Catechisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Catechisatie

Berichtdoor BladeStraight » 26 nov 2014 11:25

Ikzelf vind het niveau op de Catechisatie zoals die bij ons gegeven wordt ontzettend laag. Ik snap ook wel dat het onderwijs zo veel mogelijk voor iedereen moet zijn maar voor mij is het echt een uurtje uitzitten en luisteren naar een dominee die voor de tiende keer verteld wat de tien geboden in houden en hoe ze over te zetten in de moderne tijd.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Catechisatie

Berichtdoor mealybug » 26 nov 2014 13:13

Albert46 schreef:Hallo ,

Ik ben nieuw hier. En ben sinds kort mijn christelijke roots aan het her ontdekken . Mijn vraag is dan ook wordt er ook aan Catechisatie voor herintreders gedaan .

Vriendelijke Groet

Albert

Ik denk ook dat je van de refoweb vragenrubriek meer op kunt steken dan van catechesatielessen.

Anoniem_89

Re: Catechisatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 nov 2014 22:52

Albert46 schreef:Hallo ,

Ik ben nieuw hier. En ben sinds kort mijn christelijke roots aan het her ontdekken . Mijn vraag is dan ook wordt er ook aan Catechisatie voor herintreders gedaan .

Vriendelijke Groet

Albert

mealybug schreef:Ik denk ook dat je van de refoweb vragenrubriek meer op kunt steken dan van catechesatielessen.

Nou nou, soms het e.e.a. met een korreltje zout nemen wat ze als antwoord geven :wink:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Catechisatie

Berichtdoor mealybug » 27 nov 2014 07:16

Anoniem_89 schreef:Nou nou, soms het e.e.a. met een korreltje zout nemen wat ze als antwoord geven :wink:

Absoluut.
Maar het is in ieder geval (of misschien wel ten gevolge van) wel wat hedendaagser en meer" praktijk-gericht" dan de interpretatie van 2 mannen uit de 16de eeuw, sinds welke er alleen maar scheuring op scheuring heeft plaatsgevonden.
Ze hadden toen nog geen homo's, geen anticonceptie, geen leggings, geen euthanasie, geen internet, en er gold nog gezag.
Als iemand uit die tijd nu hier neergezet zou worden en meelezen, zou hij het niet kunnen verwerken, denk ik.

mohamed

Re: Catechisatie

Berichtdoor mohamed » 27 nov 2014 10:40

Albert46 schreef:Hallo ,

Ik ben nieuw hier. En ben sinds kort mijn christelijke roots aan het her ontdekken . Mijn vraag is dan ook wordt er ook aan Catechisatie voor herintreders gedaan .

Vriendelijke Groet

Albert

mealybug schreef:Ik denk ook dat je van de refoweb vragenrubriek meer op kunt steken dan van catechesatielessen.

Anoniem_89 schreef:Nou nou, soms het e.e.a. met een korreltje zout nemen wat ze als antwoord geven :wink:

@ Albert46,

Dat kan je beter vragen aan iemand van je plaatselijke kerk.

@ Mealybug en Anoniem, ik denk dat voor sommigen de leer ondergeschikt wordt aan de omgang met mensen. Als je JG wordt krijg je meteen een hele familie van een paar miljoen mensen waar je altijd welkom bent, zolang je hun leer maar voor de enige ware houdt.

Afbeelding
Door mensen bang te maken, kan je hen ook geruststellen.

Afbeelding
Arm kind.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Catechisatie

Berichtdoor mealybug » 27 nov 2014 13:35

mohamed schreef:Door mensen bang te maken, kan je hen ook geruststellen.



Precies wat veel regeringen ook doen. =D>

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Catechisatie

Berichtdoor Teus » 28 nov 2014 10:49

Albert46 schreef:Hallo ,

Ik ben nieuw hier. En ben sinds kort mijn christelijke roots aan het her ontdekken . Mijn vraag is dan ook wordt er ook aan Catechisatie voor herintreders gedaan .

Vriendelijke Groet

Albert


Ach Albert, ik zou je eerder een Alpha-cursus aanraden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Catechisatie

Berichtdoor BladeStraight » 28 nov 2014 15:15

[quote="Albert46"]Hallo ,

Ik ben nieuw hier. En ben sinds kort mijn christelijke roots aan het her ontdekken . Mijn vraag is dan ook wordt er ook aan Catechisatie voor herintreders gedaan .

Ik zou zeggen, lees een paar goede boeken, bij voorkeur schrijvers als Boston, de Erskines en Edwards. Onderzoekt de schriften en ook de belijdenisgeschriften. Daar kan je ook prima internet bij gebruiken. Als je op die manier te werk gaat kan ik je garanderen dat je je tijd nuttiher gebruikt dan je op catechisatie zou doen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Anoniem_89

Re: Catechisatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 nov 2014 23:25

Lees anders eerst het Johannes evangelie bijvoorbeeld. Zoek een gemeente en wat Teus zegt, ga eens naar een alpha cursus.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Catechisatie

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 16:31

Albert46 schreef:Hallo ,

Ik ben nieuw hier. En ben sinds kort mijn christelijke roots aan het her ontdekken . Mijn vraag is dan ook wordt er ook aan Catechisatie voor herintreders gedaan .

Vriendelijke Groet

Albert


Of er specifiek catechisatie voor herintreders bestaat, weet ik niet. Wel kun je in een kerkelijke gemeente catechisatie volgen, zoals volwassencatechese of belijdeniscatechese (waarbij het niet verplicht is om belijdenis des geloofs af te leggen). Bij mij in de gemeente zijn bij catechisatielessen ook mensen welkom die geen lid zijn van onze gemeente. Dat zal in vele andere gemeenten ook wel het geval zijn.

Een Alpha-cursus, zoals sommige posters hierboven noemen, is bij mijn weten meer gericht op mensen die nooit christen zijn geweest en die graag kennis willen maken met het christelijk geloof. Jij als herintreder zal echter wel enige kennis van zaken hebben, denk ik.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Catechisatie

Berichtdoor Teus » 02 dec 2014 17:28

Spreeuw schreef: Een Alpha-cursus, zoals sommige posters hierboven noemen, is bij mijn weten meer gericht op mensen die nooit christen zijn geweest en die graag kennis willen maken met het christelijk geloof. Jij als herintreder zal echter wel enige kennis van zaken hebben, denk ik.


Nee hoor Spreeuw, ik zat 50 jaar in een kerk met alle reformatorische poespas erbij, totdat ik op een bijzondere wijze naar de Alpha-cursus moest, er ging er een wereld voor me open, en ook stukje Hemel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Catechisatie

Berichtdoor rotterdam » 02 dec 2014 17:42

Spreeuw schreef:Een Alpha-cursus, zoals sommige posters hierboven noemen, is bij mijn weten meer gericht op mensen die nooit christen zijn geweest en die graag kennis willen maken met het christelijk geloof. Jij als herintreder zal echter wel enige kennis van zaken hebben, denk ik.



Bèta-kring - een vervolg op de Alpha-cursus

De Bèta-kring begint in 2014-2015 aan het 4e seizoen.

De kring is opgezet als een vervolg op de Alpha-cursus.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Catechisatie

Berichtdoor mealybug » 08 dec 2014 15:49

Teus schreef:Nee hoor Spreeuw, ik zat 50 jaar in een kerk met alle reformatorische poespas erbij, totdat ik op een bijzondere wijze naar de Alpha-cursus moest, er ging er een wereld voor me open, en ook stukje Hemel.


De meeste mensen hebben een te groot ego om hun opvoeding en traditie opzij te kunnen zetten.
Iets afleren is bovendien moeilijker dan iets aanleren.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Catechisatie

Berichtdoor Teus » 08 dec 2014 18:51

Teus schreef:Nee hoor Spreeuw, ik zat 50 jaar in een kerk met alle reformatorische poespas erbij, totdat ik op een bijzondere wijze naar de Alpha-cursus moest, er ging er een wereld voor me open, en ook stukje Hemel.


mealybug schreef:De meeste mensen hebben een te groot ego om hun opvoeding en traditie opzij te kunnen zetten.
Iets afleren is bovendien moeilijker dan iets aanleren.


Als God in je leven komt dan heb je niet altijd te doen wat je zelf kiest of gedacht heb en moet je die rugzak wel een keer leeg kieperen. Met zo,n rugzak loop je automatisch gebogen, het belemmerd in het opzien naar boven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Catechisatie

Berichtdoor BladeStraight » 08 dec 2014 21:04

Teus schreef:Nee hoor Spreeuw, ik zat 50 jaar in een kerk met alle reformatorische poespas erbij, totdat ik op een bijzondere wijze naar de Alpha-cursus moest, er ging er een wereld voor me open, en ook stukje Hemel.


Ik vind niet dat je op een respectvolle manier praat over de reformatorische kerken. Ik kan me niet voorstellen dat je dat op de Alpha-cursus geleerd hebt.

De kerk van de reformatie heeft een bijzondere plaats in de geschiedenis, zowel in de Nederlands Hervormde kerk als in de afgescheiden gemeenten heeft God door de loop van de eeuwen willen werken en deze kerken willen bekronen met Zijn zegen. Om vervolgens over 'reformatorische poespas' te praten ga je voorbij aan de grote plaats die de gereformeerde kerken in Nederland (en dan gaat het me niet om de denominatie) in de geschiedenis van God's kerk hebben gekregen.

Ongetwijfeld kun je leren van een Alpha-cursus, maar je kunt eveneens leren in een reformatorische kerk.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten