Het laatste oordeel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Het laatste oordeel

Berichtdoor schelpje3 » 02 sep 2014 15:10

Wanneer een kind van God sterft, gaat hij onmiddellijk naar de hemel.
Maar komt hij of zij op de jongste dag, de oordeelsdag, toch nog voor de Rechter te staan en wordt
zijn boekrol dan ook nog geopend?

Komen zijn zonden dan alsnog aan het licht, hoewel hij vergeving heeft ontvangen?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor Boerin » 02 sep 2014 15:28

schelpje3 schreef:Wanneer een kind van God sterft, gaat hij onmiddellijk naar de hemel.
Maar komt hij of zij op de jongste dag, de oordeelsdag, toch nog voor de Rechter te staan en wordt
zijn boekrol dan ook nog geopend?

Komen zijn zonden dan alsnog aan het licht, hoewel hij vergeving heeft ontvangen?

Ehm nee volgens mij niet. Je hebt een goeie Advocaat. Er stond toch een bordje verboden te vissen in die zee? Als je nu allerlei lelijks hebt gezegd en je vraagt vergeving is dat gelijk weg en word je gereinigd door Zijn bloed. Volgens mij werd wel je leven beoordeeld of je loon kreeg of niet, wat je voor Hem hebt gedaan en sommigen worden gered als door vuur heen en dan verbranden hun werken als ze met hout hooi en stro hebben gebouwd. Je had twee van die dingen, een voor de ongelovigen met die boeken en voor de gelovigen was er de Rechterstoel, het bema oordeel, dat is iets anders, want je komt niet meer onder het oordeel.
Er zijn verschillende visies op:
http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... troon.html
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor mona » 02 sep 2014 15:33

Mooie link Boerin!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor Faramir » 02 sep 2014 15:38

Van een zeer bedenkelijke site. Wees er dus voorzichtig mee.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2014 15:40

schelpje3 schreef:Wanneer een kind van God sterft, gaat hij onmiddellijk naar de hemel.
Maar komt hij of zij op de jongste dag, de oordeelsdag, toch nog voor de Rechter te staan en wordt
zijn boekrol dan ook nog geopend?

Komen zijn zonden dan alsnog aan het licht, hoewel hij vergeving heeft ontvangen?


Volgens mij gaat de ziel naar God toe. Op de jongste dag zal de ziel weer samengevoegd worden met het (verheerlijkt) lichaam en volgt dan het oordeel.

Dat de zonden dan aan het licht zullen komen, dat weet ik niet precies. Waar wordt daar naar verwezen in de Bijbel? Volgens mij is er een tekst die daar op wijst maar ik weet niet precies welke. En zal dat niet gaan om de niet-vergeven zonden, dus van hen die niet geloven?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor mona » 02 sep 2014 15:48

Faramir schreef:Van een zeer bedenkelijke site. Wees er dus voorzichtig mee.
Is dat zo? Waarom?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor Boerin » 02 sep 2014 16:03

Faramir schreef:Van een zeer bedenkelijke site. Wees er dus voorzichtig mee.

Speciaal voor jou een hele betrouwbare site dan waar zo'n beetje hetzelfde staat:
viewtopic.php?t=28129&p=1981892
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor Teus » 04 sep 2014 13:28

schelpje3 schreef:Wanneer een kind van God sterft, gaat hij onmiddellijk naar de hemel.
Maar komt hij of zij op de jongste dag, de oordeelsdag, toch nog voor de Rechter te staan en wordt
zijn boekrol dan ook nog geopend?

Komen zijn zonden dan alsnog aan het licht, hoewel hij vergeving heeft ontvangen?

Ja, het moet eigenlijk wel. We hebben onbedachte zonden, zonden die we onwetend gedaan hebben en ook onbeleden zonden, wel of niet bewust. Het moet weg anders kunnen we niet met God leven. Ze zullen natuurlijk niet gestraft worden maar we moeten er van af. Dan gaat God geven wat Hij beloofd heeft, aan een ieder persoonlijk. En zij zullen de kronen voor Zijn voeten leggen die Hij hier gegeven heeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor mona » 04 sep 2014 15:00

Faramir schreef:Het is dan ook niet heel moeilijk te snappen dat mensen extremisten die de bijbel misbruiken voor eigen haat doeleinden niet zo heel serieus nemen. En dus ook niet als betrouwbare bron zien.
Dat jij dat zegt dat snap ik wel.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor mona » 04 sep 2014 16:43

Een duidelijk stukje uit de volgende link:
http://www.gereformeerdkerkbladdebazuin ... tikel/492/

Wie geschreven is in het boek van het leven, wordt dááruit voorgelezen! Zijn goede daden worden genoemd. En die wegen mee in het oordeel: de goede werken worden beloond. Niet dat er verdienste is van onze kant, maar ze tellen toch mee, ze hebben waarde – het zijn immers Gods eigen werken, die Hij ons uit genade toerekent -: want aan een ieder die heeft zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben (Mat. 25:29).
Johannes hoorde een stem uit de hemel zeggen: "Schrijf, zalig de doden, die in de Here sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, dat zij rusten van hun moeiten, [i]want hun werken volgen hen na
" (Op. 14:13). Bij de zaligsprekingen zegt de Here Jezus zelf: "Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen..."(Mat. 5:12).
Het maakt uit hoe je leeft! Het doet ertoe. Je neemt het mee. "Ieder draagt weg wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naar dat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad" (2Cor. 5:10).[/i]

Je vruchten voor de Heere worden dan geoordeeld, niet meer je zonden. Het leven op aarde als christen komt er echt op aan. Een slordige levenswandel heeft conseqentie's voor het loon wat je krijgt in de hemel, ook al weet je dat je zonden vergeven zijn. De vruchten, die zijn het die God verheerlijken in het leven van een christen. Hoe meer vrucht hoe groter het loon.
Wat komt het er dan toch op aan hoe een christen leeft. Alle harde woorden, en onmin en boosheid in je leven (en ook op het forum) hebben dus wel degelijk gevolgen!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 sep 2014 21:21

Zo is dan voor wie in Christus Jezus zijn geen veroordeling..

(staat toch ergens geschreven)..

Jvslooten

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor Jvslooten » 05 sep 2014 08:11

Anoniem_89 schreef:Zo is dan voor wie in Christus Jezus zijn geen veroordeling..
...maar wie niet gelooft, is al veroordeeld.

Ik begrijp je redenatie, maar dan zou er dus helemaal geen oordeelsdag zijn. Dat is ook niet wat je bedoeld neem ik aan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor schelpje3 » 05 sep 2014 08:27

In Openbaring 20 staat vanaf vers 11, dat wij allen voor de grote witte troon geplaatst zullen worden. De Hemelse rechter zal alle mensen verdelen in 2 groepen, zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
De schapen zijn gekocht met de prijs van Zijn bloed.
In het openbaar, in het bijzijn van de bokken, waarvan velen Gods kinderen vervolgden op de aarde, zal de Rechter van Hemel en aarde verklaren dat zij van het eeuwig oordeel bevrijd zullen zijn.
Hun schuld is uit de boeken weggedaan.

Maar de bokken zullen geconfronteerd worden met hun schuld en zonden.
In hun boeken staan de zonden van nalatigheid en het bedrijven van zonden in woorden, gedachtenen werken. Ieder zal beschaamd staan.

Terwijl de schapen dachten dat zij de verlorenen waren, het is voor hen een Eeuwig Wonder en zullen nooit meer uitgewonderd raken.

En juist Gods kinderen kunnen die dag zo vrezen, de ontmoeting met God, Die alles van hen weet. Omdat zij zichzelf hebben leren kennen en dat er van nature geen onderscheid is tussen die bokken en schapen, maar dat zij de eeuwige dood verdiend hebben.

God zal tegen hen zeggen, de schapen: "Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! Beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2014 11:49

Ik ben het met het eerste deel helemaal eens. Jezus zegt:

Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

De confrontatie met schuld en zonden zal voor de bokken zijn.

Met het tweede deel ben ik het niet helemaal eens. De schapen denken niet dat ze verloren zijn. Er kan angst zijn voor die dag maar dat komt dan niet voort uit geloof maar uit ongeloof.

Johannes schrijft in zijn eerste brief:

16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.


En zo lezen we op tal van andere plaatsen dat wie in Hem gelooft en Hem oprecht kent, niet hoeft te vrezen voor het oordeel.

De denkfout die vaak wordt gemaakt en die je noemt is die van het toch nog kijken naar eigen handelen, eigen prestaties. Je schrijft:

En juist Gods kinderen kunnen die dag zo vrezen, de ontmoeting met God, Die alles van hen weet. Omdat zij zichzelf hebben leren kennen en dat er van nature geen onderscheid is tussen die bokken en schapen, maar dat zij de eeuwige dood verdiend hebben.


Maar het geloof houdt in dat we weten dat niet ons handelen ons veroordeelt maar Zijn handelen ons redt. Dat is de essentie van het geloof: Ik verdien het niet maar Hij heeft het voor mij verdient. En dat geeft het vertrouwen waar Johannes over schrijft. Daarom hoeft er geen angst te zijn voor het oordeel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor mona » 05 sep 2014 13:13

schelpje3 schreef:En juist Gods kinderen kunnen die dag zo vrezen, de ontmoeting met God, Die alles van hen weet.
Ja, dat kan je soms zo maar aan vliegen, dat alles open ligt voor Gods ogen. Als je ziet op jezelf en op je zonden is dat soms opeens zo benauwend!. Maar aan de andere kant is juist die wetenschap ook zo troostvol voor een kind van God. Als er rust en vrede is, dan is het een onuitsprekelijk voorrecht te weten dat God geen toornige Rechter meer is, dat het offer van Zijn Zoon de toorn heeft geblust. Wie leeft er 24/7 in volle verzekering? De zekerheid van het geloof kan zo vaak aangevallen worden. Verzoekingen, verleidingen...
De oordeelsdag is iets wat ons begrip te boven gaat. Er staan best aanwijzingen over in de Bijbel, maar hoe dat zal zijn op die dag in werkelijkheid, dat zal zo indrukwekkend zijn!!
Daarom vind ik het ook zo moeilijk om te denken aan de eeuwige bestemming van de mensen waar ik van houd, en die niet in God willen geloven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten