Rom 14:5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Rom 14:5

Berichtdoor mealybug » 17 sep 2014 12:31

'' De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.''

Kan iemand me uitleggen waardoor het komt dat het heiligen van een dag tot pijler van het geloof verheven wordt door sommigen, die dit bovendien nog eens op willen leggen aan anderen?

Bambi

Re: Rom 14:5

Berichtdoor Bambi » 17 sep 2014 13:21

mealybug schreef:'' De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.''

Kan iemand me uitleggen waardoor het komt dat het heiligen van een dag tot pijler van het geloof verheven wordt door sommigen, die dit bovendien nog eens op willen leggen aan anderen?

En toen bleef het stil.............
Ik vind trouwens die tekst in de SV mooier:

5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Ik kan het antwoord niet geven.
Ik zelf houdt wel zoveel mogelijk rust, omdat ik het wel fijn vind dat ik niets 'moet' op die dag.
Maar heb wel de veroordelingen die ik vroeger geleerd heb, over mensen die zich daar niet aan houden, losgelaten.
Want wie ben ik om er een oordeel over te hebben, terwijl God er zo duidelijk over is, dat mensen dat naar het gemoed moeten doen, wat de Heilige Geest bewerkstelligt?

mohamed

Re: Rom 14:5

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2014 14:25

Bambi schreef:Ik zelf houdt wel zoveel mogelijk rust, omdat ik het wel fijn vind dat ik niets 'moet' op die dag.
Maar heb wel de veroordelingen die ik vroeger geleerd heb, over mensen die zich daar niet aan houden, losgelaten.
Want wie ben ik om er een oordeel over te hebben, terwijl God er zo duidelijk over is, dat mensen dat naar het gemoed moeten doen, wat de Heilige Geest bewerkstelligt?

Amen! =D>

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Rom 14:5

Berichtdoor mona » 17 sep 2014 15:00

Nu ik weet dat er niet geoordeeld gaat worden kan ik in alle rust mijn mening geven.
De zondag is voor mij speciaal. Een dag om te rusten. Niet een dag om dan alleen aan God te denken of een keer extra in de bijbel te lezen. Want zes dagen zonder God en één dag in de kerk, dan kan je gerust stellen dat er iets grondig fout zit.
Toch is die ene dag heerlijk. Samenkomen met de gemeente, uitleg horen van Zijn Woord, samen bidden, zingen. Wel een dag die daardoor speciaal is (voor mij!).
Het mooie ervan vind ik ook dat daarnaast ook tijd is voor rust en ontspanning.
Onze buren bijvoorbeeld, werken zeven dagen per week. Maandag t/m vrijdag op kantoor, zaterdag boodschappen enz, en zondag klussen aan het huis of in de tuin. De was wappert aan de lijn, gras wordt gemaaid enz.
Je ziet, dat als je niet een dag voor rust reserveert, dat dan alle dagen gelijk zijn, en je gewoon dag in dag uit opgaat in je werk.
Het gaat er om dat je alle dagen God nodig hebt, en Hem dagelijks betrekt bij alle dingen. In je dagelijkse stille tijd wil God evengoed ook onderwijs geven. Of in de huiskring of de bijbelstudie.
Toch zijn de samenkomsten met de hele gemeente speciaal. Ik heb ergens anders al eens aangegeven dat christenen onder vervolging, met gevaar voor eigen leven door de nacht sluipen om bij elkaar te zijn. Omdat de gemeente van Christus één lichaam is, komt er een onweerstaanbaar verlangen bij elkaar te zijn.
Op welke dag dat moet, dat is misschien voor een ieder persoonlijk. Maar in de vroege kerk kwam men bijeen op de opstandingsdag van Christus. Daarom wordt de zondag aangehouden in de christelijke traditie. Een mooie en rijke gewoonte.
Zolang we nog die vrije zondag hebben, zal ik hem dan ook koesteren.
Misschien komt er wel een tijd dat de vrije zondag verleden tijd is, en dan denken we er misschien met verlangen naar die vrijheid terug.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Rom 14:5

Berichtdoor Optimatus » 17 sep 2014 20:55

Ik vind de gegeven antwoorden fraai. Een mooie vorm van christelijke vrijheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Rom 14:5

Berichtdoor meribel » 18 sep 2014 09:47

mealybug schreef:'' De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.''

Kan iemand me uitleggen waardoor het komt dat het heiligen van een dag tot pijler van het geloof verheven wordt door sommigen, die dit bovendien nog eens op willen leggen aan anderen?


Ik vind eigenlijk dat het andersom meer gebeurt en dat is net zo fout aldus de tekst.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Rom 14:5

Berichtdoor Jan » 18 sep 2014 11:15

mealybug schreef:'' De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.''


Dit gaat denk ik nog geeneens specifiek over de rustdag. Zie ook Gal. 4
"10 U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren. "

"16 Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van
een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten. " (Kol. 2

Er waren vele dagen die men kon houden of juist niet. Daarover is het niet goed om te twisten.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten

cron