maar ik zie bijvoorbeeld wel een BhP met een HHK samengaan, daar is ook al kanselruil tussen.
Een nichtje van mij die vanwege het werk van haar man naar het zuiden des lands moest verhuizen, is daar lid geworden van de GKv, omdat dit de meest bijbelgetrouwe gemeente was in de omgeving. Maar als zijn contract afloopt en ze keren terug, komt ze weer in de CGK.
Hoe ruimdenkend je ook bent, vaak zie je toch een liefde voor een kerkverband, die in het hart verankerd zit.
Er zijn mensen die een aantal keren een kerkverband ruilen voor een andere, maar dat zijn er toch minder dan de honkvasten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2019 15:25

Chaya schreef:Het is mogelijk, als het 2 gemeentes zijn met een zelfde ligging.
Maar een BhP gemeente samengaan met een GKv die een vrouwelijke diaken heeft, dat matcht niet.
Maar ik zie bijvoorbeeld wel een BhP met een HHK samengaan, daar is ook al kanselruil tussen.
Een nichtje van mij die vanwege het werk van haar man naar het zuiden des lands moest verhuizen, is daar lid geworden van de GKv, omdat dit de meest bijbelgetrouwe gemeente was in de omgeving. Maar als zijn contract afloopt en ze keren terug, komt ze weer in de CGK.
Hoe ruimdenkend je ook bent, vaak zie je toch een liefde voor een kerkverband, die in het hart verankerd zit.
Er zijn mensen die een aantal keren een kerkverband ruilen voor een andere, maar dat zijn er toch minder dan de honkvasten.

Bij ons bestaat kanselruil tussen CGK en GKv (al heb ik het al een poos niet meer meegemaakt).
Je zegt iets over het zuiden van het land. Ik denk dat je daar een waar punt aanstipt. Als je de kerken (en dat geldt voor alle verbanden waar ik ooit op meerdere plaatsen in Nederland geweest ben) onderling vergelijkt, kom je nogal wat streek-effecten tegen.
In het noorden zou je een heel andere kerk kiezen dan in het oosten, en in het westen weer een andere dan in het zuiden vermoed ik.

Een liefde voor het kerkverband: door veel te reizen neemt dit af, een partner uit een andere gemeente laat dit al weer verminderen, en zelf verander je ook.
Wellicht dat je nichtje als ze terug gaat juist de GKv tijd gaat overromantiseren, en tegen bepaalde zaken aan gaat lopen waar ze nu naar terugverlangt.
Kerken zijn niet statisch, maar mensen ook niet. Je nichtje zal haar ervaringen meenemen.
Zoals ik mijn ervaringen in het buitenland mee heb genomen (al heb ik door mijn jeugd wellicht minder last van "liefde voor een kerkverband").
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten