Gospelmuziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Gospelmuziek

Berichtdoor Spreeuw » 13 sep 2014 19:17

Er zijn veel christenen die van gospelmuziek houden. Het komt vooral voor in de evangelische gemeenten, pinkstergemeenten e.d.. (Het woord "gospel" betekent "evangelie".)

Ik weet dat er verschillende soorten gospelmuziek zijn, maar veel gospelmuziek lijkt wat muziekstijl betreft veel op popmuziek. De teksten zijn doorgaans wel "christelijk". Omdat popmuziek nou niet bepaald christelijk is, vraag ik me af of gospelmuziek wel verantwoord is. En ook: welke gospelmuziek verantwoord is en welke niet. En ook welke gospelliederen jullie mooi vinden. Ook ik ben geïnteresseerd in gospelmuziek en zou wel van jullie willen weten welke gospelmuziek je aanraadt.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor Boerin » 13 sep 2014 21:18

viewtopic.php?f=16&t=26336
Hier staat wel het een en ander in.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor Teus » 13 sep 2014 21:47

Spreeuw schreef:Er zijn veel christenen die van gospelmuziek houden. Het komt vooral voor in de evangelische gemeenten, pinkstergemeenten e.d.. (Het woord "gospel" betekent "evangelie".)

Ik weet dat er verschillende soorten gospelmuziek zijn, maar veel gospelmuziek lijkt wat muziekstijl betreft veel op popmuziek. De teksten zijn doorgaans wel "christelijk". Omdat popmuziek nou niet bepaald christelijk is, vraag ik me af of gospelmuziek wel verantwoord is. En ook: welke gospelmuziek verantwoord is en welke niet. En ook welke gospelliederen jullie mooi vinden. Ook ik ben geïnteresseerd in gospelmuziek en zou wel van jullie willen weten welke gospelmuziek je aanraadt.

Spreeuw, je hebt het ook over smaak en wat je gewend bent.
Als je het echt wilt weten, ik heb een donkerbruin vermoeden dat het plotsklaps in je opkomt en het hier neerzet, waarom vraag je het Hem niet? Wat heb je nu aan een antwoord van mensen met verschillende smaken gewoontes en belevingen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 sep 2014 15:37

Mijn vraag aan Spreeuw is of hij ook zelf gospel luistert?
Dus naast Psalmen (en gezangen) wat anders.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor Boaz » 14 sep 2014 18:51

Teus schreef:
Spreeuw, je hebt het ook over smaak en wat je gewend bent.


Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat Teus.
Het heeft veel te maken met je eigen referentiekader. Ik lees soms uitspraken hier als 'Gods volk zou dit of dat zeggen/doen etc.' en dan verwijst men naar de beleving in de eigen kring. Alsof dat het enige ware is. Zou je zijn opgegroeid in een indianenstam, zou je waarschijnlijk je geloof anders beleven dan nu en een andere (Christelijke) muziekvoorkeur hebben. Het is altijd goed je dat te realiseren.

Voor sommigen is het gebruik van een drumstel in een eredienst ondenkbaar, anderen (zoals ikzelf) hebben niks met orgels of a-ritmisch zingen. In de Psalmen wordt gesproken over klinkende cimbalen (drumstel), dus op zich is er niks mis mee, maar als jij associaties hebt met wereldse muziek moet je je er ver van houden.

Gelukkig is er veel keus in Christelijke muziek, en laat elkaar vrij in de keuze die men maakt en die ieder voor zich moet verantwoorden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2014 06:54

Spreeuw schreef:Er zijn veel christenen die van gospelmuziek houden. Het komt vooral voor in de evangelische gemeenten, pinkstergemeenten e.d.. (Het woord "gospel" betekent "evangelie".)

Ik weet dat er verschillende soorten gospelmuziek zijn, maar veel gospelmuziek lijkt wat muziekstijl betreft veel op popmuziek. De teksten zijn doorgaans wel "christelijk". Omdat popmuziek nou niet bepaald christelijk is, vraag ik me af of gospelmuziek wel verantwoord is. En ook: welke gospelmuziek verantwoord is en welke niet. En ook welke gospelliederen jullie mooi vinden. Ook ik ben geïnteresseerd in gospelmuziek en zou wel van jullie willen weten welke gospelmuziek je aanraadt.

Besef je wel dat de muziek die jij dan blijkbaar als wél verantwoord beschouwd vaak ook verschrikkelijk veel lijkt op dat wat zo'n 200 jaar geleden populaire, wereldse muziek was?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor juf89 » 15 sep 2014 08:17

wat mij betreft slotje en gewoon in het oude topic verder praten indien nodig
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2014 11:20

Boerin schreef:http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=16&t=26336
Hier staat wel het een en ander in.

Hoewel ik je punt volledig begrijp (weer een zinloos topic) heb ik bij het door jou genoemde topic meer het idee dat het een kwestie van spuien wat je mooi vind is.
Echt een discussie over de al dan niet wenselijkheid van de muziek die genoemd wordt wil daar niet echt ontstaan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2014 14:50

Gospelmuziek is meestal tweederangs pop, maar Amerikaanse gospel is de voorganger geweest van popmuziek. Gospel als blauwdruk van wereldse muziek, wel grappig. :mrgreen:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2014 15:38

mohamed schreef:Gospelmuziek is meestal tweederangs pop, maar Amerikaanse gospel is de voorganger geweest van popmuziek. Gospel als blauwdruk van wereldse muziek, wel grappig. :mrgreen:

Ook daar zijn uitzonderingen op!
Er zijn onchristelijke vrienden van mij die juist vanwege de goede muziek naar een christelijke band luisteren.
Maar toegegeven, het merendeel is tweederangs muziek die alleen maar vanwege het labeltje "Gospel" verkoopt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2014 15:39

De uitzondering bevestigt de regel! ;)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2014 15:40

mohamed schreef:De uitzondering bevestigt de regel! ;)

Hoewel ik deze wetmatigheid nooit geheel begrepen heb klopt het in dit geval wél.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2014 15:58

Nee? Iets dat nagenoeg nooit voorkomt is de uitzondering op de regel die anders altijd geldt. Het zal echter substantieel vaker moeten voorkomen om de regel te bepalen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2014 09:31

mohamed schreef:Nee? Iets dat nagenoeg nooit voorkomt is de uitzondering op de regel die anders altijd geldt. Het zal echter substantieel vaker moeten voorkomen om de regel te bepalen.

OK. De uitdrukking lijkt te stellen dat de regel slechts bestaat bij de gratie van de uitzondering.
In de natuurkunde en de wiskunde word daar wat anders over gedacht... ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Gospelmuziek

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2014 09:49

Nee, net andersom, de uitzondering bestaat bij de gratie van de regel.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten