Catechisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Catechisatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 sep 2014 21:50

Vertaal het dan ook naar het hedendaags.
Leer een 'warme' band met jongeren op te bouwen.
Wat spreekt ze aan, leef in hun wereld waar ze tegenaan lopen, waar ze hun verhaal kwijt kunnen.

Zo ben ik tenminste tot bekering gekomen.
Door de warmte en oprechte liefde van God die door die mensen heen werkte.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Catechisatie

Berichtdoor Boaz » 10 sep 2014 07:06

Mee eens, Anoniem_89.

Ik vind het erg belangrijk dat mijn jongens het tienerwerk wel degelijk leuk vinden.
Zij hebben een tienerleider bij wie ze hun verhaal kwijt kunnen, hebben het onderling gezellig en voelen zich door dit alles betrokken bij de gemeente. Heel belangrijk!
Naast alle serieuze gesprekken hebben ze ook lol met elkaar en doen ze ontspannende activiteiten.
Ben daar erg dankbaar voor.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Catechisatie

Berichtdoor moderngelovige » 10 sep 2014 07:39

Tieneractiviteiten of jeugdwerk is toch wezenlijk anders dan
catechisatie (onderwijs/onderricht)?
Vooral in refokring.

De vraag is dan ook meer: "Hoe onderwijs je, op wat voor manier; dus zodanig dat catechisatie niet wordt ervaren "als verplicht noodzakelijk kwaad; een uurtje wat met zichtbare tegenzin word uitgezeten"?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Catechisatie

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2014 07:41

moderngelovige schreef:Tieneractiviteiten of jeugdwerk is toch wezenlijk anders dan
catechisatie (onderwijs/onderricht)?
Vooral in refokring.

Is het misschien goed om deze activiteiten dan wat meer samen te trekken?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Catechisatie

Berichtdoor Boaz » 10 sep 2014 08:46

moderngelovige schreef:Tieneractiviteiten of jeugdwerk is toch wezenlijk anders dan
catechisatie (onderwijs/onderricht)?
Vooral in refokring.

De vraag is dan ook meer: "Hoe onderwijs je, op wat voor manier; dus zodanig dat catechisatie niet wordt ervaren "als verplicht noodzakelijk kwaad; een uurtje wat met zichtbare tegenzin word uitgezeten"?


Bij mij in de gemeente niet.
Het onderwijs wordt door jeugdwerkers gegeven: de ene week is er Bijbelstudie in kleine groepen, de andere week een viering met een spreker. Verder op zaterdagavonden zo nu en dan een soosavond, daarnaast worden andere activiteiten georganiseerd. (Kamperen, 'nacht-zonder-dak' etc)

Het kinder-en-jeugdwerk neemt een grote plaats in in mijn gemeente, en dat werpt ook vruchten af.

Anoniem_89

Re: Catechisatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 sep 2014 20:51

Boaz schreef:Bij mij in de gemeente niet.
Het onderwijs wordt door jeugdwerkers gegeven: de ene week is er Bijbelstudie in kleine groepen, de andere week een viering met een spreker. Verder op zaterdagavonden zo nu en dan een soosavond, daarnaast worden andere activiteiten georganiseerd. (Kamperen, 'nacht-zonder-dak' etc)

Het kinder-en-jeugdwerk neemt een grote plaats in in mijn gemeente, en dat werpt ook vruchten af.


Mooi hoor.
Mag ik vragen naar welke gemeente je gaat?

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Catechisatie

Berichtdoor Boaz » 13 sep 2014 14:05

Naar een evangelische gemeente.

Anoniem_89

Re: Catechisatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 13 sep 2014 17:09

De naam van de gemeente bedoel ik :lol:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Catechisatie

Berichtdoor Spreeuw » 04 okt 2014 18:22

schelpje3 schreef:Geloof moet je niet overbrengen, dat lukt niet.
Ik heb catechisatie gevolgd bij verschillende predikanten en geen van hen bracht het geloof over.
Dat was ook niet hun insteek.
Maar ze probeerden ons te vertellen hoe goed het is om dicht bij de Heere te leven, Hem in alles te gehoorzamen en te volgen.
En wij hebben het hen niet al te gemakkelijk gemaakt. :oops:


T'is maar net wat je onder "overbrengen" verstaat natuurlijk.
Je moet als catecheet wel duidelijk uitleggen wat het geloof inhoudt, en dan wel uitleggen op een manier die begrijpelijk is voor jongeren van de leeftijdsgroep aan wie catechisatie gegeven wordt.

Natuurlijk is de bekering het werk van de Heere, maar dat neemt niet weg dat je opgeroepen wordt om Hem te gehoorzamen. We horen naar de Heere te gaan in al onze nood en geestelijk gebrek.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Catechisatie

Berichtdoor Spreeuw » 04 okt 2014 18:38

Pcrtje schreef:Ik kom met de deur in huis vallen: catechisatie is indoctrinatie.

Is de religieuze opvoeding thuis, op school en onder de preek in de kerk nog niet genoeg? Moet echt het volledige systeem aan dogma's, regels en religie de kinderen ingeprent worden? Waarom niet een eerlijk en open gesprek waarin meerdere opties open staan en men van elkaar kan leren? En dat allemaal onder het mom van: zo is de wil Gods...

Leer de kinderen toch eens zelf te laten nadenken en leer ze hoe ze het met je oneens kunnen zijn.


Als ik de Bijbel lees, dan kom ik tot de conclusie dat het geven van catechisatie goed is, ja noodzakelijk zelfs.


Laten we Psalm 78:3 zingen, waar dit ook duidelijk naar voren komt.

Psalm 78:3 Berijming 1773
Want God heeft Zijn getuigenis gegeven
Aan Jacobs huis; een wet, om naar te leven,
Die Israël zijn nageslacht moet leren,
Opdat men nooit haar kennis moog' ontberen;
God vordert, dat de naneef, eeuwen lang,
Van kind tot kind, dit onderwijs ontvang'.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=3&s=rit


Psalmen 78:1-4 NBG'51 (let vooral op vers 4)
1 Een leerdicht van Asaf.

Wend het oor, mijn volk, tot mijn leer,
neigt uw oor tot de woorden van mijn mond;
2 ik wil mijn mond tot een spreuk opendoen,
ik wil aloude verborgenheden verkondigen.
3 Hetgeen wij gehoord hebben en weten,
en onze vaderen ons hebben verteld,
4 dat willen wij voor hun kinderen niet verhelen;
wij willen vertellen aan het volgende geslacht
des HEREN roemrijke daden, zijn kracht
en de wonderen die Hij gewrocht heeft.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Catechisatie

Berichtdoor MoesTuin » 04 okt 2014 19:05

In Prediker 11 staat een zo mooi gedeelte mbt de Jeugd (o.a. doelgroep van dit forum toch?)

Gedenk uw Schepper in uw jeugd

7 Het licht is zoet en het is aangenaam voor de ogen de zon te zien. 8 Daarom, indien de mens vele jaren leeft, zo verheuge hij zich in die alle, maar hij bedenke, dat de dagen der duisternis vele zullen zijn: al wat komt, is ijdelheid.
9 Verheug u, o jongeling, in uw jeugd, en uw hart zij vrolijk in uw jongelingsjaren; ja, volg de lust van uw hart en wat uw ogen aanschouwen, maar weet, dat God u om al deze dingen in het gericht zal doen komen.
10 Weer dus het verdriet uit uw hart en houd de kwalen weg van uw lichaam, want jeugd en jonkheid zijn ijdelheid.

Wie Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden.
Vandaag te dag is wel van groot belang aan te sluiten bij de leefwereld van de jeugd, je daarin te verdiepen, er daar dan vervolgens een stukje in mee te kunnen denken, en vervolgens op het juiste moment hen mee nemen naar de Weg.....de Waarheid.... het Leven
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Catechisatie

Berichtdoor Spreeuw » 04 okt 2014 19:31

moderngelovige schreef:Effe een tussendoortje Spreeuw:
zit jij op een PABO, ga je later het onderwijs in?

Zo ja dan zou je assistent-cathecheet kunnen worden nu of over een paar jaar.
Kun je alle vragen verwachten die je hier gesteld hebt. excuus voor de kwinkslag maar kan het niet laten. :D
Maar wel een praktijk-invulling van: ik heb veel met die leeftijdsgroep.


Nee, ik zit niet op de Pabo. Toen ik in vwo-6 zat, heb ik wel overwogen om naar de Pabo te gaan, maar uiteindelijk heb ik een andere keuze gemaakt. Het was tijdens een voorlichtingsdag op mijn middelbare school, toen verschillende universiteiten, hbo's en mbo's zich presenteerden en ik informatie kreeg over de Pabo. Degene die uitleg gaf, vertelde dat je op een heel kinderlijke manier moet uitleggen hoe zandkorrels eruitzien of hoe een schelpje eruitziet. Toen dacht ik: dat is eigenlijk niets voor mij. Ik heb net te weinig geduld om dat langdradig uit te leggen.

Wel zou ik graag catecheet willen worden, want inderdaad, ik heb veel met de leeftijdsgroep 12-15 jaar. De puberteit begint en ze gaan steeds meer nadenken over zaken als kerkgang, geloof e.d.. Vinden ze het eerst vaak nog gewoon, als ze 12 jaar zijn worden hun gedachten vaak wel anders. Ik heb daarom wel veel met deze leeftijdsgroep. Probeer maar eens de meerwaarde van het geloof duidelijk te maken. Het zijn toch vaak uiterlijkheden die in hun gedachten leven. Geloof is juist een zaak van het hart. Het lijkt me mooi om dat duidelijk te maken. Kennis speelt daarbij een grote rol. Vandaar ook de catechisatie. Zonder kennis kan het geloof niet in het hart komen. Zonder te weten Wie God is en wie wij als mensen zijn, kan het geloof niet in het hart komen. Pas als we kennis hebben, ontdekken we hoe zondig we zijn en hoe groot en goed de Here God is. Door het bloed van Gods Zoon is vergeving mogelijk voor onze zonden. Wat een machtige boodschap, ook voor jongeren.

Het is mogelijk dat ik later het onderwijs in wil, dat is me nu nog niet helemaal duidelijk. Maar dan wel de middelbare school, het liefst klas 1, 2 of 3.

Anoniem_89

Re: Catechisatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 okt 2014 20:23

Als daar je hart ligt Spreeuw, waarom zou je dan daar niet kunnen helpen?
Misschien dat je geen theologie ofzo gedaan hebt, of studie in die richting.
Maar wordt daar echt moeilijk over gedaan?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Catechisatie

Berichtdoor moderngelovige » 05 okt 2014 13:41

@ Spreeuw,

Onderwijs geven zo je wil bijbels onderwijzen, dus cathecheseren is natuurlijk iets waar je op een
blauwe maandagavond "even" aan begint.
* Er bestaan wss tegenwoordig trainingen voor pedagogische en sociale vaardigheden.
Dit nog buiten de inhoudelijke kennis.

Ervaring in de praktijk zou je op kunnen doen door een jeugdgroep van die leeftijd aan helpen te sturen.
Dit gaat vaak in teamverband.

Albert46
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2014 21:05

Re: Catechisatie

Berichtdoor Albert46 » 26 nov 2014 09:50

Hallo ,

Ik ben nieuw hier. En ben sinds kort mijn christelijke roots aan het her ontdekken . Mijn vraag is dan ook wordt er ook aan Catechisatie voor herintreders gedaan .

Vriendelijke Groet

Albert


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten

cron