Catechisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Catechisatie

Berichtdoor mona » 08 dec 2014 21:16

Teus schreef:ik zat 50 jaar in een kerk met alle reformatorische poespas erbij, totdat ik op een bijzondere wijze naar de Alpha-cursus moest
BladeStraight schreef:Ongetwijfeld kun je leren van een Alpha-cursus, maar je kunt eveneens leren in een reformatorische kerk.
Dit is waar, maar ik begrijp ook wel een beetje wat Teus bedoelt.
En toch gaat de Heere met iedereen Zijn Eigen weg, want ik moest op een bijzondere wijze naar een reformatorische kerk...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Catechisatie

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2014 22:20

Beetje kort door de bocht he. Dan had Jezus de Farizeeen ook te vriend moeten houden en zich bij hen moeten aansluiten, als eenheid ten koste van alles bewaard moest blijven. Dat als eerste (vooral over de reformatie). Wat andere afscheidingen betreft, ik denk dat dat vaak niet goed was. Maar God geeft Zijn zegen gelukkig niet alleen aan mensen die alles goed doen, maar ook als mensen fouten maken. (waar komt het idee toch vandaan dat God mensen alleen zegent als ze volmaakt zijn en niet als ze fouten maken?)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Catechisatie

Berichtdoor Teus » 08 dec 2014 22:58

Teus schreef:Nee hoor Spreeuw, ik zat 50 jaar in een kerk met alle reformatorische poespas erbij, totdat ik op een bijzondere wijze naar de Alpha-cursus moest, er ging er een wereld voor me open, en ook stukje Hemel.


BladeStraight schreef:Ik vind niet dat je op een respectvolle manier praat over de reformatorische kerken. Ik kan me niet voorstellen dat je dat op de Alpha-cursus geleerd hebt.

De kerk van de reformatie heeft een bijzondere plaats in de geschiedenis, zowel in de Nederlands Hervormde kerk als in de afgescheiden gemeenten heeft God door de loop van de eeuwen willen werken en deze kerken willen bekronen met Zijn zegen. Om vervolgens over 'reformatorische poespas' te praten ga je voorbij aan de grote plaats die de gereformeerde kerken in Nederland (en dan gaat het me niet om de denominatie) in de geschiedenis van God's kerk hebben gekregen.

Ongetwijfeld kun je leren van een Alpha-cursus, maar je kunt eveneens leren in een reformatorische kerk.

Het is niet helemaal on-topic maar,
ik heb niet zoveel respect voor zaken die zo,n wending krijgen en daardoor niet meer aan Gods Woord voldoen, waarvoor ik veel meer respect heb.
Ik hou het bij God en Zijn woord.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Catechisatie

Berichtdoor BladeStraight » 11 dec 2014 22:39

Daar zeg je nogal wat Teus, als ik op zondag luister naar een preek in de Gereformeerde Gemeenten hoor ik toch echt geen onbijbelse dingen. Natuurlijk wordt zo hier en daar een accent wat verkeerd gelegd, maar over het algemeen genomen wordt in de kerk van de Reformatie de ware, Christelijke, Bijbelse leer verkondigd.

Ik lees altijd mee in mijn Bijbel, en als een predikant iets zegt dat tegen die Bijbel in zou gaan zou ik het echt wel merken.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Catechisatie

Berichtdoor Teus » 12 dec 2014 19:35

BladeStraight schreef:Daar zeg je nogal wat Teus, als ik op zondag luister naar een preek in de Gereformeerde Gemeenten hoor ik toch echt geen onbijbelse dingen. Natuurlijk wordt zo hier en daar een accent wat verkeerd gelegd, maar over het algemeen genomen wordt in de kerk van de Reformatie de ware, Christelijke, Bijbelse leer verkondigd.

Ik lees altijd mee in mijn Bijbel, en als een predikant iets zegt dat tegen die Bijbel in zou gaan zou ik het echt wel merken.


Het gaat er niet om wat ik in dit geval zoal zeg maar het verschil met Gods Woord, dat is nogal wat.
We zijn niet on topic BS, er is in het verleden op dit forum veel over gesproken en is ik denk niet op zijn plaats dit weer te doen. Ik zou zeggen zoek het een en ander eens op dit forum.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Catechisatie

Berichtdoor BladeStraight » 12 dec 2014 21:17

Dan moet je ook niet met opmerkingen als 'reformatorische poespas' gaan strooien.

Maar goed, terug naar het onderwerp dan maar.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Catechisatie

Berichtdoor Teus » 13 dec 2014 15:43

BladeStraight schreef:Dan moet je ook niet met opmerkingen als 'reformatorische poespas' gaan strooien.

Maar goed, terug naar het onderwerp dan maar.


Wat is dat nu? Jij pakt het detail eruit.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Catechisatie

Berichtdoor gravo » 28 dec 2014 14:38

mealybug schreef:De meeste mensen hebben een te groot ego om hun opvoeding en traditie opzij te kunnen zetten. Iets afleren is bovendien moeilijker dan iets aanleren.


"Eert uw vader en uw moeder opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Here uw God u geeft"

Andere taal dan het moderne ik-gerichte individualisme, dat gedrenkt in een christelijk sausje werkelijk meent dat God alleen maar met een individu (lees: mijn ego) een innige band onderhoudt en dat de verhoudingen die Hij heeft met talloze andere christenen van vroeger, nu en later betekenisloos zijn.
Ja, dan richt je je eigen kerkje op. En dan zitten jij, jezelf, je ego en je eigen gelijk met z'n vieren vooraan in het kerkbankje te luisteren naar jou of je spiegelbeeld. Toch nog een volle kerk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Catechisatie

Berichtdoor naamloos » 28 dec 2014 16:00

Poeh, tekstmisbruik noem ik dat. Alsof je je vader en moeder niet kunt eren zonder een kloon te zijn van hun gedachtengoed.
Met zulk misbruik van teksten probeert men de vrijheid van een ander te ontnemen, en zelfs over je gedachten en overtuigingen te heersen.
Luister maar eens wat er staat over mensenroof, jajaja incl. de geestelijke vrijheid van de mens:
http://www.bijbelstudie.be/Apeldoorn/Je ... stelen.MP3

Ik vind het altijd zo'n misselijk streek om te doen alsof er slechts twee opties zijn. En als het de één niet is, dan moet het de andere wel zijn.
Maar je kunt ook gewoon het goede uit het geloof van de traditie en je ouders behouden, en wat niet klopt naast je neer leggen, zonder dat je daarmee zegt dat hun geloof en relatie met God betekenisloos is-was.
Ieder mens maakt zn eigen fouten, het zou niet best zijn om alles als betekenisloos te kwalificeren als het niet perfect is.
Zeggen dat je je ouders niet eert omdat je overtuigd bent in je geweten dat zij en de traditie dingen verkeerd zien-zagen, ruikt naar machtsmisbruik.
Maar toegegeven, het is lastig voor sommige mensen dat de 'gewone man' tegenwoordig zelf durft te denken en niet alles meer aanneemt wat ze voorgeschoteld wordt. Jammer voor hen, maar gelukkig niet meer terug te draaien!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Catechisatie

Berichtdoor gravo » 28 dec 2014 16:33

naamloos schreef:Poeh, tekstmisbruik noem ik dat. Alsof je je vader en moeder niet kunt eren zonder een kloon te zijn van hun gedachtengoed.
Met zulk misbruik van teksten probeert men de vrijheid van een ander te ontnemen, en zelfs over je gedachten en overtuigingen te heersen.
Luister maar eens wat er staat over mensenroof, jajaja incl. de geestelijke vrijheid van de mens:
http://www.bijbelstudie.be/Apeldoorn/Je ... stelen.MP3

Ik vind het altijd zo'n misselijk streek om te doen alsof er slechts twee opties zijn. En als het de één niet is, dan moet het de andere wel zijn.
Maar je kunt ook gewoon het goede uit het geloof van de traditie en je ouders behouden, en wat niet klopt naast je neer leggen, zonder dat je daarmee zegt dat hun geloof en relatie met God betekenisloos is-was.
Ieder mens maakt zn eigen fouten, het zou niet best zijn om alles als betekenisloos te kwalificeren als het niet perfect is.
Zeggen dat je je ouders niet eert omdat je overtuigd bent in je geweten dat zij en de traditie dingen verkeerd zien-zagen, ruikt naar machtsmisbruik.
Maar toegegeven, het is lastig voor sommige mensen dat de 'gewone man' tegenwoordig zelf durft te denken en niet alles meer aanneemt wat ze voorgeschoteld wordt. Jammer voor hen, maar gelukkig niet meer terug te draaien!


Je zou het ook eens in de context kunnen zien van waar mealybug mee bezig is. Van de zijlijn van het reformatorisch erf is hij constant en aanhoudend bezig om alles wat traditie is, kerk, theologie en 2000 jaar christendom af te doen als volstrekt verkeerd, lauw, verdraaid, mis en vals.
Dus ook zo'n sneer naar traditie, waarbij hij suggereert dat alleen ego's traditionele christelijke elementen eerbiedigen, past daar in.
Een dergelijk vileine apekool kan rekenen op mijn bittere ironie, want van dit soort sektarische marginalen is de kerk en het christelijk geloof nog nooit beter geworden.

Ik heb weinig hoop voor hem, zijn agenda staat namelijk helemaal in dient van de Grote Strijd tegen het klassieke christendom. Lees zijn fijne geestvervulde bijdragen er nog maar eens op na.
Oftewel: als je ergens de crisis van het westerse christendom van nabij wilt zien, dan is het wel in de opkomst van one-issue-profeten als mealybug en consorten.

De kerken lopen leeg, het christelijk geloof wordt massaal vaarwel gezegd, gelovigen worden meewarig aangekeken. Dat kan ik allemaal hebben. We hebben God, we hebben elkaar.
Maar waar ik niet goed tegen kan is de zich christen noemende randfiguur die zich demonstratief vrolijk maakt over deze teloorgang en probeert op andermans erf het vernietigende vuurtje nog eens extra aan te stoken. Een stoker, ja, dat is het juiste woord.

doei,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Catechisatie

Berichtdoor MoesTuin » 28 dec 2014 18:09

mona schreef:En toch gaat de Heere met iedereen Zijn Eigen weg, want ik moest op een bijzondere wijze naar een reformatorische kerk...


Precies en zo is het.....
In iedere gemeente / kerk / of zelf in geen gemeente of kerk.....
Overal vind je Kinderen van God!
Maar de mens heeft zelf het altijd zo goed bedacht en zijn mening en woordje klaar en blaast de vlam zo vaak genadeloos uit.

Het gaat hierom... "laat de Vlam weer branden"

https://www.youtube.com/watch?v=wpHYHUhryKs

Wij gaan op weg met brandend hart,
Met een gebed bij elke stap.
Het lied van hoop klinkt door de landen,
Zingend van de nieuwe dag.

Tweeduizend jaar, en dag en nacht,
brandt deze vlam, verlicht ons land.
Mensen wachten, harten smachten,
naar een liefde die verwarmt.

Laat de vlam weer branden als een helder baken,
als heraut van ´t morgenuur.
Laat het lied weer sprank´len,
laat de liefde branden, als een vuur, als een vuur.

De liefde roept, de waarheid spreekt,
dat is de kracht waarmee wij gaan.
Om hen die vallen, hen die wank´len,
op te vangen in uw naam.

Laat de vlam weer branden als een helder baken,
als heraut van ´t morgenuur.
Laat het lied weer sprank´len,
laat de liefde branden, als een vuur, als een vuur.(2x)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Catechisatie

Berichtdoor mealybug » 28 dec 2014 20:36

*Deel verwijderd door moderator vanwege off topic*

En ga nu niet schelden en mij uitmaken voor van alles en nog wat als een hysterische Calvijn, of wraakzuchtig vergelden, want daarmee bewijs je steeds meer dat je niet naar Gods geboden wilt leven. Andere wang toekeren en blijven vergeven. :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten