Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse namen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse namen

Berichtdoor Spreeuw » 12 sep 2014 10:14

Hierbij de link naar de top 10 babynamen van de eerste helft van 2014:
http://www.jongensenmeisjesnamen.nl/top ... amen-2014/


Bij jongens staat de naam Lucas op nr. 1 en Levi op nr. 2. Dit zijn beide Bijbelse namen.
Ook bij meisjes staan er Bijbelse namen in de top 10: Sarah op nr. 8 en Sara op nr. 10.

Verder zijn ook andere Bijbelse namen erg populair, bijvoorbeeld de namen Ruben, Jesse, David en Thomas voor jongens en Eva en Anna voor meisjes. Als ik de statistieken bekijk, blijkt dat Bijbelse jongensnamen populairder zijn dan Bijbelse meisjesnamen.


Daarnaast vroeg ik me af of het geven van een Bijbelse naam aan een kind de laatste tijd vaker voorkomt. Volgens mij wel namelijk. Hoe staan jullie tegenover het geven van een Bijbelse naam aan een of je eigen kind?

Faramir

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Faramir » 12 sep 2014 10:19

Spreeuw schreef:Daarnaast vroeg ik me af of het geven van een Bijbelse naam aan een kind de laatste tijd vaker voorkomt. Volgens mij wel namelijk.

De door jou aangedragen statistieken tonen het aan.
Hoe staan jullie tegenover het geven van een Bijbelse naam aan een of je eigen kind?

Als het leuk klinkt, waarom niet.

Maar ga er maar niet van uit dat al deze kinderen deze naam hebben gekregen omdat de naam toevallig ook in de bijbel voorkomt. Mensen vinden het leuk klinkende namen en geven hun kinderen daarom zulke namen. Over een tijdje is het weer helemaal anders als andere namen in de mode zijn en zo gaat het cirkeltje rond.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2014 10:22

Inderdaad. Het is meer een mode-ding. Een paar jaar terug kwamen er bijvoorbeeld steeds meer Engelse namen in de omloop. Vervolgens krijg je een soort tegenbeweging die weer voor Hollandse namen van vroeger gaat.... en daar zaten toen natuurlijk ook Bijbelse namen bij.... dus keren die ook wel weer terug. Maar niet omdat het een Bijbelse naam is. Ik denk dat de meeste mensen die hun kind Anna, Ruben of Thomas noemen niet eens weten dat het ook een Bijbelse naam is. Maar eerder denken: Ik wil gewoon een mooie Nederlandse naam.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2014 10:23

Spreeuw schreef:Hoe staan jullie tegenover het geven van een Bijbelse naam aan een of je eigen kind?

Om eerlijk te zijn vind ik het een aparte gewoonte. Mocht ik weer eens vader worden zal ik een naam kiezen die ik mooi vind, maar niet OMDAT hij in de Bijbel staat...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Spreeuw » 12 sep 2014 10:24

Faramir schreef:Maar ga er maar niet van uit dat al deze kinderen deze naam hebben gekregen omdat de naam toevallig ook in de bijbel voorkomt. Mensen vinden het leuk klinkende namen en geven hun kinderen daarom zulke namen. Over een tijdje is het weer helemaal anders als andere namen in de mode zijn en zo gaat het cirkeltje rond.


Dat is inderdaad zo. Wel denk ik dat Bijbelse namen nog altijd het meest gegeven worden in christelijke families.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Spreeuw » 12 sep 2014 10:33

Marnix schreef:Inderdaad. Het is meer een mode-ding. Een paar jaar terug kwamen er bijvoorbeeld steeds meer Engelse namen in de omloop. Vervolgens krijg je een soort tegenbeweging die weer voor Hollandse namen van vroeger gaat.... en daar zaten toen natuurlijk ook Bijbelse namen bij.... dus keren die ook wel weer terug. Maar niet omdat het een Bijbelse naam is. Ik denk dat de meeste mensen die hun kind Anna, Ruben of Thomas noemen niet eens weten dat het ook een Bijbelse naam is. Maar eerder denken: Ik wil gewoon een mooie Nederlandse naam.


Ja, zo wordt er wel vaak gedacht inderdaad. Ik denk dat veel mensen kijken naar hoe een naam klinkt en niet (direct) wat de betekenis is van de naam die ze aan hun kind willen geven en waar de naam vandaan komt. Ik vind dat overigens niet terecht.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Arco » 12 sep 2014 10:35

Een collega heeft zijn tweeling namen gegeven waarbij hij nadrukkelijk zorgde dat de voorletters van elkaar afweken en van hemzelf en zijn vrouw. Want, zo zei hij, het vervelend dat je post openmaakt terwijl die voor een ander is.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2014 10:38

Hoezo niet? De betekenis van namen weten veel mensen niet. Als iemand zegt: Ik heet "..." denk ik niet: Ah dat betekent zus en zo. Daarnaast kan je van het karakter van een baby weinig zeggen. Je kan best een naam kiezen die bijvoorbeeld "moedige strijder" betekent maar het is de vraag of dat kind dat ook daadwerkelijk wordt. En sommige namen zijn dat de ambitieus. Eva. Moeder van alle levenden. Ik hoop dat alle Eva's die geboren zijn die betekenis niet te letterlijk gaan nemen :)

Het enige wat dan overblijft is een Bijbelse betekenis. Christenen zullen dat vaak nog wel doen. Een naam kiezen die betekent: "God redt" of zo. God is trouw. Prachtig. Maar ongelovigen zullen dat niet doen omdat ze niet in Hem geloven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Pcrtje » 12 sep 2014 12:32

Ik zou mijn kinderen wel Woden of Freija willen noemen. We moeten niet vergeten dat er krachtig Germaans bloed door onze aderen stroomt. 8)

Het is leuk dat elke cultuur zijn eigen namen kent en heeft. Ik vind het jammer dat bepaalde namen tussen culturen worden uitgewisseld, want daarmee gaan een stuk cultuur, historie en nostalgie verloren. Kun je het voorstellen dat je naar Arabië gaat en de mensen daar opeens Henk en Joop heten? Iedereen moet natuurlijk vooral zelf de namen van zijn of haar kinderen bepalen maar ik vind het overmatig en teveel integreren van Bijbelse (Hebreewse/Griekse/Perzische) namen in andere culturen wel een vorm van cultuurverloedering. Je mag best een beetje trots zijn op je Nederlanderschap. :)

Als ik naar China ga hoop ik Li Ho tegen te komen, in Saoudi-Arabië Ahmed en in Slowakije Vladimir. In Nederland zouden we terug moeten naar de Piet, Henk en Jan tijd. Misschien zou de overheid een lijst der Nederlansche Naamen moeten samenstellen. Als je een voornaam van die lijst kiest voor je kind krijg je extra kinderbijslag. :D Wel even opletten dat de CU en SGP niet daaraan gaan meewerken. ;)
"Een libelle zweeft over het water..."

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Evelien » 12 sep 2014 15:01

Marnix schreef:Hoezo niet? De betekenis van namen weten veel mensen niet. Als iemand zegt: Ik heet "..." denk ik niet: Ah dat betekent zus en zo. Daarnaast kan je van het karakter van een baby weinig zeggen. Je kan best een naam kiezen die bijvoorbeeld "moedige strijder" betekent maar het is de vraag of dat kind dat ook daadwerkelijk wordt. En sommige namen zijn dat de ambitieus. Eva. Moeder van alle levenden. Ik hoop dat alle Eva's die geboren zijn die betekenis niet te letterlijk gaan nemen :)


Ik met jou. :wink: (hier is het nog steeds 1, hm doe ik iets verkeerd?). :oops:

Anoniem_89

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 sep 2014 18:25

Ik heb geen kinderen, als we ze wel krijgen dan geef ik ze wel een bijbelse naam.
Zelf heb ik ook een bijbelse naam.

Vaak beginnen mensen dan over dat het een bijbelse naam is, en op die manier heb je een mooie start om te getuigen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor jamillah » 13 sep 2014 06:48

Bram, Daan en Luuk uit de top 10 zijn ook afgeleid van bijbelse namen 8)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Spreeuw » 13 sep 2014 18:52

Anoniem_89 schreef:Ik heb geen kinderen, als we ze wel krijgen dan geef ik ze wel een bijbelse naam.
Zelf heb ik ook een bijbelse naam.

Vaak beginnen mensen dan over dat het een bijbelse naam is, en op die manier heb je een mooie start om te getuigen. :mrgreen:


"Anoniem" is nou niet echt een Bijbelse naam...

Mooi als je kinderen zou krijgen, dat je hen een Bijbelse naam geeft! Welke naam/namen heb je op het oog (als ik dat mag vragen)?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Spreeuw » 13 sep 2014 18:58

jamillah schreef:Bram, Daan en Luuk uit de top 10 zijn ook afgeleid van bijbelse namen 8)


Bij jongens staat de naam Sem op nr. 5. Die had ik nog niet vermeld in de openingspost. Ook Sem is een Bijbelse naam (Sem, Cham en Jafet waren zoons van Noach). Het is trouwens ook opvallend dat korte namen de laatste tijd meer geliefd zijn geworden. Sem is ook een korte naam.

Anoniem_89

Re: Top 10 babynamen eerste helft van 2014: ook Bijbelse nam

Berichtdoor Anoniem_89 » 13 sep 2014 19:00

Ehh.. je maakt een grapje neem ik aan over mijn naam? :roll:

Mijn naam wil ik best per PB laten weten, niet hier op het forum.. iets met privacy enz :wink:

Namen die ik en mijn vrouw wel mooi vinden;

Nathanael, Joshua, Esther, Sarah, Gloria..
Pff.. niet teveel noemen, straks hebben we zoveel kinderen :shock: :lol:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 50 gasten