Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2016 16:37

Niagara schreef:Ik ga naar een kerk die samenvoeging van CGK en GKV is. Ik weet niet of die tot een behoudende flank wordt gerekend?

Nee.
De behoudende flank zijn de zgn. Bewaar het Pand kerken en de gemeentes die affiniteit met deze richting hebben, omdat ze dat als de oorspronkelijke CGK zien.
Dat wil niet zeggen dat zij muurtjes om zich heen bouwen, integendeel, er wordt plaatselijk contact gezocht met de Hersteld Hervormden, kanselruil gedaan en verschillende predikanten gaan inmiddels op zondag voor.

Zeker w.b. de vrouw in het ambt, zal dit een groot struikelblok zijn voor succesvol samenvoegen.
Niagara schreef:Door de samenwerking zijn er bepaalde dingen die typisch GKV zijn en in mijn voorgaande gemeentes bijna onaantastbaar zijn, een stuk makkelijker bespreekbaar en ineens geen hoofdzaak maar gewoon de bijzaak die het voor mij altijd al was. Ik weet eigenlijk niet of dit gevoel andersom ook geldt voor de van oorsprong CGKers in mijn gemeente.

Dat is voor velen juist een reden om tegen samenwerking te stemmen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Niagara » 11 okt 2016 17:58

Chaya schreef:Nee.
De behoudende flank zijn de zgn. Bewaar het Pand kerken en de gemeentes die affiniteit met deze richting hebben, omdat ze dat als de oorspronkelijke CGK zien.
Dat wil niet zeggen dat zij muurtjes om zich heen bouwen, integendeel, er wordt plaatselijk contact gezocht met de Hersteld Hervormden, kanselruil gedaan en verschillende predikanten gaan inmiddels op zondag voor.

Ik denk dat het opzich niet verkeerd is om een dominee van een andere kerk eens te horen spreken. Samengang van kerken moedig ik in principe aan, wij zijn immers eigenlijk met z'n allen één zolang we geen dwaalleren verkondigen maar onze genade vinden in Christus. Dat een kerk moet scheuren omdat een deel van die kerk bij een andere wil horen vind ik dan wel weer apart, en ook treurig indien er geen sprake is van dwaalleer maar slechts van accentverschillen.

Chaya schreef:Dat is voor velen juist een reden om tegen samenwerking te stemmen.

Willen zij graag dat bijzaken als hoofdzaken worden gezien?
Afbeelding

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2016 18:04

Niagara schreef:Willen zij graag dat bijzaken als hoofdzaken worden gezien?

Nee, maar sommige zogenoemde bijzaken zijn kleine vossen en die kunnen uitgroeien tot grote. En die grote verwoesten de wijngaard.
Niagara schreef:Dat een kerk moet scheuren omdat een deel van die kerk bij een andere wil horen vind ik dan wel weer apart, en ook treurig indien er geen sprake is van dwaalleer maar slechts van accentverschillen.

Dat heeft nu niets met dit onderwerp te maken, de kerken waren al gescheurd immers.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Niagara » 11 okt 2016 18:14

Chaya schreef:Nee, maar sommige zogenoemde bijzaken zijn kleine vossen en die kunnen uitgroeien tot grote. En die grote verwoesten de wijngaard.


Naar mijn idee is het juist het vitten op bijzaken wat een heleboel mensen afschrikt van de kerk. Wij zijn er toch juist om elkaar lief te hebben ookal zijn er verschillen. En juist een kerkfusie kan je mijns inziens laten inzien dat mensen die anders over zo'n bijzaak denken heus niet slechter dan jij zijn, heus niet onwaardig aan een kerk zijn waar jij wel goed genoeg voor zou zijn omdat jij 'het wél goed hebt', dat mensen van andere kerkverbanden gewoon christenen net als jij zijn. Angst is een doder van naastenliefde. Je doodt de vossen juist door één front te vormen in liefde, niet door een hoop losstaande eenlingen verdeeld door angst. Als er al geen liefde voor medechristenen is, om welke reden dan ook, wat is die kerk dan meer dan een gebouw met bange mensen?

Nota bene: met die 'jij' bedoel ik niet jou persoonlijk Chaya ;)
Laatst gewijzigd door Niagara op 11 okt 2016 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Honesty

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Honesty » 11 okt 2016 18:40

Niagara schreef:Naar mijn idee is het juist het vitten op bijzaken wat een heleboel mensen afschrikt van de kerk. Wij zijn er toch juist om elkaar lief te hebben ook al zijn er verschillen. En juist een kerkfusie kan je mijns inziens laten inzien dat mensen die anders over zo'n bijzaak denken heus niet slechter dan jij zijn, heus niet onwaardig aan een kerk zijn waar jij wel goed genoeg voor zou zijn omdat jij 'het wél goed hebt', dat mensen van andere kerkverbanden gewoon christenen net als jij zijn. Angst is een doder van naastenliefde. Je doodt de vossen juist door één front te vormen in liefde, niet door een hoop losstaande eenlingen verdeeld door angst. Als er al geen liefde voor medechristenen is, om welke reden dan ook, wat is die kerk dan meer dan een gebouw met bange mensen?

Inderdaad. De leer is disproportioneel belangrijker geworden dan de Heer, die de liefde tot Hem en elkaar als hoogste gebod stelde. Maar wij weten het allemaal beter dan de ander, zelfs beter dan onze broeder en zuster, we stellen niet de ander uitnemender, maar onszelf. Zijn we niet zelf de "antichrist" geworden door op Zijn troon te gaan zitten en te heersen als kerk en de ander te vervolgen?
Scheuring op scheuring heeft plaatsgevonden uit betweterij.
Als we niet oppassen zitten we over een aantal jaren weer in dezelfde ellende als de middeleeuwen, ben ik bang.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 11 okt 2016 18:43

Honesty schreef:Inderdaad. De leer is disproportioneel belangrijker geworden dan de Heer, die de liefde tot Hem en elkaar als hoogste gebod stelde. Maar wij weten het allemaal beter dan de ander, zelfs beter dan onze broeder en zuster, we stellen niet de ander uitnemender, maar onszelf. Zijn we niet zelf de "antichrist" geworden door op Zijn troon te gaan zitten en te heersen als kerk en de ander te vervolgen?
Scheuring op scheuring heeft plaatsgevonden uit betweterij.
Als we niet oppassen zitten we over een aantal jaren weer in dezelfde ellende als de middeleeuwen, ben ik bang.


Wel grappig om dit te lezen, zet deze posting in het licht van je eigen posting.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2016 09:08

Niagara schreef:Naar mijn idee is het juist het vitten op bijzaken wat een heleboel mensen afschrikt van de kerk. Wij zijn er toch juist om elkaar lief te hebben ookal zijn er verschillen.

Het gaat niet om vitten, ook niet over bijzaken, maar soms om fundamentele verschillen. En elkaar liefhebben betekent niet dat je alles van die ander moet goedkeuren.
Als een groep mensen een bepaalde vernieuwing wil doorvoeren, heb je de plicht om tenminste jezelf "vrij te maken". Het waarschuwen dient in liefde te gebeuren en niet vittend gedaan te worden.
In onze gemeente wordt geregeld iets nieuws ingevoerd, met het ene heb ik geen moeite omdat het inderdaad een bijzaak is (ik noem bijv. ritmisch zingen, verandering van volgorde van liturgie, dat soort dingen) maar als er principiële zaken mee gemoeid zijn, zal ik toch wel het bij de k.r. ter sprake brengen. Dat kan heel goed op huisbezoek bijvoorbeeld, of tijdens een gemeentevergadering.
Niagara schreef:Angst is een doder van naastenliefde. Je doodt de vossen juist door één front te vormen in liefde, niet door een hoop losstaande eenlingen verdeeld door angst.

Het heeft met angst niet te maken. Soms kun je niet mee in een bepaalde vernieuwing, omdat je kunt aantonen dat dit niet tot eer van de Heere is, maar meer om het de mensen naar de zin te maken. Het moet in de kerkdienst gaan om Hem, toch?
En dat wordt met al die veranderingen vergeten.
Niagara schreef: Als er al geen liefde voor medechristenen is, om welke reden dan ook, wat is die kerk dan meer dan een gebouw met bange mensen?

Je moet liefde niet verwarren met kleverige aai over de bol. We zijn allen op reis naar de nimmer eindigende eeuwigheid en daarom is een kerkdienst een serieuze zaak. Daarin moet de Liefde van Christus gepredikt worden, maar toch ook de noodzaak tot bekering.
En het stereotiepe beeld van een kerk vol zwartgeklede mensen, die bang zijn om aan het H.A. te gaan, zich onbekeerd menen, staat tegenover een kerk vol jubelende mensen, waarin die noodzaak tot bekering niet verkondigd wordt, want Jezus houdt van ons allemaal en je mag komen zoals je bent. En daar stopt het dan. Maar dat is de halve waarheid Niagara.
Ik kerk zelf in een middengemeente (maar dat begreep je al denk ik) en af en toe komt er een BhP predikant, of uit die rechterflank.
Dan wordt de spade 2 voet dieper gestoken hoor. Ontdekkend en separerend gepreekt en daar kun je de week mee in, met al zijn verleidingen.
Honesty schreef:Scheuring op scheuring heeft plaatsgevonden uit betweterij.

En waar kerk jij dan, kun jij een ongescheurde kerk vinden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 12 okt 2016 09:29

Chaya: Wat zijn voor jou principiële zaken dan?
Niet om te vitten, maar ik ben heel benieuwd. Wat voor de één een principieel iets is, is voor de ander misschien nog niet eens een bijzaak.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2016 09:47

Race406 schreef:Chaya: Wat zijn voor jou principiële zaken dan?
Niet om te vitten, maar ik ben heel benieuwd. Wat voor de één een principieel iets is, is voor de ander misschien nog niet eens een bijzaak.

Hoi Race,
In de eerste plaats denk ik dat dit de vrouw in het ambt is. Dat is voor mij echt een brug te ver.
Tijdens de feestdagen (Pasen, Pinksteren, Kerst) zingen we een ander passend lied, als de dienst begint.
Daar heb ik geen moeite mee. Maar als de opwekkingsliederen echt de Psalmen zouden gaan vervangen, is voor mij ook een breekpunt.
Ach, en verder heb ik me innerlijk weleens verzet of doe ik niet mee aan vernieuwingen, maar leg me er dan bij neer.
Ik vond het heel erg toen de eerste vrouwen zonder hoed aan het H.A. gingen. Hoeden zijn allang niet meer verplicht, maar tijdens het bedienen van de sacramenten werd dit nog wel verlangd.
En dan zetten 2 of 3 vrouwen de k.r. ineens voor het blok, door gewoon aan het H.A. te gaan.
Toen was het niet meer te keren, maar dat ligt voor verantwoording van die vrouwen, ik blijf mijn hoed gewoon opzetten. Mede doordat ik weet dat sommige vrouwen in onze gemeente hier veel verdriet over hebben.
Ook al zou voor mij het geen principieel punt (meer) zijn, dan zou ik die hoed nog niet afzetten, ter wille van hen, begrijp je?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2016 11:22

Niagara schreef:
Naar mijn idee is het juist het vitten op bijzaken wat een heleboel mensen afschrikt van de kerk. Wij zijn er toch juist om elkaar lief te hebben ookal zijn er verschillen. En juist een kerkfusie kan je mijns inziens laten inzien dat mensen die anders over zo'n bijzaak denken heus niet slechter dan jij zijn, heus niet onwaardig aan een kerk zijn waar jij wel goed genoeg voor zou zijn omdat jij 'het wél goed hebt', dat mensen van andere kerkverbanden gewoon christenen net als jij zijn. Angst is een doder van naastenliefde. Je doodt de vossen juist door één front te vormen in liefde, niet door een hoop losstaande eenlingen verdeeld door angst. Als er al geen liefde voor medechristenen is, om welke reden dan ook, wat is die kerk dan meer dan een gebouw met bange mensen?


met Niagara eens, gelukkig gaan er steeds meer ogen open voor wat werkelijk telt, de Liefde van Christus alleen en Hem te kennen in alles en al de bijzaken vervallen dan vanzelf want Christus heeft de wet vervuld en wij leven vanuit Zijn genade alleen.....
Als Paulus zegt, dat wij niet onder de Wet zijn, maar onder de Genade, bedoelt hij daarmee dat de Wet niet onze levensregel moet zijn! Paulus openbaarde geen Wet, geen ethische levensregel, maar een persoon, namelijk: Christus. Hij zegt: "Ik ben met
Christus gekruisigd; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij."
Vrij zijn in Hem!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 12 okt 2016 11:24

Na alles wat er hier gezegd wordt, blijkt de realiteit heel anders.

Lees http://www.rd.nl/l/Liveblog/12102016%20Synode%20CGK en je ziet dat de praktijk anders is
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor BladeStraight » 12 okt 2016 11:26

Marnix schreef:Ik ook wel maar de vraag is of dat het doel is van het gemeente-zijn. Of niet. Je hebt ook een taak naar buiten toe, naar de wereld toe, een gastvrije taak, een missionaire taak. Ik vraag me af of daar bijvoorbeeld vertalingen en berijmingen in passen die buiten de kerk niemand begrijpt. Terwijl er prima vertalingen en berijmingen zijn in begrijpelijke taal. Iets behouden omdat het traditie zijn kan ook negatieve gevolgen hebben.


Zelfs de GGiN gebruikt andere vertalingen bij het evangeliseren. Het punt is dat men de Statenvertaling in de eredienst wil gebruiken. De Herziene Vertaling wordt tenminste in de GG ontzettend veel gebruikt bij jeugdverenigingen of op catechisatie.

Overigens kan ik de taal van de Statenvertaling bijzonder waarderen en zou ik het jammer vinden als die prachtige teksten zouden worden aangepast. Ik denk dat dat ook de reden is van terughoudendheid. Mensen zijn vertrouwd geraakt met sommige teksten die wellicht ook persoonlijk in hun leven iets hebben mogen gaan betekenen, en om dan ineens zo'n tekst te gaan hervertalen is voor velen een hele moeilijke stap.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor BladeStraight » 12 okt 2016 11:33

Om op het onderwerp terug te komen: ik denk dat een deel van het probleem is dat de CGK vasthoudt aan de specifieke eigen verbondsleer, en dat dat op de rechterflank een belemmering vormt. Er zijn een behoorlijk aantal "Bewaar het Pand" predikanten die veel beter bij de Gereformeerde Gemeenten zouden passen, of zelfs GGiN. Maar omdat de leerstellingen van 1931 daarin de weg staan, zal dat nooit kunnen gebeuren.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 12 okt 2016 11:40

BladeStraight schreef:Om op het onderwerp terug te komen: ik denk dat een deel van het probleem is dat de CGK vasthoudt aan de specifieke eigen verbondsleer, en dat dat op de rechterflank een belemmering vormt. Er zijn een behoorlijk aantal "Bewaar het Pand" predikanten die veel beter bij de Gereformeerde Gemeenten zouden passen, of zelfs GGiN. Maar omdat de leerstellingen van 1931 daarin de weg staan, zal dat nooit kunnen gebeuren.


Dit zijn zo van die losse kreten, dat doet het leuk op een verjaardag met eensgezinden, maar dit is nergens te onderbouwen. Ja, er is in prediking een overeenkomst met sommige GG's, maar met een heel groot deel niet en zeker niet met de GGiN. Wil je de behoudende CGK's positioneren dan liggen ze dichter bij de HHK qua theologie en prediking. Dat is te onderbouwen via het fenomeen kanselruil die er met de HHK is.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor BladeStraight » 12 okt 2016 11:48

Speedy schreef:Dit zijn zo van die losse kreten, dat doet het leuk op een verjaardag met eensgezinden, maar dit is nergens te onderbouwen. Ja, er is in prediking een overeenkomst met sommige GG's, maar met een heel groot deel niet en zeker niet met de GGiN. Wil je de behoudende CGK's positioneren dan liggen ze dichter bij de HHK qua theologie en prediking. Dat is te onderbouwen via het fenomeen kanselruil die er met de HHK is.


Ik noem ds. van Heteren, ds. Kempeneers, ds. Roos. Dat zijn predikanten die ontzettend gewaardeerd worden in de GG, en waar het enige knelpunt de verbondsleer is. De theologie van de HHK ken ik niet zo precies.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten