Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2017 10:49

Marnix schreef:Ik denk dat na de recente ontwikkelingen waarbij de CGK heeft besloten om niet mee te doen aan een gezamelijk theologische universiteit met de GKV en NGK, het niet meer zo lang gaat duren of de boel scheurt een keer. Het wordt steeds lastiger om het bij elkaar te houden. het is al een wonder dat het zo lang goed is gegaan maar ik vreea dat het binnenkort klaar is, als ik zie wat er allemaal op social media wordt gezegd en zo.

Vind je het gepast dat een dominee uitgebreid twittert en dan zegt dat hij zich schaamt om CGKer te zijn?
Ik vrees ook wel dat het op een scheuring uitloopt. Maar in die zin, dat het zal scheiden in (hoop ik) meer BhP (verwante) gemeentes en de samenwerkingsgemeentes (CGK/GKv/NGK) Kortweg gezegd: de algemeen christelijke gereformeerde vrijgemaakte kerk.
Daar zal ik dan geen lid van worden.
Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2017 12:56

Zoiets hoop ik ook, hoewel ik liever zie dat de CGK-gemeenten worden verdeeld over de CGK's en NGK's en het andere deel over de HHK. Zodat er niet weer een nieuw kerkverband bijkomt. En anders schrijf ik me misschien wel over want ik draag liever af aan een Gereformeerde universiteit die de eenheid zoekt, dan een universiteit die graag de eigenheid en verdeeldheid in stand houdt. En als een predikant zich schaamt voor dit besluit en daar een goede onderbouwing voor heeft (de eenheid zoeken versus je eigenheid willen handhaven) snap ik dat wel.

Het gaat er natuurlijk een keer van komen, de onderlinge verschillen worden alleen maar groter.
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

Terug naar “[Religie] - Algemeen”