Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2016 11:58

BladeStraight schreef:Ik noem ds. van Heteren, ds. Kempeneers, ds. Roos. Dat zijn predikanten die ontzettend gewaardeerd worden in de GG, en waar het enige knelpunt de verbondsleer is. De theologie van de HHK ken ik niet zo precies.

Omdat zij bevindelijke predikanten zijn en dat wordt gewaardeerd in de GG.
Nadat ds Venema van de CGK naar de GG was overgegaan, zie ik niet echt een inhoudelijk verschil in zijn prediking. Ik denk dat muurtjes bij predikanten minder hoog zijn dan bij veel gemeenteleden.
Al heel wat jaren wordt er aan verborgen kanselruil gedaan, men noemde het dan Tijdrede, of zo.
In de reformatorische zorgcentra en verpleeghuizen, gaan wekelijks predikanten voor uit diverse kerken. Geen enkel probleem voor de meeste ouderen.
Overigens zitten in de hervormde kerk (PKN) ook predikanten die qua prediking gerust in de GG zouden passen, of gepast hadden(ds Simons, wijlen ds. Olie bijvoorbeeld)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Niagara » 12 okt 2016 16:05

Chaya schreef:Het gaat niet om vitten, ook niet over bijzaken, maar soms om fundamentele verschillen. En elkaar liefhebben betekent niet dat je alles van die ander moet goedkeuren.
Als een groep mensen een bepaalde vernieuwing wil doorvoeren, heb je de plicht om tenminste jezelf "vrij te maken". Het waarschuwen dient in liefde te gebeuren en niet vittend gedaan te worden.
In onze gemeente wordt geregeld iets nieuws ingevoerd, met het ene heb ik geen moeite omdat het inderdaad een bijzaak is (ik noem bijv. ritmisch zingen, verandering van volgorde van liturgie, dat soort dingen) maar als er principiële zaken mee gemoeid zijn, zal ik toch wel het bij de k.r. ter sprake brengen. Dat kan heel goed op huisbezoek bijvoorbeeld, of tijdens een gemeentevergadering.

Het heeft met angst niet te maken. Soms kun je niet mee in een bepaalde vernieuwing, omdat je kunt aantonen dat dit niet tot eer van de Heere is, maar meer om het de mensen naar de zin te maken. Het moet in de kerkdienst gaan om Hem, toch?
En dat wordt met al die veranderingen vergeten.

Je moet liefde niet verwarren met kleverige aai over de bol. We zijn allen op reis naar de nimmer eindigende eeuwigheid en daarom is een kerkdienst een serieuze zaak. Daarin moet de Liefde van Christus gepredikt worden, maar toch ook de noodzaak tot bekering.
En het stereotiepe beeld van een kerk vol zwartgeklede mensen, die bang zijn om aan het H.A. te gaan, zich onbekeerd menen, staat tegenover een kerk vol jubelende mensen, waarin die noodzaak tot bekering niet verkondigd wordt, want Jezus houdt van ons allemaal en je mag komen zoals je bent. En daar stopt het dan. Maar dat is de halve waarheid Niagara.
Ik kerk zelf in een middengemeente (maar dat begreep je al denk ik) en af en toe komt er een BhP predikant, of uit die rechterflank.
Dan wordt de spade 2 voet dieper gestoken hoor. Ontdekkend en separerend gepreekt en daar kun je de week mee in, met al zijn verleidingen.


Mijn ervaring is dat niet-BhP-dominees evengoed kunnen preken over zonde en zondebesef. Ik vind het een goede kwestie dat dit gebeurd, maar niet als daarbij de uitweg naar redding door Jezus Christus niet genoemd wordt. Dat is mijn ervaring door vriendinnen van mij die naar HHK en GG gingen. Ze kwamen er depressief van terug.

Ik belicht hier inderdaad de naastenliefde, maar bedoel met naastenliefde niet dat er nooit vermaand wordt. Juist elkaar in liefde aanspreken op zonden vind ik een belangrijk deel van kerk zijn. Wat mijn probleem is, is dat het vaak niet in liefde wordt gedaan. Een heleboel regeltjes zonder liefde voor God of naaste, waar iedereen elkaar op beoordeeld, is niet alleen een probleem in zware kerken. En er zijn vast ook zwaardere kerken waar dit wel op een liefdevolle wijze gebeurt.

Mijn ervaring is wel dat juist uit angst veel veranderingen tegengehouden worden. En dat progressievere gemeenteleden zich hieraan ergeren en erover roddelen is mijns inziens evenmin zoals het bedoeld is. Als er een verandering is vind ik het zeker ook belangrijk dat dit niet in tegenspraak met de bijbel is en in dienst is van de gemeente. Met in dienst van de gemeente bedoel ik niet dat men naar de mond gepraat moet worden, maar dat het bevorderlijk is voor de gemeenschap die God bij elkaar heeft gebracht. Hierbij moet dus niet énkel naastenliefde, maar ook God liefhebben boven alles hoog in het vaandel staan. Het is een gemeente die bestaat uit mensen maar het blijft Gods gemeente, daar moet men nooit vandaan gaan.

Natuurlijk zijn er hoofdzaken die vaststaan. Maar als dat dingen zijn die in alle andere stromingen niet zo zijn als in jouw kerkverband, ben je dan van mening dat alle andere kerkverbanden het mis hebben en mensen in jouw kerkverband het enige ware geloof hebben? Is het antwoord daarop nee, is het dan wel echt een hoofdzaak?

Ik denk dat het meer gaat om accentverschillen. In de ene kerk gaat het vooral over zonde en zondebesef, in de tweede kerk vooral over genade en het verkrijgen van die genade, in de derde over dankbaarheid en gaven van de Geest. Heeft één van deze kerken het mis? In mijn ogen niet, zolang er kennis is van alle gebieden, en geen een vergeten wordt. Sommige mensen hebben het misschien nodig om voortdurend te horen hoe zondig ze zijn en weten al van genade en dankbaarheid maar hebben het nodig op het begin daarvan gewezen te worden. Andere mensen hebben na een paar aanwijzingen al door wat er allemaal misgaat in hun handelen en hebben het nodig om vooral op de redding daaruit gewezen te worden: de genade. En sommige mensen hebben de eerste twee stappen al onder de knie en willen zich vooral focussen op de opdracht een gemeente te vormen, hun gaven voor God te gebruiken en in dankbaarheid te leven en horen daarover het liefst veelvuldig.
Het mooiste zou zijn dat alle aspecten voor ieder mens voldoende aan bod komen in de dienst, maar omdat mensen zo verschillend zijn lijkt dit een onmogelijke opdracht. Dat zou kunnen pleiten voor zoveel verschillende kerken als er mensen zijn, maar ik denk dat juist de veelkleurigheid van een gemeente zo mooi bedoeld is. We zijn geen lichaam met allemaal handen, we zijn een lichaam met allerlei verschillende leden.
Daarom pleit ik voor samengang, en af en toe incasseren dat het niet precies zo gaat als het beste bij jou past.
Dan moet ik maar af en toe een donderpreek uitzitten waar alleen aan het eind in één zin genoemd wordt dat Jezus hieruit redt en dat je om de Geest moet bidden om je hieruit te leiden. (Wat trouwens ook in onze kerk af en toe gebeurt, maar waar ik vaak in wanhoop van thuiskom).
Als het in de volgende dienst dan ook weer mag gaan over praktische handvaten in het hoe nu verder, naar aanleiding van de zonden die in de vorige preek aangekaart werden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor BladeStraight » 12 okt 2016 19:57

Niagara schreef:Mijn ervaring is dat niet-BhP-dominees evengoed kunnen preken over zonde en zondebesef. Ik vind het een goede kwestie dat dit gebeurd, maar niet als daarbij de uitweg naar redding door Jezus Christus niet genoemd wordt. Dat is mijn ervaring door vriendinnen van mij die naar HHK en GG gingen. Ze kwamen er depressief van terug.


Dat is in strijd met de grondslag van de Gereformeerde Gemeenten, dus het verbaast me een beetje.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Honesty

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Honesty » 12 okt 2016 22:08

MoesTuin schreef:met Niagara eens, gelukkig gaan er steeds meer ogen open voor wat werkelijk telt, de Liefde van Christus alleen en Hem te kennen in alles en al de bijzaken vervallen dan vanzelf want Christus heeft de wet vervuld en wij leven vanuit Zijn genade alleen.....
Als Paulus zegt, dat wij niet onder de Wet zijn, maar onder de Genade, bedoelt hij daarmee dat de Wet niet onze levensregel moet zijn! Paulus openbaarde geen Wet, geen ethische levensregel, maar een persoon, namelijk: Christus. Hij zegt: "Ik ben met
Christus gekruisigd; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij."
Vrij zijn in Hem!

Mee eens.
Het "iedere week lezen van Mozes" hoort niet thuis in een gemeente, die dat stadium allang achter zich had moeten hebben gelaten.
De gemeente heeft hun oude leven gekruisigd en is dood voor de zonde.
Als de gemeente iedere week er nog aan moet herinnerd worden dat je niet mag stelen en echtbreken en de sabbat moet houden, lijkt het er meer op dat ze zich nog voor het moedermelk stadium bevindt, en wie zich nog niet bekeerd heeft tot Christus.

2Kor3:
13 en doen wij niet zoals Mozes, die een bedekking op zijn gezicht legde, opdat de Israëlieten hun ogen niet gericht zouden houden op het einddoel van wat tenietgedaan wordt.
14 Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
15 Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart.
16 Maar wanneer het zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen.
17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is VRIJHEID

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2016 07:55

BladeStraight schreef:
Zelfs de GGiN gebruikt andere vertalingen bij het evangeliseren. Het punt is dat men de Statenvertaling in de eredienst wil gebruiken. De Herziene Vertaling wordt tenminste in de GG ontzettend veel gebruikt bij jeugdverenigingen of op catechisatie.

Overigens kan ik de taal van de Statenvertaling bijzonder waarderen en zou ik het jammer vinden als die prachtige teksten zouden worden aangepast. Ik denk dat dat ook de reden is van terughoudendheid. Mensen zijn vertrouwd geraakt met sommige teksten die wellicht ook persoonlijk in hun leven iets hebben mogen gaan betekenen, en om dan ineens zo'n tekst te gaan hervertalen is voor velen een hele moeilijke stap.


Dat snap ik. Maar mijn vraag is: Is dat wel goed. Is dat wel hoe we kerk moeten zijn? Je kan bijvoorbeeld nadenken over de vraag: Wat als je een niet-christen meeneemt naar de kerk, hoe komt die taal dan op hem / haar over? En wordt de taal dan geen drempel waardoor de boodschap niet meer bij die persoon overkomt? En als mensen daarom geen niet-christenen meenemen, wat is dan belangrijker? Is dat hoe God wil dat we kerk zijn, dat we een clubje van ingewijden zijn die taal, vormen etc gebruiken waar de rest niets van snapt? En waar een buitenstaander zich daardoor allicht helemaal niet thuis voelen?

Maar los van dat, naar buiten kijken, moet je ook naar de kerk zelf kijken. Is het gevaar van wat jij zegt niet dat het soms meer gaat om de vertrouwde vormen, dan om de inhoud? Dat we ons fijn en veilig voelen bij vormen en tradities omdat we dat zo gewend zijn? Want de inhoud verandert niet. Toen mijn gemeente overging naar de NBV vond ik juist dat doordat de teksten taalkundig anders werden, de inhoud weer meer ging spreken. Juist omdat het niet precies de zin was die je al uit je hoofd kon meezeggen. De inhoud verandert namelijk niet. God verandert niet.

Allicht is het lastig maar misschien is het ook wel goed om je zekerheid, je vastigheid te hebben in waar het om gaat. In Hem en niet in tradities. God vraagt niet altijd de makkelijke, veilige en vertrouwde weg. En maak je geen zorgen, na een paar jaar ken je de teksten van de nieuwe berijming ook uit je hoofd. En begint het weer van voor af aan. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Niagara » 13 okt 2016 09:58

Honesty schreef:Mee eens.
Het "iedere week lezen van Mozes" hoort niet thuis in een gemeente, die dat stadium allang achter zich had moeten hebben gelaten.
De gemeente heeft hun oude leven gekruisigd en is dood voor de zonde.
Als de gemeente iedere week er nog aan moet herinnerd worden dat je niet mag stelen en echtbreken en de sabbat moet houden, lijkt het er meer op dat ze zich nog voor het moedermelk stadium bevindt, en wie zich nog niet bekeerd heeft tot Christus.

2Kor3:
13 en doen wij niet zoals Mozes, die een bedekking op zijn gezicht legde, opdat de Israëlieten hun ogen niet gericht zouden houden op het einddoel van wat tenietgedaan wordt.
14 Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
15 Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart.
16 Maar wanneer het zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen.
17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is VRIJHEID


Dankjewel, dit is wat ik duidelijk probeerde te maken. Natuurlijk zitten er in de kerk ook nog kinderen en mensen die nog niet bekeerd zijn die deze wet wel moeten horen om hun zonde te kennen. Maar dat is niet het enige waar je voor preekt als predikant lijkt mij, het is juist heel belangrijk dat de gemeente ook vast voedsel krijgt, zodat zij leren samen gemeente van God te zijn tot Zijn eer. En dat gaat veel verder dan je moet deze en deze zonde niet begaan, het gaat over elkaar tot steun zijn in het geloof, liefde voor God en je naaste uitdragen, steeds meer over God leren en hem samen prijzen. Jezus' genade is wel je redding maar niet het eindpunt. Op deze aarde zul je altijd zondig zijn, maar met behulp van prediking en een gemeente die achter je staat kun je wel bepaalde zonden stoppen of minderen. Bekering is een steeds herhalend proces, dus bewustwording van zonde ook. Maar dat is slechts het begin van het proces, de grnade en dankbaarheid volgen en zijn in mijn ogen even belangrijk om over te horen.
Stel dat een kind iets stouts doet, en je vertelt dat het iets niet mag doen. maar je zegt niet wat dan wél het gewenste gedrag is. Of dat zeg je wel, maar je geeft geen ruimte om dat gedrag te tonen omdat je maar blijft hameren op wat het kind verkeerd doet en niet mag doen. Dan snap je dat het kind in kwestie diep ongelukkig wordt, aan zichzelf gaat twijfelen, gefrustreerd raakt en het meestal op gegeven moment opgeeft omdat het toch niks goeds kan doen. Ditzelfde patroon zie ik vaak bij mensen uit de zwaardere kerken.
Natuurlijk is er ook een andere kant van zeer lichte kerken die nooit over zonde preken, en dit lijkt mij ook niet juist. Je moet vast voedsel niet geven aan baby's: zij die hun zonde nog niet kennen. (Hiermee zeg ik niet dat er alleen maar baby's in zo'n kerk zitten, maar zeker kinderen en nieuwe gelovigen moeten ook over zonde horen voor ze genade kunnen ontvangen. Anders weten ze immers niet waar ze die genade nou eigenlijk voor nodig hebben).
Omdat je in een kerk tegen allemaal mensen preekt die op verschillende punten in hun geloof en leven staan, is het natuurlijk erg moeilijk om te beoordelen wat nu het meeste verteld moet worden. Daarom pleit ik ervoor dat zonde, genade en leven in dankbaarheid alledrie in elke kerk aan de orde komen.
Afbeelding

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 14 okt 2016 16:09

Niagara schreef:Mijn ervaring is dat niet-BhP-dominees evengoed kunnen preken over zonde en zondebesef. Ik vind het een goede kwestie dat dit gebeurd, maar niet als daarbij de uitweg naar redding door Jezus Christus niet genoemd wordt. Dat is mijn ervaring door vriendinnen van mij die naar HHK en GG gingen. Ze kwamen er depressief van terug.

Zeker, gelukkig wel. Want de BhP is geen afgesloten groepering binnen de CGK.
En er zijn predikanten die er prima in zouden passen, maar die zich niet willen hergroeperen, maar zich hartelijk verbonden voelen met deze groep.
Als de uitweg niet genoemd wordt, is het geen goede CGK prediking, dat durf ik rustig te zeggen.
Want Christus moet centraal staan en er moet op het kruis der verzoening gewezen worden.
Niagara schreef:Ik belicht hier inderdaad de naastenliefde, maar bedoel met naastenliefde niet dat er nooit vermaand wordt. Juist elkaar in liefde aanspreken op zonden vind ik een belangrijk deel van kerk zijn. Wat mijn probleem is, is dat het vaak niet in liefde wordt gedaan. Een heleboel regeltjes zonder liefde voor God of naaste, waar iedereen elkaar op beoordeeld, is niet alleen een probleem in zware kerken. En er zijn vast ook zwaardere kerken waar dit wel op een liefdevolle wijze gebeurt.

Er gaat inderdaad weleens iets niet goed.
Als het bijvoorbeeld persoonlijk gaat worden of iemand voelt zich persoonlijk aangesproken, kan het mis gaan.
Nu denk ik dat het steeds moeilijker wordt voor een predikant en k.r., want vroeger werd er wel tegen een predikant opgekeken, als gezaghebbend.
Nu zijn er leden die de dominee desnoods op het matje roepen.
Niagara schreef:maar dat het bevorderlijk is voor de gemeenschap die God bij elkaar heeft gebracht.

Daar stip jij een heel belangrijk punt aan!
Geloof je dat je in de kerk zit die God jou aangewezen heeft? Dan kun je dus niet gemakkelijk overstappen naar een andere. Lid zijn is niet alleen voor jezelf. Zoals een lichaam uit ledematen bestaat, bestaat de kerk uit leden.
(lidmaten)
Niagara schreef:atuurlijk zijn er hoofdzaken die vaststaan. Maar als dat dingen zijn die in alle andere stromingen niet zo zijn als in jouw kerkverband, ben je dan van mening dat alle andere kerkverbanden het mis hebben en mensen in jouw kerkverband het enige ware geloof hebben? Is het antwoord daarop nee, is het dan wel echt een hoofdzaak?

Dat zou ik zo niet stellen. Dit gaat nl niet over een waar geloof, maar over de uitwerking daarvan.
Iemand kan zich uiterlijk heel netjes gedragen, niets op aan te merken, maar toch een wit gepleisterd graf zijn.
Niagara schreef:Ik denk dat het meer gaat om accentverschillen. In de ene kerk gaat het vooral over zonde en zondebesef, in de tweede kerk vooral over genade en het verkrijgen van die genade, in de derde over dankbaarheid en gaven van de Geest. Heeft één van deze kerken het mis? I

Als het goed is, komt dit allemaal aan bod.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor JongeLeerling » 19 okt 2016 15:24

Niagara schreef:Dankjewel, dit is wat ik duidelijk probeerde te maken. Natuurlijk zitten er in de kerk ook nog kinderen en mensen die nog niet bekeerd zijn die deze wet wel moeten horen om hun zonde te kennen. Maar dat is niet het enige waar je voor preekt als predikant lijkt mij, het is juist heel belangrijk dat de gemeente ook vast voedsel krijgt, zodat zij leren samen gemeente van God te zijn tot Zijn eer. En dat gaat veel verder dan je moet deze en deze zonde niet begaan, het gaat over elkaar tot steun zijn in het geloof, liefde voor God en je naaste uitdragen, steeds meer over God leren en hem samen prijzen. Jezus' genade is wel je redding maar niet het eindpunt. Op deze aarde zul je altijd zondig zijn, maar met behulp van prediking en een gemeente die achter je staat kun je wel bepaalde zonden stoppen of minderen. Bekering is een steeds herhalend proces, dus bewustwording van zonde ook. Maar dat is slechts het begin van het proces, de grnade en dankbaarheid volgen en zijn in mijn ogen even belangrijk om over te horen.
Stel dat een kind iets stouts doet, en je vertelt dat het iets niet mag doen. maar je zegt niet wat dan wél het gewenste gedrag is. Of dat zeg je wel, maar je geeft geen ruimte om dat gedrag te tonen omdat je maar blijft hameren op wat het kind verkeerd doet en niet mag doen. Dan snap je dat het kind in kwestie diep ongelukkig wordt, aan zichzelf gaat twijfelen, gefrustreerd raakt en het meestal op gegeven moment opgeeft omdat het toch niks goeds kan doen. Ditzelfde patroon zie ik vaak bij mensen uit de zwaardere kerken.
Natuurlijk is er ook een andere kant van zeer lichte kerken die nooit over zonde preken, en dit lijkt mij ook niet juist. Je moet vast voedsel niet geven aan baby's: zij die hun zonde nog niet kennen. (Hiermee zeg ik niet dat er alleen maar baby's in zo'n kerk zitten, maar zeker kinderen en nieuwe gelovigen moeten ook over zonde horen voor ze genade kunnen ontvangen. Anders weten ze immers niet waar ze die genade nou eigenlijk voor nodig hebben).
Omdat je in een kerk tegen allemaal mensen preekt die op verschillende punten in hun geloof en leven staan, is het natuurlijk erg moeilijk om te beoordelen wat nu het meeste verteld moet worden. Daarom pleit ik ervoor dat zonde, genade en leven in dankbaarheid alledrie in elke kerk aan de orde komen.

De Wet, oftewel de Tien Geboden des Heeren, heeft meerdere functies:
In de eerste plaats heeft het een burgerlijke functie; dat wil zeggen dat alle mensen geacht worden er zich aan te houden, dat het de ethiek van de wereld moet zijn. Ongeacht gelovig of ongelovig.
In de tweede plaats heeft het een theologische functie; daarmee wordt aangegeven dat het een aanklagende functie heeft om mensen uit te drijven naar Christus. In de Gereformeerde traditie wordt dit ook verwoord als 'de tuchtmeester (de Wet) tot Christus'.
En al derde en laatste heeft de Wet nog een functie voor gelovigen; Deze functie komt heel helder naar voren in de Heidelbergse Catechismus. Dan wordt de Wet een regel der dankbaarheid. Dan wordt de Wet het middel dat je de juiste weg wijst in het gehoorzaam leven voor Gods Aangezicht.

Daarnaast wijs jij op het onderscheidende karakter dat de prediking moet kenmerken. Zeker de gemeente is verschillend gelegerd. De één mag door Gods genade verzekerd zijn een kind van God te zijn. De andere mag weten door Gods genade vergeving van zonden ontvangen te hebben. De andere mag weten door Gods genade een zondaar voor God te zijn. En de volgende is nog vreemd aan allerlei werkingen van de Heilige Geest. En aan al deze mensen, in hun onderscheiden standen, moet de Wet gepredikt worden ter ontdekking, ontgronding en ontbloting, zodat er plaats gemaakt wordt voor het Evangelie; de Heere Jezus Christus. Ja ook Gods kinderen moeten na ontvangen genade nog zoveel ontnomen worden, zodat ze Christus meer en meer leren kennen als Borg en Middelaar. Daarom moet er in de prediking plaats zijn voor de Wetsprediking, ook al mag men door genade weten geborgen te zijn in het Bloed van Christus. Het moet verder op de weg van vrije genade. Er moet meer geleerd worden op de school van Christus. Zodat ik minder (niks, helemaal niks) zal worden, opdat Hij zal toenemen in mijn leven.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor elburger » 20 okt 2016 10:21

wel ja, nog meer splitsingen.
Dit doet het kerkelijk leven in NL volgens mij geen goed.
Kijk maar eens naar de oprichting van de PKN.
Dat gaf ook een splitsing die zich weer splitte.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor JongeLeerling » 21 okt 2016 09:59

elburger schreef:wel ja, nog meer splitsingen.
Dit doet het kerkelijk leven in NL volgens mij geen goed.
Kijk maar eens naar de oprichting van de PKN.
Dat gaf ook een splitsing die zich weer splitte.


Alleen vraag ik mij af of er ooit een splitsing zal komen. Het is meer een dreiging wat boven de kerken hangt, dan dat het realiteit is. Er is in de flanken in de CGK veel acceptatie voor de ander. Beide flanken nemen in het geheel der kerken hun verantwoordelijkheid, al is het met zorg. De behoudende predikanten worden in de kerken zeer gewaardeerd vanwege hun opstelling en het nemen en dragen van verantwoordelijkheid met het oog op het geheel van de kerken.
Wellicht wordt het anders als er een samengaan is met de NGK en/of GKV. Dat is mijn inziens wel te rechtvaardigen, vanwege de theologie van de genoemde kerken. Dat staat te ver en heeft geen enkele raakvlak met de oude CGK-prediking. Een scheuring zal droevig zijn, maar voor mij zal het nog meer verdriet doen als de behoudende flank versplintert in andere kerkverbanden of dat ze voor zichzelf beginnen. Sluit dan gezamenlijk aan bij een ander verband, dat is dan wel mijn hoop. Ik vrees alleen dat het een hoop/wens blijft.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2016 11:00

elburger schreef:wel ja, nog meer splitsingen.
Dit doet het kerkelijk leven in NL volgens mij geen goed.
Kijk maar eens naar de oprichting van de PKN.
Dat gaf ook een splitsing die zich weer splitte.

Nee zo'n splitsing wordt het niet. Als een gemeente zich aansluit bij een GKv en het achterblijvende deel zal niet groot genoeg zijn om zelfstandig te blijven, denk ik dat dat deel zich aansluit bij een Herst Her Gemeente, als het mogelijk is.
Samengaan met een naburige CGK gemeente behoort ook tot de mogelijkheden.
JongeLeerling schreef:Het is meer een dreiging wat boven de kerken hangt, dan dat het realiteit is

Nee nee, hier en daar is het al werkelijkheid.
JongeLeerling schreef: Dat staat te ver en heeft geen enkele raakvlak met de oude CGK-prediking.

Dat is het punt. De moderne CGK prediking - noem ik het maar even - heeft al geen raakvlak meer met de BhP prediking.
JongeLeerling schreef:Sluit dan gezamenlijk aan bij een ander verband, dat is dan wel mijn hoop. Ik vrees alleen dat het een hoop/wens blijft.

Het wonderlijke is dat de predikanten onderling het heel goed met elkaar kunnen vinden, geen ruzie maken.
Daar staan ze ook om bekend.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor JongeLeerling » 21 okt 2016 11:27

Chaya schreef:Nee nee, hier en daar is het al werkelijkheid.

Dat er kerkelijke scheuringen in plaatselijke gemeenten zijn geweest, daarmee ben ik bekend. Onlangs nog in Nunspeet. Maar ik bedoelde meer dreiging boven de gehele CGK. Dat is er al jaren, soms bij synodevergaderingen wat meer, maar tot nu toe houden ze elkaar vast. Dreiging dus dat de 'bom' opknappen staat, maar niet springen wil. Wellicht wat cryptisch omschreven.
Chaya schreef:Dat is het punt. De moderne CGK prediking - noem ik het maar even - heeft al geen raakvlak meer met de BhP prediking.

Niet als een aanval bedoeld, maar de Bewaar het Pand moet je niet idealiseren. Bewaar het Pand is voluit Christelijke Gereformeerd in de ware zin des woords. In deze kringen wordt de echte CGK-prediking nog verkondigd en beluisterd. Groot goed om dat vast te houden. Maar je moet nooit vergeten dat de Bewaar het Pand uit de nood is geboren én dat Bewaar het Panders hun plaats in de kerken (het liefst in het midden) willen innemen. Dat er helaas een groot verschil is tussen de oude CGK-prediking en de moderne CGK-prediking staat onomstotelijk vast. En dat is reden tot grote zorg! Mocht de Heere de CGK bewaren bij het Woord, maar ook weer terugbrengen bij het Woord.
Chaya schreef:Het wonderlijke is dat de predikanten onderling het heel goed met elkaar kunnen vinden, geen ruzie maken.
Daar staan ze ook om bekend.

Als het goed is gebeurd dat ook in andere kerken niet. Al kraakt men soms wel een (terechte) kritische noot over elkaar!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2016 14:44

JongeLeerling schreef:Dat er kerkelijke scheuringen in plaatselijke gemeenten zijn geweest, daarmee ben ik bekend. Onlangs nog in Nunspeet. Maar ik bedoelde meer dreiging boven de gehele CGK. Dat is er al jaren, soms bij synodevergaderingen wat meer, maar tot nu toe houden ze elkaar vast. Dreiging dus dat de 'bom' opknappen staat, maar niet springen wil. Wellicht wat cryptisch omschreven.

Ik snap precies wat je bedoelt.
JongeLeerling schreef:Niet als een aanval bedoeld, maar de Bewaar het Pand moet je niet idealiseren.

Dat doe ik niet hoor, want ik beluister ook predikanten die niet onder dat stempel vallen.
Ik lees het blad van hen, omdat ik dat meer inhoud vind hebben dan de Wekker. Die lees ik online, al zijn dat steeds maar enkele artikelen daaruit.
JongeLeerling schreef: Dat er helaas een groot verschil is tussen de oude CGK-prediking en de moderne CGK-prediking staat onomstotelijk vast.

Ja, helaas wel. En dat heeft niet met leeftijd van de predikant te maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Honesty

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Honesty » 21 okt 2016 20:44

1 Kor 1 : 10 : ” Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in een zelfden zin, en in een zelfde gevoelen.”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2017 12:07

Ik denk dat na de recente ontwikkelingen waarbij de CGK heeft besloten om niet mee te doen aan een gezamelijk theologische universiteit met de GKV en NGK, het niet meer zo lang gaat duren of de boel scheurt een keer. Het wordt steeds lastiger om het bij elkaar te houden. het is al een wonder dat het zo lang goed is gegaan maar ik vreea dat het binnenkort klaar is, als ik zie wat er allemaal op social media wordt gezegd en zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten